آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت کنگر قیمه؛ عکس مرحله به مرحله

خورشت کنگر قیمه خورشتی منحصر به فرد و با طعمی بسیار خوشمزه. بدون شک تفاوت اصلی این خورشت با خورشت قیمه عادی وجود کنگر در آن است. کنگر گیاهی بسیار مقوی و کاملاً ارگانیک است که کاربرد آن در خورشت در اکثر مناطق کشور که عرضه این محصول زیاد است، معمول است.

مدت زمان تقریبی تهیه این غذا دو ساعت است. بنابراین اگر برای ناهار این غذا را می‌خواهید تهیه کنید زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. مقدار مواد اعلامی مناسب برای دو نفر است. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد مورد نیاز جهت تهیه خورشت کنگر قیمه:
    کنگر دویست گرم
    پیاز یک عدد
    گوجه‌فرنگی دو عدد
    نمک، فلفل قرمز، ادویه گوشت، دارچین به دلخواه
    روغن به مقدار لازم
    برنج دو پیمانه
    زعفران دم شده به مقدار د‌خواه
    لپه یک پیمانه
    گوشت گوسفندی چهار تکه

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت انار مسما به روش گیلانی

    مواد لازم خورشت کنگر

    طرز تهیه خورشت کنگر قیمه

    به‌طور کلی حبوبات مورد استفاده در خورشت‌ها به‌خصوص لوبیا و لپه برای آماده‌سازی باید آب خیسانده شوند. اما نکته مهمی که رعایت آن برای سلامتی شما بسیار مفید نحوه آماده کردن حبوبات برای خورشت است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه آلو

    مرحله اول|خیساندن لپه در آب

    برای تهیه خورشت کنگر قیمه، لپه‌های شما به مدت ۲ الی ۴ ساعت باید در آب خیسانده شوند، بنابراین ابتدا لپه خورشت را درون مقدار مناسبی آب بریزید. به‌گونه‌ای که آب روی لپه‌ها را بپوشاند.

    نکته مهم: برای از بین رفتن خاصیت نفخ‌زایی لپه در خورشت، هر ۱ ساعت یکبار، آب ظرف را خالی کنید و مجددا آب تاره روی آن بریزید. این کار نفخ معده را پس از خوردن لپه به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

    مرحله دوم | آماده کردن گوشت خورشت کنگر قیمه

    در این مرحله پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا پیازها سبک شوند. زمانی که پیازها طلایی رنگ شدند. ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید تا بوی عطر ادویه‌ها به مشام رسد.

    گوشت‌های تکه تکه شده را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی گوشت‌ها گرفته شود و کمی طلایی رنگ شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ترش واش به روش سنتی شمالی

    درست کردن خورشت کنگر با لپه همانند قیمه

     گوجه‌فرنگی‌ها را نگینی خرد کنید و به گوشت و پیاز اضافه کنید. درب قابلمه را با حرارت کم، به مدت پنج دقیقه بسته منتظر بمانید تا گوجه‌ها بافت خود را از دست دهند و نرم شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیچاق قیمه

    رنگ گوجه‌ها که باز شد لپه‌های که از قبل شسته‌اید را به مخلوط خورشتی اضافه کنید. مجدد در حد چند ثانیه در قابلمه، همه مواد را تفت دهید تا بوی خامی لپه‌ها نیز گرفته شود.

    طرز تهیه قیمه کنگر با گوشت و لپه

    مرحله سوم | آماده کردن خورشت کنگر قیمه

    با توجه به مقدار و اندازه گوشت‌ها دو تا سه لیوان آب جوش به مخلوط خورشت اضافه کنید و درب قابلمه را ببنید. به مدت چهل و پنج دقیقه زمان دهید تا با حرارت کم گوشت‌ها و لپه‌ها به‌خوبی بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه

     کنگرهای را که از قبل شسته و سرخ کرده‌اید به خورشت اضافه کنید. مقدار دل‌خواه زعفران دم‌کرده در این مرحله به خورشت اضافه کنید. پانزده دقیقه زمان دهید تا کنگرها بافت نرم‌تری به خود گیرند. خورشت خوش‌عطر و طعم  آماده سرو خواهد بود.

    طرز تهیه خورش کنگر خوشمزه با گوشتنکات طلایی برای پخت خورشت کنگر قیمه

    • اگر تمایل دارید خورشت ترش مزه‌تر و پررنگ و لعاب‌تر باشد. در آخرین مرحله یک قاشق رب گوجه فرنگی را در کمی روغن تفت دهید و یک تا دو قاشق آبلیمو طبیعی به آن اضافه کنید. این چاشنی خوش‌رنگ و خوشمزه را به خورشت اضافه کنید تا رنگ و لعابی بهتر به خود بگیرد.
    • همچنین می‌توانید لپه را از این خورشت حذف کنید و به تنهایی با همان مراحل پختی که در بالا اعلام شد خورشت کنگر را بپزید.
    • با توجه به ذایقه‌های مختلف از سیب‌زمینی نیز می‌توانید در این خورشت خوشمزه و مفید استفاده کنید.
      برای دیدن “طرز تهیه قیمه نذری” کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ

    طرز تهیه خورشت کنگر

    خواص بی نظیر کنگر | گیاهی کوهستانی و کاملا ارگانیک

    کنگر گیاه کوهی و خودرو است که در نقاط کوهستانی و مرطوب رشد می‌کند. این گیاه ریشه‌ای، بواسطه رشد در مناطق کوهستانی و عدم وجود نمونه گل‌خانه‌ای آن، گیاهی کاملاً ارگانیک و فوق‌العاده سالم به شمار می‌رود. کنگر خواص بسیار مفیدی برای بدن شما دارد که قطعاً خوردن آن خالی از لطف نیست. کنگر برای درمان کم‌خونی و پیشگیری از دیابت بسیار مفید است. برگ‌های این گیاه خاصیت دیورتیک دارد که باعث ایجاد ادرار زیاد در بدن شده و پاکسازی کلیه را به نحو احسن انجام می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: ادویه لازم برای خورشت قیمه چیست؟

    کنگر برای سم‌زدایی کبد بسیار مفید می‌باشد و باعث می‌شود تا کبد عملکرد بهتری برای مقابله با سموم داشته باشد. این گیاه شباهت زیادی به کرفس دارد با این تفاوت که برگ‌های خاردار آن باعث شده ظاهری خشن به آن دهد. کنگر در فصل بهار می‌روید و تا سال بعد اثری از آن نخواهد بود، به‌همین دلیل طرفداران این ماده غذایی با ارزش، مقادیر زیاد آن‌ را پس از پاک کردن (گرفتن خار و ریشه اضافی آن) فریز می‌کنند تا بتوانند در فصول مختلف از آن استفاده کنند.

    می‌توان کنگر را پس از پاک کردن، سرخ کرد و سپس فریز کرد. کنگر را به شکل خورشت‌های مختلف یا در پلو نیز می‌توان سرو کرد. حتی برخی آن را با ماست به‌عنوان یک دسر خوشمزه استفاده می‌کنند. ماست ‌و کنگر یک دسر متداول در مناطقی چون استان فارس است.

    ۴.۲/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۸ دیدگاه ها

    1. سمانه بانوی عزیزم بهت افتخار میکنم که به علاقه و استعدادت پرداختی،خداوند نگهدار تو و موفقیت هات…..

    2. سلام خیلی عالی قشنگ وخوشمزه توضیح میدید من طرز درست کردن خورشت کنگر رو نمی دونستم ،با اینک تو شیراز زندگی کردم ،،دست گلتون درد نکنه

    3. سلام خوبید منم اشپزیم خوبه و انواع کیک کافی شاپ و شیرینی و ترشی و مربا و نان درست میکنم و من هم آرزو داشتم که در آشپزی جایی در این کشور زیبا داشته باشم در تلویزیون آموزش بدم

    4. سمانه گرامی امیدوارم در زندگی پروردگار برای شما و خانواده خوبت بهترین ها را رقم بزند . هر روز بهتر از روز پیش باشی . با سپاس .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.