آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه دسر دو رنگ کرم باواریا (شکلاتی و وانیلی)

کرم باواریا (Bavarian cream – crème bavaroise) یا دسر دو رنگ جزو دسرهای پایه و کلاسیک در دنیای قنادی به حساب میاد. دسر باواریای وانیلی به تنهایی خوشمزه و خوش عطره و نیازی به افزودنی دیگه‌ای نداره. اما با اضافه کردن کاکائو، نسکافه، پوره میوه و… می‌شه انواع باواریای شکلاتی، نسکافه ای و میوه ای رو تهیه کرد.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما رو با طرز تهیه دسر دور رنگ یا همون کرم باواریا آشنا کنیم. برای آشنایی با طرز تهیه این دسر خوشمزه، با ما تا انتهای این مقاله در اکالابلاگ همراه باشید.

طرز تهیه دسر دو رنگ

برای شروع کار پودر ژلاتین رو روی آب سرد بپاشین و با قاشق مخلوط کنین و اجازه بدین چند دقیقه بمونه تا حالت اسفنجی پیدا کنه.

مواد لازم برای تهیه کرم باواریا

بعد از آماده کردن ژلاتین، باید مواد اولیه زیر رو آماده کنین:

مواد لازم کرم باواریا(دسر دو رنگ)
زرده تخم مرغ۳ عدد
وانیل۱/۴ قاشق چایخوری
شکر۱۵ قاشق غذاخوری
شیر۳ لیوان
پودر ژلاتین۳ قاشق غذاخوری سرخالی
آب سرد برای پودر ژلاتیننصف لیوان
خامه صبحانه۱ پاکت(۲۰۰ میلی لیتر)
کاکائوی تیره۱/۵ قاشق غذاخوری سر پر

 

طرز تهیه کرم باواریا

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله اول: بن ماری کردن ژلاتین

    ظرفی رو با آب پر کنید و روی حرارت قرار بدین تا آب به جوش بیاد. ژلاتین رو روی حرارت بخار آب بذارین؛ بدون اینکه کف ظرف با آب تماس داشته باشه و اجازه بدین بخار آب ژلاتین رو حل کنه. گاهی با قاشق هم بزنین. وقتی ژلاتین کاملا حل و شفاف شد و حالت رقیق پیدا کرد، از روی حرارت بردارین و کنار بذارین تا کمی از دما بیفته.

    دسر دو رنگ- حل کردن ژلاتین

    مرحله دوم: ترکیب کردن زرده تخم با شکر و وانیل

    در این فاصله زرده های تخم مرغ، نصف شکر و وانیل رو با هم مخلوط و با همزن برقی به خوبی بزنید تا کرم رنگ و کشدار بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر به با خامه به روش ترکی

    دسر دو رنگمرحله سوم: ترکیب شیر و شکر

    شیر رو داخل شیر جوش بریزین و بقیه شکر رو بهش اضافه کنید و روی حرارت کم قرار بدین و هم بزنین تا دونه های شکر کاملا حل بشه. شیر رو تا زمانی که اولین بخار از ظرف بلند بشه، باید روی حرارت نگه دارین؛ اما اصلا نباید بجوشه. وقتی دیدین بخار از شیر بلند شد حرارت رو خاموش کنید.

    آموزش تصویری تهیه کرم باواریا
    مرحله چهارم: اضافه کردن شیر به دسر دو رنگ

    شیر رو به همون صورت که داغه به مخلوط زرده های تخم مرغ اضافه میکنیم. اما نکته مهمی که هست اگه شیر رو به همون صورت به زرده ها اضافه کنید، حرارت شیر باعث میشه زرده ها به صورت تکه ای در محلی که با شیر برخورد میکنن بپزن و دسرتون شکل جالبی پیدا نمیکنه. بنابراین باید توی این مرحله سرعت عمل داشته باشین. با یک دست شیر رو به آرومی اضافه کنید و با دست دیگه زرده ها رو با همزن دستی به سرعت و بدون وقفه مخلوط کنید تا زرده ها نپزن. توی این مرحله اگه از نفر دوم برای ریختن شیر استفاده کنید و خودتون زرده ها رو مرتب و سریع هم بزنین کارتون خیلی راحت تر میشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه موس خرمالو

    طرز تهیه دسر دو رنگ برای افطاری

    مرحله پنجم: اضافه کردن ژلاتین

    ژلاتین آب شده رو به مخلوط شیر و زرده های تخم مرغ اضافه کنید و با همزن دستی به خوبی هم بزنید تا یکدست مخلوط بشه.
    خامه صبحانه رو داخل کاسه ای بریزین.

    طرز تهیه دسر دو رنگ

    مرحله ششم: آماده کردن دسر دو رنگ وانیلی

    چند ملاقه از دسر دو رنگ پایه رو روی خامه بریزین و با همزن دستی مخلوط کنین تا کاملا یکدست و رقیق بشه تا وقتی با دسر مخلوط میکنیم یکدست کردن و هم زدنش راحت تر باشه و خامه به صورت تکه های ریز داخل دسر باقی نمونه.
    حالا کرم باواریای وانیلی ما آمادست. به همین شکل هم میتونید داخل لیوان یا قالب بریزین و بعد از بستن دسر سرو کنین.

    طرز تهیه کرم باواریای وانیلی

    مرحله هفتم: آماده کردن کرم باواریای شکلاتی

    اما با اضافه کردن انواع طعم و رنگ دهنده ها میتونید باواریا های متنوع درست کنید ما در اینجا باواریای دورنگ شکلاتی و وانیلی تهیه کردیم برای این کار باواریای وانیلی رو نصف کنید و هر کدوم رو داخل ظرفی بریزین. به یکی از ظرف ها کاکائوی الک شده اضافه کنید.

    کرم باواریای شکلاتی

     مرحله هشتم: ریختن دسر باواریا در قالب

    با همزن دستی به خوبی مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشه. از انواع قالب ها برای تهیه باواریا میتونید استفاده کنید یا اینکه باواریا رو داخل لیوان به شکل لایه ای بریزین و به صورت تکنفره سرو کنید.
    در اینجا ما از قالب طرحدار برای زیبا و شکیل شدن کار استفاده کردیم.
    هیچ نیازی به چرب کردن قالب نیست؛ چون داخل دسر از خامه استفاده شده و دسر چرب هست و به راحتی داخل ظرف برمیگرده.

    تنها در صورتی که مبتدی هستین و نگرانین که نتونین دسر رو به خوبی برگردونید، قالب رو خیلی کم با روغن مایع چرب کنین و بعد هم با دستمال کاغذی روغن اضافه رو بگیرین. بعد دسر رو داخل قالب بریزین. وجود روغن باعث خراب شدن ظاهر دسرتون میشه و ممکنه طعم روغن موقع خوردن دسر حس بشه و نیازی به استفاده ازش نیست.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قویماخ یا کاچی؛ دسر سنتی تبریزی

    اگه از قالب سیلیکونی استفاده میکنید حتما قالب رو داخل سینی قرار بدین؛ چون قالب های سیلیکونی نرم و انعطاف پذیر هستن و در صورتی که از سینی استفاده نکنید موقع جا به جایی دسر به مشکل برمیخورین و شکل دسرتون به هم میریزه. برای مابقی قالب ها نیازی به سینی نیست.
    داخل قسمت های شیار و طرح دار قالب رو به آرومی با دسر شکلاتی پر کنید. اگه از دسر بیرون شیار ها ریخت به آرومی با دستمال نم دار پاک کنید تا ظاهر دسرتون خراب نشه.

    طرز تهیه دسر دو رنگ خوشمزه

    مرحله نهم: بستن دسر دو رنگ

    قالب رو داخل یخچال قرار بدین تا دسر کمی خودش رو بگیره و ببنده. بعد قالب رو از یخچال خارج کنید و دسر وانیلی رو به آرومی داخل قالب بریزین و مجددا داخل یخچال بذارین تا خودش رو بگیره. بعد از یخچال خارج کنید و مابقی دسر شکلاتی رو روی وانیلی بریزین و داخل یخچال قرار بدین.

    حداقل پنج الی شش ساعت و حداکثر یک شب بذارین داخل یخچال بمونه تا کاملا خودش رو بگیره و بعد برگردونین.
    در صورتی که از قالب طرحدار استفاده نمیکنین و قالبتون ساده است، میتونین یک لایه از دسر شکلاتی رو کف قالب بریزین و اجازه بدین داخل یخچال ببنده و برای لایه بعد از دسر وانیلی استفاده کنید و به همین شکل ادامه بدین تا دسرتون راه راه و لایه لایه باشه و زیباتر دیده بشه.

    طرز تهیه دسر دو رنگ- کرم باواریا
    برای برگردوندن دسر کناره های دسر رو با چاقو آزاد کنین و قالب رو حرکت بدین تا کاملا دیواره ها از دسر جدا بشه و هوا مابین دسر و قالب بره بعد داخل ظرف سرو برگردونین و با میوه های مختلف و شکلات چیپسی و…. تزیین کنین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوفله شکلاتی دسر فرانسوی خوشمزه!

    نکات دسر دو رنگ:

    برای تهیه دسر دو رنگ با مزه عالی و کیفیت بالا، لازمه نکات زیر رو رعایت کنین:

    ۱. بو نگرفتن دسر

    برای اینکه دسرتون بوی تخم مرغ نده دو نکته رو باید رعایت کنید: یکی اینکه از وانیل مرغوب استفاده کنید و دوم اینکه زرده ها و شکر رو به خوبی با همزن بزنین تا کاملا کرم رنگ بشه. زیاد زدن زرده های تخم مرغ باعث میشه دسرتون بوی تخم مرغ نگیره. موقع هم زدن دونه هایی که به کناره های ظرف پاشده میشن رو حتما با لیسک جمع کنین و داخل دسر برگردونین چون این دونه ها اگه باقی بمونن باعث ایجاد بوی تخم مرغ میشن.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسرنانایمو بار کانادایی

    ۲. طعم‌دار کردن دسر دو رنگ

    بعد از آماده کردن باواریای وانیلی میتونین انواع طعم ها رو باهاش ایجاد کنین مثلا با اضافه کردن پوره توت فرنگی به همراه کمی رنگ صورتی میتونین باواریای توت فرنگی داشته باشین یا برای داشتن باواریای سه رنگ، دسر وانیلی رو سه قسمت کنید و به یکی کاکائو و به قسمت دیگه نسکافه اضافه کنین( یک قاشق چایخوری نسکافه رو با دو قاشق آب جوش مخلوط کنین تا حل بشه و بعد به دسر اضافه کنید) و قسمت بعدی رو سفید نگه دارین و به صورت سه رنگ و سه لایه داخل قالب یا لیوان بریزین.

    ۳. برگردوندن کرم باواریا

    برای اینکه موقع برگردوندن یا خوردن دسر لایه ها از هم جدا نشن باید دقت کنین که وقتی لایه‌ای رو داخل یخچال قرار میدیم، تا ببنده نباید اجازه بدیم کاملا سفت بشه و خودش رو بگیره.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر ماست و انار یخچالی

    ۴. مقدار مناسب ژلاتین

    ژلاتین برای بسته شدن کرم یا ژله مصرف میشه زیادتر از حد معین باعث سفت شدن کرم یا ژله و کمتر از حد معین باعث بسته نشدن کرم میشه، پودر ژلاتین رو از لوازم قنادی ها میتونین تهیه کنین.

    اگه داخل این دسر از ورق ژلاتین استفاده کردین ورق های رو داخل آب سرد خیس کنین تا نرم بشن بعد از آب خارج کنین و کمی فشار بدین تا آب اضافیش خارج بشه و در مرحله ای که شیر داغ و زرده ها رو مخلوط کردیم و مواد هنوز حرارت دارن ورق ها رو اضافه کنین و هم بزنین تا حرارت باعث آب شدن ورق ها بشه.

    ۵. معدل سازی پیمانه برای ژلاتین

    ژلاتین به دو شکل پودر و ورق موجوده در صورتی که به پودر ژلاتین دسترسی نداشتین میتونین از ورق ژلاتین استفاده کنید اما در مورد جایگزینی این دو اول باید توجه کنید که ورق های ژلاتین در دو سایز بزرگ (۴ گرمی) و کوچیک (۲ گرمی) موجوده و به این ترتیب برای جایگزینی این دو از روش های زیر استفاده کنین.

    •  یک قاشق مرباخوری پودر ژلاتین ۴ گرم و یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین معادل ۵/۷ گرم است
    •  هر ورق ژلاتین بزرگ معادل یک قاشق مرباخوری پودر ژلاتین است(از نظر وزنی هر دو ۴ گرم هستن)
    •  هر دو ورق ژلاتین بزرگ را می توان معادل یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین در نظر گرفت (حدود ۸ گرم)
    • هر دو ورق ژلاتین کوچک معادل یک قاشق مربا خوری پودر ژلاتین است (۴ گرم)
    • ۴ ورق ژلاتین کوچک معادل یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین است (۸ گرم)
    • ۶ ورق ژلاتین کوچک معادل ۳ قاشق مرباخوری پودر ژلاتین است (۱۲ گرم )
    ۴.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.