آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کوفته نخودچی؛ با گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی

کشور ایران با توجه به گستردگی جغرافیایی و حضور اقوام مختلف در آن دارای تنوع فرهنگ و آداب و رسوم است. به دنباله ی این تنوع فرهنگ ها، تنوع غذایی زیادی در کشورمان وجود دارد. بر خلاف غذاهایی که در فست فودها درست می شوند و اکثرا برای سلامتی مضر هستند، غذاهای ایرانی سالم، مقوی و لذیذ هستند. یکی از این غذاها کوفته نخودچی است.

کوفته نخودچی یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه در بین ایرانی ها می باشد و یک جایگزین کاملا مطمئن و سالم برای غذاهای فست فودی است. کوفته نخودچی همانطور که از اسمش پیداست از آرد نخودچی و گوشت قرمز تهیه می شود. کوفته نخودچی به دلیل استفاده از آرد نخودچی در آن که سرشار از فیبر و پروتئین می باشد، که یک غذای مقوی و پر انرژی را برای شما به ارمغان می آورد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در ادامه این مقاله از قسمت آشپزی در اکالا بلاگ شما را با طرز تهیه کوفته نخودچی و نکات مهم در تهیه آن آشنا خواهیم کرد همراه ما باشید.

     

    مواد لازم برای تهیه کوفته نخودچی :

     

    • آرد نخودچی: ۳۰۰ گرم
    • گوشت چرخ کرده: ۶۰۰ گرم
    • پیاز: ۳ عدد
    • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذا خوری
    • آبلیمو: ۴ قاشق غذا خوری
    • روغن مایع: به مقدار لازم
    • شکر: ۳ قاشق غذا خوری
    • نمک و فلفل: به مقدار لازم
    • زعفران دم کرده: به میزان لازم

     

    طرز تهیه کوفته نخودچی با گوشت چرخ کرده

     

     

    مراحل طرز تهیه کوفته نخودچی 

    بعد از این که با مواد اولیه کوفته نخودچی آشنا شدید همراه ما باشید تا با طرز تهیه کوفته نخودچی این غذای اصیل و خوشمزه به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

    بیشتر بخوانید :  طرز تهیه کوفته ریزه

    مرحله اول : دم کردن زعفران

     

    در مرحله اول برای تهیه کوفته نخودچی، زعفران را باید دم کنید. برای این کار مقدار زعفران دلخواهتان را با کمی آب جوش در یک استکان مخلوط کنید. سپس یک ظرف بر روی در آن قرار دهید تا کاملا دم بکشد.

     

    سپس بعد از دم کردن زعفران، آن را به همراه مقداری فلفل در ۱ پیمانه آب حل کنید.

    مرحله دوم : ترکیب زعفران با گوشت چرخ کرده

     

    در مرحله بعد گوشت چرخ کرده را در یک کاسه مناسب و بزرگ بریزید و سپس مخلوط فلفل و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.

    مرحله سوم : اضافه کردن آرد نخودچی به گوشت

     

    در گام بعدی آرد نخودچی را کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

     

    سپس ۳ پیمانه آب را به مخلوط آرد نخودچی و گوشت چرخ کرده اضافه کنید و مواد را با دقت هم بزنید. اضافه کردن آب به مایه کوفته نخودچی باید به اندازه ای باشد که مایه نرم شود و به دست نچسبد.

    بیشتر بخوانید: علت وارفتن کوفته چیست؟

    مرحله چهارم : ورز دادن گوشت

     

    بعد از اضافه کردن آب به مایه کوفته نخودچی، مایه را به مدت چند دقیقه و با دقت خوب با دست ورز دهید.

    مرحله پنجم : درست کردن کوفته 

     

    حالا نوبت سرخ کردن کوفته نخودچی می باشد. برای این کار یک تابه را که مقداری روغن مایع در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید و صبر کنید تا داغ شود.

     

    سپس مقداری از مایه کوفته نخودچی را در کف دست قرار دهید. و کف دست خود را به یک حالت دورانی بچرخانید تا کوفته ها شکل گرد به خود بگیرند. مقداری که از کوفته باید در هر بار درست کنید تقریبا اندازه ی یک گردو باشد.

    مرحله ششم : سرخ کردن کوفته نخودچی‌ها

     

    سپس کوفته ها را درون تابه قرار دهید و آن ها را کمی تفت دهید. تفت دادن کوفته ها به این دلیل می باشد که کوفته به خوبی شکل خود را حفظ کنند و خیلی زود وا نروند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته تبریزی

    مرحله هفتم : تفت دادن پیاز

     

    بعد از اینکه همه ی کوفته ها را تفت دادید. پیازها را پوست بگیرید و بشویید، سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید.

     

    یک قابلمه را تهیه کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیاز ها را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید.

    مرحله هشتم : اضافه کردن آب برای درست کردن سس کوفته

    بعد از اینکه پیاز ها کاملا سرخ شدند، به قابلمه به میران ۴ تا ۵ پیمانه خیلی کوچک آب اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید.

    مرحله نهم : قرار دادن کوفته در سس

     

    وقتی که آب به جوش آمد، حرارت اجاق گاز را کم کنید و سپس به آرامی کوفته ها را به داخل قابلمه آب جوش قرار دهید تا گوشت آن ها کاملا پخته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته دست به گردن تهرانی

    مرحله دهم : اضافه کردن شکر و آبلیمو

     

    کوفته نخودچی معمولا با یک طعم ترش و شیرین پخته می شود. بنابراین در هنگام پختن کوفته ها مقداری از آن را بچشید و سپس به مقدار لازم مخلوطی از شکر و آبلیمو را به آن اضافه کنید.

    مرحله یازدهم : افزودن رب گوجه

     

    و در انتهای آماده شدن کوفته ها، مقداری نمک و ۲ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و مواد را به آرامی هم بزنید تا به رب آغشته شوند.

    مرحله آخر : سرو و تزئین کوفته نخودچی

     

    بعد از اینکه مقداری آب داخل قابلمه تبخیر شد و کوفته ها پخته شدند. آن ها را در یک ظرف زیبا بکشید و به همراه سبزیجات و گردوی خرد شده تزیین کنید و به همراه نان یا برنج سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته انار و گردو

     

    نکاتی در طرز تهیه کوفته نخودچی

     

    • معمولاً در کوفته نخودچی از آبلیمو برای چاشنی استفاده می شود، اما شما می توانید در صورت تمایل از سرکه انگور به عنوان چاشنی استفاده کنید.
    • میزان استفاده از شکر کاملا به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. و تنها دلیل اضافه کردن شکر به غذا ایجاد طعم ملس در آن می باشد. اگر شما غذای ترش را دوست دارید شکر را حذف کنید و اگر غذای شیرین را می پسندید، به غذا مقدار بیشتری شکر اضافه کنید.
    • میزان دقیقی برای اضافه کردن آب به مایه کوفته نخودچی وجود ندارد. به این خاطر که آردهای نخودچی متفاوت میزان جذب آب متفاوتی دارند. بنابراین بهتر است آب را کم کم به مایه کوفته اضافه کنید. که بتوانید میزان کم و زیاد آن را کاملا به دست بیاورید.
    • نکته مهمی که وجود دارد اندازه کوفته ها می باشد. اگر کوفته ها را بیش از اندازه یک گردو درست کنید، اولاً اینکه زمان زیادتری برای پختن آن ها صرف می شود و دوماً مغز آن ها معمولا خام می ماند و پخته نمی شود. بنابراین در اندازه کوفته ها دقت کنید.
    • یکی از دلایلی که کوفته را تفت می دادیم برای این بود که هنگام پختن متلاشی نشوند. بهتر است هنگام تفت دادن کناره های کوفته را کاملا سرخ کنید تا به راحتی از هم وا نروند.
    • بهتر است از گوشت چرخ کرده که در کوفته استفاده می کنید بدون چربی باشد تا کوفته ها خیلی از هم وا نروند. در ضمن در صورتی که مصرف گوشت قرمز برای شما مضر می باشد، می توانید از مرغ چرخ کرده در غذا استفاده کنید.  
    • در گذشته کوفته نخودچی، آق بالا نیز نامیده می شده است.
    • دستور تهیه کوفته نخودچی که به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب می باشد. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پنکیک گوشت چرخ‌کرده

    سوالات متداول در طرز تهیه کوفته نخودچی 

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه کوفته نخودچی همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    تفاوت کوفته نخودچی و کوفته تبریزی در چیست؟

    کوفته نخودچی در اندازه کوچکتر از کوفته تبریزی است و کوفته نخودچی تقزیبا اندازه گردو است. همچنین در طرز تهیه کوفته نخودچی اصلاً از تخم مرغ استفاده نمی‌شود بنابراین اصلاً بوی زهم نمی‌دهد و کوفته نخودچی کلا از گوشت ورز داده شده تشکیل می‌شود در صورتی که کوفته تبریزی حاوی مواد میانی مانند تخم مرغ آب پز و آلو و زرشک است.

    چرا کوفته نخودچی تو سس وا میره؟

    علت وا رفتن کوفته ها به چند دلیل است : یکی کم بودن گوشت چرخ کرده نسبت به بقیه مواد است  و علت دیگر زیاد چرب بودن گوشت چرخ کرده است و همچنین نسبت دمای سس ،در واقع اگر سس سرد باشد و کوفته ها را داخل آن بزاریم بعد از مدتی که سس شروع به گرم شدن می‌کند کوفته ها از هم باز شده و متلاشی می‌شوند.در صورتی که به مواد کوفته نخودچی پیاز رنده شده اضافه کنید نگرفتن آب پیاز هم می‌تواند باعث شل شدن و ترک خوردن کوفته ها شود.

    چیکار کنیم کوفته ها وا نروند؟

    برای اینکه کوفته ها وا نروند و از هم باز نشوند باید مواد را کاملا ورز داده تا حالت چسبنده شوند ، همچنین نسبت مواد به یکدیگر را رعایت کنیم .در ضمن کوفته ها را بعد از گرد کردن یک ساعت در یخچال استراحت دهید تا هنگام سرخ کردن ترک نخورد .یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت کنیم تا کوفته وا نرود این است که هنگامی که سس جوشید کوفته ها را داخل سس بزاریم.البته اضافه کردن آردنخودچی و سبزی معطر خشک در مواد کوفته نخودچی باعث انسجام آن می‌شود و هنگام سرخ کردن متلاشی نمی‌شود.

    چرا کوفته سفت می‌شود؟

    اگر گوشت چرخ کرده کاملا بدون چربی باشد و گوشت خالص باشد کوفته ها سفت می‌شوند باید گوشت مقدار کمی چربی داشته باشد تا کوفته ها کیفیت خوبی داشته باشند.

    چه گوشتی مناسب کوفته نخودچی است؟

    برای تهیه کوفته نخودچی بهتر است از گوشت چرخکرده گوسفندی و گوساله با مقدار کمی چربی استفاده کنید.

    ۳.۳/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۵ دیدگاه ها

    1. دوستانی که مقدار آب رو مسخره میکنن‌ ی کم‌ حداقل فکر کنید میشه تو آبش مثل آبگوشت نون خورد کنید و بخورید و معمولا هم همینطوره

    2. دستور کاملا غلط بود،ویکی از کارهایی که باعث میشه کوفته وانره اینه که من خودم گوشت و پیاز رو توی غذا ساز میریزم و بعد آرد نخودچی رو اضافه میکنم اصلا وا نمیره،آب هم داخل مواد نریزید وقتی دارید کوفته ها را گرد میکنید آب بزارید کنار دستتون و هر دفعه دست را خیس کنید

    3. اصلا زعفران نیاز نیست و نیاز نیست کوفته رو سرخ کنیم همینه آب جوش بیاد به آرومی کوفته رو داخل آب بزاریم هیچی نمیشه و ۴ پیمانه آب مواد رو از بین میبره انقد شل میشه

    4. اصلا فکر کنم این غذارو با گوشت سرخ شده اشتباه گرفته . اینکه کوفته نخودچی نبود . کوفته آبکی بود . همه مواد رو قاطی کن و بریز توی آب
      حداقل پول زعفران مارو بده ??????????????????? موفق باشی

    5. ممنون از مطالب سبزی معطر تو آبش بریزیم خوشمزه تر میشه.
      تو گوشتش پیازم رنده بشه خیلی خوبه.

    6. من الان درست کردم.و یک پیمانه آب ریختم.که به نظرم حتی باید کمی کمتر میبود. و این ۴ پیمانه خیلی عجیبه… اما ریختن آب داخل مواد باعث شد کوفتهدهام مثل قبلا خشک نباشه و طعم بهتری داشته باشه.

    7. لطا بگید این چهار پیمانه آب برای چی اضافه میکنید اگه این کارو بکنیم مایع آبکی میشه اصلا نمیشه کوفته درست کرد چون مایع خیلی شل میشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.