آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه حلوا خرما به روش جنوبی‌ها؛ مرحله به مرحله با نکات ریز

آیا به دنبال یک دسر خوشمزه و مقوی هستید که عطر و طعمی بی‌نظیر داشته باشد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، پیشنهاد اکالا بلاگ به شما حلوای خرما است. حلوای خرما یکی از انواع حلواهای سنتی ایرانی است که علاوه بر طعم لذیذ سرشار از مواد مغذی است. بنابراین، حلوای خرما یک گزینه عالی برای افرادی است که به دنبال یک میان وعده یا دسر مقوی و سالم هستند.

مواد لازم جهت تهیه حلوای خرما:
خرما یا رطب۲۰۰ گرم
آب جوش½ لیوان
آرد۱۰۰ گرم یا ¾ لیوان
روغن مایع یا کره۸۰ گرم یا ½ لیوان سرخالی
پودر دارچین¼ قاشق چای‌خوری
پودر هل¼ قاشق چای‌خوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
کنجد (اختیاری)۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم حلوا خرما جنوبی خوشمزه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه حلوای خرما

    درست کردن حلوای خرما مانند هر حلوای دیگری نیازمند صبر و حوصله است تا نتیجه مطلوبی حاصل شود. در ادامه، مراحل تهیه این حلوای لذیذ و مقوی را به صورت گام به گام شرح خواهیم داد.

    مرحله اول: آماده‌سازی خرما

    اولین مرحله در تهیه حلوای خرما، آماده‌سازی خرما است. برای این کار باید پوست و هسته خرماها یا رطب‌ها را جدا کنید. برای جدا کردن هسته می‌توانید از یک چاقو یا هسته‌گیر استفاده کنید. در پایان این مرحله شما باید ۲۰۰ گرم خرمای بدون هسته داشته باشید.

    مرحله دوم: پوره کردن خرما

    پس از آماده‌سازی خرماها، نوبت به پوره کردن آن‌ها می‌رسد. برای این کار، خرماها را درون یک کاسه یا قابلمه‌ی بزرگ ریخته و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید تا سطح خرماها را بپوشاند. سپس، درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید خرماها به مدت چند دقیقه در آب جوش بمانند تا نرم شوند.

    پس از اینکه خرماها نرم شدند، آن‌ها را با گوشت‌کوب بکوبید تا کاملا له شده و به حالت پوره دربیایند. اگر می‌خواهید پوره خرمای شما یکدست‌تر باشد، می‌توانید از میکسر استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا اوماج گرگانی

    حلوا خرما به سبک جنوبی ها برای ماه رمضان

    مرحله سوم: تفت دادن آرد

    قبل از تفت دادن آرد باید آن را الک کنید. برای این کار آرد را درون یک تابه با اندازه مناسب الک کنید تا گلوله‌های آرد از بین بروند. سپس، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و آرد را با یک قاشق چوبی به طور مداوم هم بزنید تا نسوزد. تفت دادن آرد را به مدت ۳۰ دقیقه ادامه دهید تا خامی آن به طور کامل گرفته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رنگینک با خرما و گردو

    مرحله چهارم: اضافه کردن روغن مایع، پودر دارچین و پودر هل به تابه

    پس از اینکه آرد در تابه تفت داده شد و رنگ آن کمی تغییر یافت، آن را از تابه خارج کرده و دوباره الک کنید. با این کار، آرد تفت داده شده کاملا یکدست شده و ذرات درشت آن جدا می‌شوند. سپس روغن مایع یا کره، پودر دارچین و پودر هل را به آرد اضافه کرده و با قاشق به خوبی مخلوط کنید. هم زدن را تا زمانی ادامه دهید که مواد کاملا یکدست شده و خمیری نرم و لطیف حاصل شود.

    طرز تهیه حلوا خرما با عکس مرحله به مرحله

    مرحله پنجم: اضافه کردن پوره خرما و کنجد به تابه

    پس از اینکه مواد درون تابه را با هم ترکیب کردید، پوره خرما و کنجد را به آن اضافه کنید. در ادامه، با استفاده از قاشق چوبی مواد را به خوبی هم بزنید تا پوره خرما و کنجد به طور کامل با سایر مواد ترکیب شوند. در نهایت، زمانی که حلوا درون تابه جمع شد آن را از روی حرارت بردارید.

    مرحله ششم: اضافه کردن گلاب

    پس از برداشتن تابه از روی حرارت، گلاب را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا با مواد ترکیب شود. سپس تابه را دوباره روی حرارت ملایم قرار داده و هم زدن را ادامه دهید. با این کار، حلوا به تدریج نرم و لطیف شده و به شکل گهواره‌ای در وسط تابه جمع می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه معسله (معجون خرما)

    مرحله آخر: تزئین و سرو حلوای خرما

    پس از اینکه حلوای خرما غلظت مناسبی پیدا کرد و به شکل گهواره‌ای در وسط تابه جمع شد، نشانه آن است که آماده است. در این مرحله، حلوا را از روی حرارت برداشته و در ظرف مورد نظر بریزید و با پشت قاشق روی آن را صاف کنید. سپس آن را با مغزهای دلخواه مانند خلال پسته و بادام تزئین و سرو کنید.

    حلوای خرمای خوشمزه و مقوی شما آماده است. پیشنهاد می‌کنیم برای برای لذت بردن بیشتر از این حلوا، آن را به همراه یک نوشیدنی داغ میل کنید. نوش جانتان!

    چند فوت و فن کوزه‌گری در تهیه حلوای خرما

    •  برای این که حلوای خرما طعم دلپذیرتری داشته باشد، می‌توان در اواخر پخت مقداری کره به آن اضافه کرد. کره باعث می‌شود که حلوا خوشمزه‌تر و لذیذتر شود.
    •  الک کردن آرد در تهیه حلوای خرما اهمیت زیادی دارد. آرد الک شده باعث می‌شود که حلوای خرما بافتی لطیف و یکدست داشته باشد.
    •  در تهیه حلوای خرما استفاده از مقدار روغن مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روغن کم باعث خشکی و ترک خوردن حلوا می‌شود. به همین دلیل حتما از مقدار روغن گفته شده در طرز تهیه استفاده کنید.

    حلوای خرما یکی از دسرهای سنتی و محبوب ایرانی است که به دلیل طعم دلپذیر و ارزش غذایی بالای خود از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار است.

    اگر از طرفداران خرما و حلوا هستید، حتما باید یک بار حلوای خرما را امتحان کنید. این حلوا ترکیبی بی‌نظیر از طعم شیرین و دلچسب خرما و بافت نرم و لطیف حلوا است که می‌تواند هر کسی را به وجد آورد. در این مقاله طرز تهیه حلوای خرما را به طور کامل و جامع شرح دادیم.

    با پیروی از این طرز تهیه می‌توانید این حلوای خوشمزه را به راحتی در منزل تهیه کنید. در انتها، از همراهی شما با مجله آشپزی اکالا سپاس‌گزاریم.

    ۳.۶/۵ (۱۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۴ دیدگاه ها

    1. سلام ،
      چقدر عالیه که در مورد دسرهای خوشمزه جنوبی می نویسید مثل تمام شیرینی و دسرهای تمام کشور
      یک نکته که حلوای خرما و رنگینک دو مقوله متفاوت از هم هستن و رنگینک محلی و به قول معروف کلاسیک فقط با آرد و خرما و روغن محلی درست می شه شاید کمی کنجد یا دارچین زده بشه .

    2. سلام ،
      چقدر عالیه که در مورد دسرهای خوشمزه جنوبی می نویسید مثل تمام شیرینی و دسرهای تمام کشور
      یک نکته که حلوای خرما و رنگینک دو مقوله متفاوت از هم هستن و رنگینک محلی و به قول معروف کلاسیک فقط با آرد و خرما و روغن محلی درست می شه شاید کمی کنجد یا دارچین زده بشه .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.