آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه شور مخلوط خانگی ؛ رازهای کپک نزدن آن

یکی از بهترین چاشنی‌هایی که می‌توان در کنار غذاها میل کرد همین شور است. خوردن شور در کنار غذاها بسیار لذبخشه. انواع و اقسام شور و ترشی در بازار موجود است ولی به‌ نظرم شور مخلوط بهترینه.

چاشنی مورد علاقه اکثرا مردم ایران است. بسیار اشتهار برانگیز و کسانی که دچار کم اشتهایی هستند بهتر است در کنار غذاهایشان این نوع شور را استفاده کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بهتر است در منزل خودتان شور و ترشی را درست کنید. زیرا خیالتان راحت می‌شود که شور سالم استفاده می‌کنید. تنها باید یکسری نکات را رعایت کنید تا شور شما دچار کپک زدگی نشود. اگر رعایت شود بهترین و خوشمزه ترین شور را خواهید داشت.

    فرق بین ترشی و شور: در این است که در ترشی سرکه بکار رفته، ولی در شور مهم ترین چیز آب و نمک است.

    حالا ما در اینجا به شما طرز تهیه شور مخلوط و رعایت نکات ضروری را خواهیم داد. از همه مهمتر یکسری فوت‌وفن‌هایی جهت خوشمزگی شور وجود دارد که ما در اینجا آن نکته‌ها را به آموزش می‌گذاریم.

    با ما در بخش آشپزی مجله اکالا بلاگ همراه باشید تا طرز تهیه این شور مخلوط خانگی را بیاموزیم.

    برای طرز تهیه خیارشور خانگی اینجا کلیک کنید.

    ابتدا مواد را تهیه و طبق این دستور شور خوشمزه‌ای را درست کنید.

    مواد لازم شور مخلوط خانگی

    گل کلم و کرفس تازهیک عدد متوسط از هر کدام
    هویج تازه۳۰۰ گرم
    سرکهیک و نیم پیمانه
    سیر خشکیک عدد
    فلفل سبز تند۳ عدد
    خیار قلمی۲۵۰ گرم
    پیاز ترشی ریز۲۰۰ گرم
    سبزیجات تازه و معطرترخون، کرفس، شوید، تخم گشنیز
    نمک بدون یددو سوم پیمانه
    آب ولرم ۱۹ پیمانه

     

    نکته: برای آب شور، به نسبت هر یک لیتر آب یک قاشق غذاخوری نمک و یک دوم پیمانه سرکه بریزید.

     

    طرز تهیه شور مخلوط

    نکات مهم در کپک نزدن شور خانگیی

    مرحله اول: خرد کردن مواد

    اول از همه تمامی مواد را تازه خریداری کنید. هویج را پوست بگیرید و بشویید و خرد کنید. کرفس را شسته و برگ آن را از ساقه سوا کنید. بعد ساقه های کرفس را  روی تخته خرد کنید (به قطعات کوچک).

    گل کلم را گل گل کنید جدا کنید. در این قسمت سیر را از پوست جدا کنید و بشویید. همه این مواد را بعد از خورد شدن روی پارچه تمیزی پهن کنید تا آبشان کامل گرفته بشود.

    مرحله دوم: درست کردن آب شور

    برای درست کردن آب شور احتیاج به آب و نمک و سرکه داریم. در اینجا حتما باید از پیمانه مشخصی استفاده شود. اگر از یک پیمانه استانداردی استفاده کنید خیلی بهتر است. البته شما می‌توانید از هر پیمانه‌ای استفاده کنید. به عنوان مثال از یک فنجان یا یک لیوان یا یک کاسه استفاده کنید.

    دقت کنید برای پیمانه کردن نمک و سرکه هم، از همان پیمانه استفاده کنید. در کل پیمانه شما باید از  یک چیز باشد.

    زمانی که آب را پیمانه کردید، داخل یک ظرف بریزید و بگذارید روی حرارت تا به جوش آید. وقتی که جوشید از روی حرارت بردارید و نمک و سرکه را به آب جوشتان اضافه کنید و هم بزنید تا در هم مخلوط شوند. در اینجا ما از نمک دانه درشت دریا بدون ید استفاده کردیم.

    اکنون اجازه بدهید تا آب و سرکه شما خنک شوند و آب را کنار بگذارید تا بقیه مواد را آماده کنید.

    مرحله سوم: ریختن مواد در ظرف

    در این قسمت ظرف شیشه‌ای جا داری را انتخاب کنید و تمامی سبزیجاتی را که خرد کرده بودیم، داخل شیشه به تریتیب قرار می‌دهیم. به این صورت، ابتدا گل کلم خرد شده و هویج خرد شده، چند حبه سیر و لابلای آنها سبزیجات معطر ترخون و شوید و مرزه و ساقه کرفس و برگ کرفس را قرار دهید. تخم گشنیز را هم کمی بپاشید.

    به همین ترتیب تا جایی که ظرف شما جا دارد، مواد سبزیجات را داخل شیشه جا دهید تا شیشه پر شود و روی همه مواد را با برگ کرفس بپوشانید و از آب جوشیده شده و سرد شده داخل شیشه بریزید.شور مخلوط خانگی

    مرحله آخر: جا افتادن شور

    کمی صبر کنید تا آب داخل مواد فرو کش کند. اگر نیاز بود کمی دیگر آب اضافه کنید تا شیشه پر شود. بعد درب شیشه را بسته و در محیط سرد و تاریک قرار دهید تا جا بیقتد.

    این شور تقریبا ده الی بیست روز زمان می‌برد تا برسد. اگر می‌خواهید شورتان سریع‌تر آماده شود، می‌توانید از آب نمک داغ روی مواد بریزید. به این صورت، زمانی که آب داغ ریختید داخل شیشه اجازه دهید سرد شود بعد درب شیشه را ببندید. بعد از یک روز هم داخل یخچال بگذارید.

    نکته: حتما از سرکه خالص استفاده کنید. دو نوع سرکه در بازار موجود هست. نوع طبیعی که شامل سرکه انگور و کشمش است و یک سرکه دیگر که همان سرکه سفید است بسیار رقیق و شفاف. سرکه سفید را می‌توانید در تهیه ترشی البالو و چغندر استفاده کنید اما در بقیه ترشی و شورها از سرکه انگور استفاده کنید.

    اگر داخل شورتان چند تا نخود بیندازید بوی بد شور شما را از بین می‌برد.

    سؤالات متداول

    در ادامه به پرسش‌های شما در رابطه با طرز تهیه شور مخلوط خانگی پاسخ می‌دهیم:

    اگر در حین درست کردن شورتان احساس کردید شور شما بیش از حد شور شده چکار کنیم؟

    اگر حین درست کردن شور متوجه شوری آب آن شدید, می‌توانید آب جوشیده سرد شده را آماده کنید و کمی از آب شیشه خالی کنید و به آب جوشیده شده، سرکه اضافه کنید و دوباره روی شیشه بریزید.

    اما اگر بعد از مدتی از استفاده متوجه شوری شدید، می‌توانید شورتان را هنگام استفاده زیر شیر سرد بگیرید تا شوری آن کم شود. اما هنگام درست کردن به نمک آن دقت کنید.

    کسانی که دچار فشار خون بالا هستند، می‌توانند قبل از استفاده از شور مقداری از آن را داخل ظرفی پر از آب سرد قرار دهند و مقدار کمی برای مصرف را داخل آب سرد حدود نیم ساعت بخوابانند تا از شوری آن کاسته شود و بعد داخل آبکش ریخته و استفاده کنند.

    علت این که شور کپک می‌زند چیست؟

    حتما دقت کنید تمامی مواد و سبزیجات شما بعد از شستشوی کامل حتما باید خشک باشند. حتی ظرف مورد استفاده شما برای شور نباید حتی یک قطره آب داخل آن باشد. حتما باید ظرف شما خشک و تمیز و بدون نم باشد.

    نکته دیگر اینکه، گاهی دیده‌اید شور شما لزج یا لیز می‌شود. حتما داخل شیشه شور هوا وارد شده و یکی از علت‌های دیگر آن کم نمک بودن آن است. برای هر یک لیتر آب نصف پیمانه سرکه سفید استفاده کنید یا به طور دقیق از هر یک لیوان آبی که استفاده می‌شود، ۲ قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید.

    اگر بخواهیم سریع‌تر شور جا بیفتد و آماده خردن شود، باید چه کار کنیم؟

    اگر می‌خواهید شورتان سریع‌تر آماده شود، می‌توانید از آب نمک داغ روی مواد بریزید. به این صورت، زمانی که آب داغ ریختید داخل شیشه اجازه دهید سرد شود بعد درب شیشه را ببندید. بعد از یک روز هم داخل یخچال بگذارید.

    ۴/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۹ دیدگاه ها

    1. توضیحاتتون ناقص..یبار گفتید هر ی لیتر آب ی قاشق نمک، یبار هم گفتید هر ی لیوان آب ی قاشق نمک …?

    2. بعد از بیست روز باز کردم دیدم نمکش کم هس چکارکنم چطوری نمک اضافه کنم البته من باین شور یک لیوان سرکه. هم اضافه کرده بودم

    3. سلام ،شور مخلوطی که من درست کردم بعد بیست روز که درش رو باز کردم متوجه شدم نمکش خیلی کمه ،آیا میتوانم نمک استفاده کنم ؟ اگه میشه چجوری؟

    4. لیتر و پیمانه و قاشق و لیوان و اقاااااا نفهمیدیم هر لیتر آب چند گرم نمک؟ هر لیتر آب چند لیتر سرکه؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.