آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت سیر و انار مازندرانی؛ ساده و لذیذ با مرغ

خورش سیر و انار یکی از غذاهای سنتی و قدیمی است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید. اصالت این غذا به استان مازندران برمی گردد و تقریبا شباهت‌های با خورشت فسنجان دارد. شمالی‌ها این خورشت متفاوت و جذاب را با تکه‌های گوشت مرغ، غاز یا اردک طبخ می‌کنند.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ بهترین طرز تهیه خورش سیر و انار با مرغ را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه خورش سیر و انار

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۴۰-۶۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه خورش سیر و انار:
سیر۴ حبه
پیاز۲ عدد
انار۱-۲ عدد
مرغ۳-۴ تکه
رب انار۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
آب انار۱ پیمانه
شکر۲ قاشق غذاخوری
آب جوش۱-۲ پیمانه
محلول زعفرانبه مقدار لازم
نمک و فلفلبه مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مرحله اول | آماده‌سازی مرغ

در اولین مرحله به سراغ تکه‌های مرغ روید. آن‌ها را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافیشان برود. درون قابلمه مناسبی مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و منتظر بمانید تا آب بجوش آید. حال تکه‌های مرغ را درون آب درحال جوش بیندازید و ۸-۱۰ دقیقه زمان دهید تا تکه‌های مرغ درون آب بجوشند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    پس از گذشت زمان اعلام شده کف‌های سیاه رنگ و بدبویی روی آب مشاهده خواهید کرد. حرارت را خاموش کنید و مرغ‌ها را زیر آب بشویید. با این کار مقدار زیادی از هورمون‌ها و بوی زهم مرغ را می‌گیرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی؛ با تمام فوت و فن‌ها

    مرحله دوم | مزه‌دار کردن و سرخ کردن مرغ

    در دومین مرحله برای خوش‌رنگ کردن و طعم‌دار کردن تکه‌های مرغ مقداری محلول زعفران به مرغ‌ زنید و با دست مرغ را ماساژ دهید تا همه نقاط آن به زعفران آغشته شود. کمی فلفل نیز به مرغ‌های طعم دار شده بپاشید. در همین مرحله درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تکه‌های مرغ طعم‌دار شده را در روغن به خوبی سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

    مرحله سوم | آماده‌سازی پیاز

    در این مرحله پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. درون قابلمه ای که قرار است خورش را بپزید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پیازهای نگینی خرد شده را به آن بیفزایید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند.

    بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهدارى خورشت فسنجان در فریزر

    مراحل تهیه خورش سیر و انار

    مرحله چهارم | افزودن سیر

    در چهارمین مرحله سیر را بشوید و پوست بگیرید. حال با کمک سیر له کن یا رنده ریز آن را به شکل پوره تبدیل کنید. پوره سیر را به پیازهای درون قابلمه اضافه کنید و مجدد بهم زنید تا عطر سیر آزاد شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ترش سماق مازندرانی

    مرحله پنجم | افزودن رب انار و رب گوجه‌فرنگی

    در این مرحله رب گوجه‌فرنگی و رب انار را به محتوای درون قابلمه بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا رب‌ها رنگ باز کنند و بوی خامی‌شان گرفته شود.

    مرحله ششم | پختن مرغ

    در ششمین مرحله تکه‌های مرغ سرخ شده را به سس تهیه شده درون قابلمه بیفزاید و کمی مواد را بهم زنید تا مرغ‌ها با سس طعم‌دار شوند. حال آب جوش و آب انار را به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و ۳۰-۴۰ دقیقه زملن دهید تا مرغ‌ها به خوبی بپزند و آب خورش غلیظ شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت بادمجان کباب

    پخت خورشت سیر و انار به روش خانگی

    مرحله هفتم | تنظیم چاشنی خورش

    در آخرین مرحله از مراحل تهیه خورشت سیر و انار باید انار را پوست بگیرید و دانه کنید. پس از گذشت زمان اعلام شده دانه‌های انار را به همراه مقداری نمک و شکر به خورش بیفزایید. توجه داشته باشید که مقدار شکر و نمک استفاده شده در این غذا کاملا سلیقه‌ای است و با طعم رب انار شا رابطه مستقیمی دارد، پس شما نیز متناسب با طعم رب انارتان در این مرحله شکر و نمک را به خورش بیفزایید.

    محتوای درون قابلمه را کمی بهم زنید و درب قابلمه را نبندید زیرا باعث له شدن و خراب شدن شکل ظاهری انارها می‌شود. ۵-۱۰ دقیقه زمان دهید تا دانه‌های انار به همراه خورش کمی بپزند و نرم شوند. خورش خوشمزه و لذیذ شما آماده سرو است آن را در کنار برنج نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای پوست کندن سیر خشک

    نکته: برای غلیظ‌تر شدن و طعم بهتر خورش می‌توانید به مقدار دلخواه گردوی خرد شده به خورش اصافه کنید. ترکیب رب‌انار، گردو و مرغ ترکیب بسیار جذاب و پرطرفداری است.

    از این‌که تا پایان این مقاله آموزنده نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۲.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.