آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه نان کلوکی (کولوکو) بندرعباس؛ ساده و خوشمزه

نان کلوکی یکی از نان‌های سنتی و اصیل بندرعباس است که شاید شما تا به حال نام آن را نشنیده باشید. این نان طعمی بسیار متفاوت و خوشمزه دارد که موجب محبوبیتش در بین اهالی استان‌های جنوبی شده است. ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ کامل‌ترین طرز تهیه نان کلوکی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه نان کلوکی بندرعباس

مدت زمان آماده سازی و تهیه این نان ۱۰-۱۱ ساعت است.

مقدار مواد علام شده حدود ۸-۱۰ نان متوسط به شما می‌دهد.

درجه سختی تهیه این نان در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه نان کلوکی بندرعباس:
آرد سفید۵۰۰ گرم
خمیر مایه۱ قاشق چای‌خوری
نخود۱ پیمانه
آب جوش۱ پیمانه
آب ولرمبه مقدار لازم

مرحله اول | آماده‌سازی نخود

در اولین مرحله از تهیه این نان به سراغ نخود‌ها روید. نخود را تمیز کنید و بشویید. حال با مقدار آب نخود را به مدت چند ساعت بخیسانید. در این بازه زمانی آب روی نخود را هر از چندی عوض کنید و با آب تازه نخودها را خیس کنید. خیساندن نخود در این مرحله تا حد زیاد نفخ آن را می‌گیرید و برای آسیاب کردن آن در مرحله بعد کار شما را راحت‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان چمچمو به روش هرمزگان

مرحله دوم | آسیاب کردن نخود

پس از خیساندن نخود در دومین مرحله آن را با کمک میکسر یا گوشکوب برقی پوره و له کنید. حال پوره نخود را با مقداری آب جوش درون ظرف درب‌داری بریزید ودرب ظرف را ببندید. باید به نخودها ۷-۹ ساعتی زمان دهید تا در آب جوش حجیم شوند. نخود آب را به خود جذب می کند.در این بازه زمانی چندین بار به آن‌ها سر بزنید و اگر آب آن‌ها کم شده بود مقداری آب جوش به نخودها بیفزایید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه نان کلوکی بندرعباس

    مرحله سوم | ترکیب آرد و خمیر مایه

    در سومین مرحله به سراغ ترکیب آرد و خمیر مایه روید. درون ظرف مناسبی آرد را الک کنید، خمیر مایه را به آن بیفزایید. نخودهای آسیاب شده را به ترکیب فوق بیفزاید و همه مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید. اگر مواد منسجم نشدند مقدار کمی آب به آن بیفزایید و با دست شروع به جمع کردن خمیر کنید. توجه داشته باشید که خمیر این نان بافت شلی دارد و پس از ورز دادن صحیح بهتر می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان توموشی یا تموشی

    مرحله چهارم | ورز دادن خمیر

    در چهارمین مرحله باید خمیری که در مرحله قبل تهیه کرده‌اید را به خوبی ورز دهید. روی سطح میز کارتان مقداری آرد بپاشید و با کمک دست شروع به ورز دادن خمیر کنید. برای راحتی کارتان می‌توانید خمیر را جمع و به سطح میز کار بکوبید. این کار را ۱۰۰ مرتبه انجام دهید کافی‌است و خمیر شما به خوبی جمع می‌شود

    مرحله پنجم | استراحت دادن به خمیر نان

    حال باید درون ظرف مناسبی را با کمی روغن چرب کنید. خمیر را درون ظرف قرار دهید و روی آن را بپوشانید. ۱-۲ ساعت در دمای اتاق به خمیر استراحت دهید تا به خوبی پف کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان مارمالادی (نان مربایی)

    نان کلوکی خوش طعم بندرعباس

    مرحله ششم | آماده سازی رومال نان

    در این مرحله به سراغ آماده سازی رومال نان روید. زردچوبه و آرد را با هم ترکیب کنید. حال ½ پیمانه آب به آن بیفزایید و به خوبی با هم ترکیب کنید. محتوای تهیه شده را درون قابلمه مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. کمی بهم زنید تا محتوای درون قابلمه کمی غلیظ شود. حرارت را خاموش کنید و مواد رومال را کنار گذارید.

    بیشتر بخوانید: درست کردن پودر سوخاری خانگی؛ با نان باگت و لواش

    مرحله هفتم | چونه گرفتن خمیر

    در هفتمین مرحله به سراغ خمیر روید. روی سطح میز کارتان مقداری آرد بپاشید و پف خمیر را بگیرید. خمیر را به ۸/۱۰ قسمت مساوی تقسیم کنید. چونه های گردی با تکه‌های خمیر درست کنید و با دست کمی سطح نان‌ها را صاف کنید. برای بهتر پخته شدن مرکز نان با یک چنگال سوراخ های روی خمیر ایجاد کنید.

    مرحله هشتم | رومال کردن نان‌ها

    در هشتمین مرحله به سراغ رومال کردن نان‌هایتان روید. با براش یا قاشق از ترکیب موادی که در مرحله ششم آماده کردید روی نان‌ها زنید. مقداری مهیاوه نیز روی نان بمالید و در پایان کمی کنجد و سیاه دانه روی آن بپاشید.

    بیشتر بخوانید: راهنمای تشخیص نان سالم از فاسد

    روش درست کردن نان کلوکی با آموزش مرحله به مرحله

    مرحله نهم | پختن نان

    در نهمین مرحله به سراغ پخت نان روید. فر را از قبل به خوبی گرم کنید. درون سینی فر کاغذ روغنی یا کاغذ نسوز بیندازید و نان‌ها را با کمی فاصله روی سینی بچینید. سینی را در فر قرار دهید و به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه آن‌ها بپزید. پس از پخته شدن منتظر بمانید تا نان‌ها خنک شوند سپس آن‌ها در ظرف دربدار نگه‌داری کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاک (نان یوخه) خانگی کرمانشاه

    امیدواریم که طبق آموزش فوق این نان سنتی و اصیل را تهیه و نوش جان کنید، از طعم و مزه بی نظیرش لذت ببرید. از این‌که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزارم.

    ۵/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.