آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه نان مارمالادی (نان مربایی)؛ مناسب صبحانه

نان مارمالادی (نان مربایی) گزینه مناسبی برای وعده صبحانه یا عصرانه است. این نان بافت بسیار لطیف و شیرینی کمی دارد که با استفاده از مارمالاد شیرین تر و خوشمزه تر می‌شود. از انواع مارمالادها می‌توان روی این نان استفاده کرد. نان مارمالادی در کنار یک فنجان چای، صبحانه بسیار دلچسبی برای اعضای خانواده و مخصوصا بچه ها هست.

در این مطلب از قسمت آشپزی در اکالا بلاگ به آموزش نان مارمالادی به شکل خورشیدی و با مارمالاد توت فرنگی می‌پردازیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم نان مارمالادی(نان مربایی)
    کره به دمای محیط رسیده۱۵ گرم (۱ قاشق غذا خوری)
    شکر۳ قاشق سوپ خوری سر پر
    زرده تخم مرغ۱ عدد
    شیرنصف پیمانه سرخالی
    خمیر مایه۱ قاشق چایخوری
    آرد۲ پیمانه حدودی
    وانیل۱/۴ قاشق چایخوری
    شکر برای خمیر مایه۱ قاشق مربا خوری
    مواد روی خمیر نان مارمالاد:
    مارمالاد دلخواهنصف پیمانه تقریبی
    تخم مرغ۱ عدد
    کنجد و بادام پرک (برای تزئین)به مقدار لازم

    طرز تهیه نان مارمالاد- مواد لازم

    مرحله اول | آماده‌سازی مواد اولیه

    برای آماده کردن خمیر کره نرم شده و به دمای محیط رسیده و زرده تخم مرغ و وانیل و شکر رو داخل ظرفی میریزیم و با همزن دستی مخلوط میکنیم.

    طرز تهیه نان مارمالاد-نان مربایی خوشمزه

    مرحله دوم | گرم کردن شیر

    شیر رو گرم میکنیم تا ولرم باشه (دمای شیر وقتی خمیر مایه بهش اضافه میشه باید حدود ۳۵- ۴۰ درجه باشه).

    خیلی‌ها در منزل دماسنج ندارن بنابراین برای اینکه بفهمیم دمای شیر برای خمیر مایه مناسبه یا نه نوک انگشت مون رو داخل شیر میزنیم دمای شیر باید به صورتی باشه که حرارت رو کاملاً حس کنیم اما دستمون نسوزه و بتونیم داخل شیر نگهش داریم این دما برای عمل اومدن خمیر مایه مناسبه اگه دمای شیر زیاد باشه خمیر مایه از بین میره و اگه دما کم باشه شروع به فعالیت نمیکنه) و یک قاشق مرباخوری شکر رو به شیر اضافه میکنیم (خمیر مایه از شکر تغذیه میکنه و فعال میشه) و خمیر مایه رو به ترکیب شیر و شکر اضافه میکنیم و با قاشق مخلوط میکنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “مارمالاد به” خانگی

    اضافه کردن شکر در نان مارمالاد

    مرحله سوم | ترکیب مواد و پف خمیر

    روی ظرف رو با نعلبکی میپوشونیم و پنج دقیقه زمان میدیم تا خمیر مایه به عمل بیاد. بعد از طی این زمان خمیر مایه عمل اومده و پف کرده رو به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه میکنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان صبحانه شکلاتی

    اضافه کردن خمیر مایه در نان مارمالاد

    مرحله چهارم | اضافه کردن آرد

    با همزن دستی مخلوط میکنیم.حالا شروع به اضافه کردن آرد میکنیم اول نصف آرد رو به مواد اضافه میکنیم.

    اضافه کردن نصف آرد به مواد در نان مارمالاد

    مرحله پنجم | مخلوط کردن خمیر

     با همزن دستی مخلوط میکنیم تا شکل خمیری به خودش بگیره و بعد آرد رو کم کم اضافه میکنیم و با دست مخلوط میکنیم تا خمیر لطیفی شکل بگیره و به دست نچسبه. میزان مصرف آرد مشخص نیست چون میزان گلوتن و جذب آب آرد های مختلف با هم متفاوته و بسته به نوع آرد ممکنه بیشتر از دو لیوان آرد مصرف بشه یا اینکه آرد اضافه بیاد.

    طرز تهیه نان مارمالاد خوشمزه برای صبحانه- آماده کردن خمیر

    مرحله ششم | ورز دادن خمیر

    وقتی خمیر لطیف و نچسبی حاصل شد به مدت ده دقیقه روی میز کار ورز میدیم. دقت کنید که موقع ورز دادن خمیر از قسمت انتهایی کف دست استفاده کنید و به هیچ عنوان خمیر رو چنگ نزنید چون چنگ زدن خمیر باعث میشه خمیر به آرد بیشتری احتیاج پیدا کنه و اضافه کردن بیش از حد آرد به خمیر باعث میشه نان لطیف نباشه و بافت خوبی نداشته باشه و به خوبی پف نکنه و سفت و خشک بشه.
    اگه موقع ورز دادن صحیح احساس کردین خمیر کمی میچسبه خیلی کم در حد چند پنس آرد بهش اضافه کنید، ورز دادن مناسب باعث میشه چسبندگی خمیر گرفته بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان‌های مختلف خانگی

    بعد از ورز دادن، خمیر رو چونه کنید و داخل ظرف کمی چرب شده قرار بدین و روی ظرف سلفون بکشید و روی اون رو با دستمال بپوشونید و در دمای محیط به مدت یک الی دو ساعت استراحت بدین تا حجم خمیر دو برابر بشه.

    آماده کردن خمیر نان مارمالاد(نان مربایی)

    مرحله هفتم | استراحت خمیر

    بعد از استراحت پف خمیر رو با دست بگیرین و مجددا چند دقیقه ورز بدین تا هوای داخل خمیر کاملا خارج بشه و بعد خمیر رو چونه کنید و روی صفحه کار کاغذ روغنی قرار بدین و خمیر رو روی کاغذ روغنی (نیازی به چرب کردن کاغذ روغنی نیست چون خمیر داخل ظرف چرب استراحت کرده و کمی چرب هست) با کمک وردنه به شکل دایره و به ضخامت چند میلی باز کنید ( اگه باز کردن خمیر به شکل گرد براتون مشکله خمیر رو به ضخامت چند میلی باز کنید و بعد بشقاب یا هر قالب گرد بزرگی که در اختیار دارین رو روی خمیر قرار بدین و اضافات رو با چاقو ببرین و بعد بشقاب رو از روی خمیر بردارین ولی باز کردن خمیر به شکل گرد باعث میشه اضافاتی از خمیر نمونه)

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد آلبالو

    با استفاده از چاقو از یک طرف شروع به ایجاد برش و شیارهای یک اندازه روی خمیر بکنید تا دور تا دور خمیر رو پر کنه. ( طول برش هایی که ایجاد میکنید به خودتون بستگی داره هر چقد شیارها بلندتر باشن فضای باقی مونده برای مارمالاد کمتره و اگه شیار ها کوتاهتر باشن بخش مرکزی و مارمالادی فضای بیشتری به خودش اختصاص میده اما بهترین حالت حد وسط هست که هم کناره های خمیر شکل زیبایی داشته باشن و هم میزان مارمالاد مناسب باشه)

    برای اینکه کارتون منظم باشه میتونید وسط خمیر یک ظرف گرد کوچیک قرار بدین و از لبه اون ظرف شروع به برش کنید تا اندازه شیار ها یکسان باشه.

    طریقه آماده کردن خمیر نان مارمالادی

    مرحله هشتم | پف کردن خمیر

    بعد از ایجاد برش ها یکی از برش ها رو به سمت خمیر لوله کنید و دو برش بعدی رو با دست بهم بچسبونید (مطابق شکل)

    طریقه برش زدن خمیر نان مارمالادی
    مرحله نهم | باز کردن و تشکیل خمیر

    این کار رو برای همه برش ها انجام بدین تا حالت خورشیدی کنار خمیر شکل بگیره. در آخر برای اینکه برش هایی که با دست بهم چسبوندیم داخل فر از هم باز نشن دستتون رو کمی خیس کنید و برش ها رو با دست کمی مرطوب محکم تر کنید تا کاملا بهم بچسبن.

    روی فضای گرد وسط خمیر مارمالاد بریزین (من در اینجا از مارمالاد توت فرنگی استفاده کردم شما از انواع مارمالاد های مورد علاقه و در دسترستون میتونید استفاده کنید مثل مارمالاد زردآلو، مارمالاد هویج، مارمالاد آلو و…) و با قاشق پهن کنید تا فضای میانی رو پر کنه.سعی کنید میزان مارمالا خیلی زیاد نشه که از کناره ها شره کنه و بریزه چون باعث خراب شدن ظاهر کارتون میشه.

    طرز تهیه نان مربایی یا مارمالادی

    مرحله دهم | افزودن مارمالاد و رومال

    برای رومال خمیر یک عدد تخم مرغ رو با چنگال بزنید تا از حالت لختگی خارج بشه و کاملا کف کنه و بعد با قلمو از تخم مرغ روی کناره های خمیر بزنید (از مواد رومال بیش از حد روی خمیر نزنید همین که یک دور روی خمیر رو بپوشونه کافیه زیاد استفاده کردن از رومال باعث میشه نون شما بوی تخم مرغ بده) و بعد به دلخواه روی خمیر کنجد یا بادام پرک بریزین.

    مرحله آخر | پخت نان

    خمیر رو با کمک کاغذ روغنی به سینی فر انتقال بدین و داخل فر صد و هشتاد درجه که از قبل گرم شده به مدت بیست الی سی دقیقه قرار بدین تا کاملا بپزه و روی خمیر طلایی بشه ( مدت زمان بسته به گرمای فر متفاوته پس بهتره حواستون به نون داخل فر باشه تا در موقع مناسب از فر خارج کنید)

    (اگه فرتون گازی هست و روی خمیر به خوبی طلایی نشد چند دقیقه آخر پخت گریل رو روشن کنید تا روی نون طلایی بشه). بعد از پختن از فر خارج کنید و اجازه بدین از حرارت بیفته و کمی خنک بشه و بعد از کاغذ روغنی جدا کنید و به ظرف سرو انتقال بدین.

    طرز تهیه نان مارمالادی(مربایی)

    امیدوارم از طرز تهیه نان مارمالادی خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات اشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.