خواص مواد غذایی

طبع بامیه سرد است یا گرم؟

بامیه فواید زیادی برای سلامت دارد که به خاطر ویتامین‌های متنوع و مواد معدنی فراوانی که دارد، مصرف آن به شدت توصیه می‌شد. معمولا از بامیه برای تهیه خورش بامیه، ترشی یا شور بامیه استفاده می‌شود و برخی نیز آن را می‌پزند و به عنوان دورچین در کنار انواع غذا استفاده می‌کنند. اما آیا می‌دانید طبع بامیه سرد است یا گرم؟ در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طبع بامیه در طب سنتی و همچنین مصلح آن آشنا شوید.

طبع بامیه خورشتی چیست؟

بامیه یک گیاه فوق العاده مفید است که اصالت آن به آفریقا، خاورمیانه، کارائیب و آمریکای جنوبی برمی‌گردد. این گیاه ارزش غذایی فوق العاده بالایی دارد و معمولا بخش‌های آن مثل برگ، گل، غلاف، ساقه و دانه‌های گیاه قابل استفاده هستند. در طب سنتی همه خوراکی‌ها طبع مشخصی دارند و به همین دلیل مصرف همه خوراکی‌ها برای همه افراد چندان توصیه نمی‌شود. اما طبع بامیه سرد است یا گرم؟

بیشتر بخوانید: بهترین روش خشک کردن بامیه در خانه

بهتر است بدانید که بامیه دارای طبع سرد و تر است. این به این معنا است افرادی که طبع بلغمی، سرد و تری دارند نباید از بامیه به مقدار زیاد استفاده کنند. مصرف زیاد بامیه در افراد بلغمی موجب ضعف معده، دردهای مفصلی، افزایش ترشحات واژن، نفخ و همچنین کاهش حافظه می‌شود. در مقابل مصرف بامیه برای افراد گرم مزاج بسیار مفید است و موجب تعادل طبع آن‌ها می‌شود.

طبع بامیه سرد است یا گرم؟

مصلح بامیه در طب سنتی

طبع بامیه پخته شده سرد است و برای این که عوارض بامیه در افراد سرد مزاج کمتر شود، باید بامیه را با مصلح آن مصرف کنید. از بهترین مصلحات بامیه می‌توان به ادویه‌جات گرم مثل فلفل سیاه، هل، زنجبیل، دارچین، سیر و فلفل کاین اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت‌انگیز بامیه برای لاغری و چربی‌سوزی!

معمولا توصیه می‌شود در کنار خورش بامیه از مقداری بادمجان نیز استفاده شود، زیرا طبع بادمجان گرم است و موجب متعادل شدن طبع خورش بامیه می‌شود. مصرف بامیه با ادویه‌های گرم مانع بروز عوارض آن می‌شود و از تشدید بلغم و سردی در بدن جلوگیری می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری بامیه در فریزر

    بامیه یک گیاه فوق العاده مفید برای سلامت است که به تسکین مشکلات گوارشی، درمان یبوست، کاهش التهاب و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. از آن جایی که طبع بامیه سرد و تر است، بهتر است افراد بلغمی در مصرف آن محتاط باشند و از آن در کنار مصلحات گرم استفاده کنید.

    اگر بعد از مصرف بامیه دچار سستی و رخوت می‌شوید یا با مصرف بامیه علائمی مثل درد مفاصل و گنگی سر را تجربه می‌کنید، یعنی طبع شما سرد است و باید از ادویه‌های گرم در کنار بامیه استفاده کنید. شما چه تجربیاتی از مصرف بامیه دارید؟

    ۴.۴/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.