دانستنی

۱۰ دلیل عرق کردن زیاد در بزرگسالان؛ روش‌های درمانی پزشکی و خانگی

چه عواملی باعث بوی نامطبوع بدن می‌شود و چگونه می‌توانیم آن را درمان کنم؟

برم هیدروز چیست؟

بوی نامطبوع بدن تا حدود بسیار زیادی مربوط به عرق شماست که در اصطلاح پزشکی به آن بروم هیدوز هم می‌گویند.

جالب است بدانید که خود عرق در واقع هیچ بویی ندارد. این بوی نامطبوع تنها زمانی بوجود می‌آید که عرق شما به باکتری هایی روی پوست شما برسد، در این حالت است که این بو بوجود می‌آید. به غیر از برم هیدوز یا همان بوی نامطبوع بدن، برم هیدروز با اصطلاحات بالینی دیگری مانند اسمیدروز هم شناخته شده است.

برم هیدروز معمولا از طریق تغییر در عادت های بهداشتی شما قابل درمان یا جلوگیری است، اگرچه چندین روش دیگر هم به عنوان گزینه‌های درمانی وجود دارد. با ما در مجله اینترنتی اکالا همراه باشید.

دلایل بوی نامطبوع بدن

راه های رفع بوی عرق

دو نوع غده‌ی تولید کننده‌ی عرق در بدن وجود دارد: آپوکرین و اکرین. برم هیدوز یا همان بوی بد بدن معمولاً مربوط به ترشحات غده‌های عرق نوع آپوکرین است. اما هر دو نوع غدد عرق می‌توانند باعث ایجاد بوی غیر طبیعی بدن بشوند.

غدد آپوکرین معمولا در مناطق زیر بغل، کشاله ران و سینه قرار دارد. عرق تولید شده بوسیله ی غدد آپوکرین غلیظ‌ تر از عرقی است که توسط غده‌های اکرین تولید می‌شود. عرق تولید شده از غده های آپوکرین همچنین دارای مواد شیمیایی به نام فرومون است که هورمونی با کاربرد تأثیرگذاری بر روی دیگران است. به عنوان مثال، حیوانات فرمون ها را برای جذب جفت آزاد می‌کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    وقتی عرق آپوکرین ترشح می‌شود، بی رنگ و بی‌بو است. هنگامی که باکتری های روی بدن شروع به تجزیه کردن عرق می‌کنند، بوی نامطبوعی می‌تواند در افراد مبتلا به بروم هیدروز ایجاد شود.

    غده های آپوکرین تا قبل از رسیدن به دوران بلوغ فعال نمی‌شوند. به همین دلیل بوی بدن که در اصطلاح به آن BO هم می‌گویند معمولاً در میان کودکان خردسال ایجاد مسئله نمی‌کند.

    غدد عرق اکرین در سراسر بدن وجود دارد. عرق تولید شده از غده های اکرین هم در ابتدا بی بو و بی رنگ است، اما دارای یک محلول نمکی ملایم است. وقتی باکتری های روی پوست عرق تولید شده از این غده ها را هم تجزیه می‌کنند، بوی بد می‌تواند بوجود بیاید. بوی عرق تولید شده از غده های اکرین همچنین می‌تواند بوی  غذاهایی را که خورده اید (مانند سیر)، نوشیدنی های الکلی یا داروهای خاصی که مصرف کرده اید را منتشر کند.

    بیشتر بخوانید: علت عرق کردن کودکان چیست؟

    تشخیص

    تشخیص عرق کردن

    تشخیص بروم هیدروز آسان است. پزشک شما باید براساس بوی بدن  شما شرایط را تشخیص دهد. اگر عرق نکرده باشید و به تازگی دوش گرفته باشید، ممکن است بوی بدن شما سخت تر قابل تشخیص باشد. ممکن است پزشک از شما بخواهد بعد از تمرین ورزش شما را ببیند یا ممکن است مثلاً هنگام معاینه شما از شما بخواهد مقداری روی یک تردمیل ورزش کنید تا کمی عرق کنید.

    پزشک سوابق پزشکی شما را هم تا حدودی مرور می کند تا به دنبال دلایل احتمالی بیماری شما باشد. مشکلاتی مانند دیابت و بیماری‌های کبدی و کلیه‌ای می‌تواند به ایجاد بوی غیر طبیعی قوی بدن کمک کند.

    چند روش درمانی پزشکی:

    رویکردها و روش‌های درمانی مناسب برای بوی نامطبوع بدن ( بروم هیدروز ) بر اساس شدت بیماری می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد. در بعضی موارد، اقدامات پیشگیرانه کافی است. در موارد جدی تر، از بین بردن غدد تولید کننده عرق ممکن است کارساز باشد. گزینه‌های درمانی شما شامل موارد زیر است:

    درمان پزشکی عرق کردن

    داروهای ضد عرق یا دئودورانت‌ها

     از قوی‌ترین محصولاتی هستند که شما می‌توانید بدون نسخه‌ی پزشک خریداری کنید و به طور معمول اولین قدم درمانی پزشکی برای بوی بدن است.

    آنتی‌ بیوتیک‌ها

    مصرف آنتی بیوتیک ها به صورت موضعی و یا خوراکی می‌توانند با کم کردن باکتری های موجود در پوست و همینطور به کم شدن بوی بدن شما تا حدودی کمک کنند.

    بوتاکس

    بوتاکس زیر بغل برای جلوگیری از عرق کردن

    سم بوتولینوم A (بوتاکس) که با مسدود کردن پیام های عصبی به عضلات کار می‌کند، می‌تواند به زیر بغل تزریق شود تا تکانه های عصبی منتقل شده به غده‌های عرق مسدود شود. نکته اصلی درمان بوتاکس این است که بعد از مدتی از بین می‌رود، بنابراین ممکن است سالی چند بار به آن نیاز داشته باشید. بوتاکس همچنین برای جلوگیری از عرق پا و دست استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: ۸ راهکار برای کاهش عرق کردن صورت در تابستان

    لیپوساکشن

    یکی از راه‌های کم کردن عرق تولید شده از غده های آپوکرین، برداشتن خود غده های عرق است. ممکن است درباره عمل لیپوساکشن برای  از بین بردن چربی قسمت‌های میانی بدن یا دیگر نقاط بدن شنیده باشید. لوله‌های مخصوص با دقت داخل بدن قرار می‌گیرند و چربی از دخل بدن جدا کرده و خارج می‌کنند.

    همین کار را می‌توان در مورد غده‌های تولید کننده ی عرق زیر بغل خود هم انجام دهید. یک لوله مکنده بسیار کوچک، به نام کانول، درست زیر پوست زیز بغل شما قرار می‌گیرد. سپس در زیر پوست شما حرکت می‌کند و غده های تولید کننده ی عرق را نیز از بین می‌برد. این روند ممکن است بعضی از غدد را در جای خود باقی بگذارد که این قضیه می تواند باعث شود همچنان زیر بغل شما بیش از حد عرق کند.

    دقت داشته باشید که در بعضی موارد، نتایج مثبت اولیه این نوع کار، یعنی کمتر شدن مقدار عرق کردن و بوی کمتر زیر بغل، به خاطر آسیب دیدن اعصاب مربوط به غده های تولید کننده‌ی عرق در این منطقه های پوست هستند. وقتی که اعصابی که در موقع  عمل لیپوساکشن دچار آسیب دیدگی شده‌اند، خود را ترمیم کنند، مشکل عرق کردن بیش از حد ممکن است دوباره بازگردد.

    پیشرفت های دلگرم کننده‌ای در استفاده از لیپوساکشن اولتراسونیک به دست آمده است، به این صورت که از انرژی‌های لرزشی برای از بین بردن بهتر غدد تولید کننده ی عرق استفاده می‌کند.

    بیشتر بخوانید: غذاهایی که باعث بوی بد عرق می‌شوند!

    عمل جراحی

    یک روش تهاجمی‌تر برای از بین بردن غدد عرق یا اعصابی که باعث تعریق می شوند از طریق عمل جراحی است. روشی به نام سمپاتکتومی آندوسکوپی با استفاده از برش های کوچک و استفاده از ابزارهای ویژه برای از بین بردن اعصاب در سینه که به غده‌های عرق زیر بغل می‌رسند. این روش برای ۵ تا ۱۰ سال موثر است.

    یکی دیگر از روش های کمتر تهاجمی، الکتروسرجری نامیده می‌شود. این کار با سوزن های مخصوصی انجام می‌شود. به این صورت که در طی چندین جلسه ی درمانی، پزشک می‌تواند با استفاده از این سوزن ها مقداری از غدد تولید کننده‌ی عرق در زیر پوست شما را از بین ببرد.

    یک جراح همچنین می‌تواند غدد عرق را از طریق انجام یک عمل جراحی سنتی تر را از بین ببرد. این کار با ایجاد برش هایی در زیر بغل شروع می‌شود. این کار به جراح این امکان را می‌دهد که به وضوح جاهایی که غدد تولید عرق در آن قرار دارد را ببیند. به این نوع عمل جراحی برداشتن پوست گفته می‌شود و باعث ایجاد جای زخم در سطح پوست شما می‌شود. این روش بیشتر برای افرادی کاربرد دارد دچار بیماری به نام  هیدرادنیت هم هستند. این یک بیماری مزمن پوستی است که در آن روی سطح پوست در زیر بغل و نقاط دیگر بدن  بیمار جوش ها و یا برجستگی‌هایی بوجود می‌آید.

    بیشتر بخوانید: ۲۵ راه خانگی برای از بین بردن بوی بد عرق

    مواردی که باعث مبتلا شدن به بوی نامطبوع بدن می‌شوند؟

    راه های رفع بوی بد عرق بدن

    علاوه بر غده های تولید عرق و باکتری‌ها که باعث بوی عرق شما، موارد خاصی وجود دارد که می‌توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع بدن شما بشوند که در زیر بعضی از آن ها آورده شده است.

    ۱- داشتن اضافه وزن:

    چین‌های پوستی می‌توانند عرق و باکتری ها را در خود حفظ کرده و محل مناسبی برای بوجود آمدن و باقی ماندن بوی نامطبوع باشند. پس از همین الان رژیم بگیرید.

    ۲- خوردن غذاهای تند و ادویه دار:

    این‌ها در واقع عرق شما را بد بو تر نمی‌کنند، اما رایحه غذاهای تند می‌تواند از بین پوست شما خارج شود و بوی نامطبوع بدن را بیشتر کند.

    ۳- بیماری‌ها و مسائل پزشکی خاص:

    دیابت، مشکلات کلیوی یا کبدی، تیروئید پرکار و بعضی از مشکلات ژنتیکی (بسیار نادر) می‌تواند باعث ایجاد بوی طبیعی خاصی در بدن شما شود. در بعضی موارد، بوی نامطبوع بدن می تواند نشانه ای از بوجود آمدن و مبتلا شدن به مشکلات جدی تر پزشکی باشد. به عنوان مثال، بوجود آمدن بویی ماننده سفید کننده ها یا بوی ادرار مانند ممکن است به معنای مبتلا شدن به مشکلات کلیه یا کبد باشد. اگر متوجه تغییر عجیب در بوی بد بدن خود شده‌اید یا احساس می‌کنید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

    ۴- فشار روانی یا استرس:

    استرس باعث می‌شود که غده های آپوکرین پوست بدن شما بیش از حد کار کنند. به یاد داشته باشید، این ها غده هایی هستند که باعث ایجاد عرق های بو دار در شما می‌شوند. بنابراین، ممکن است متوجه تغییراتی ناگهانی در بوی بدن خود درست قبل از یک قرار ملاقات مهم یا بعد از یک رویداد استرس زا بشوید.

    ۵- ژنتیک:

    بعضی از افراد نسبت به افراد دیگر بیشتر مستعد مبتلا شدن به بوی نامطبوع بدن هستند.

    ۶- رژیم غذایی کم کربوهیدرات:

    رژیم‌های کم چرب و کم کربوهیدرات در واقع می‌توانند باعث بو دار شدن عرق و همچنین بوی بد دهان در افراد بشوند. هنگامی که بدن به حالت کتوز وارد می شود، به جای گرفتن انرژی از کربوهیدرات شروع به سوزاندن چربی‌ها می‌کند و مقدار زیادی کتون را در خون شما منتشر می‌کند. کتون ها می‌توانند به نفس و بدن شما بویی مانند بوی میوه بدهند.

    ۷- عرق کردن بیش از حد:

    نوعی مشکل پزشکی به نام هایپر هییدروز می‌تواند باعث شود که بیش از حد عرق کنید، همانطور که در دوران یائسگی این اتفاق می‌افتد. اما بعضی از افراد به طور طبیعی بیشتر از دیگران عرق می‌کنند.

    ۸- جنس پوشاک و لباس:

    الیاف مصنوعی مانند ریون، پلی استر و نایلون باعث می‌شود بخار عرق نتواند به راحتی از تن شما خارج شود و به دام بیافتد و این قضیه باعث ایجاد زمینه مناسب برای پرورش باکتری هایی می‌شود که از عرق شما تغذیه می‌کنند. برای کنترل عرق بدن، بهتر است لباس‌هایی را خریداری کنید که بیشتر از الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم و کتان درست شده باشند. این مواد عرق را به خود جذب می‌کنند و اجازه می‌دهند تا تبخیر شود.

    ۹- شیرینی‌جات:

    خوردن بیش از حد بسیاری از غذاهای شیرین می‌تواند باعث رشد بیش از حد مخمر شود، که قندها را به الکل تبدیل می‌کند و به بو بدن کمک می‌کند.

    ۱۰- کمبود منیزیم:

    منیزیم یک ماده معدنی حیاتی برای قلب، ماهیچه ها، اعصاب و کلیه های شما است. اما حدود ۸۰ درصد افراد تا حدودی دچار کمبود منیزیم هستند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کمبود منیزیم دارند نسبت به افرادی که به اندازه کافی در رژیم غذایی خود منیزیم مصرف می‌کنند، بوی بدنشان بیشتر است. خوردن غذاهای سرشار از منیزیم مانند شکلات تیره، بادام خام، کتان و دانه کنجد می‌تواند به شما در رفع کمبود منیزیم کمک کند و باعث از بین رفتن بود نامطبوع بدن شود.

    سبک زندگی و داروهای خانگی

    عرق کردن زیاد

    قبل از اینکه هر روش تهاجمی انجام شود ، باید بعضی از روش های اساسی بهداشتی را امتحان کنید. این روش‌ها می توانند به کاهش تعداد باکتری های سطح پوست بدن شما که باعث بوجود آمدن بوی بد عرق می‌شوند تا حدود زیادی کمک کنند. این روش‌ها برای از بین بردن بوی نامطبوع بدن  تا حدود زیادی سودمند هستند.

    • روزانه استحمام کنید. استحمام منظم به خصوص با صابون ضد باکتری باعث کاهش رشد باکتری ها بر روی پوست شما می‌شود.
    • لباس متناسب با فعالیت خود انتخاب کنید. برای فعالیت‌های روزانه، لباس هایی با جنس پارچه های طبیعی مانند پنبه، پشم و ابریشم را انتخاب کنید. این گونه لباس ها به پوست شما اجازه تنفس بهتر می‌دهند. برای انجام فعالیت های ورزش، شاید بهتر باشد از لباس هایی با جنس پارچه‌های ترکیبی الیاف مصنوعی استفاده کنید که رطوبت عرق را از پوست شما تا حدودی دور کند.
    • تکنیک های آرامش بخش و مناسب برای ذهن و روان را امتحان کنید. انجام تکنیک های آرامش بخش، مانند یوگا، مدیتیشن یا بیوفیدبک را در نظر داشته باشید. این شیوه ها می‌توانند به شما بیاموزند که از مقدار استرس را که باعث تولید عرق بیشتر در بدنتان می‌شود تا حدودی در زندگیتان کمتر کنید.
    • رژیم غذایی خود را تغییر دهید. نوشیدنی‌های کافئین دار و غذاهای پرادویه  یا غذاهایی که بوی قوی دارند و می‌توانند باعث شود که شما بیشتر عرق کنید یا بوی بدن شما نسبت به حالت عادی بیشتر و قوی تر بشود. از بین بردن این غذاها ممکن است به شما کمک کند.
    • مواظب پاهای خود باشید. اطمینان حاصل کنید که پای شما به مدت طولانی در محیط مرطوب باقی نماند. اگر جوراب شما مرطوب شد، آن ها را عوض کنید. برای داشتن پاهای سالم همچنین باید کفش هایی با اندازه ی مناسب پاهای خود بپوشید و همچنین استفاده کرد از سنگ پا برای از بین بردن پوست های مرده و پینه های کف پا حفظ سلامت پا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
    • از ضد عرق ها یا دئودورانت ها استفاده کنید. می‌توانید از دئودورانت های فروشگاهی، یا طبیعی استفاده کنید و یا حتی می‌توانید برای خود دئودورانت خانگی بسازید. این محصولات می‌توانند به مدیریت کردن و کنترل کردن مقدار تولید عرق و کنترل بوی بدن کمک کنند.
    • پوشیدن لباس های تمیز. باید مرتباً لباس خود را بشویید و لباس هایی که عرق کرده است را در اسرع وقت عوض کنید. در حالی که معمولا لباس ها قبل از شستشو به عنوان یک قاعده کلی می توانند بیش از یکبار پوشیده شوند، اما اگر به مشکل برم هیدروز دچار هستید، ممکن است بعد از هر بار پوشیدن لباس، نیاز به شستشو دارد. همچنین پوشیدن زیر پوش می‌تواند به شما در جلوگیری از رسیدن بو به لایه های بیرونی لباس های شما تا حدود زیادی کمک کند.

    خط آخر

    بعضی از بوهای بدن مانند زیر بغل یا بوی دیگر قسمت های بدن می‌تواند طبیعی باشد، به خصوص در دوران بلوغ. استحمام مرتب، استفاده از دئودورانت یا ضد عرق، و پوشیدن لباس تمیز ممکن است برای از بین بردن بوی نامطبوع بدن تا حدودی کمک کننده باشد. ابتدا باید این روش ها را امتحان کنید.

    با این حال، اگر این مسئله با رعایت نکات بهداشتی حل نشد، با پزشک خود در مورد دیگر گزینه‌های درمانی مشورت کنید. به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا ببینید که وضعیت پوستی خود را بررسی کنید. برم هیدروز می‌تواند یک مشکل بزرگ برای افراد باشد، اما برای بسیاری از افراد تا حدود زیادی قابل درمان است. برای مشاهده درمان‌های بیشتر به سبک زندگی این سایت سری بزنید.

    منابع: healthline/thompsontee/newsnetwork

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا