آشپزیفست فود و فینگر فود

طرز تهیه سوفله سیب زمینی؛ به روش فرانسوی‌ها با نکات کلیدی

سوفله یک لغت فرانسوی به معنای پف کردن یا فوت کردن است اما در زبان آشپزی سوفله به غذاهای شور یا دسرهایی گفته می‌شود که به وسیله ی تخم مرغ که ماده‌ی اصلی آن بوده ، بافتی پفکی و پوک و لطیف دارند.

سوفله همانند گراتن، یک نوع غذای جدید و متفاوت برای درست کردن است. سوفله ی سیب زمینی یکی از انواع رایج سوفله‌های شور بوده که با وجود مواد اولیه ساده، یک پیش غذای فوق‌العاده خوشمزه است. برای طرز تهیه سوفله سیب زمینی با اکالا بلاگ همراه شوید.

مواد لازم سوفله سیب زمینی
سیب زمینی ۱ عدد (درشت حدود ۳۰۰ گرم)
تخم مرغ ۲ عدد
پنیر موتزارلا رنده شده ۸۰ گرم
کره۳۰ گرم
شیر ۴ قاشق غذاخوری
پیازچه خرد شده۳ قاشق غذاخوری
پودر سیر ۱ قاشق چایخوری
پودر پاپریکا ۲ قاشق چایخوری
پودر آویشن۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
پودر سوخاریبه میزان لازم

مواد لازم برای تهیه سوفله سیب زمینی

۱- در ابتدا فر را روی دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم می کنیم.
سیب زمینی را آبپز کرده و بعد، زمانی که تقریبا از حرارت افتاد آنرا با رنده ی درشت رنده می‌کنیم و پنیر موتزارلا رنده شده را به آن اضافه می‌کنیم. بهتر است هنگام رنده کردن سیب زمینی همچنان کمی گرم باشد تا حرارت آن پنیر را نرم کند.‌ تمامی ادویه‌ها را همراه با ۱ قاشق چایخوری پودر پاپریکا را به مواد اضافه می‌کنیم. (یک قاشق چایخوری از پودر پاپریکا را نگه می‌داریم).

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی

طرز تهیه سوفله سیب زمینی
۲- مواد را به آرامی باهم مخلوط می کنیم تا زمانی که خوب ترکیب شوند. اصلا نباید مواد را محکم هم بزنیم تا سیب زمینی‌ها خیلی له نشوند. بعد پیازچه ی خرد شده را به آن اضافه می‌کنیم.

زرده و سفیده ی تخم مرغ را جدا می کنیم و در ظرفی زرده‌ها را همراه با کمی نمک و ۱ دوم قاشق چایخوری پودر پاپریکا هم می‌زنیم تا زرده‌ها کامل از هم باز شوند. 

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اضافه کردن تخم مرغ به سوفله سیب زمینی

    ۳- زرده‌ها را به مخلوط سیب زمینی اضافه می کنیم و مجددا به آرامی هم می‌زنیم. کره‌ی نرم و همدمای محیط را اضافه می‌کنیم و تا زمانی که مواد یکدست شود، آنرا آهسته هم می زنیم. می توانید اگر از کره‌ی نرم استفاده نمی‌کنید، کره و شیر را روی حرارت کمی گرم کنید و زمانی که کره در شیر آب شد آنرا به مواد اضافه کنید. در این صورت فقط احتیاط کنید، شیر نباید بجوشد. همین که گرم شود و کره آب شود کافیست. 

    تهیه سوفله سیب زمینی

    ۴- سفیده‌ها را در کاسه ای به کمک همزن می زنیم تا حجیم شده و پف کند. سفیده را باید تا زمانی که رد پره های همزن روی آن بیافتد هم بزنیم. وقتی سفیده پف کرد، مخلوط سیب زمینی را در دو یا سه مرحله به آن اضافه می‌کنیم و به آرامی و در یک جهت هم می‌زنیم. باید حتما دست شما در یک جهت و آهسته حرکت کند تا پف سفیده نخوابد

    سفیده تخم مرغ در سوفله سیب زمینی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوفله مرغ با قارچ

    ۵- هم زدن مواد را باید تا جایی که یکدست شود ادامه دهیم. ولی اگر زیاد هم بزنیم پف سفیده می خوابد. بعد از اینکه مخلوط یکدست شد آنرا کنار می‌زاریم. بطور معمول برای تهیه‌ی سوفله از قالب های رمکین استفاده می‌شود که برای آماده سازی قالب‌ها، کف و دیواره آن ها را به کمک برس و با کره چرب می‌کنیم. باید همه‌ی سطح داخلی آن چرب شود. 

    آماده کردن مواد سوفله سیب زمینی

    ۶- بعد از چرب کردن دیواره‌های داخلی رمکین داخل هرکدام یک قاشق غذاخوری پودر سوخاری می‌ریزیم و با تکان دادن قالب، سطح داخلی آنرا به پودر سوخاری آغشته می‌کنیم. بدلیل استفاده از کره و چرب کردن دیواره، پودر سوخاری براحتی به دیواره می‌چسبد. بعد از اینکه همه‌ی جای آنرا با پودر سوخاری پوشاندیم، حتما باید پودر سوخاری اضافی را با ضربه زدن به قالب از آن خارج می‌کنیم. 

    ریختن مواد در قالب برای سوفله سیب زمینی

    ۷- مواد سوفله را در قالب هایی که آماده کردیم می‌ریزیم و روی آن ها را پودر پاپریکا می‌پاشیم. بدلیل اینکه سوفله در داخل فر پف می‌کند، حتما یک سانت پایانی قالب را خالی می‌گذاریم تا سر ریز نشود و بعد رمکین ها را روی قالب یا سینی فر می‌گذاریم و به مدت ۱۷ الی ۲۵ دقیقه یا تا زمانی که سطح آن برشته و طلایی شود در فری که از قبل با حرارت ۲۲۰ درجه گرم کرده ایم قرار می‌دهیم.

    گذاشتن مواد سوفله سیب زمینی در فر
    ۸- بعد از اینکه سطح سوفله ها برشته و طلایی شد، آن ها از فر خارج می‌کنیم. البته در صورتی که بعد از گذشت این زمان سطح سوفله‌ها برشته نشده بود می توانید از گزینه‌ی گریل فر نیز استفاده کنید.

    روی سوفله‌ها مقداری دم پیازچه ی خرد شده و در صورت دلخواه فلفل سیاه و پاپریکا می‌پاشیم و آنها را بصورت گرم سرو می‌کنیم. 

    سوفله سیب زمینی

    با چند نکته در مورد طرز تهیه سوفله آشنا شوید.

    نکات مهم سوفله ی سیب زمینی

    1. سوفله ها بطور کلی داخل قالب های رمکین تهیه می‌شوند. در صورتی که این قالب ها در دسترس نبود از هر قالب سرامیکی دیگر یا قالب‌های پیرکس مناسب فر، می‌توانید استفاده کنید. فقط دقت کنید که حتما باید مرحله چرب کردن با کره و آغشته کردن دیواره‌های داخلی قالب به پودر سوخاری را انجام دهید. و در صورتی که قالب شما سایز بزرگ‌تری داشت مدت زمان پخت طولانی‌تر می شود.
    2.  استفاده از مودر سوخاری داخل قالب به این علت است که مواد سوفله به دیواره نچسبد و براحتی پف کند و بالا بیاید. هرگز بجای پودر سوخاری از آرد استفاده نکنید. بوی خامی آرد روی سوفله ی شما تاثیر می گذارد. پس حتما از پودر سوخاری استفاده کنید.  

    برای حجم دادن یا پفکی کردن سفیده به نکات زیر توجه کنید:

    1. هنگام جدا کردن زرده و سفیده دقت کنید که به هیچ وجه ذره ای از زرده وارد مخلوط سفیده نشود. بافت زرده چرب است و در صورتی که ذره ای چربی وارد سفیده شود، خوب پف نمی‌کند و حجم نمی‌گیرد. حتما سری همزن و کاسه تمیز و عاری از هرگونه چربی باشد. تا سفیده براحتی پف کنید. اول با دور کند همرن سفیده را بزنید و زمانی که از لختگی در آمد همزن را روی دور تند بگذارید و تا زمانی که رد پره های همزن روی آن باقی بماند آنرا بزنید.
    2.  مخلوط سیب زمینی را حتما در چند مرحله به سفیده اضافه کنید. اگر همه‌ی آنرا به سفیده یکباره اضافه کنید، هنگام هم زدن پف سفیده می‌خوابد و در نتیجه سوفله خوب پف نمی‌کند و پفکی نمی‌شود. و بعد از هربار اضافه کردن آنرا در یک جهت هم بزنید. یا در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت.
    3.  وقتی قالب را در فر گذاشتید به هیچ وجه درب فر را تا پایان مرحله ی پخت باز نکنید. افت ناگهانی حرات باعث کاهش پف سوفله می‌شود.
    4.  در آشپزی فرانسوی، برای تهیه ی سوفله سیب زمینی از پنیر پارمزان رنده شده و پنیر چدار رنده شده استفاده می‌شود. که می‌توان بدلیل دسترسی راحت تر آنرا با پنیر موتزارلا رنده شده جایگزین کرد و اگر پنیر موتزارلا رنده شده در دسترس نبود از پنیر پیتزا استفاده کنید.

    امیدوارم این آموزش مفید بوده باشد. برای طرز تهیه غذاهای دیگر به آشپزی سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.