آشپزیخواص مواد غذایی

۱۷ خواص شگفت انگیز آلبالو برای سلامت

آلبالو یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی است که به خاطر طعم منحصر به فردی که دارد، بسیار محبوب است. این میوه خواص زیادی برای بدن دارد و از طرفی ممکن است مصرف آن برای همه افراد مناسب نباشد. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ به مهم‌ترین خواص و مضرات آلبالو برای بدن اشاره شده است.

خواص آلبالو برای بدن

آلبالو یک میوه فوق العاده مفید برای تنظیم فشار خون، رفع چربی شکم، رفع عطش و همچنین سلامت پوست است. در ادامه این بخش به ۱۷ خاصیت آلبالو اشاره شده است.

۱- پیشگیری از سرطان

آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آلبالو می‌تواند تومورهای سرطانی را نابود کند و خطر بروز انواع سرطان را کاهش دهد.

۲- سلامت قلب

پلی فنول‌های موجود در آلبالو از قلب شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مصرف این میوه موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و از همین رو خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر آلبالو سرشار از پتاسیم است و به تنظیم فشار خون و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

خواص آلبالو

۳- بازیابی عضلات بعد از ورزش

مصرف آلبالو بعد از ورزش، به بازیابی عضلات بعد از ورزش کمک می‌کند و موجب کاهش التهاب و درد در عضلات می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن

    در آلبالو آنتوسیانین‌ها و پی فنول‌های متعددی وجود دارد که این مواد از ایجاد التهاب در بدن جلوگیری می‌کنند. در واقع آنتی اکسیدان‌ها مانع آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن می‌شوند و از همین رو مصرف این میوه خطر بروز بیماری‌های مزمن مثل انواع سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و فشار خون را کاهش می‌دهد. یک کاسه آلبالوی تازه سرشار از ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است که همه این ویتامین‌ها در کاهش التهاب بدن بسیار موثر هستند.

    ۵- بهبود کیفیت خواب

    آلبالو سرشار از ملاتونین است و ملاتونین همان هورمونی است که به تنظیم چرخه خواب و بیداری و تجربه یک خواب راحت و طولانی کمک می‌کند. مصرف آلبالو بعد از غذا موجب می‌شود تا یک خواب راحت و آرام را تجربه کنید.

    ۶- بهبود درد

    مصرف آلبالو موجب کاهش التهاب و درد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این میوه اثری شبیه به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن در بدن دارد.

    بیشتر بخوانید: ۴ روش نگهداری آلبالو در طولانی مدت

    ۷- بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران

    برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آلبالو موجب می‌شود تا دوندگان استقامتی و ورزشکاران حرفه‌ای عملکرد بهتری داشته باشند و بعد از اتمام مسابقات نیز درد و ناراحتی کمتری را تجربه کنند.

    ۸- بهبود آرتروز و نقرس

    مصرف آلبالو موجب کاهش درد در افراد مبتلا به آرتروز می‌شود و از بروز این بیماری نیز جلوگیری می‌کند. خوردن آب آلبالوی تازه درد ناشی از بیماری نقرس را نیز کاهش می‌دهد و به کاهش سطح اسید اوریک در بدن و همچنین کاهش تورم آرتریت نیز کمک می‌کند. در یک مطالعه که روی بیش از ۶۰۰ فرد مبتلا به نقرس انجام شد، مشخص شد که مصرف آلبالو بعد از ۲ روز می‌تواند تا ۳۳ درصد درد و ناراحتی را کاهش دهد.

    خواص آلبالو

    ۹- تنظیم قند خون

    آلبالو شاخص گلیسمی پایینی دارد و از همین رو مصرف آن موجب افزایش یک باره قند خون نمی‌شود. این میوه سرشار از فیبر است و به همین دلیل به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب آلبالوی تازه به مدت ۶ هفته می‌تواند سطح قند خون را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

    ۱۰- سلامت سیستم گوارش

    مصرف آلبالو به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کند و خطر بروز بیماری‌های گوارشی را کاهش می‌دهد. از مهم‌ترین خواص آلبالو برای معده می‌توان به رفع التهاب معده اشاره کرد. مصرف این میوه برای جلوگیری از یبوست و درد شکم نیز مفید است و به افزایش ترشح صفرا و جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا کمک می‌کند.

    ۱۱- تنظیم فشار خون

    یکی دیگر از مهم‌ترین اثرات درمانی آلبالو، تنظیم فشار خون است. این میوه سرشار از پتاسیم است و از همین به از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند.

    ۱۲- سلامت کلیه‌ها

    آلبالو خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن موجب بهبود عملکرد کلیه و جلوگیری از سنگ کلیه می‌شود. آب آلبالو سیستم ادراری را تصفیه می‌کند و با کنترل فشار خون به بهبود سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند.

    ۱۳- سلامت استخوان‌ها

    آلبالو سرشار از کلسیم است و مصرف آن خطر ابتلا به پوکی استخوان، التهاب و درد استخوان را کاهش می‌دهد. مصرف این میوه موجب تقویت عضلات می‌شود و برای تقویت استخوان‌ها مفید است.

    ۱۴- حفظ سلامت پوست

    مصرف آلبالو به خاطر آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی که دارد به جوانسازی پوست کمک می‌کند و خطر ابتلا به التهاب و آسیب‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: با هسته آلبالو چی درست کنیم؟ فراتر از دور ریختن!

    ۱۵- تقویت سیستم ایمنی بدن

    آلبالو ویتامین‌ها و مواد معدنی متفاوتی دارد و مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. استفاده از میوه از بدن شما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند و خطر بروز بیماری‌های ویروسی و عفونی را کاهش می‌دهد.

    ۱۶- خواص آلبالو برای کم خونی

    لبالو سرشار از آهن و ویتامین C است و از همین رو یکی از مهم‌ترین خواص آلبالو برای زنان بهبود علائم کم خونی و افزایش جذب آهن در بدن است. مصرف این میوه موجب افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود و کم خونی را درمان می‌کند.

    ۱۷- درمان کبد چرب کبد

    آلبالو سرشار از ماده‌ای به نام کورستین است که مصرف این ماده موجب کاهش چربی خون می‌شود. خوردن آلبالو موجب کاهش التهاب کبد می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی مثل کبد چرب و سیروز کبدی را کاهش می‌دهد. این میوه برای درمان کبد چرب نیز مفید است.

    خواص آلبالو

    مضرات مصرف آلبالو

    لبالو خواص و مضرات زیادی دارد و برخلاف ویتامین‌هایی که دارد، مصرف آن برای همه افراد مناسب نیست. این میوه سرشار از اسید اکسالیک است و از همین رو اگر به مقدار زیاد مصرف شود، جذب کلسیم را در بدن کاهش می‌دهد. میزان فیبر زیادی که در این میوه وجود دارد، ممکن است در برخی افراد موجب بروز مشکلات گوارشی مثل نفخ و اسهال شود.

    در مورد مضرات آلبالو برای دیابت نیز باید بدانید که زیاده روی در مصرف این میوه موجب افزایش قند خون می‌شود و عوارض دیابت را افزایش می‌دهد.

    در این مقاله به مهم‌ترین خواص و مضرات آلبالو برای بدن اشاره شد. به خاطر داشته باشید که خواص آلبالو یخ زده تفاوت چندانی با آلبالوی تازه ندارد و از همین رو می‌توانید با منجمد کردن این میوه در تمام طول سال از آن استفاده کنید.

    ۲.۳/۵ (۱۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا