دانستنی

۱۰ شهر خوش آب و هوا و کم‌رطوبت شمال برای سفر در تابستان

شمال ایران با طبیعت سرسبز و آب و هوای معتدل، همیشه مقصدی جذاب برای گردشگران بوده است. اما رطوبت بالای بسیاری از شهرهای شمالی به ویژه در فصل تابستان می‌تواند لذت سفر را تحت‌الشعاع قرار دهد.

خوشبختانه در میان شهرهای شمالی، مناطقی وجود دارد که رطوبت کم دارند و می‌توانند مقصدی ایده‌آل برای شما باشند. در این قسمت از اکالا بلاگ به معرفی شهرهای کم‌رطوبت شمال خواهیم پرداخت.

معرفی شهرها کم‌رطوبت شمال

در ادامه، شهرهای خنک و کم‌رطوبت شمال را معرفی می‌کنیم.

۱- سوادکوه

سوادکوه، شهری کوهستانی و سرسبز در استان مازندران به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری در شمال کشور شناخته می‌شود. این شهرستان با طبیعت بکر و آب و هوای معتدل به ویژه در فصل گرم سال، پذیرای گردشگران بسیاری است.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سوادکوه، رطوبت پایین آن در مقایسه با سایر شهرهای مازندران است. این امر، سوادکوه را به گزینه‌ای مناسب برای افرادی تبدیل کرده است که به دنبال فرار از گرمای شدید و شرجی شهرهای ساحلی هستند.

شهرها کم‌رطوبت شمال

۲- کلاردشت

کلاردشت با آب و هوایی مطبوع و کم‌رطوبت، به عنوان یکی از خنک‌ترین مناطق مازندران شناخته می‌شود. در حالی که بسیاری از شهرهای شمالی کشور در فصل گرما رطوبت بالایی را تجربه می‌کنند، کلاردشت به لطف موقعیت جغرافیایی خاص خود، از این رطوبت بیش از حد در امان مانده است.

بیشتر بخوانید: نکاتی که می‌تواند هزینه سفر شما را تا حد ممکن کاهش دهد

۳- ماسوله

شهر ماسوله در گیلان با معماری پلکانی و مناظر خیره‌کننده خود، همواره نظر گردشگران را به خود جلب کرده است. اما آنچه این شهر را از دیگر مناطق گیلان متمایز می‌کند، وضعیت آب و هوایی خاص آن است.

بر خلاف تصور عموم که ماسوله را شهری با رطوبت بسیار بالا می‌دانند، این شهر به دلیل ویژگی‌های خاص اقلیمی خود، از رطوبت کمتری نسبت به سایر شهرهای استان گیلان برخوردار است.

بیشتر بخوانید: مرداد ماه کجای شمال بریم؟

۴- شهر بلده

بلده، شهری کوهستانی در استان مازندران است که با طبیعت بکر و آب و هوای دلپذیرش، همچون نگینی در دل کوهستان می‌درخشد. این شهر که از رطوبت معمول مناطق ساحلی مازندران به دور مانده، به عنوان یکی از کم‌رطوبت‌ترین شهرهای این استان شناخته می‌شود.

همین ویژگی، همراه با طبیعت کوهستانی و سرسبز، بلده را به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران تبدیل کرده است. آب و هوای کوهستانی بلده با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل، در تضاد کامل با مناطق ساحلی شرجی مازندران قرار دارد.

۵- شهر رینه

رینه، شهری کوهستانی و خوش آب و هوا در دل استان مازندران است که با طبیعتی بکر و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر، هر گردشگری را به سوی خود می‌کشاند.

موقعیت جغرافیایی خاص رینه در دامنه جنوبی قله دماوند، بلندترین قله آتشفشانی آسیا، موجب شده تا این شهر از آب و هوایی خنک و دلپذیر برخوردار باشد و رطوبت آزاردهنده مناطق شمالی کشور در آن به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ مرکز خرید تهران (پاساژ)

شهرهای کم رطوبت شمال

۶- خورگام

خورگام، یکی از بخش‌های خوش آب‌ و هوای شهرستان رودبار در استان گیلان است. این منطقه کوهستانی با ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا، به عنوان یکی از زیباترین و خنک‌ترین نقاط گیلان شناخته می‌شود.

برخلاف بسیاری از مناطق جلگه‌ای گیلان که به رطوبت بالا مشهورند، خورگام از آب و هوایی معتدل و کوهستانی با رطوبت کم برخوردار است. همین ویژگی، آن را به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران و طبیعت‌گردانی تبدیل کرده که به دنبال فرار از گرمای تابستان و هوای شرجی هستند.

بیشتر بخوانید: خوش آب و هواترین شهرهای مازندران برای سفرهای تابستانی

۷- ماسال

ماسال، یکی از زیباترین و خوش آب‌وهواترین شهرهای استان گیلان است که به دلیل طبیعت بکر و چشم‌نواز، ییلاقات سرسبز و آب و هوای معتدلش، مقصدی محبوب برای گردشگران و طبیعت‌دوستان به شمار می‌رود.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ماسال، رطوبت هوای پایین‌تر نسبت به سایر شهرهای شمالی کشور است. این ویژگی باعث شده تا ماسال به عنوان یکی از کم رطوبت‌ترین شهرهای گیلان شناخته شود و در فصول گرم سال، آب و هوایی مطبوع و دلپذیر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ۵ ترفند جالب برای خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفر

۸- اسالم

اسالم، شهری است که در دل طبیعت بکر گیلان جای گرفته و زیبایی‌های آن هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اسالم، قرارگیری آن در مجاورت دریای خزر و در عین حال برخورداری از رطوبت کمتر نسبت به سایر شهرهای ساحلی گیلان است. این تضاد جالب بین نزدیکی به دریا و کم بودن رطوبت، اسالم را به یک مقصد گردشگری ایده‌آل تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: برای تجربه یک صبحانه خوب در تهران به این کافه‌ها بروید

شهرهای کم رطوبت شمال

۹- دیلمان

دیلمان، شهری کوهستانی در استان گیلان است که به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، از آب و هوایی متفاوت با سایر مناطق این استان برخوردار است. این شهر که در ارتفاعات قرار دارد، از رطوبت کمتری نسبت به سایر مناطق گیلان برخوردار است و همین امر سبب شده تا در فصل گرما هوای آن به طرز محسوسی خنک‌تر از شهرهای اطراف باشد.

به عبارت دیگر، دیلمان را می‌توان یکی از سردترین شهرهای گیلان دانست که تفاوت دمایی آن با دیگر نقاط استان به وضوح احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی ۶ شهر ارزان برای سفر تابستانی

۱۰- شهر لوشان، منجیل و رودبار

شهر لوشان در قلب شهرستان رودبار و استان سرسبز گیلان واقع شده است. این شهر به عنوان دروازه ورودی استان گیلان از سمت جنوب شناخته می‌شود و با آب و هوایی خشک و خنک در مقایسه با سایر شهرهای گیلان، جلوه‌ای متفاوت از این استان سرسبز را به نمایش می‌گذارد.

میزان رطوبت پایین در لوشان و شهرهای همجوار مانند منجیل و رودبار، باعث ایجاد اقلیمی متفاوت با سایر نقاط استان شده است. به همین دلیل، این مناطق به عنوان کم‌رطوبت‌ترین شهرهای گیلان شناخته می‌شوند.

در این بخش از مجله دانستنی اکالا، کم‌رطوبت‌ترین شهرهای شمالی را معرفی کردیم. اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید و به دنبال آب و هوایی مطبوع و بدون رطوبت هستید، این لیست می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای شما باشد.

این شهرها با آب و هوای مطبوع خود، انتخابی عالی برای فرار از گرمای تابستان و لذت بردن از طبیعت بکر شمال هستند.

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام بر دوستان
    ‌شهر لاویج رو از قلم انداختید
    شهر لاویج در فاصله ۲۵ کیلومتری چمستان قراردارد و ازمسیر جنگل کشپل میگذرد

  2. سلام بر دوستان
    ‌شهر لاویج رو از قلم انداختید
    شهر لاویج در فاصله ۲۵ کیلومتری چمستان قراردارد و ازمسیر جنگل کشپل میگذرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا