آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه سوتلاچ؛ دسر ترکیه ای محبوب به روش اصیل در فر

سوتلاچ یکی از دسرهای محبوب و شناخته شده ترکیه است که طرفداران زیادی دارد. سوتلاچ در زبان ترکی به معنی شیر لهیده و نرم شده است. در تهیه این دسر خوشمزه ی ترکی از شیر و برنج و خامه استفاده می‌شود و شباهت زیادی به شیربرنج ایرانی خودمان دارد. با تفاوت های جزئی در پخت و مدت زمان کوتاهی که باید در فر اماده شود! طعم و مزه ی این دسر بسیار لذیذ است و در عین حال طرز تهیه‌ی آن هم ساده و راحت است فقط کمی زمانبر است!

این دسر بخاطر نرمی و لطافت به پودینگ برنج هم معروف است و بسیار مقوی و خوشمزه است‌ و یکی از غذاها ودسرهای مناسب برای افطار و ایام ماه رمضان به شمار می‌رود. با ما در اکالا بلاگ همراه باشید با آموزش این دسر خوشمزه و معروف ترکیه ای با عطر و طعمی عالی.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم جهت تهیه ی سوتلاچ:
    شیر یک لیتر
    شکر یک پیمانه
    برنج نصف پیمانه
    آب دو تا سه پیمانه
    نشاسته ذرت دو قاشق غذاخوری
    خامهصد گرم
    وانیل نصف قاشق چایخوری
    نمک یک چهارم قاشق چایخوری
    پودر پسته و بادام برای تزیین

    مواد لازم جهت تهیه ی سوتلاچ

    برای تهیه این دسر خوشمزه ابتدا برنج رو به خوبی بشویید و درون قابلمه ای مناسب بریزید. ترجیحا بهتر است برنج رو از چند ساعت قبل خیس کنید. سپس دو پیمانه آب رو به برنج های شسته شده اضافه کنید.خیس کردن برنج در سوتلاچیک چهارم قاشق چایخوری نمک رو هم بریزید و بعد ظرف یا قابلمه مورد نظر رو روی گاز و حرارت ملایم قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر سارماسی ترکیه ای

    اجازه دهید برنج با آب بپزد و در اصطلاح برنج شکفته شود و به خوبی نرم شود. اگر آب برنج کشیده شد و حس کردید هنوز برنج نرم نشده مجدد مقداری آب به برنج اضافه کنید‌. آب شروع به جوشیدن می‌کند.نمک را به برنج اضافه کرده و بگذارید بجوشد در سوتلاچو برنج کم کم نرم خواهد شد. وقتی آب برنج کشیده شد و برنج ها نرم شدند، مقداری از شیر یعنی حدود یک یا دو پیمانه شیر رو به برنج اضافه کنید.

    شیر را به برنج اضافه کنید برای طرز تهیه سوتلاچ

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه راحت الحلقوم 

    مرتب هم بزنید و مخلوط کنید و اجازه دهید برنج به همراه شیر نرم تر شود‌. در این مرحله یک پیمانه شکر رو نیز داخل قابلمه بریزید و به شیر و برنج اضافه کنید.شکر را به مواد سوتلاچ اضافه کنیدحدود بیست دقیقه تا نیم ساعت زمان بدید تا برنج به خوبی در شیر نرم شود و شکر هم حل شود. در این فاصله هر چند دقیقه به خوبی برنج رو هم بزنید تا ته نگیرد .حالا مابقی شیر رو بریزد و دوباره هم بزنید وانیل رو نیز اضافه کنید و هم بزنید. میتونید از وانیل شکری یا عصاره وانیل استفاده کنید.

    مجدد اجازه دهید برنج با شیر روی حرارت نرم و پخته تر شود.

    حالا جداگانه در ظرف کوچکی نشاسته رو بریزید.شیر را مجدد به سوتلاچ اضافه کنید و نشاسته ذرت را در ظرفی بریزید

    سپس حدود یک پیمانه شیر رو به نشاسته اضافه کنید. و به خوبی نشاسته ذرت و شیر رو هم بزنید تا با هم ترکیب و یکدست شوند و نشاسته در شیر به طور کامل حل شود.

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های تشخیص شیر فاسد از سالم

    شیر سرد رو به نشاسته ذرت اضافه کنید برای سوتلاچ ترکیه ای
    حالا مخلوط نشاسته ذرت و شیر رو که کاملا یکدست شده به قابلمه محتوی برنج اضافه کنید و سریع هم بزنید و مخلوط کنید. در این مرحله حدود ده دقیقه یا کمی بیشتر زمان بدید تا نشاسته ذرت با سایر مواد مخلوط شود و دسر به غلظت مناسب برسد‌.مخلوط نشاسته ذرت را به مواد روی گاز سوتلاچ اضافه کنید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کرم سوپانگل

    فقط دقت کنید که به طور مرتب و هر چند دقیقه یکبار هم بزنید تا برنج ته نگیرد.همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید برنج هم کاملا نرم و در اصطلاح له و شکفته شده و حالتی لعابدار و کاملا نرم دارد.

    در پایان هم خامه صبحانه هم دمای محیط رو به مواد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا با مواد یکدست شود.خامه صبحانه را به مواد سوتلاچ اضافه کنید
    وقتی به غلظت مطلوبی رسید و حس کردید نشاسته قوام پیداکرده و به برنج لعاب بیشتری داده باید حرارت رو خاموش کنید.

    نباید این دسر خیلی سفت و غلیظ شود. باید نسبتا رقیق باشد چون بعد از پخت روی گاز، قرار است در فر هم پخته شود و بعد در یخچال قرار بگیرد به همین دلیل درنهایت دسری با غلظت مناسب خواهید داشت و در نظر داشته باشید که بعد از قرار دادن در فر و استراحت در یخچال کمی سفت تر خواهد شد.

    بعد از اینکه حرارت رو خاموش کردید، ظروف مناسب برای سرو رو انتخاب کنید. میتونید از کاسه های سفالی یک نفره یا ظروف بزرگتر استفاده کنید‌.ظروف انتخابی باید تحمل گرما و حرارتِ فر رو داشته باشند.

    ظرف های منتخب رو روی سینی فر قرار دهید. حالا از مواد آماده شده با ملاقه داخل ظرف ها بریزید.ظرف سوتلاچ برای دسر ترکیه ایو ظروف رو با مواد سوتلاچ پر کنید. بهتر است به اندازه یک سانت فاصله تا لبه ظرف بگذارید. بعد از اینکه ظرف ها و کاسه های مورد نظر رو پر کردید مقداری آب داغ حدود دو پیمانه، داخل سینی فر بریزید. سپس سینی رو به همراه ظروف پر شده از دسر در فر از قبل گرم شده قرار دهید.ظرف سوتلاچ را در ظرف آب بریزید برای پختندر تهیه این دسر فقط نیاز است گریل را روشن کنید و تا زمانی که روی دسر برشته شود کافی ست‌.این زمان ممکن است بین پانزده تا بیست دقیقه به طول انجامد.

    طی این مدت وقتی کامل روی دسر یک لایه برشته مشاهده کردید باید سینی رو از فر خارج کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مینی دسر کادایف

    کمی که از حرارت افتاد دسر رو به یخچال منتقل کنیدو اجازه دهید چند ساعت در یخچال استراحت کنید. حداقل سه تا پنج ساعت زمان برای استراحت دسر در یخچال نیاز است.

    طرز تهیه سوتلاچ خوشمزه دسر ترکیه ای برای ماه رمضان

    بعد از این مدت سوتلاچ خوشمزه آماده است. روی دسر رو میتونید با پودر پسته، پودر نارگیل ،بادام و برگ‌های گل محمدی و هر آنچه مد نظر دارید تزیین کنید‌.

    نوش جان

    نکات تهیه دسر سوتلاچ

    • در تهیه این دسر میتونید از برنج نیم دانه استفاده کنید که پخت سریعتر و مناسبتری خواهد داشت.
    • از چند ساعت قبل برنج رو بهتر است خیس کنید.
    • در مرحله اول اجازه دهید برنج کامل با آب بپزد و شکفته شود حدود نیم ساعت یا کمی بیشتر بذارید برنج به همراه آب بپزد.اگر آب کشیده شد و برنج هنوز نرم نشده بود میتونید دوباره مقداری آب اضافه کنید تا زمانی که برنج نرم شود. اگر شیر رو زود اضافه کنید دیگر برنج به طور کامل باز و شکفته نخواد شد و دان باقی خواهد ماند.
    • در بسیاری از دستورات تهیه این دسر از زرده تخم مرغ استفاده می‌شود که با این روش هم در نهایت دسر بسیار مقوی و مفیدی خواهید داشت.
    • در این روش زرده تخم مرغ رو در همان مرحله که نشاسته ذرت رو در مقداری شیر حل میکنید به همراه نشاسته در شیر بریزید و هم بزنید‌. فقط در این روش بهتر است ابتدا قبل از اضافه کردن مخلوط زرده و نشاسته ذرت به مواد برنجی،ابتدا مقداری از مواد رو داخل مخلوط شیر و زرده و نشاسته بریزید تا هم دما شود و سپس تمام مخلوط نشاسته وشیر و زرده تخم مرغ رو داخل مواد برنجی در حالِ پخت بریزید.
    • در تهیه این دسر فقط از وانیل استفاده می‌شود وبر خلاف شیر برنج ایرانی نیازی به استفاده از گلاب نیست. اما در صورت تمایل میتونید دو قاشق غذاخوری یا کمی بیشتر گلاب هم بریزید اما دستور اصلی سوتلاچ بدون گلاب است.
    • میزان خامه رو میتونید کمتر یا بیشتر به میزان دویست گرم در نظر بگیرید.
    • در واقع از سر شیر در تهیه این دسر استفاده می‌شود هم می‌توانید سرشیر استفاده کنید و هم اینکه خامه را جایگزین کنید.
    • این دسر به خاطر وجود نشاسته و لعاب برنج بسیار نرم و لطیف است.
    • در نظر داشته باشید که غلظت مواد حین پخت در نتیجه نهایی بعد از پخت بسیار موثر است.
    • برای پخت دسر نیازی به دمای پایین فر نیست فقط باید گریل رو روشن کنید چون رویه ی این دسر باید برشته و حالتی تقریبا نیمه سوخته و قهوه ای داشته باشد.
    • یکی از نکات تهیه این دسر مرتب هم زدن مواد است.اگر میخواد یک سوتلاچ لطیف و خوشمزه داشته باشید بهتر است مرتب حین پخت برنج مواد رو هم بزنید.
    • سوتلاچ رو باید سرد سرو کنید.
    • با انواع مغزیجات میتونید دسر رو تزیین کنید.

    این بود طرز تهیه سوتلاچ. در نهایت دسری بسیار خوش طعم و خوشمزه خواهید داشت. توصیه می‌کنیم حتما یک بار این دسر رو امتحان کنید و در منزل این سوتلاچ خوشمزه رو تهیه کنید. مطمئنا از خوردنش لذت خواهید برد.

    همچنین می‌توانید برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.