آشپزینکات آشپزی

علت شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی + راه‌های رفع آن

آیا رب گوجه فرنگی‌های شما همیشه شیرین می‌شود و نمی‌دانید که کجای کارتان می‌لنگد؟ آیا دوست دارید طعم ربی که در خانه درست می‌کنید، دقیقا مشابه رب‌ گوجه‌های کارخانه‌ای شود؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، این مقاله از مجله اکالا دقیقا برای شما نوشته است. در ادامه علت شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی + راه‌های رفع آن را شرح خواهیم داد.

۵ دلیل شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی

در ادامه، برخی از مهم‌ترین دلایل شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی را عنوان می‌کنیم.

استفاده از گوجه فرنگی‌های کال

یکی از دلایل اصلی شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی، استفاده از گوجه‌های نارس یا کال است. گوجه‌های کال به طور طبیعی قند بیشتری نسبت به گوجه‌های رسیده دارند و همین امر باعث می‌شود رب تهیه شده از آن‌ها طعم شیرین‌تری داشته باشد.

پختن رب گوجه فرنگی بلافاصله پس از خرید گوجه

بسیاری از افراد بلافاصله پس از خرید گوجه فرنگی و شستشوی آن، اقدام به پخت رب می‌کنند. در صورتی که این کار باعث می‌شود تا رب گوجه فرنگی شیرین‌تر از حالت معمول شود.

دلایل شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی که باید بدانید

عدم استفاده از نمک

یکی دیگر از دلایل شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی، عدم استفاده از نمک است. اگر در حین پخت رب از نمک استفاده نکنید، رب شما شیرین خواهد شد.

استفاده بیش از حد از آب

اگر مقدار آب به کار رفته برای پختن گوجه فرنگی‌ها بیش از اندازه باشد، طعم رب به سمت شیرینی متمایل می‌شود.

مدت زمان پخت رب گوجه فرنگی

یکی دیگر از فاکتورهایی که می‌تواند در شیرین شدن رب گوجه فرنگی موثر باشد، مدت زمان پخت آن است. هرچه گوجه‌ها مدت زمان کمتری بپزند، احتمال شیرین شدن رب بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهکارهای از بین بردن ترشی رب گوجه فرنگی

راه‌های پیشگیری از شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی

راه‌های رفع شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی عبارتند از:

استفاده گوجه‌های رسیده

اولین قدم برای پیشگیری از شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی، استفاده از گوجه‌های رسیده و کاملا قرمز است. هر چقدر گوجه‌ها رسیده‌تر باشند، احتمال شیرین شدن رب گوجه فرنگی کمتر می‌شود.

راه‌های پیشگیری از شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی

قرار دادن گوجه‌ها زیر آفتاب

یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی، قرار دادن گوجه‌ها در معرض نور مستقیم خورشید است. برای این کار، پس از شستن گوجه‌ها، آن‌ها را به مدت یک هفته در مکانی آفتابی قرار دهید. این کار باعث ترش شدن گوجه‌ها شده و رب شما شیرین نخواهد شد.

استفاده از نمک

همانطور که اشاره کردیم، عدم استفاده از نمک باعث شیرین شدن رب گوجه فرنگی می‌شود. بنابراین، هنگام تهیه رب گوجه خانگی حتما به مقدار مناسب نمک اضافه کنید. نمک علاوه بر جلوگیری از شیرین شدن رب گوجه، باعث افزایش کیفیت و ماندگاری آن نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: ترفندهای نگهداری طولانی مدت گوجه فرنگی تازه

به زمان پخت رب گوجه توجه کنید

برای جلوگیری از شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی، به زمان پخت آن توجه داشته باشید. هرچه مدت زمان پخت رب گوجه طولانی‌تر باشد، احتمال شیرین شدن رب گوجه فرنگی کاهش می‌یابد.

چند نکته طلایی در مورد رفع شیرین شدن رب گوجه

از مقدار مناسبی آب استفاده کنید

اگر دوست ندارید که رب گوجه شما شیرین شود، از اضافه کردن آب زیاد به گوجه‌های در حال پخت خودداری کنید و دقیقا طبق دستورالعمل پیش بروید.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا، علت شیرین شدن رب گوجه فرنگی خانگی و راه‌های پیشگیری از آن را معرفی کردیم. با رعایت نکات ساده‌ای که در این مقاله گفته شد، دیگر نیازی نیست که نگران شیرین شدن رب گوجه فرنگی باشید.

۳.۵/۵ (۴ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا