دانستنی

بایدها و نبایدهای “نه” گفتن به کودکان | چگونه به کودکتان نه بگویید؟

گاهی اوقات “نه” گفتن به فرزندانمان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، با این حال، این مهارت ضروری برای تربیت فرزندی سالم و مسئول است. در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا بلاگ، به شما یاد می‌دهیم که چگونه به کودکتان “نه” بگویید.

چرا کمتر “نه” گفتن به کودکتان اهمیت دارد؟

چرا کمتر «نه» گفتن به کودکتان اهمیت دارد؟

همه ما به طور طبیعی تمایل داریم در مواقعی که می‌خواهیم رفتار فرزندمان را کنترل کنیم، از کلماتی مانند «نه»، «نکن» و «نباید» استفاده کنیم. اما این روش همیشه بهترین راه حل نیست. در واقع، با محدود کردن استفاده از این کلمات و تمرکز بر راهنمایی و ارائه راه‌حل‌های جایگزین، می‌توانید به طور موثرتری برای فرزندتان مرزهای سالم تعیین کنید.

هدف از کمتر گفتن «نه»، هدایت فرزندتان به سمت کاری است که می‌خواهید انجام دهد و دور کردن او از کاری که نمی‌خواهید انجام دهد.

با این حال، نه گفتن امری ضروری در تربیت فرزندانمان است. روش‌های زیادی برای گفتن “نه” به یک کودک وجود دارد، اما همه آن‌ها مؤثر نیستند. اگر به کودکتان “نه” می‌گویید، مهم است که نشان دهید منظور شما جدی است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار برای اینکه کودکتان حرف گوش کن شود!

چگونه به کودکتان کمتر “نه” بگویید؟

چگونه به کودکتان کمتر «نه» بگویید؟

۱. با لحن مثبت صحبت کنید.

صحبت با کلمات و لحن مثبت، به کودکتان امکان حل مسئله و توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی را می‌دهد. به جای شنیدن اینکه چه کاری نمی‌توانند انجام دهند، می‌توانند روی همه امکاناتی که می‌توانند انجام دهند تمرکز کنند.

۲. زبان خود را تغییر دهید

به جای گفتن “مواظب باش، اون رو نریزی!” می‌توانید .چیزی مثل این بگویید: “مرسی که از دو دستت استفاده می‌کنی تا شیر داخل لیوان بمونه.”

۳. آنچه می‌خواهید توصیف کنید.

تحقیقات نشان داده که بزرگسالان فقط به بخش‌هایی از جملات توجه می‌کنند و این موضوع در مورد کودکان حتی بیشتر صدق می‌کند. به جای اینکه به طور مستقیم به کودکتان بگویید “نه” یا “نکن”، سعی کنید رفتاری که از او می‌خواهید را به طور واضح و ساده توصیف کنید.

این کار به جای اینکه به او بگویید چه کاری را نباید انجام دهد، به او نشان می‌دهد که چه کاری را باید انجام دهد: “اینجوری به آرومی نوازشش کن” (به جای کشیدن دم سگ) یا “اینطوری بلوک‌ها رو روی هم بگذار” (به جای پرتاب کردن آن‌ها).

بیشتر بخوانید: نحوه کشف استعداد در کودک

۴. نگذارید به “نه” عادت کنند.

نگذارید به "نه" عادت کنند.

استفاده بیش از حد از کلمه “نه”، می‌تواند باعث شود کودکتان نسبت به آن بی‌توجه شود و این کلمه برای او معنای خود را از دست بدهد. به عبارت دیگر، او نسبت به آن «ایمنی» پیدا می‌کند.

۵. دلیلش را توضیح دهید.

توضیح اینکه چرا چیزی برایتان قابل قبول نیست، به کودکتان کمک می‌کند با گذشت زمان انتخاب‌های بهتری داشته باشد. برای مثال: “درآوردن کفش‌هایمان وقتی وارد خانه می‌شویم، به تمیز نگه داشتن کف‌ زمین کمک می‌کند.”

۶. احساسات او را تأیید کنید.

وقتی کودکتان چیزی در فروشگاه می‌خواهد، به جای گفتن “نه، نمی‌تونی اون رو داشته باشی”، سعی کنید بگویید: “می‌فهمم که خیلی این اسباب‌بازی رو می‌خواهی. خیلی باحال به نظر می‌رسه، اما امروز قرار نیست بخریمش.”

۷. تغییر مسیر دهید.

به جای اینکه بگویید چه کاری نباید انجام دهد، حواس او را پرت کنید و در مورد کاری که می‌خواهید انجام دهد صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: با این تکنیک‌ها، به کودک خود مدیریت هیجانات را آموزش دهید!

چند نکته برای کمک به فرزندتان برای فهمیدن معنای “نه”

چند نکته برای کمک به فرزندتان برای فهمیدن معنای "نه"

۱) مطمئن شوید که “نه” پاسخی است که می‌خواهید بدهید.

والدین گاهی اوقات بدون فکر کردن “نه” می‌گویند. اگر فرزندتان چیزی می‌خواهد، بهترین کاری که می‌توانید قبل از گفتن هر چیزی انجام دهید این است که از خود بپرسید: “چرا باید بگویم نه؟” انتخابی بودن در مورد زمان گفتن “نه” و سپس پایبندی به آن، به فرزندتان اجازه می‌دهد با گذر زمان بیاموزد که “نه یعنی نه.”

اما اگر پاسخ شما به هر چیزی همیشه یا معمولاً “نه” باشد، فرزندتان فکر می‌کند چیزی برای از دست دادن ندارد و ممکن است بتواند با خواهش و التماس (یا با داد و بیداد راه انداختن) تصمیم شما را عوض کند.

۲) وقتی “نه” می‌گویید، این یک پیشنهاد نیست.

وقتی به فرزندتان “نه” می‌گویید، به این معنی است که رفتار او باید متوقف شود. برای اینکه این پیام به طور واضح به او منتقل شود، لازم است که “نه” شما قاطعانه و همراه با پیامد باشد. پیامد می‌تواند شامل تحسین مثبت زمانی که فرزندتان به “نه” شما توجه می‌کند (به حرف شما گوش می‌کند) یا اقدام فوری در صورت عدم توجه او به “نه” شما باشد.

۳) افزایش صدا راه‌حل نیست.

اگر به فرزندتان “نه” می‌گویید و او شما را نادیده می‌گیرد، تکرار “نه” با صدای بلندتر کمکی به حل مشکل نمی‌کند. این کار نه تنها او را متوجه “نه” شما نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث شود که او گوش‌هایش را بپوشاند یا شما را به طور کامل نادیده بگیرد، حتی اگر با صدایی بلند فریاد بزنید.

همانطور که روشن‌تر شدن چراغ راهنمایی کمکی به عبور سریع‌تر خودروها نمی‌کند، بلندتر کردن صدای “نه” شما هم کمکی به درک بهتر فرزندتان از منظور شما نمی‌کند. به جای فریاد زدن، بر روی “پیامد” تمرکز کنید.

  • توجه داشته باشید که تغییر عادات زبانی می‌تواند سخت باشد؛ این روش صحبت کردن نیاز به تمرین دارد. پس با خودتان صبور باشید.

در این بخش از مجله دانستنی اکالا، شما را با بایدها و نبایدها و همچنین شیوه صحیح نه گفتن به کودکان آشنا کردیم، امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منابع:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا