نکات خانه داری

۱۰ ترفند تمیز کردن چاقوی زنگ زده!

قرار گرفتن چاقو در معرض رطوبت و مواد اسیدی موجب زنگ زدن و سیاه شدن ظاهر آن می‌شود. برای از بین بردن سیاهی چاقو روش‌های متعددی وجود دارد و شما می‌توانید به استفاده از این روش‌ها دوباره ظاهری براق و زیبا به چاقوی خود ببخشید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۱۰ ترفند تمیز کردن کارد یا چاقوی زنگ زده آشنا شوید.

چگونه چاقوی زنگ زده را تمیز کنیم؟

برای رفع زنگ زدگی تیغه چاقو راهکارهای زیادی وجود دارد. شما می‌توانید از این راهکارها برای رفع زنگ زدگی تیغه چرخ گوشت نیز استفاده کنید. در ادامه این بخش به ۱۰ روش تمیز کردن چاقوی زنگ زده اشاره شده است.

۱- از سرکه سفید استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها، برای نوسازی چاقوی قدیمی استفاده از سرکه است. برای این کار باید مقداری سرکه در یک ظرف بریزید و بعد تیغه چاقو را به مدت ۱۲ ساعت داخل ظرف سرکه قرار دهید. در ادامه چاقو را از سرکه خارج کنید و با یک برس سیمی به خوبی تمیز کنید تا همه تیرگی‌ها و زنگ‌زدگی‌های آن برطرف شوند. بعد از اتمام کار می‌توانید چاقو را با استفاده مایع ظرفشویی یا صابون بشویید و خوب خشک کنید.

۲- از جوش شیرین کمک بگیرید

برای از بین بردن لکه‌های زنگ زدگی روی چاقو می‌توانید مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و به صورت خمیر درآورید. در ادامه این خمیر را روی تیغه چاقو بمالید و حدود ۲ تا ۴ ساعت صبر کنید تا این ترکیب روی تیغه چاقو بماند. در ادامه چاقو را با یک برس یا اسکاچ سیمی تمیز کنید. زمانی که چاقو تمیز شد، آن را با اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید و خوب خشک کنید.

تمیز کردن چاقو زنگ زده با جوش شیرین

۳- از ترکیب لیمو و نمک استفاده کنید

در این روش باید یک عدد لیمو را از وسط نصف کنید و روی آن مقداری نمک بپاشید. حالا لیمو را روی تیغه چاقو بکشید تا همه زنگ زدگی‌ها و تیرگی‌ها محو شوند. برای این کار می‌توانید مقداری نمک روی چاقو بپاشید و بعد با دستمال آغشته به آبلیمو تیغه چاقو را تمیز کنید. بعد از تمیز کردن چاقو حدود ۲ ساعت صبر کنید و بعد آن را با اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید. در صورتی که بعد از اتمام کار، هنوز اثراتی از سیاهی روی تیغه چاقو وجود دارد، می‌توانید این کار را چندین بار تکرار کنید تا چاقوی شما کاملا براق شود.

۴- از ترکیب مایع ظرفشویی و سیب زمینی کمک بگیرید

شاید برایتان جالب باشد، اما سیب زمینی یک تمیز کننده قوی برای از بین بردن زنگ زدگی چاقو است. در سیب زمینی ماده‌ای به نام اسید اگزالیک وجود دارد که به حل شدن اکسید آهن کمک می‌کند. در این روش باید یک سیب زمینی را از وسط برش دهید و بعد مقداری نمک و مایع ظرفشویی روی آن بریزید. حالا سیب زمینی را روی تیغه چاقو بکشید و این کار را آنقدر تکرار کنید که همه لکه‌ها و زنگ زدگی‌ها برطرف شوند. اگر میزان زنگ زدگی چاقو کم است، می‌توانید چاقو را در سیب زمینی فرو کنید و چند ساعت صبر کنید و بعد آن را با مایع ظرفشویی بشویید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ تکنیک‌ ساده برای تیز کردن چاقو در خانه

    ۵- با استفاده از اسید سیتریک چاقو را تمیز کنید

    اسید سیتریک یک تمیز کننده قوی برای زنگ زدگی است. در این روش باید ۳ قاشق اسید سیتریک را با یک کاسه آب داغ ترکیب کنید. سپس چاقو را به مدت ۱۲ ساعت در این مخلوط قرار دهید. در ادامه چاقو را با استفاده از سیم ظرفشویی و صابون بشویید و خوب خشک کنید.

    ۶- از جلاسنج استفاده کنید

    یکی از روش‌های رایج برای برق انداختن چاقوی استیل و از بین بردن اثرات زنگ زدگی، استفاده از جلاسنج است. در این روش باید مقداری از خمیر جلاسنج را روی تیغه چاقو بمالید و سپس با یک دستمال تیغه را تمیز کنید. بهتر است این کار را چند بار تکرار کنید تا تمام تیرگی‌های روی چاقو از بین بروند.

    ۷- از سمباده کمک بگیرید

    اگر مقدار زنگ زندگی چاقوی شما زیاد است، می‌توانید از سمباده برای رفع آن کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که این روش برای چاقوهایی که سطح براقی دارند، مناسب نیست و موجب ایجاد خط و خش روی آن‌ها می‌شود. در این روش باید سمباده را به آرامی روی تیغه چاقو بکشید تا زنگ‌زدگی‌های روی آن برطرف شود. بعد از این که زنگ زدگی‌ها کمرنگ شدند می‌توانید چاقو را با کمک یکی از روش‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد براق کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای براق کردن قاشق و چنگال

    ۸- از پیاز استفاده کنید

    راهکار بعدی برای ترمیم چاقوی زنگ زده استفاده از پیاز است. پیاز حاوی ماده‌ای است که به تمیز شدن تیغه‌های چاقو از زنگ زدگی کمک می‌کند. در این روش باید پیاز را از وسط نصف کنید و آن را روی تیغه چاقو بکشید و بعد اجازه دهید پیاز برای چند ساعت روی تیغه قرار بگیرد. در انتها چاقو را بشویید و خشک کنید.

    ۹- از نوشابه استفاده کنید

    نوشابه حاوی ماده‌ای به نام اسید فسفریک است و از همین رو استفاده از آن موجب از بین رفتن زنگ زدگی می‌شود. در این روش باید تیغه چاقو را برای ۱ ساعت در نوشابه قرار دهید و بعد به خوبی بشویید و خشک کنید.

    تمیز کردن چاقو زنگ زده با نوشابه

    ۱۰- از شیر پاک کن و چوب پنبه استفاده کنید

    در این روش باید برای تمیز کردن کارد یا چاقوی زنگ زده استفاده کنید. مقداری شیر پاک کن روی چوب پنبه بریزید و بعد آن را روی تیغه چاقو بکشید تا زنگ زدگی آن برطرف شود.

    روش‌های جلوگیری از زنگ زدن چاقو

    آیا می‌دانید چگونه چاقو را ضد زنگ کنیم؟ زنگ زدن چاقو یک مشکل رایج است که ظاهری نامناسب به چاقو می‌بخشد و موجب تخریب تیغه چاقو می‌شود. برای جلوگیری از زنگ زدن چاقو باید پس از هر بار استفاده از چاقو، آن را به خوبی بشویید و خشک کنید. هر چقدر چاقوی شما کمتر در معرض رطوبت قرار بگیرد، دیرتر زنگ می‌زند. برای جلوگیری از زنگ زدن چاقو باید نکات زیر را رعایت کنید.

    • بعد از هر بار استفاده از چاقو آن را بشویید و خوب خشک کنید.
    • به هیچ عنوان برای شستن چاقو از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید. این کار موجب کاهش تیزی چاقو و همچنین زنگ زدگی آن می‌شود.
    • هرگز چاقو را به مدت طولانی در معرض رطوبت قرار ندهید.
    • استفاده از روغن معدنی موجب از بین رفتن زنگ زدگی و براق شدن تیغه چاقو می‌شود. در این روش باید برای جلوگیری از خیس شدن چاقو سطح آن را با روغن چرب کنید.
    • از چاقو برای بریدن پوست چنار استفاده کنید. پوست درخت چنار حاوی ماده‌ای به نام اسید تانیک است که از تشکیل زنگ روی تیغه چاقو جلوگیری می‌کند.

    در این مقاله سعی کردیم با به چند ترفند تمیز کردن کارد یا چاقوی زنگ زده بپردازیم و به شما کمک کنیم تا با استفاده از راهکارهای خانگی از شر لکه‌های سیاه و زنگ‌زدگی‌های تیره روی تیغه چاقو خلاص شوید. شما از چه روشی برای تمیز کردن چاقوی زنگ زده استفاده می‌کنید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.