دانستنی

انواع مزاج‌ها و راه‌های تشخیص آن‌ها

از نظر طب سنتی ما انسان‌ها مزاج‌های متفاوتی داریم و همین مزاج ما را نسبت به هم متفاوت می‌کند. شناخت مزاج به شما کمک می‌کند تا رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و تعادل بدنتان را راحت‌تر حفظ کنید. برای تشخیص مزاج راه‌های متفاوتی وجود دارد و معمولا از نشانه‌های ظاهری، خصوصیات فردی، چهره و همچنین گروه خونی فرد می‌توان به مزاج او پی برد.

در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با انواع مزاج‌ها و راه‌های تشخیص آن‌ها آشنا شوید.

مزاج چیست؟

به طور کلی مزاج ما انسان‌ها به ۴ دسته بندی مزاج صفراوی (یا همان گرم و خشک)، مزاج دموی (یا همان گرم و‌ تر)، مزاج سوداوی (یا همان سرد و خشک) و مزاج بلغمی (یا همان سرد و‌ تر) تقسیم می‌شود. شناخت مزاج به شما کمک می‌کند تا از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مفید استفاده کنید و با مصرف غذاهای اشتباهی طبع بدنتان را به هم نزنید. زمانی که عناصر چهارگانه در بدن ما متعادل باشند، گفته می‌شود مزاج فرد متعادل است.

در مورد خصوصیات افراد با مزاج معتدل نیز باید بدانید افرادی که طبع آن‌ها معتدل است، معمولا خلق و خوی ثابتی دارند و به هیچ عنوان دم دمی مزاج نیستند. این افراد معمولا به هیچ چیز حساسیت نشان نمی‌دهند و معمولا رفتار آن‌ها خنثی است.

مزاج چیست؟

با انواع مزاج آشنا شوید

طبع‌های مختلف موجب علائم متفاوتی در بدن ما ایجاد می‌کنند. شناخت علائم و نشانه‌های هر طبع به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر طبع خودتان را تشخیص دهید. در ادامه می‌توانید با انواع مزاج و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا شوید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- مزاج صفراوی (گرم و خشک)

    افرادی که دارای طبع صفراوی یا همان طبع گرم و خشک هستند، معمولا اندامی لاغر، چشم‌هایی درشت و پوستی سفید دارند. پوست این افراد متمایل به زرد رنگ است و معمولا همیشه احساس گرما می‌کنند.

    این افراد در فصول گرم سال دائما تشنه می‌شوند و احساس تشنگی را تجربه می‌کنند. افراد صفراوی معمولا زمستان و سرما را خیلی دوست دارند. این افراد زود عصبانی می‌شوند و زود هم خشم‌شان فروکش می‌کند.

    بیشتر بخوانید: ارتباط مزاج افراد با خصوصیات اخلاقی آن‌ها

    مزاج صفراوی (گرم و خشک)
    افراد صفراوی معمولا پرجنب و جوش، پر انرژی، باهوش و پرحرف هستند و به خوردن غذاهای ترش و خنک علاقه زیادی دارند. جالب است بدانید که صفراوی‌ها علاقه چندانی به خوردن شیرینی ندارند.

    افراد که طبع گرم و خشکی دارند، بهتر است از میوه‌ها و سبزیجاتی مثل سیب، اسفناج، خیار، انار، زرشک، کدو، هلو، اسفناج و شاتوت استفاده کنند. مصرف گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده، خربزه و فندق برای این افراد مضر است.

    تست مزاج شناسی رایگان

    بیشتر بخوانید: بهترین برنامه غذایی برای مزاج صفراوی یا گرم و خشک

    ۲- مزاج سوداوی (سرد و خشک)

    افرادی که طبع آن‌ها سوداوی یا سرد خشک است، معمولا پوست سفیدی دارند و به شدت سرمایی هستند. این افراد میل زیادی به خوابیدن دارند و معمولا کم انرژی هستند.

    افرادی سوداوی از سرما فراری هستند و در فصل بهار احساس خیلی خوبی را تجربه می‌کنند. این افراد معمولا دقیق، محاسبه گرد، دوراندیش و خیال پرداز هستند و در اکثر مواقع در دسته درونگراها قرار دارند.

    افرادی که طبع سرد و خشک دارند، علاقه زیادی به خوردن گرمی‌جات و غذاهای شیرین دارند. مصرف سبزیجات و میوه‌های سرد برای این افراد مناسب نیست.

    از بهترین مواد غذایی سازگار برای این طبع می‌توان به گوشت گوسفند، گوشت خروس، گوشت شتر، نبات، روغن کنجد، دارچین، پسته، گردو و جوانه گندم اشاره کرد. افراد سوداوی بهتر است از مصرف گوشت گوساله، ماهش، عدسی، لوبیا، بادمجان، خیار، گوجه، کاهو، موز، کیوی و گشنیز اجتناب کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین برنامه غذایی برای سوداوی مزاج‌ها

    ۳- مزاج دموی (گرم و تر)

    این افراد پوست سفید و قرمزی دارند و معمولا بدن آن‌ها درشت و عضله‌ای است. افراد دومی نه با سرما مشکل دارند نه با گرما و معمول تحمل سرما برایشان راحت‌تر است. این افراد قدرت بدنی بالا و اشتهای زیادی دارند. رگ‌های دست این افراد برجسته است و معمولا بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا قرار دارند.

    از مهم‌ترین ویژگی‌های این افراد می‌توان به اعتماد به نفس بالا، جسور بودن، میل به رهبری، خوشرو بودن و آرامشی که در رفتار دارند اشاره کرد. این افراد به ندرت عصبانی می‌شوند، اما اگر عصبانی شوند، ممکن است کارهای خطرناکی انجام دهند. افراد دموی میل زیادی به مصرف ترشی و شیرینی دارند.

    این افراد بهتر است از خاکشیر، تخم ریحان، آش جو، نان جو، هلو، انجیر و زردآلو به مقدار بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند. مصرف آب یخ، نوشابه، تخم مرغ، بادمجان، ترشی، سرکه، سیر و چای برای این افراد مضر است.

    بیشتر بخوانید: بلغم چیست؟ + مشخصات بلغمی‌ها (سرد و مرطوب)

    ۴- مزاج بلغم (سرد و تر)

    افرادی که طبع بلغمی دارند، معمولا چاق هستند و مقدار چربی اضافه زیادی دارند. پوست این افراد سفید است و موهای کم پشتی دارند. افراد بلغمی به ندرت تشنه می‌شوند و به خوردن غذاهای گرم و شیرینی‌جات علاقه زیادی دارند و معمولا بیشتر مواقع سردشان است.

    از بهترین غذا برای افراد بلغمی می‌توان به سیب، توت، انجیر، کشمش، کرفس، دارچین و هویج اشاره کرد. مصرف کاهو، هندوانه، گرمک، کیوی، هلو، زردآلو، شلیل، زغال اخته، آش و کله پاچه برای این افراد توصیه نمی‌شود.

    مزاج بلغم (سرد و تر)

    بیشتر بخوانید: سوداوی مزاج (طبع سرد و خشک) چیست؟

    روش‌های تشخیص مزاج

    همانطور که گفته شد، برای تشخیص مزاج روش‌های زیادی وجود دارد و شما می‌توانید با بررسی این روش‌ها به راحتی مزاج خودتان را شناسایی کنید.

    تشخیص مزاج با لمس ساعد

    راهکار اول برای تشخیص مزاج این است که توانید از فردی بخواهید تا قسمت ساعد دست راست بدنتان را لمس کنید. از او بخواهید تا بگوید در اولین لحظه لمس، گرمای بیشتری احساس کرد یا سرما. در صورتی که با لمس ساعد، گرما احساس شد، یعنی شما گرم مزاج هستید و در صورت احساس سرما، یعنی شما سرد مزاج هستید.

    از طرف دیگر اگر ساعد شما گرم است، نرم بودن بافت بدن نشان می‌دهد که شما طبعی گرم و مرطوب یا دموی دارید و خشک و زبر بودن ساعد نیز نشان می‌دهد که طبع شما گرم و خشک یا همان صفراوی است.

    در صورتی که ساعد شما سرد با بافتی نرم باشد، یعنی طبع شما سرد و مرطوب یا بلغمی است. اگر بافت بدن شما خشک و زبر باشد، احتمالا مزاج شما سرد و خشک یا همان سوداوی است.

    تشخیص مزاج با بررسی زبان

    برای این که بدانید طبع شما چیست، می‌توانید نگاهی به زبان‌تان بیندازید. رنگ طبیعی زبان صورتی است. سفید بودن رنگ زبان نشانه سردی، ازدیاد خلط و بلغم در بدن است. اگر رنگ زبان شما قرمز است، یعنی دمای بدنتان زیاد است یا از خوراکی‌های گرم به مقدار زیاد استفاده کرده‌اید. قهوه‌ای بودن زبان نشان دهنده وجود صفرای سیاه و سودای زیاد در جریان خون است.

    بیشتر بخوانید: مزاج دموی یا طبع گرم و تر چیست؟ ۲۰ ویژگی‌ این افراد

    تشخیص مزاج از روی چهره

    برای تشخیص مزاج از روی چهره باید به عوامل متعددی دقت کنید. در ادامه به ساده‌ترین راه تشخیص مزاج از روی چهره اشاره شده است.

    تشخیص مزاج از روی چهره

    • افراد بلغمی معمولا رنگ پوست روشنی دارند، معمولا در دهان خود احساس بی‌مزگی می‌کنند و دست و پاهایشان همیشه سرد است. این افراد معمولا میل جنسی کم و ترشحات بینی زیادی دارند و معمولا خسته و کم انرژی هستند.
    • افرادی که دارای طبع گرم و خشک یا صفراوی هستند هیکل لاغری و پوستی متمایل به زردی دارند. این افراد گرمایی هستند و از گرما فراری‌اند. معمولا قد بلند هستند و صورت کشیده‌ای دارند. این افراد عموما کم مو هستند، بینی بزرگ و چشمان ریزی دارند. میل جنسی این افراد بالا است و پوست خشکی دارند.
    • افراد دموی یا مزاج گرم و تر معمولا بدن درشت و پوست سرخ و سفیدی دارند. موهای این افراد پر پشت است و معمولا بیشتر از سایرین می‌خوابند. پوست بدن این افراد نرم و مرطوب است.
    • افرادی سوداوی پوست تیره‌ای دارند. موهای این افراد کم پشت و پوستشان خشک است. اشتهای زیادی دارند و معمولا چاق محسوب نمی‌شوند.

    بیشتر بخوانید: انواع رژیم ها؛ معایب و مزایا

    تشخیص مزاج از روی گروه خونی

    در طب سنتی گروه خونی یک راهنمای ساده برای تشخیص مزاج است. در ادامه به طبع افراد با توجه به گروه خونی و اندام‌های متفاوت اشاره شده است. به طور کلی هر چقدر از گروه خونی O به سمت AB می‌رویم، خون کثیف و خشک می‌شود. از همین رو بیشترین بیماری‌های خونی، قلبی و گرفتگی رگ در گروه خونی A و AB ایجاد می‌شود. از طرف دیگر این ۲ گروه خونی بیشتر در معرض بیماری‌هایی مثل قند و چربی قرار دارند سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز ضعیف‌تر است.

    • طبع گروه خونی AB معمولا صفراوی یا گرم و خشک هستند.
    • طبع گروه خونی A معمولا سوداوی یا سرد و خشک است.
    • طبع گروه خونی O معمولا دموی است.
    • طبع گروه خونی B معمولا بلغمی است.

    بیشتر بخوانید: مدیریت وزن با ۱۰ راهکار ساده

    تشخیص مزاج با تست رایگان

    اگر تمایل دارید به صورت دقیق و حرفه‌ای مزاج خود را بشناسید، در کمتر از ۵ دقیقه و با زدن تست زیر می‌توانید مزاج خود را تشخیص دهید. این تست تحت نظر متخصصان طب سنتی طراحی شده است و در انتها توصیه‌های غذایی رایگان هم برایتان داریم.

    تست مزاج شناسی رایگان

    در این مقاله به انواع مزاج‌ها و راه‌های تشخیص آن‌ها پرداختیم. با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر طبع و همچنین تست‌های تشخیص مزاج می‌توانید به راحتی مزاج خودتان را شناسایی کنید و سپس از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید. مصرف غذاهای مناسب و سازگار با طبع، به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری را تجربه کنید و کمتر بیمار شوید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا