دانستنی

۴۱ نوع رژیم‌ غذایی؛ معایب و نکات مثبت این رژیم‌ ها

رژیم‌های کاهش وزن زیادی وجود دارد. برخی بر کاهش اشتهای شما تمرکز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر کالری، کربوهیدرات یا چربی را محدود می‌کنند. از آنجایی که همه آنها ادعا می‌کنند برتر هستند، تشخیص اینکه کدام یک ارزش امتحان کردن را دارد، دشوار است. حقیقت این است که هیچ رژیم غذایی برای همه بهترین نیست و آنچه برای شما مفید است ممکن است برای شخص دیگری مفید و موثر نباشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع رژیم غذایی و معایب و نکات مثبت این رژیم‌های غذایی در اکالا بلاگ آشنا شوید.

۱- رژیم اتکینز

در این رژیم غذایی در یک برنامه چهار مرحله‌ای، رژیم غذایی با محدودیت شدید مصرف کربوهیدرات شروع می‌شود و به تدریج میزان مجاز را افزایش می‌دهد.

رژیم اتکینز

نکات مثبت رژیم اتکینز: بر غذاهای غنی از مواد مغذی تاکید می‌کند. برای کاهش وزن موثر است. طرح اصلی از انقلاب رژیم غذایی جدید دکتر اتکینز، توسط دکتر رابرت اتکینز برای ارائه تغییراتی که نیازها و ترجیحات فردی را برآورده می‌کند به روز شده است.

معایب رژیم اتکینز: نیاز به منع استفاده کربوهیدرات دارد. نسبتاً محدود کننده است، به خصوص در مراحل اول. برخی ممکن است پیروی طولانی مدت رژیم را دشوار بدانند و ممکن است با وارد کردن مجدد کربوهیدرات‌ها، وزن از دست رفته را دوباره به دست آورند، به این معنی که این رژیم برای همه کار ساز نخواهد بود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- رژیم Whole30

    در این رژیم غذایی به مدت ۳۰ روز فقط غذاهای کامل بخورید (غذاهایی که فرآوری یا تصفیه نشده‌اند). برای آگاهی از این غذا‌ها، این لیست از غذاهای مورد تایید Whole30 را بررسی کنید.

    رژیم Whole30

    نکات مثبت: دنبال کنندگان را تشویق می‌کند که انتخاب غذا را با احساس خود مرتبط کنند، به طوری که حتی پس از ۳۰ روز ممکن است همچنان بر روی غذاهای غنی از مواد مغذی و غیرفرآوری شده تمرکز کنند.

    معایب رژیم Whole30: محدود کننده است، بنابراین ممکن است حفظ آن حتی برای ۳۰ روز دشوار باشد.

    نکته: در حالی که بسیاری از برنامه‌های رژیم غذایی جایگزینی برای شیرینی‌ها یا تنقلات ترد و نمکی ارائه می‌دهند، Whole30 از خوراکی‌هایی که با مواد اولیه تایید شده، تهیه شده باشند جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: هر آنچه که درباره رژیم فستینگ باید بدانید!

    ۳- رژیم دوکان

    در این رژیم غذایی مصرف پروتئین بالا و کربوهیدرات بسیار کم مطرح است.

    رژیم دوکان

    نکات مثبت: وعده‌های غذایی به شما احساس سیری می‌دهد بدون استفاده از کالری و سبب کاهش وزن سریع می‌شود.

    معایب: تاکید بر پروتئین ممکن است به قیمت کاهش مواد مغذی مهم تمام شود. محدود کننده است.

    نکته: رژیم دوکان توسط پیر دوکان اساساً یک رژیم کتوژنیک شدید است که به چهار مرحله تقسیم می‌شود. این طرح بسیار ساختار یافته است، بنابراین برای افرادی که می‌خواهند لیست طولانی قوانین را دنبال کنند، بهترین کار را دارد.

    بیشتر بخوانید: مضرات خوردن دسر بعد از شام

    ۴- رژیم غذایی دوبرو (dubrow)

    در این رژیم غذایی مصرف کم کربوهیدرات و ناشتا بودن متناوب مطرح است.

    نکات مثبت: بر غذاهای غنی از مواد مغذی تاکید می‌کند. غذاهای فرآوری شده را منع می‌کند.

    معایب: رژیم Dubrow توسط Heather و Terry Dubrow بر ظاهر و سلامت به عنوان نیروی محرک برای رژیم تمرکز دارد. شمارش کالری برای برخی از انواع رژیم غذایی ممکن است برای بهبود سلامت یا کاهش وزن بسیار کم و بی تاثیر باشد.

    ۵- رژیم غذایی چرخه کربوهیدرات

    بر اساس این رژیم در روزهایی که فعالیت بدنی دارید، کربوهیدرات بیشتری بخورید، در روزهای استراحت کمتر بخورید.

    در واقع کربوهیدرات‌ها را زمانی که برای سوخت نیاز دارید بخورید، بدن شما آنها را می‌سوزاند. در غیر این صورت، تنها کاری که انجام می‌دهید ذخیره کالری اضافی است.

    بیشتر بخوانید: چگونه از افتادگی پوست بعد از لاغری جلوگیری کنیم؟

    رژیم غذایی چرخه کربوهیدرات

    نکات مثبت: این رژیم شامل کربوهیدرات‌های پیچیده – غلات کامل، میوه ها و سبزیجات – است که اکثر متخصصان تغذیه آن را حیاتی می‌دانند.

    ۶- رژیم غذایی وحشی

    در این رژیم توصیه به مصرف کربوهیدرات متوسط، چربی بالا، منع مصرف غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده است. شما را ترغیب می‌کند که مانند پدربزرگ و مادربزرگتان غذا بخورید و روی غذاهای ساده تازه تمرکز کنید. رژیم غذایی وحشی توسط آبل جیمز در سال ۲۰۱۵ معرفی شد.

    نکات مثبت: برای کاهش وزن موثر است. شامل یک وعده تقلب در هفته برای جلوگیری از احساس محرومیت و پرخوری. بدون کالری شماری است.

    معایب: برخی از کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات و حبوبات را که مواد مغذی و فیبر مهمی را فراهم می کنند، محدود می کند. توصیه به مصرف گوشت گاو، گوشت خوک و مرغ، ماهی صید شده وحشی و شکار وحشی ممکن است پرهزینه باشد.

    طرز تهیه سالاد بادمجان رژیمی

    ۷- رژیم Nourish and Glow

    در این رژیم غذایی ۱۰ روز پروتئین بالا، کربوهیدرات کم و لبنیات کم مصرف کنید.

    نکات مثبت: غذاهای فرآوری شده و قندهای اضافه شده را حذف می کند. برنامه کامل به رابطه شما با غذا با هدف القای رویکرد سالم‌تر به انتخاب غذا می‌پردازد.

    معایب: محدود کننده است. ممکن است پرهزینه باشد.

    ۸- رژیم ۱۷ روزه

    در این رژیم پروتئین های بدون چربی و میوه ها و سبزیجات با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنید.

    نکات مثبت: انعطاف پذیر. متعادل. برای کاهش وزن موثر است. شامل ورزش منظم به عنوان بخشی از برنامه است.

    معایب: آماده سازی غذا ممکن است زمان بر باشد.

    بیشتر بخوانید: ۱۲ ماده غذایی برای همیشه گرسنه‌ها!

    ۹- رژیم ww

    برنامه عضویت Weight Watchers برنامه‌های غذایی شخصی‌سازی شده را برای تشویق به خوردن متعادل و کنترل وعده غذایی ارائه می‌دهد.

    رژیم ww

    نکات مثبت: برخی از فرم های WW (که قبلا Weight Watchers نامیده می‌شد) برای دهه ها وجود داشته است و مطالعات طولانی مدت نشان می‌دهد که برای کاهش وزن موثر است. غذاهای خاصی را محدود نمی‌کند.

    معایب: ممکن است پرهزینه باشد. هزینه عضویت سطحی وجود دارد و قیمت‌ها برای دسترسی به مزایای اضافی مانند کارگاه‌ها و مربیگری شخصی افزایش می‌یابد.

    ۱۰- رژیم غذایی مدیترانه‌ای

    در این رژیم غذایی مصرف گوشت قرمز را محدود می‌کنید، مصرف ماهی را افزایش میدهید و از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون استفاده کنید.

    نکات مثبت: برای سلامت قلب موثر است. بدون شمارش کالری یا ردیابی غذا. محدودیت‌های کمی دارد.

    معایب: این در واقع یک رژیم غذایی برای کاهش وزن نیست، اگرچه بسیاری از آنها اگر روی غذاهایی که در رژیم غذایی تاکید شده است به جای غذاهای فرآوری شده با کالری خالی و نوشیدنی‌های شیرین تمرکز کنند، می‌توانند وزن اضافی خود را کاهش دهند.

    ۱۱- رژیم غذایی DASH

    این رژیم براساس مصرف سدیم کم و استفاده از مواد مغذی طراحی شده است.

    رژیم غذایی DASH

    نکات مثبت: DASH (رویکردهای رژیمی برای توقف فشار خون بالا) اگرچه به طور خاص برای جلوگیری از فشار خون بالا طراحی شده است، بر انتخاب‌های سالم در همه گروه‌های غذایی (بله، حتی کربوهیدرات ها!) تاکید دارد و می تواند تأثیر مثبتی بر افراد مبتلا به سایر بیماری‌ها داشته باشد.

    معایب: گوشت گاو و بیکن را حذف می‌کند، که ممکن است برای برخی افراد سخت باشد که به طور کامل آنها را ترک کنند.

    ۱۲- رژیم غذایی کلینیک مایو

    این رژیم براساس مصرف غذاهای کم قند و مواد مغذی طراحی شده است.

    نکات مثبت: تاکید بر افزودن میوه ها و سبزیجات به وعده های غذایی. بدون کالری شماری برای کاهش وزن موثر است.

    معایب: پس از مرحله اولیه برخی از غذاها را به مدت دو هفته محدود می کند. انتظار می رود دنبال کنندگان به خوردن غذاهای سالم پایبند باشند اما محدودیت های کمی دارند. برخی افراد ممکن است هنگام معرفی مجدد غذاهای خارج از رژیم، در مصرف آن زیاده روی کنند.

    طرز تهیه سالاد انار و اسفناج

    ۱۳- رژیم غذایی سوپر کربوهیدرات

    این رژیم براساس تعادل پروتئین (۴۰%)، کربوهیدرات های پیچیده (۳۰%) و چربی (۳۰%) در هر وعده غذایی و میان وعده طراحی شده است.

    رژیم غذایی سوپر کربوهیدرات

    نکات مثبت: غذاهای فرآوری شده را حذف می‌کند (که توسط خالق رژیم غذایی باب هارپر “کرباب” نامیده می‌شود). بر کربوهیدرات‌های غنی از فیبر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل تاکید می‌کند. برای کاهش وزن موثر است.

    معایب: زمان‌هایی از روز را مشخص می‌کند که می‌توانید غذاهای خاصی بخورید.

    ۱۴- رژیم غذایی ضد التهابی

    این رژیم بر اساس قند کم، تاکید بر ماهی به جای گوشت، روغن‌ها و چربی‌های سالم است و همچنین تمرکز بر کاهش التهاب دارد که ممکن است باعث افزایش وزن و مشکلات سلامتی شود.

    موارد مثبت: غذاهای فرآوری شده را حذف می‌کند. خیلی محدود کننده نیست.

    معایب و نگرانی ها: ترک برخی از غذاهای محدود شده ممکن است دشوار باشد. خداحافظ قهوه!

    ۱۵- رژیم غذایی ساحل جنوبی

    این رژیم بر اساس گوشت بدون چربی، کربوهیدرات های کم گلیسمی، چربی‌های غیر اشباع است.

    نکات مثبت: برای کاهش وزن طولانی مدت موثر است. بدون شمارش کالری است. یک برنامه انتقالی برای تغذیه سالم پس از رسیدن به وزن هدف ارائه می‌دهد. برنامه تحویل غذای بسته بندی شده در دسترس است. قلب را سالم نگه میدارد.

    ۱۶- رژیم MIND

    این رژیم ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و DASH که برای بهبود سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر طراحی شده است. این رژیم به عنوان یک رژیم غذایی کاهش وزن در نظر گرفته نشده است.

    رژیم MIND

    نکات مثبت: این رژیم غذایی بر ترکیب غذاهای مرتبط با سلامت مغز، از جمله سبزیجات برگ دار و انواع توت‌ها تمرکز دارد. به راحتی قابل دنبال کردن است. شراب بخشی از رژیم غذایی است!

    معایب: دستورالعمل های مبهم و تحقیقات کمی در مورد اثر بخشی آن در دسترس است.

    ۱۷- رژیم نوردیک

    این رژیم براساس غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین و متعادل با پروتئین های بدون چربی، ترجیحاً تولید محلی و ارگانیک بنا شده است.

    نکات مثبت: بر روی غذاهای کامل با مواد مغذی تمرکز دارد. سازگار با محیط زیست است. بدون کالری شماری برای کاهش وزن موثر است.

    معایب: ممکن است پر هزینه باشد. خرید غذاهای محلی ممکن است در برخی مناطق زمان بر باشد. آماده سازی غذا ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

    ۱۸- رژیم غذایی اپتاویا

    این رژیم بر اساس پنج وعده غذایی، میان وعده از پیش بسته بندی شده در روز است.

    رژیم اپتاویا

    موارد مثبت: گزینه‌های طرح متفاوتی را متناسب با ترجیحات شخصی ارائه می‌دهد. شامل آموزش رژیم غذایی برای تشویق انتخاب طولانی مدت غذای سالم است. به راحتی می‌توان این رژیم را دنبال کرد.

    معایب: پر هزینه است. دنبال کردن آن در خارج از خانه دشوار است.

    ۱۹- رژیم پریتیکین

    این رژیم بر اساس مصرف چربی کم و فیبر بالا است.

    نکات مثبت: اکثر غذاهای فرآوری شده را حذف می کند. تمرکز بر رفع گرسنگی ورزش منظم را به عنوان بخشی از برنامه توصیه می کند. برای کاهش وزن موثر است. سبب سالم ماندن قلب میشود.

    معایب: محدود کننده است. مشکل در غذا خوردن خارج از خانه را به دنبال دارد.

    معرفی انواع رژیم‌ لاغری

    ۲۰- رژیم غذایی نوع بدن

    برنامه رژیم غذایی خود را بر اساس نوع بدن خود – اکتومورف (لاغر) ساختار دهید. با توجه به مزومورف (فریم متوسط، شکل عضلانی یا ساعت شنی)؛ اندومورف (تخت یا منحنی) این برنامه را انتخاب میکنید.

    نکات مثبت: تمام برنامه ها بر روی غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی تمرکز دارند که فقط در نسبت پروتئین، کربوهیدرات و چربی متفاوت هستند. تاکید بر نوع بدن می تواند انتظارات واقع بینانه‌تری از کاهش وزن به دست آورد. ورزش منظم را به عنوان بخشی از برنامه توصیه می‌کند.

    معایب: برخی افراد دارای تیپ بدنی هستند که میان این دسته بندی‌ها قرار می‌گیرد.

    ۲۱- رژیم غذایی Scandi Sense

    در این رژیم غذایی از دست خود به عنوان ابزاری برای اندازه گیری میزان مصرف استفاده می‌کنید – دو مشت سبزیجات. یک مشت کربوهیدرات، یک مشت پروتئین در هر وعده غذایی، به اضافه یک تا سه قاشق غذاخوری چربی.

    رژیم غذایی Scandi Sense

    نکات مثبت: بدون کالری شماری و نگران بودن مواد مغذی ها قابل دنبال کردن است. به راحتی قابل دنبال کردن است. کنترل بخشی را تقویت می‌کند.

    معایب: دستورالعمل های مبهمی در مورد نحوه ترکیب غذاهای افراطی وجود دارد.

    ۲۲- رژیم غذایی GOLO

    در این رژیم غذایی مکمل‌های غذایی که همراه با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم مصرف می شوند. GOLO ادعا می‌کند که مکمل‌های آنها با بهبود اختلالات متابولیک باعث کاهش وزن می‌شود.

    رژیم غذایی GOLO

    نکات مثبت: برنامه رژیم غذایی بر غذاهای سالم تاکید دارد و غذاهای فرآوری شده و قندهای اضافه شده را محدود می‌کند. ورزش به عنوان بخشی از برنامه گنجانده شده است. برای کاهش وزن موثر است.

    معایب: پر هزینه است. ادعاهای علمی برای اثربخشی مکمل مورد مناقشه است. این طرح مستلزم محاسبه عوامل متعددی است که در کتاب راهنمای آن توضیح داده شده است تا مشخص شود چه چیزی بخوریم.

    ۲۳- رژیم غذایی فرانسه

    در این رژیم غذایی توصیه میشود که مانند یک فرانسوی غذا بخورید، غذاهای دلپذیر را بچشید، اما میزان آن را کنترل کنید. این مفهوم با کتاب «زنان فرانسوی چاق نمی‌شوند» نوشته Mireille Guiliano رایج شد.

    رژیم غذایی فرانسه

    نکات مثبت: شما می‌توانید آنچه را که دوست دارید بخورید، با این احتیاط که آن را به آرامی می‌خورید، و با دقت از آن لذت می‌برید. در نظر گرفتن این زمان به مغز شما این امکان را می‌دهد که قبل از اینکه بیش از حد خود را پر کنید، سیگنال سیری را دریافت کند. همچنین این رژیم بر غذاهای تازه نسبت به غذاهای فرآوری شده تاکید دارد.

    معایب: پیدا کردن زمان برای صرف یک وعده غذایی آرام و سه بار در روز می تواند سخت باشد.

    ۲۴- رژیم های کتو

    در این رژیم غذایی چربی بالا، پروتئین متوسط، کربوهیدرات بسیار کم کنترل می‌شود.

    نکات مثبت: رژیم کتو مواد اولیه فرآوری شده و بدون کالری مانند نان سفید، برنج سفید و نوشیدنی‌های شیرین را حذف می‌کند. بسیاری از دنبال کنندگان این رژیم بدون نیاز به ترک غذاهای مورد علاقه مانند بیکن و کره، کاهش وزن سریع را تجربه می کنند.

    رژیم های کتو

    معایب: بسیاری از میوه ها و سبزیجات مغذی را با تعداد کربوهیدرات بالا حذف می کند. خوردن بیش از حد چربی یا پروتئین بیش از حد می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر سلامت کلی داشته باشد.

    لیست غذاهایی که می توانید با کتو بخورید محدود است و پیروی از رژیم غذایی مستلزم پیگیری دقیق هر لقمه برای حفظ نسبت ۵٪ کربوهیدرات / ۱۰٪ پروتئین / ۷۵٪ چربی برای کاهش وزن یا حفظ وزن است.

    اگرچه طرفداران کتو اغلب این روش غذا خوردن را با افزایش انرژی خود نسبت می‌دهند، بسیاری متوجه می شوند که کمبود کربوهیدرات منجر به خستگی، به ویژه در هفته‌های اول شروع رژیم غذایی می‌شود.

    ۲۵- رژیم ضد گلوله

    در این رژیم کمی کتو، کمی چرخه کربوهیدرات، مقداری روزه داری متناوب و دسته‌ای از محصولات مارک دار توسط دیو آسپری بیان شده است.

    نکات مثبت: افزایش تعداد کربوهیدرات ها دو بار در هفته با عوارض جانبی مانند آنفولانزای کتو، یبوست و کمبود انرژی که گاهی اوقات می‌تواند همراه با رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات باشد، مقابله می‌کند.

    معایب: لیست غذایی بسیار محدود کننده دارد. هنگام استفاده از محصولات که رژیم غذایی به آنها نیاز دارد می‌تواند گران باشد.

    ۲۶- رژیم غذایی کوکی هالیوود

    در طول روز به جای وعده‌های غذایی و میان‌ وعده، ۴ تا ۶ عدد از کوکی‌های هالیوودی را بخورید، سپس یک شام کم کالری میل کنید.

    نکات مثبت: برای کاهش وزن کوتاه مدت موثر است. توصیه می‌شود قبل از شروع رژیم با پزشک مشورت کنید.

    معایب: گران است. مواد مغذی حیاتی در بدن کاهش می‌یابد. یک برنامه غذایی طولانی مدت نیست.

    ۲۷- رژیم غذایی ماکروبیوتیک

    در این رژیم غلات کامل و سبزیجات پخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رژیم طراحی شده تا بخشی از یک سبک زندگی باشد که به سلامت روحی و جسمی اختصاص دارد.

    رژیم غذایی ماکروبیوتیک

    نکات مثبت: غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را حذف می‌کند.

    معایب: بسیار محدود کننده است. روش‌های پخت و مواد آشپزی مورد استفاده خاص است.

    ۲۸- رژیم قلیایی

    در این رژیم از غذاهای اسیدی اجتناب کنید تا سطح pH بدن خود را متعادل نگه دارید.

    نکات مثبت: سبزیجات تازه را به بخش مهمی از هر وعده غذایی تبدیل می‌کند. بدون شمارش کالری است.

    معایب: بسیار محدود کننده است.

    ۲۹- رژیم غذایی اورنیش

    در این رژیم غذایی برنامه غذایی کم‌ چرب، گیاه‌خواری و کامل که توسط دکتر دین اورنیش برای سلامت قلب ایجاد شده است، همانطور که در کتاب او، برنامه دکتر دین اورنیش برای معکوس کردن بیماری قلبی بیان شده است.

    رژیم غذایی اورنیش

    نکات مثبت: نیازی شمارش کالری نیست. ورزش منظم را به عنوان بخشی از برنامه تشویق می‌کند. برای کاهش وزن موثر است.

    معایب: چربی‌های سالم بسیار کم است. ممکن است دنبال کردن این رژیم دشوار باشد.

    ۳۰- رژیم رنگین کمان

    این رژیم استفاده هر روز از میوه ها یا سبزیجات با هشت رنگ مختلف را ارائه می‌کند.

    نکات مثبت: روشی سرگرم کننده و زیبا برای افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات که مواد مغذی حیاتی را با کالری کمی فراهم می‌کنند.

    معایب: رژیم رنگین کمان مسبب مصرف مکمل‌های غذایی می‌شود.

    ۳۱- رژیم غذایی میراث آسیایی

    در این رژیم غذایی یک هرم رژیم غذایی مبتنی بر مواد و فرآورده های رایج مورد استفاده که در انواع آشپزی سنتی آسیایی یافت می‌شود.

    رژیم غذایی میراث آسیایی

    نکات مثبت: سبزیجات تمرکز اصلی وعده‌های غذایی این رژیم هستند و از گوشت‌ها به‌عنوان چاشنی به میزان کم استفاده می‌شوند. این رژیم توصیه می‌کند یک وعده غذایی را با انواع سوپ شروع کنید، راهی کم کالری و سرشار از مواد مغذی برای سیر کردن. این روش با روشی از غذا خوردن که برای تعداد زیادی از مردم آشنا و آرامش بخش است مطابقت دارد. همچنین این رژیم بر خوردن آگاهانه نیز تاکید می‌کند.

    معایب: یافتن مواد تشکیل دهنده در برخی مناطق ممکن است دشوار باشد. آماده سازی غذا می‌تواند زمان بر باشد.

    ۳۲- رژیم نظامی

    در این رژیم غذایی به مدت سه روز باید به یک برنامه غذایی بسیار کم کالری پایبند باشید و پس از آن چهار روز از غذاهای سالم انتخابی خود استفاده کنید که کمتر از ۱۵۰۰ کالری داشته باشید.

    نکات مثبت: ممکن است برای کاهش وزن کوتاه مدت موثر باشد.

    معایب: ادعاها مبنی بر اینکه پیروی از این رژیم می‌تواند به کاهش وزن ۱۰ پوندی در یک هفته کمک کند، بیش از حد است. برخی افراد ممکن است آن نتایج چشمگیر را در نتیجه کاهش شدید کالری ببینند، اما تقریباً مشخص است که وزن آب به جای چربی کاهش یافته است.

    ۳۳- رژیم غذایی گروه خونی

    در این رژیم میتوانید غذاها را بر اساس گروه خونی خود انتخاب کنید: O-پروتئین بالا. A – بدون گوشت B- از مرغ، گوجه فرنگی، بادام زمینی و برخی غلات اجتناب کنید. AB- غذاهای دریایی، توفو، لبنیات و سبزیجات سبز بخورید. از مصرف الکل و گوشت‌های آماده خودداری کنید.

    نکات مثبت: غذاهای فرآوری شده با کالری خالی را در کل حذف می‌کند. علاوه بر رژیم غذایی به نوعی ورزش نیز نیاز دارد.

    معایب: انتخاب غذاها بر اساس گروه خونی در شرایط خاص سلامتی مانند دیابت یا بیماری قلبی تأثیری ندارد. هیچ تحقیقی وجود ندارد که ارتباط بین گروه خونی و رژیم غذایی را نشان دهد.

    ۳۴- رژیم غذایی سیرت فود

    این رژیم برنامه سه هفته‌ای کم کالری با تاکید بر غذاهایی که سرشار از سیرتوئین و گروهی از پروتئین‌ها که بر متابولیسم و التهاب تاثیر می‌گذارند، وجود دارد.

    رژیم غذایی سیرت فود

    نکات مثبت: غذاهای “Sirt” دارای مواد مغذی بالایی هستند. شکلات تلخ و شراب مجاز است.

    معایب: یکی از الزامات رژیم غذایی، آب میوه سبز است که می‌تواند زمان بر باشد و یکنواخت و تکراری شود. برای کاهش وزن طولانی مدت موثر نیست.

    ۳۵- رژیم The Biggest Loser

    در این رژیم به ۴ وعده میوه و سبزیجات، ۳ وعده پروتئین بدون چربی، ۲ وعده غلات، ۲۰۰ کالری “اضافی” اشاره شده است. به علاوه یک برنامه تمرینی فشرده نیز در آن گنجانده شده است.

    نکات مثبت: برای کاهش وزن موثر است. بر غذاهای غنی از مواد مغذی تاکید دارد. ورزش منظم را تشویق می‌کند.

    معایب: شمارش کالری به همراه ورزش شدید ممکن است باعث خستگی شود.

    ۳۶- رژیم گوشتخواری

    در این رژیم گوشت، ماهی، تخم مرغ و مقداری لبنیات مجاز است.

    رژیم گوشتخوار

    نکات مثبت: غذاهای پرکالری و کم مغذی و قندها را حذف می‌کند.

    معایب: رژیم غذایی متعادلی نیست. به شدت محدود کننده بوده و غذاهایی که مواد مغذی و فیبر لازم را فراهم می‌کنند را حذف می‌کند. این رژیم دارای چربی و کلسترول بالا است.

    ۳۷- رژیم عمودی

    در درجه اول گوشت قرمز و برنج سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رژیم به طور خاص برای بدنسازان و ورزشکاران ایجاد شده است.

    نکات مثبت: رژیم غذایی تغییر می‌کند، زیرا بدن شما برای تنظیم نیازهای مختلف خود تغییر می‌کند. ممکن است به افزایش توده عضلانی برای کسانی که به تمرینات شدید اختصاص داده شده‌اند کمک کند.

    معایب: بسیار محدود کننده است.

    ۳۸- رژیم هورمونی

    در این رژیم با استفاده از همگام سازی هورمون‌ها برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی، ورزش و مکمل های غذایی طراحی شده است، همانطور که در رژیم هورمونی توسط دکتر ناتاشا ترنر بیان شده است.

    موارد مثبت: غذاهای فرآوری شده و قندهای اضافه شده را حذف می‌کند. شامل ورزش منظم و تمرینات قدرتی به عنوان بخشی از برنامه است.

    معایب: محدود کننده است. کاهش وزن سریع و شدید را ترویج می‌دهد.

    ۳۹- رژیم غذایی جنرال موتورز

    دارای برنامه غذایی ۷ روزه که شما را به یک غذای خاص در هر روز محدود می‌کند (میوه ها فقط در روز اول، سبزیجات پخته فقط در روز دوم و غیره)، است.

    رژیم غذایی جنرال موتورز

    نکات مثبت: مصرف قند را کاهش می‌دهد. مصرف بیشتر میوه و سبزیجات را تشویق می‌کند. ممکن است برای کاهش وزن کوتاه مدت موثر باشد.

    معایب: فاقد مواد مغذی مهم است. یک برنامه غذایی طولانی مدت نیست.

    ۴۰- رژیم غذایی پالئو

    رژیم پالئو ادعا می‌کند که شما باید همان غذاهایی را بخورید که اجداد شکارچی شما قبل از توسعه کشاورزی می‌خوردند. فرض بر این است که بیشتر بیماری‌های مدرن را می‌توان ناشی از رژیم غذایی غربی و مصرف غلات، لبنیات و غذاهای فرآوری شده دانست.

    رژیم غذایی پالئو

    رژیم پالئو بر غذاهای کامل، پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌ها تاکید دارد، در حالی که از مصرف غذاهای فرآوری‌شده، شکر، لبنیات و غلات جلوگیری می‌کند. برخی از نسخه‌های انعطاف‌پذیرتر رژیم پالئو، لبنیات مانند پنیر و کره و همچنین سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین را نیز مجاز می‌دانند.

    چندین مطالعه نشان داده اند که رژیم پالئو می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه و کاهش سایز دور کمر شود. در مطالعات انجام شده، در رژیم‌ پالئو به طور خودکار کربوهیدرات کمتر، پروتئین بیشتر و ۳۰۰ تا ۹۰۰ کالری کمتر در روز مصرف می‌ شود. البته قابل ذکر است که رژیم پالئو غلات، حبوبات و لبنیات را که سالم و مغذی هستند، حذف می کند.

    طرز تهیه سالاد کینوا

    ۴۱- رژیم وگان

    رژیم وگن تمام محصولات حیوانی را به دلایل اخلاقی، محیطی یا بهداشتی محدود و ممنوع می‌کند. هدف دیگر رژیم وگانیسم مقاومت در برابر استثمار حیوانات و ظلم است. وگانیسم سخت ترین شکل گیاهخواری است. در این رژیم علاوه بر حذف گوشت، لبنیات، تخم مرغ و محصولات حیوانی مانند ژلاتین، عسل، آلبومین، آب پنیر، کازئین و برخی از انواع ویتامین D3 نیز حذف می‌شود.

    رژیم وگان

    به نظر می رسد رژیم گیاهخواری در کمک به کاهش وزن افراد بسیار مؤثر است زیرا محتوای بسیار کم چربی و فیبر بالا ممکن است باعث شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

    رژیم های وگان به طور مداوم با کاهش وزن بدن و شاخص توده بدنی (BMI) در مقایسه با سایر رژیم ها است. از دیگر فواید این رژیم غذایی گیاهی کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و مرگ زودرس است.

    همچنین محدود کردن گوشت فرآوری شده ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و مرگ بر اثر بیماری قلبی یا سرطان را کاهش دهد. البته قابل ذکر است از آنجایی که رژیم های وگان غذاهای حیوانی را به طور کامل حذف می کند، ممکن است سبب کاهش چندین ماده مغذی از جمله ویتامین B12، ویتامین D، ید، آهن، کلسیم، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ دربدن شود.

    در این مقاله با انواع رژیم‌های غذایی آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

    منبع: remince

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.