دانستنی

مضرات خوردن دسر بعد از شام

آیا چیزی در مورد مضرات خوردن دسر بعد از شام شنیده‌اید؟ خوردن دسر بعد از یک وعده شام خانگی می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد، اما حقیقت این است که این کار موجب افزایش قند خون و افزایش وزن می‌شود و ممکن است مشکلاتی جدی برای سلامت ایجاد کند. در این مقاله از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که چرا نباید بعد از شام دسر خورد.

با مضرات خوردن دسر بعد از شام آشنا شوید!

پذیرایی از مهمان بعد از شام با یک دسر شیرین و خوشمزه بسیار هیجان انگیز است و می‌تواند شبی به یاد ماندنی را برای شما و مهمان‌هایتان رقم بزند، اما حقیقت این است که زیاده‌روی در مصرف شیرینی و دسر آن هم بعد از شام می‌تواند بر سلامتی شما اثرات منفی بگذارد.

اما به هر حال خیلی از ما از خوردن دسر بعد از شام لذت می‌بریم و مهم‌ترین دلیل آن ترشح اندورفین در بدن است. به همین دلیل زمانی که دسر می‌خوریم، احساسی سرشار از سرخوشی و لذت را تجربه می‌کنیم.

اما چرا نباید بعد از شام دسر مصرف کنیم؟ در ادامه می‌توانید با ۸ ضرر خوردن دسر بعد از شام آشنا شوید.

۱- افزایش قند خون

شاید خوردن یک تکه کیک خامه‌ای یا دسر شکلاتی بعد از شام بسیار دلچسب باشد، اما مصرف شیرینی و کیک بعد از شام موجب افزایش ناگهانی قند خون می‌شود.

در این شرایط پانکراس شروع به ترشح انسولین می‌کند تا قند خون در بدن تنظیم شود. با تکرار این موضوع و انسولین در برابر قند خون بالا از خود مقاومت نشان می‌دهد و دیگر به میزان کافی تولید نمی‌شود و این موضوع منجر به افزایش قند خون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    به علاوه زمانی که از حجم زیادی شیرینی استفاده می‌کنید، قند خون شما یک باره افزایش پیدا می‌کند و پس از مدت زمان کوتاهی نیز دچار افت قند خون می‌شوید. در این شرایط ممکن است در نیمه‌های شب یا در ابتدای صبح با افت قند خون مواجه شوید و بیشتر از همیشه احساس گرسنگی کنید.

    افزایش قند خون از عوارض خوردن دسر بعد از شام

    ۲- افزایش وزن

    مصرف دسر بعد از شام موجب افزایش کالری‌های مصرفی می‌شود. دسرها معمولا شیرینی و قند زیادی دارند و سرشار از کالری هستند. زمانی که مقدار کالری مصرفی شما از کالری‌هایی که در روز می‌سوزانید بیشتر باشد، وزن بدن افزایش پیدا می‌کند.

    ۳- نفخ و مشکلات گوارشی

    یکی دیگر از مضرات خوردن دسر بعد از شام نفخ و مشکلات گوارشی است. از آن جایی که اکثر دسرها سرشار از قند و چربی هستند، مصرف دسر بعد از شام موجب احساس ناراحتی، نفخ و سوء هاضمه می‌شود. در صورتی که دوست دارید بعد از شام دسر میل کنید، بهتر است از مقداری میوه یا یک دسر کم چرب و سبک استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: با شکم خالی لب به این غذاها نزنید!

    ۴- اختلالات خواب

    اگر از دسر برای مهمانی یا دورهمی استفاده کنید، ممکن است کیفیت خواب شما کاهش پیدا کند. افزایش قند خون بعد از مصرف دسرهای شیرین موجب نوسان قند خون و بی‌قراری می‌شود و به خواب رفتن شما را مشکل می‌کند.

    برای خواب راحت بهتر است دسر را در طول روز مصرف کنید و بعد از شام نهایتان از مقداری کشمش یا یک تکه شکلات کوچک همراه با چای استفاده کنید تا در زمان خواب دچار مشکل نشوید.

    اختلالات خواب از عوارض خوردن دسر بعد از شام

    ۵- کاهش ویتامین‌ها و مواد مغذی

    اگر به خوردن دسر بعد از شام عادت کنید، ممکن است دیگر مصرف غذاهای مفید، میوه و انواع خوراکی‌های مفید را کاهش دهید و به جای آن از دسر استفاده کنید.

    به طور کلی مصرف دسر موجب ترشح هورمون‌های شادی بخش در بدن می‌شود و از همین رو اکثر ما بعد از خوردن دسر حس و حال خوبی را تجربه می‌کنیم و همین موضوع موجب می‌شود که خوردن دسر برای ما حتی از خوردن غذا نیز جذاب‌تر باشد.

    در این شرایط ممکن است مقدار مصرف غذا را کاهش دهید و بیشتر از دسر استفاده کنید. جایگزین کردن دسر با غذا موجب می‌شود تا بدن شما با کمبود مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری مواجه می‌شود.

    بنابراین حتی اگر عاشق طعم دسرهای شیرین هستید، نباید از دسرها به عنوان جایگزین شام استفاده کنید. برای جلوگیری از بروز مشکل بهتر است برخی از روزهای هفته را به خوردن دسرهای چرب و شیرین اختصاص دهید و از مصرف همیشگی آن در طول روز اجتناب کنید.

    ۶- افزایش خطر ابتلا به کبد چرب

    مصرف دسرهای شیرین و سرشار از چربی بعد از شام، موجب افزایش تجمع چربی در کبد می‌شود و سلامتی شما را به خطر می‌اندازد. اگر به خوردن دسر بعد از شام عادت کرده‌اید، بهتر است بدانید که به شدت در معرض ابتلا به کبد چرب قرار دارید.

    بیشتر بخوانید: آیا چیزی به نام قند سالم وجود دارد؟

    ۷- افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

    اگر خوردن دسر بعد از شام به یک عادت تبدیل شود، ممکن است خطر بروز بیماری‌های قلبی در شما افزایش پیدا کند. مطالعات نشان می‌دهد که افزایش مصرف دسرهای شیرین به طور مستقیم با افزایش بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

    به خاطر داشته باشید که برای داشتن بدنی سالم نباید بیشتر از ۱۰ درصد انرژی دریافتی روزانه‌تان از شیرینی‌ها و مواد قندی استفاده کنید.

    افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از عوارض خوردن دسر بعد از شام

    ۸- آسیب به دندان‌ها

    مصرف دسر و شیرینی بعد از شام می‌تواند خطر پوسیدگی دندان و مشکلات لثه را افزایش دهد. اگر از دسر بعد از شام استفاده می‌کنید، بهتر است تنبلی را کنار بگذارید و حتما دندان‌های خود را قبل از خواب مسواک بزنید تا دچار مشکل نشوید.

    خوردن دسر بعد از شام در برخی از شب‌ها می‌تواند لذت‌بخش باشد و تجربه‌ای جذاب برای شما و اعضای خانواده‌تان رقم بزنید، اما سعی کنید مصرف دسر را تنها به ۱ یا ۲ بار در هفته کاهش دهید.

    سوالات متداول

    در این مطلب از مجله دانستنی اکالا به رایج‌ترین سوالات شما در مورد مضرات خوردن دسر بعد از شام پاسخ داده‌ایم.

    خوردن دسر پس از غذا مفید است یا مضر؟

    به طور کلی کربوهیدرات‌ها برای اکسیداسیون چربی و پروتئین ضروری هستند مصرف دسر بعد از غذا می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند. اما حقیقت این است که به هیچ عنوان نیاز نیست بعد از غذا از دسر استفاده کنید تا این اتفاق بیفتد و در مورد این موضوع هیچ شواهد علمی وجود ندارد.

    آیا خوردن دسر بعد از غذا ضرورت دارد؟

    خوردن دسر بعد از غذا نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه می‌توانید مشکلاتی جدی برای سلامت ایجاد کند.

    آیا خوردن ژله بعد از شام مضر است؟

    خوردن دسر ژله‌ای برای مهمانی ضرر چندانی برای سلامت ندارد. از آن جایی که کالری ژله کم و فاقد چربی است، مصرف به اندازه آن مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند.

    منابع:

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.