سبک زندگیسلامت و زیبایی

معرفی انواع رژیم‌ لاغری؛ ۴ رژیم مؤثر در کاهش وزن

همواره لاغر شدن یکی از دغدغه‌های همیشگی افراد بوده است. در پی این نیاز و دغدغه، راه‌های گوناگونی ارائه شده‎‌اند. از جمله ‌ی این راه‌ها میتوان به قرص‌های خطرناک و ناکارآمد لاغری، ورزش‌های سخت و طاقت فرسا، رژیم‌های نامتناسب و … اشاره کرد. ولی باید در نظر داشت که هریک از این راه‌های خطرناک نه تنها موجب لاغری نشده بلکه سبب ایجاد امراض دیگر نیز می‌شود. با مطالعه این مقاله در دسته سبک زندگی از مجله اینترنتی اکالا، با رژیم‌های مطمئن و مناسب آشنا شوید.

رژیم اسان

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که رژیم گرفتن برایتان کاری طاقت‌فرسا ، خسته‌کننده و بیهوده است و یا هرروز با حجم انبوهی از تبلیغات که تضمین می‌کنند ظرف کمتر از یک ماه می‌توانید بیشتر از ۱۰ کیلو وزن کم کنید مواجه شده‌اید ، حتی شاید به رژیم‌های سفت و سختی پای بند بوده‌اید ولی بعد از گذشت چند هفته از رژیم گرفتن مایوس شدید. برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل و مطلوب، توجه به چند نکته زیر حائز اهمیت است.

    بیشتر بخوانید: معرفی و طرز تهیه ۵ فست فود رژیمی در منزل

    ۱) بر اساس توصیه متخصصان قبل از این‌که به فکر درمان چاقی باشید ، علت چاقی خود را بیابید و سپس درمان مناسب را انتخاب کنید. چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند به دلیل کم‌خوابی، استرس، مصرف برخی از داروها، کم‌کاری تیروئید، مصرف سیگار، کاهش سوخت‌وساز بدن، ناآگاهی نسبت به کالری واقعی خوراکی‌ها و عدم تحرک کافی ایجاد شود.

    ۲) بعضی از افراد دارای این تصور هستند که هرچه بیشتر به خود گرسنگی بدهند بیشتر لاغر می‌شوند. این تصور کاملاً اشتباه است، به یاد داشته باشید بدن انسان هوشمند است درنتیجه هرچه کمتر غذا بخورید کمتر کالری مصرف می‌کند بنابراین داشتن تعادل در مصرف مواد غذایی بسیار مهم است.

    ۳) توجه داشته باشید که تنها راه معقول و علمی کاهش وزن این است که مقدار کالری که شما می‌سوزانید باید بیشتر از مقداری باشد که دریافت می‌کنید.

    بیشتر بخوانید: در رژیم فستینگ چه بخوریم؟

    انواع رژیم‌های لاغری:

    در ادامه سعی شده است برخی از رژیم‌های لاغری برای رسیدن به وزن مطلوب گفته شود. گفتنی است که هرکدام از رژیم‌های زیر باید متناسب با ویژگی‌های هر فرد و با صلاح‌دید متخصص تغذیه استفاده شود.

    معرفی ۴ رژیم لاغری

    رژیم کتوژنیک:

    رژیم کتوژنیک تشابه زیادی با رژیم کم کربوهیدرات دارد. این رژیم لاغری با کاهش شدید کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی همراه است. نتیجه این امر ایجاد یک حالت متابولیکی در بدن به نام “کتوز” است. با ایجاد حالت کتوزی توانایی بدن برای چربی سوزی و تأمین انرژی به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

    بیشتر بخوانید: بهترین تمرینات ورزشی برای کاهش وزن تا عید نوروز

    رژیم مدیترانه‌ای

    این رژیم باعث می‌شود چربی‌ها در کبد به کتون تبدیل شوند. رژیم کتوژنیک باعث کاهش قند خون و سطح انسولین می‌شود. این امر همراه با افزایش کتون ها فواید زیادی برای بدن دارد.

    در این روش باید مصرف کربوهیدرات‌ها نظیر نان، برنج، حبوبات، شیر و ماست، نشاسته و تمام مواد غذایی حاوی کربوهیدرات را کاهش داد و مصرف چربی‌های سالم مانند روغن نارگیل، روغن‌زیتون، آب قلم و… را افزایش داد.

    بیشتر بخوانید: تاثیر سبزیجات در کاهش وزن

    رژیم مدیترانه‌ای:

    خوردن غذاهای مدیترانه‌ای نه‌تنها از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌کاهد بلکه احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای عمدتاً از غذاهای گیاهی نظیر میوه، سبزیجات، آرد سبوس‌دار، حبوبات، آجیل و غلات تشکیل می‌شود.

    رژیم مدیترانه ای

    در این رژیم چربی‌های سالم مثل روغن‌زیتون جایگزین کره می‌شوند. هم‌چنین از سبزی‌های طعم‌دهنده و ادویه به‌عنوان جایگزین نمک استفاده می‌شود. علاوه بر این پیشنهاد می‌شود دست‌کم دو بار در هفته با خوردن ماهی و ماکیان، مصرف گوشت قرمز خود را محدود کنید.

    بیشتر بخوانید: با رژیم فستینگ چقدر لاغر می‌شویم؟

    رژیم گروهی خونی:

    گروهی از متخصصان بر این باورند که راز تناسب‌اندام در تغذیه بر اساس گروه خونی نهفته است. بر اساس این رژیم، افراد با گروه خونی A باید مصرف میوه و سبزی را در اولویت برنامه غذایی‌شان قرار دهند و کمتر سراغ فرآورده‌های لبنی و گوشتی بروند.

    آن‌هایی که گروه خونی B دارند باید از یک رژیم غذایی متعادل شامل میوه و سبزی ، غلات ، ماهی ، فراورده‌های لبنی و گوشت پیروی کنند اما از خوردن مرغ بپرهیزند.

     

    رژیم گروه‌های خونی

    صاحبان گروه خونی AB باید بیشتر رژیم غذایی گیاهی داشته باشند و کمتر سراغ ماهی، گوشت گوسفند، مرغ و فراورده‌های لبنی بروند و افرادی که گروه خونی O دارند باید رژیم غذایی‌شان را بر اساس پروتئین زیاد، کربوهیدرات کم و مصرف متعادل میوه و سبزی تنظیم کنند. البته تعداد مخالفان این رژیم بیشتر از موافقان آن است.

    بیشتر بخوانید:طرز تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای؛ خوشمزه و رژیمی

    رژیم آب‌ میوه‌ای:

    یکی از جدیدترین رژیم‌های مطرح‌شده که طرفداران زیادی هم دارد، رژیم آب‌میوه یا  Juicing Diet است. طرفدارای این رژیم براین باورند تجمع سموم در بدن موجب تضعیف سیستم دفاعی می‌شود و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.

    اما رژیم آب‌میوه نقش سم‌زدایی دارد و باعث کاهش وزن و حفظ تناسب‌اندام می‌شود. پیروی از این رژیم اصول خاص خود را دارد به‌عنوان‌مثال افراد تازه‌کار باید از مصرف روزانه یک لیوان آب‌میوه طبیعی شروع کنند و به‌ مرور زمان بیشتر کالری‌های دریافتی روزانه‌شان را از طریق نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی متنوع و آب سبزیجات و صیفی‌جات تأمین کنند.

    ابمیوه طبیعیمصرف آبمیوه، ویتامین‌های لازم بدن را تأمین می‌کند و باعث نشاط و شادابی می‌شود اما در دوره‌های زمانی طولانی نباید رژیم آبمیوه گرفت زیرا نوشیدنی‌ها دارای مقدار زیادی شکر هستند و باعث افزایش سریع قند خون می‌شوند و سیری کاذب ایجاد می‌کنند و بعد از مدت کوتاهی با افت قند خون، شما ولع زیادی به خوردن پیدا می‌کنید بنابراین در استفاده از این رژیم نیست باید تعادل را رعایت کرد.

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    1. کاشکی یه رژیم یک هفته ای هم میدادید برای هر کدام فقط یکم توصیح بود ولی بازم سپاس

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.