آشپزیسبک زندگی

در رژیم فستینگ چه بخوریم؟

در رژیم فستینگ چه بخوریم؟ رژیم فستینگ یا روزه‌داری یک نوع رژیم موثر برای کاهش وزن و سلامت بدن است که در آن باید در ساعات مشخصی از روز غذا خوردن را کنار بگذارید و بعد از آن نیز از غذاهای خاصی استفاده کنید.

در واقع چیزی که بیشتر از همه در این رژیم اهمیت دارد، تمرکز روی زمان مصرف مواد غذایی است. در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ می‌توانید با غذاهای مجاز در رژیم فستینگ و همچنین نکاتی مهم در مورد تغذیه در این رژیم به طور کامل آشنا شوید.

غذاهای مجاز در رژیم فستینگ

قبل از این که با غذاهای مجاز در رژیم فستینگ آشنا شوید، ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که رژیم فستینگ چیست؟ رژیم فستینگ یا روزه‌داری رژیمی است که در آن باید برخی از روزهای هفته یا برخی از ساعات روز را گرسنه بمانید و غذا نخورید. به طور کلی رژیم فستینگ انواع مختلفی دارد.

روش فستینگ ۸:۱۶ یکی از محبوب‌ترین انواع رژیم فستینگ است که در آن باید یک وعده غذایی خود را حذف کنید و در طول شبانه روز تنها در ۸ ساعت غذا میل کنید. در رژیم فستینگ Eat-Stop-Eat باید ۲ روز در هفته را انتخاب کنید و برای ۲۴ ساعت غذا نخورید. در روش ۵:۲ باید ۲ روز غیرمتوالی را انتخاب کنید و در این روزها کالری خود را تا به میزان ۶۰۰ تا ۸۰۰ کالری کاهش دهید. اما در رژیم فستینگ چه بخوریم؟

در رژیم فستینگ معمولا محدودیت غذایی وجود ندارد، اما از آن جایی که این رژیم برای کاهش وزن و بهبود عملکرد بدن انجام می‌شود، باید در طول رژیم حتما از غذاهای سالم و مقوی استفاده کنید.

به طور کلی در همه رژیم‌های لاغری و سلامتی مصرف غذاهای پرکالری و پرچرب و غذاهایی که قند بالایی دارند، ممنوع است. به خاطر داشته باشید که در رژیم فستینگ در دورانی که نباید از مواد غذایی اجتناب کنید، مجاز به نوشیدن آب و نوشیدنی‌های بدون کالری مثل قهوه و چای هستید. در ادامه می‌توانید با لیست غذاهای مجاز در رژیم فستینگ آشنا شوید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: چگونه بعد از تعطیلات عید وزن کم کنیم؟

    در رژیم فستینگ چه بخوریم

    میوه و سبزیجات

    میوه ها و انواع سبزیجات خواص زیادی برای بدن دارند و سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند. مصرف سبزیجات به دلیل فیبر فراوان موجب احساس سیری و جلوگیری از گرسنگی می‌شود.

    اگر رژیم فستینگ را دنبال می‌کنید می‌توانید از انواع میوه‌ها مثل سیب، موز، توت‌ها، پرتقال، هلو و گلابی و انواع سبزیجات مثل اسفناج، کاهو، کلم، گوجه فرنگی، هویج، خیار، فلفل دلمه‌ای استفاده کنید.

    حبوبات و غلات، نان سبوس دار و برنج

    یکی دیگر از خوراکی‌های مفید که باید در رژیم فستینگ مصرف کنید، انواع حبوبات و غلات است. در دوره رژیم فستینگ سعی کنید از انواع حبوبات مثل نخود، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا قرمز عدس و ماش استفاده کنید و در کنار آن حتما کینوا، برنج و نان‌های سبوس دار میل کنید.

    بیشتر بخوانید: با رژیم فستینگ چقدر لاغر می‌شویم؟

    لبنیات

    مصرف لبنیات به دلیل کلسیم و پروبیوتیک‌های مفید فواید زیادی برای بدن دارد. بعد از اتمام دوره ناشتا در رژیم فستینگ می‌توانید از انواع لبنیات کم چرب مثل شیر، ماست، پنیر و دوغ استفاده کنید.

    انواع گوشت و تخم مرغ

    یکی دیگر از خوراکی‌های مفیدی که باید در رژیم فستینگ مصرف کنید، انواع پروتئین‌های حیوانی و تخم مرغ است. در این رژیم می‌توانید از انواع گوشت مثل گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، ماهی و میگو استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: آیا رژیم‌های گیاهخواری سالم‌ترین رژیم هستند؟

    نوشیدنی‌های مفید

    هیدراته نگه داشتن بدن در رژیم فستینگ اهمیت زیادی دارد. در این رژیم باید بیشتر از هر زمان دیگری از مایعات و نوشیدنی‌های مفید مثل آبمیوه، چای سبز، چای سیاه، قهوه، آب و آب سبزیجات استفاده کنید.

    روغن‌های گیاهی

    در رژیم فستینگ می‌توانید برای تامین امگا ۳ و همچنین اسیدهای چرب ضروری و مورد نیاز بدن از روغن‌های گیاهی و سالم مثل روغن زیتون و روغن کنجد به مقدار محدود استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای خانگی برای رفع چربی دور شکم

    رژیم فستینگ

    نکاتی که باید در مورد غذا خوردن در رژیم فستینگ بدانید

    • بعد از اتمام دوره‌های فستینگ سعی کنید از روغن‌های گیاهی، سبزیجات و میوه ها به مقدار بیشتر استفاده کنید.
    • در طول رژیم فستینگ بهتر است از غذاهای سیر کننده سرشار از پروتئین مثل لوبیا، عدس، تخم مرغ، ماهی، سینه مرغ، آجیل و آووکادو استفاده کنید.
    • بعد از دوره فستینگ از غذاهای سرشار از فیبر، انرژی بخش و همچنین خوراکی‌های مفید و سرشار از ویتامین استفاده کنید.
    • در دوره فستینگ از خوردن غذاهای ترش و خوراکی‌هایی که موجب تحریک معده و افزایش اسید معده می‌شود، پرهیز کنید.
    • در دوره فستینگ حتما از آب به مقدار زیاد استفاده کنید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.
    • سعی کنید در طول رژیم از میوه‌های شیرین و انرژی بخش استفاده کنید.
    • در دوره رژیم فستینگ به هیچ عنوان از مواد قندی و شیرینی استفاده نکنید، زیرا این خوراکی‌ها قند خون شما را به سرعت افزایش می‌دهند و سپس موجب کاهش قند خون می‌شوند.
    • بعد از اتمام دوره ناشتا در رژیم فستینگ از غذاهای مقوی، سیر کننده و سرشار از پروتئین استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: معرفی انواع رژیم‌ لاغری

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از رایج‌ترین سوالات شما در مورد رژیم فستینگ پاسخ داده‌ایم.

    فواید رژیم فستینگ چیست؟

    از مهم‌ترین فواید رژیم فستینگ می‌توان به افزایش طول عمر، کاهش وزن، بهبود سلامت مغز، پیشگیری از دیابت نوع ۲، پیشگیری از سرطان و همچنین بهبود سلامت قلب اشاره کرد.

    عوارض رژیم فستینگ چیست؟

    در رژیم فستینگ باید برای چندین ساعت گرسنگی را تحمل کنید و این موضوع ممکن است موجب ایجاد سردرد و مشکلات گوارشی شود.

    آیا رژیم فستینگ موجب لاغری می‌شود؟ 

    رژیم فستینگ با کاهش مصرف کالری‌های دریافتی به کاهش وزن شما می‌کند. از طرف دیگر پیروی از این رژیم موجب ایجاد تغییرات در سطوح برخی هورمون‌ها مثل هورمون رشد می‌شود و از این طریق به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند.

    رژیم فستینگ چند کیلو کم می‌کند؟ 

    با رژیم فستینگ می‌توانید در ۳ تا ۲۴ هفته ۳ تا ۸ درصد وزن خون را کم کنید. در این رژیم بیشترین میزان کاهش وزن در شکم و پهلو ایجاد می‌شود.

    در رژیم فستینگ چه بخوریم؟ 

    در رژیم فستینگ می‌توانید از همه انواع مواد غذایی استفاده کنید، تنها بهتر است در طول رژیم از مصرف غذاهای چرب، پرکالری، ناسالم و همچنین و شیرینی و قند اضافی پرهیز کنید.

    آیا مصرف برنج در رژیم فستینگ مجاز است؟

    در رژیم فستینگ مهم‌ترین نکته روزه‌داری است. در واقع شما در این رژیم باید برای چند ساعت غذا نخورید و بعد از آن مجاز به خوردن انواع غذاها هستید و از همین رو مصرف برنج در این رژیم مجاز است.

    رژیم فستینگ یکی از محبوب‌ترین رژیم‌ها برای سلامتی بدن و همچنین کاهش وزن است. در این رژیم شما می‌توانید از انواع مواد غذایی استفاده کنید، اما بهتر است برای اثربخشی بیشتر رژیم از غذاهای سالم و انواع خوراکی‌های مفید استفاده کنید. اگر تجربه رژیم فستینگ را دارید، می‌توانید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.