دانستنی

آیا رژیم‌های گیاهخواری سالم‌ترین رژیم هستند؟

در مورد انواع رژیم گیاهخواری و قطع کردن مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی نظرات ضد و نقیضی وجود دارد، اما چیزی که واضح است این است که بدن ما برای ادامه حیات در کنار مواد مغذی به پروتئین‌ها نیز نیاز دارد. اما آیا می‌توان با رژیم‌های گیاهی پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کرد؟ در این مقاله از بخش دانستنی از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که آیا رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان واقعا سالم‌تر است یا خیر.

آیا رژیم‌های غذایی گیاهی سالم است؟

حقیقت این است که در رژیم‌های گیاهخواری افراد همه پروتئین‌های حیوانی را به طور کامل کنار می‌گذارند و به جای آن از انواع غذاهای گیاهی جایگزین استفاده می‌کنند. اکثر افرادی که گیاهخوار می‌شوند، در کنار سلامت بدن خودشان، معتقد هستند که گیاهخواری یک نوع سبک زندگی است که در آن فرد هم به حقوق خود و هم به حقوق حیوانات احترام می‌گذارد. از طرف دیگر گیاهخواران معتقد هستند که با این روش تغذیه از محیط زیست نیز محافظت می‌کنند.

در همین ابتدا باید بدانید که قطع مصرف گوشت زمانی به بدن شما آسیب وارد نمی‌کند که به جای هر ۱ کیلوگرم گوشتی که مصرف می‌کنید، از حدود ۳ کیلو حبوبات و پروتئین‌های گیاهی جایگزین استفاده کنید که شاید مصرف این حجم از حبوبات برای همه افراد میسر نباشد. پیروی کورکورانه از رژیم‌های گیاهی و قطع مصرف پروتئین‌های حیوانی بدون اضافه کردن پروتئین‌های گیاهی به رژیم غذایی، می‌تواند موجب ضعف بدن و بروز انواع بیماری‌ها شود. بنابراین اگر تصمیم دارید تغییری اساسی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، لازم است از روش درستی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع رژیم‌ لاغری

اگر اطلاعات کافی در مورد گیاهخواری ندارید، بهتر است به هیچ عنوان به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک شروع به گیاهخوار شدن نکنید. به علاوه شما می‌توانید در شروع رژیم گیاه خواری، با کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی و انواع گوشت‌های چرب و مضر و اضافه کردن حبوبات و سبزیجات مفید، به سلامت بدن خود کمک کنید. برای شروع پیروی از برنامه غذایی نیمه گیاهخواری برای شما گزینه بهتری است و بعد از آن با یاد گرفتن اصول رژیم‌های گیاهخواری می‌توانید مصرف پروتئین‌های حیوانی را به مرور کاهش کنید.

فواید رژیم گیاهخواری 

به طور کلی رژیم‌های گیاهخواری انواع مختلفی دارند. افراد وگان در رژیم غذایی خود از هیچگونه محصول گوشتی، فرآورده لبنی و حتی عسل استفاده نمی‌کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    افراد “لاکتو اوو وجترین” تنها گوشت قرمز، مرغ و ماهی را از برنامه روزانه خود حذف می‌کنند و مجاز به مصرف تخم مرغ و لبنیات هستند. افرادی که از رژیم لاکتو گیاهخواری پیروی می‌کنند، همه انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی را به جز لبنیات حذف می‌کنند.

    در رژیم گیاهی پسکاتاریا فرد باید مصرف گوشت و مرغ را کنار بگذارد اما می‌تواند از ماهی، تخم مرغ و لبنیات استفاده کنید.

    در رژیم‌های گیاهخواری انعطاف پذیر نیز فرد برخی مواقع از گوشت و پروتئین‌های حیوانی در رژیم خود استفاده می‌کند. اما رژیم گیاهخواری چه فوایدی دارد و چرا از رژیم‌های گوشتخواری سالم‌تر است؟ در ادامه می‌توانید با برخی از مزیت‌های گیاه خواری آشنا شوید.

    بیشتر بخوانید: آیا نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب اجباری است؟

    بیشتر بخوانید: چگونه در تعطیلات نوروز چاق نشویم؟

    تقویت قلب

    اولین مزیت رژیم گیاهخواری محافظت از قلب است. پیروی از رژیم‌های گیاهخواری موجب کنترل فشار خون، کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب می‌شود و خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. افرادی که از رژیم‌های اصولی گیاهخواری پیروی می‌کنند، معمولا کلسترول و تری گلیسیرید کمتر و قلب سالم‌تری دارند.

    محافظت از محیط زیست

    گیاهخواری یک سبک زندگی است و که نه تنها روی بدن شما بلکه محیط اطرافتان نیز تاثیر می‌گذارد. از آن جایی که حیوانات گازهای گلخانه‌ای زیادی از خود ساطع می‌کنند، کاهش مصرف گوشت موجب کاهش انتشار کربن می‌شود و به کاهش گرمایش آب و هوا کمک می‌کند. از طرف دیگر تولید گوشت بسیار هزینه‌برتر از تولید گیاه است و موجب می‌شود تا آب زیادی مصرف شود. مطالعات نشان می‌دهد که پیروی از رژیم گیاهخواری می‌تواند مصرف آب را بین ۲۷ تا ۴۱ درصد کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: در رژیم فستینگ چه بخوریم؟

    لاغری با گیاهخواری

    بهتر است بدانید که جایگزین کردن غذاهای گیاهی با پروتئین‌های حیوانی به خودی خود موجب کاهش وزن نمی‌شود، اما قطع مصرف پروتئین‌های حیوانی و افزایش مصرف گیاهان مفید موجب افزایش چربی سوزی و کالری سوزی می‌شود. به خاطر داشته باشید که در صورتی که گیاهخوار هستید نیز باید از برنامه غذایی سالمی استفاده کنید و مصرف چربی و کربوهیدرات‌ها را تا حد ممکن کاهش دهید.

    جلوگیری از دیابت

    دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های است که معمولا با گیاهخواری خطر ابتلا به این بیماری از ۳۵ تا ۵۳ درصد کاهش پیدا می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که کاهش مصرف چربی‌های حیوانی موجب کاهش خطر ابتلا به چاقی و توزیع چربی در بدن می‌شود و خطر بروز دیابت و مقاومت به انسولین را در بدن کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: تاثیر سبزیجات در کاهش وزن تا عید

    جلوگیری از سرطان

    یکی دیگر از فواید گیاهخواری جلوگیری از سرطان است. بهتر است بدانید که کنار گذاشتن پروتئین‌ها و فرآورده‌های حیوانی ا رژیم غذایی موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود. در گیاهان مواد شیمیایی مفید وجود دارد که از سلول‌های بدن در برابر آسیب محافظت می‌کند و مانع بروز سرطان می‌شود. مصرف گوشت به طور مستقیم خطر ابتلا به انواع سرطان مثل سرطان روده بزرگ، رکتوم، پروستات، پانکراس و معده را افزایش می‌دهد.

    آیا رژیم گیاهخواری از رژیم گوشت خواری سالم تر است؟

    پروتئین یکی از مهم‌ترین منابع غذایی ما است که بخش زیادی از آن توسط گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات تامین می‌شود. از آن جایی که تامین پروتئین مورد نیاز بدن از طریق گیاهان کار چندان ساده‌ای نیست، اگر رژیم‌های گیاهخواری را به صورت غیراصولی دنبال کنید، قطعا بدن شما با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

    حقیقت این است که رژیم گیاهخواری نیز مثل رژیم گوشتخواری مزیت‌ها و معایب زیادی دارد. نوع غذاهایی که انتخاب می‌کنید، روش تغذیه و سبک زندگی شما همگی بر این موضوع دخیل هستند. رژیم گیاهخواری زمانی که با رعایت اصول و قوانین انجام شود و پروتئین‌های گیاهی به اندازه مصرف شوند و فرد در رژیم روزانه خود از انواع حبوبات، مغزها، میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های مفید استفاده کند، نه تنها ضرری برای بدن ندارد، بلکه می‌تواند مفیدتر از رژیم گوشتخواری نیز باشد.

    به خاطر داشته باشید که گیاهخواری زمانی بهتر از گوشتخواری است که به طور مرتب میزان ویتامین‌های بدنتان را چک کنید و مطمئن شوید که با کمبود آهن، کمبود کلسیم و مشکلات دیگری روبرو نشده‌اید. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن در گیاهخواری باید از حبوبات، سویای غیرتراریخته و همچنین قارچ و کینوا به مقدار زیاد استفاده کنید.

    مصرف شیرهای گیاهی در کنار آجیل، سبزیجات و همچنین نان‌های سبوس‌دار و برنج نیز برای رژیم‌های گیاهخواری مفید است. برای گیاهخواری باید سبزیجات را به صورت خام، آبپز شده یا گریل شده مصرف کنید و از مصرف انواع چربی‌های مضر، غذاهای سرخ شده و انواع غذاهای شیرین و چیپس‌های شور و مضر اجتناب کنید.

    بیشتر بخوانید: با رژیم فستینگ چقدر لاغر می‌شویم؟

    اگر در رژیم گیاهخواری به اندازه کافی پروتئین و کلسیم مصرف نکنید، بدن شما به شدت دچار مشکل می‌شود. در این شرایط لازم است در کنار غذاهایی که می‌خورید، به طور مرتب از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید. فراموش نکنید که رژیم گیاهخواری برای همه افراد مناسب نیست و در کنار فوایدی که دارد باید در ابتدا با کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی و سپس قطع کردن آن در چند مرحله انجام شود. چیزی که روشن است این است که اگر به اندازه از پروتئین‌های گوشتی استفاده کنید و مصرف انواع گیاهان، مغزها و حبوبات را افزایش دهید، بدن شما سالم‌تر خواهد بود و این نشان می‌دهد که حفظ تعادل در مصرف انواع گوشت و رعایت یک رژیم غذایی سالم بهترین راهکار برای داشتن بدنی سالم و شاداب است.

    گیاهخواری فواید زیادی دارد، اما پیروی از رژیم‌های گیاهی سخت‌گیرانه و عدم مصرف پروتئین‌های گیاهی به مقدار کافی می‌تواند به بدن شما آسیب وارد کند. برای این که بدنی سالم داشته باشید، بهتر است مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی را کاهش دهید و در کنار آن از غذاهایی گیاهی بیشتر استفاده کنید.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.