سلامت و زیبایی

۱۴ آبمیوه‌ ضد عفونت که سیستم ایمنی شما را تقویت می کند

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از کارهایی است که این روزها بسیاری از افراد برای جلوگیری از مبتلا شدن به انواع بیماری‌های عفونی یا ویروسی انجام می‌دهند و لزوم تقویت آن بیش از پیش برای همه ما آشکار شده است. به همین منظور انواع مکمل‌های دارویی که عمدتا گرانقیمت نیز هستند در بازار یافت می‌شود اما آیا راهکار طبیعی و در دسترس‌تر و ارزانتری نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ورود عفونت به آن وجود دارد؟ پاسخ بله است.

میوه‌هایی در طبیعت وجود دارند که مصرف آب آنها می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند و خواص ضد عفونی داشته باشد. در این قسمت از اکالا بلاگ با چند آبمیوه ضد عفونت که سیستم ایمنی بدن ما را قوی می‌کند آشنا می شنویم.

 سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن متشکل از سلول‌ها و اندام‌هایی است که با انواع میکروب‌ها و عوامل عفونت‌زا به مقابله می‌‌پردازد. در این صورت بدیهی است که اگر شما سیستم ایمنی قوی داشته باشید، کمتر به سرماخوردگی، آنفلوانزا و بسیاری از بیماری‌های دیگر مبتلا خواهید شد. گلبول‌های سفید خون، آنتی بادی‌ها، سیستم لنفاوی، طحال، مغز استخوان و تیموس مهم‌ترین قسمت‌های سیستم دفاعی بدن را شامل می‌شوند.

بعضی میوه‌ها در طبیعت وجود دارند که مصرف آب آنها باعث تقویت و تکثیر گلبول‌های سفید شده و مانع از بروز عفونت در بدن می‌شود که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم:

آب کلم

کلم نه تنها یک سبزی بسیار خوشمزه و همه کاره است؛ بلکه سرشار از ویتامین‌های متعدد، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و … محسوب می‌شود. کلم منبع بزرگ ویتامین آ، ث، منیزیم، ویتامین ب ۶، مس و آهن است. این خواص باعث می‌شود که آب کلم خاصیت ضد عفونی بسیار بالایی داشته باشد.

آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع بسیار خوبی از ویتامین ث و ویتامین آ است که هر دو برای سلامت سیستم ایمنی بدن مفید هستند.بهتر است که به همان میزان مصرف در یک وعده ،آب گوجه فرنگی را گرفته و میل کنید چون ویتامین ث بسیار حساس است و در مجاورت هوا از بین می‌رود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آب هویج

    هویج منبع بزرگ از بتا کاروتن و ویتامین آ است. ویتامین آ نقش اساسی در تنظیم سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند و به بدن برای مبارزه با عفونت و و حفظ سلول‌ها کمک می‌کند. این سلول‌ها به گروهی از گلبول‌های سفید خونی که به عنوان لنفوسیت‌ها شناخته می‌شوند متعلق است و نقش اصلی و مرکزی را در ایمنی سلولی ایفا می‌کنند. ویتامین آ به افزایش فعالیت سلول‌های سفید خون برای دفاع بدن کمک می‌کند.

    آب گوجه فرنگی آبمیوه ضد عفونت

    بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای نوشیدن آبمیوه چه موقع است؟

    آب مرکبات

    در کل آب مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو منبع بسیار خوبی از ویتامین ث است. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌رود. ویتامین ث به تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی‌بادی و در نهایت مقابله با مهاجمان خارجی کمک می‌کند. کمبود ویتامین ث می‌تواند منجر به تاخیر در بهبود زخم، ناتوانی در مبارزه با عفونت و اختلال در پاسخ ایمنی شود.

    آب مرکبات آبمیوه ضد عفونت

    آب کدو تنبل

    کدو تنبل منبع خوبی از ویتامین آ، ویتامین ب ۶ و ویتامین E به همراه روی است. روی در تولید سلول‌های سفید خون و آنتی بادی به منظور مبارزه با عفونت مفید است.

    آب طالبی

    منبع مهمی از ویتامین‌های A، ویتامین B6، مواد معدنی، فیبر غذایی و اسید فولیک است. آب طالبی که مصرف آن در تابستان شایع است، عامل سلامتی بدن در زمینه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع مشکلات قلبی و عروقی، جلوگیری از سرطان است.

    همچنین طالبی سرشار از ویتامین C و A است که با تحریک گلبول‌های سفید خون در بدن، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و باعث ریشه کن کردن عفونت در بدن می‌شود.

    آب طالبی ابمیوه ضد عفونت

    علاوه بر صیفی جات و میوه‌هایی که در بالا گفته شد ترکیب بعضی میوه‌ها با هم یا با سایر مواد به شکل اسموتی یا آبمیوه ترکیبی نیز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلا به عفونت کمک کند که در ادامه با چند مورد از این آبمیوه‌های ترکیبی آشنا می‌شویم:

    چند نوشیدنی ترکیبی ضد عفونت

    با معرفی چند نوشیدنی ترکیبی ضد عفونت همراه باشید.

    آب توت فرنگی و کیوی

    این دو میوه سرشار از ویتامین ث هستند و به همراه نعنا که منبع خوبی از فولات، ویتامین آ، منیزیم و روی محسوب می‌شود، برای تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند. منیزیم ناکافی منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و قرارگیری در معرض عفونت می‌شود. بهتر است این دو میوه را به شکل اسموتی با هم ترکیب کرده و برای بهتر شدن طعم آن می‌توانید شیر را نیز به آنها اضافه کنید.

    آب توت فرنگی و کیوی آبمیوه ضد عفونت

    آب سیب سبز، هویج و پرتقال

    ترکیب فوق نیز یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای مبارزه با عفونت‌ها به شمار می‌آید. سیب و پرتقال هر دو ویتامین C دارند و هویج نیز منبعی غنی از ویتامین A و آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن است. هویج همچنین حاوی ویتامین B6 بوده و در تکثیر سلول‌های ایمنی و تولید آنتی بادی نقش دارد.

    آب چغندر، هویج، زنجبیل و سیب

    در این نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی سه نوع سبزیجات ریشه‌دار به کار رفته است که علاوه بر ارتقاء سیستم ایمنی بدن به کاهش علائم التهابی نیز کمک می‌کنند. این آب‌میوه به خصوص برای افرادی که آرتریت روماتوئید دارند، مناسب است. پتاسیم، ویتامین A، ویتامین B6، اسید فولیک و ویتامین ث از مواد مغذی موجود در این ترکیب هستند.

    بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد خوردن آبمیوه ها

    کلم قمریی، گوجه فرنگی و کرفس

    کلم پیچ ترکیب همیشگی بسیاری از آب‌میوه‌های سبز رنگ است. اضافه کردن آب گوجه فرنگی به کلم قمری منبعی غنی از ویتامین A را به شما ارائه می‌دهد. اگر به این نوشیدنی علاوه بر آب کرفس مقداری ترب کوهی تند نیز اضافه کنید، فواید ضد التهابی آن را افزایش خواهید داد. این ترکیب برای افرادی که رژیم دارند نیز می تواند مفید باشد و به کاهش وزن کمک کند.

    توت فرنگی و انبه

    اسموتی توت فرنگی یک میان وعده مقوی برای شما خواهد بود. انبه منبعی سرشار از ویتامین E است که خواص ضد التهابی دارد. اگر در این اسموتی از شیر بادام استفاده کنید، محتوای تغذیه‌ای این نوشیدنی را افزایش داده و به تقویت سیستم ایمنی کمک بیشتری خواهید کرد

    توت فرنگی و انبه آبمیوه ضد عفونت

    هندوانه و نعنا

    هندوانه نه تنها سرشار از ویتامین ث است بلکه می‌تواند به تسکین دردهای عضلانی نیز کمک کند. درد عضلانی یکی از علائم رایج در بیماری آنفولانزا است. به این نوشیدنی نعنا اضافه کنید تا ارزش غذایی آن افزایش یابد. آرژنین، منیزیم، ویتامین آ و ویتامین ث از مواد مغذی موجود در این آب میوه هستند.

    هندوانه و نعنا آبمیوه ضد عفونت

    اسموتی کدو تنبل با موز

    کدو حلوایی منبع منیزیم، منگنز، روی و پتاسیم است و آبمیوه آن می‌تواند بهترین نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشد.
    کدو حلوایی را به قطعات کوچک تقسیم کرده و در مخلوط کن بریزید. برای داشتن طعمی بهتر می‌توانید مقداری موز، دارچین و شیر بادام زمینی را نیز به آن اضافه کنید.

    سیب سبز، کاهو و کلم پیچ

    ترکیب این سه ماده با یکدیگر برای تقویت سیستم ایمنی فوق العاده به نظر می‌رسد. برای اینکه مقادیر بیشتری ویتامین C، A و K فراهم کنید، می‌توانید مقداری اسفناج یا جعفری نیز به آن بیفزایید.

    سیب سبز، کاهو و کلم پیچ آبمیوه ضد عفونت
    در این مقاله با انواع آبمیوه‌های ضد عفونت و چند آبمیوه ترکیبی با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا شدیم. اگر هر کدام از این آبمیوه‌ها را درست کردید و تاثیر آن را بر بدن خود دیدید حتما ما را نیز از تجربه خود آگاه کنید.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.