دانستنی

۲۶ راه آسان و مؤثر برای کاهش آلودگی هوا در خانه

اکثر مردم فکر می کنند که آلودگی هوا در واقع چیزی است که فقط در خارج از محیط منزلشان تجربه می شود. با این حال، مشخص شده است که بسیاری از مواد آلوده کننده و سمی هوا که در خارج از خانه یافت می‌شوند به همان اندازه در داخل خانه نیز وجود دارند. چه در اتومبیل، چه در خانه و چه در محل کار، مواد آلاینده هوا وجود داشته و اگر کیفیت هوا به اندازه توصیه شده تمیز نشود، می‌تواند سلامت سلامتی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. اسپری های آئروسل، گرد و غبار روی مبلمان، شمع های معطر، ریختن موی حیوانات خانگی، موجودات بسیار ریز موجود در گرد و غبار و خوشبو کننده‌های هوا نمونه هایی از منابع آلاینده هوا در محیط داخلی هستند. خبر خوب این است که آلودگی هوا در محیط داخلی به راحتی قابل کنترل است به شرط آنکه محیط داخل خانه تمیز و عاری از مواد آلاینده باشد.

در مجله اینترنتی اکالا ۲۶ راه آسان و مؤثر برای کاهش آلودگی هوای داخل ساختمان آورده شده است. همچنین برای اینکه بدانید به هنگام آلودگی هوا چه چیزهایی بخورید، به مقاله مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا مراجعه کنید.

۱- از جلا دهنده و اسپری مو در نواحی با تهویه مناسب استفاده کنید.

استفاده از موادی مانند هر نوع لاک، لاک ناخن و اسپری مو باید در خارج از منزل انجام شود که جریان آزاد هوا وجود دارد. اگر این فعالیت‌ها باید در داخل خانه انجام شود، باید به خوبی تهویه شود زیرا آنها ترکیبات آلی فرار را که با تعداد بیشماری از بیماری‌ها و عوارض سلامتی مانند مشکلات ریه و سرطان همراه هستند را  آزاد می‌کنند.

۲- اطمینان حاصل کنید که هوای اطراف اجاق گاز شما به خوبی تهویه شده است.

تهویه اجاق گاز برای هوای آلوده

در حین پخت و پز در خانه، حتماً اطمینان حاصل کنید که هوای اطراف اجاق گاز شما به خوبی تهویه شده است تا تولید مونوکسید کربن و هیدروکربن های تولید شده به دلیل احتراق ناقص را محدود کند. این گازها در داخل خانه سالم نیستند و در درازمدت خطرات جدی برای سلامتی به همراه دارند.

۳- برای کاهش رطوبت، هود یا فن را در آشپزخانه و حمام نصب کنید.

هوای مرطوب در آشپزخانه و حمام باعث افزایش قرار گرفتن در معرض رشد انواع قارچ ها و کپک ها می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    هود در آشپزخانه برای آلودگی هوا

    این قارچ‌ها و کپک‌ها دارای ذرات ریز هستند که می‌توانند وارد بدن شوند و منجر به بیماری جدی مانند سرماخوردگی، سرفه های مداوم و حتی عفونت های قارچی شوند. نصب هود و فن های اگزوز در آشپزخانه و حمام به کاهش میزان قرار گرفتن در معرض خطر رشد قارچ ها و کپک ها کمک می‌کند.

    ۴- اطمینان حاصل کنید که کل خانه، محل کار یا ماشین به طور مناسب تهویه شده است.

    تهویه مناسب جریان هوای تازه را در داخل خانه تضمین می‌کند، اما تهویه نامناسب و ضعیف باعث می‌شود تا آلاینده ها در داخل خانه جمع شوند.

    ۵- از کشیدن سیگار در داخل خانه خودداری کنید.

    استعمال دخانیات در داخل خانه منجر به تجمع دود و مواد سمی می‌شود که به طور جدی بر کیفیت هوای داخل ساختمان تأثیر می‌گذارد. دود سیگار و سایر دخانیات دارای مواد بیشماری است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم باعث بروز خطر ابتلا به انواع سرطان می‌شوند و از این رو برای سلامتی بسیار نامناسب هستند.

    کشیدن سیگار ممنوع برای هوای آلوده

    ترک سیگار بهترین راه حل است زیرا سلامت کلی را بهبود می‌بخشد. با این وجود، از سیگار کشیدن در داخل خانه یا اتومبیل باید کاملاً اجتناب شود.

    مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا

    ۶- قبل از استفاده از شومینه، اطمینان حاصل کنید که دودکش مربوطه کاملاً باز است.

    این امر به سادگی باعث کاهش تجمع ذرات گرد و غبار و دود ناشی آتش در شومینه می‌شود.

    تهویه شومینه برای هوای آلوده منزل

     همچنین از آزاد شدن مونوکسید کربن که اغلب به دلیل احتراق ناقص ساطع می‌شود، جلوگیری می‌کند.

    ۷- از شر منبع‌های بوی بد خلاص شوید.

    بیشتر افراد معمولاً سعی می‌کنند با پوشاندن بوی بد در منزل با استفاده از رایحه های مصنوعی و خوشبو کننده هوا، از بوی بد داخلی جلوگیری کنند.

    این مسئله به سادگی مشکل را بدتر می‌کند زیرا رایحه مصنوعی یا خوشبو کننده هوا حاوی VOC و فتالات است که می‌تواند حتی بیشتر به سلامتی شما آسیب برساند. در عوض منبع بوها را پیدا کرده و از بین ببرید و محل آن را با مواد تمیز کننده خانگی یا جوش شیرین تمیز کنید.

    ۸- مدیریت حشرات موذی

    دور نگه داشتن مواد غذایی و آب بندی و پر کردن ترک‌ها، شکاف ها و منافذ بسیار مهم است زیرا باعث از بین رفتن آفات و حشرات می‌شود. این امر نیاز به استفاده از سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی برای از بین برنده حشرات و جانوارن موزی را کاهش می‌دهد.

    با کاهش قرار گرفتن در معرض مواد سمی حاصل از آفت کش‌های شیمیایی برای از بین بردن این حشرات و جانوارن موذی، کیفیت هوا در محیط داخلی را بهبود می‌یابد.

    ۹- تمیز کردن و گرد و غبار باید بطور کامل انجام شود.

    گرد و غبار می‌تواند باکتری، کپک، موی حیوان خانگی، کنه ها، قارچ ها و گرده ها را به همراه داشته باشد.

    تمیز کردن گرد و غبار برای هوای آلوده

     تمیز کردن کامل برای بهبود کیفیت هوای داخلی بسیار توصیه می‌شود زیرا این مواد را از بین می‌برد. گرد و غبار و تمیز کردن باید با استفاده از مواد پاک کننده‌هایی انجام شوند که در اصطلاح دوستار محیط زیست هستند و به آن آسیب نمی‌رسانند.

    ۱۰- به حداقل رساندن به هم ریختگی و نامنظمی

    با به حداقل رساندن به هم ریختگی، می‌توان تجمع گرد و غبارهایی را که باکتری، قارچ ها، کنه ها و کپک ها را حمل می‌کنند، کنترل کرد که باعث کاهش چشمگیر آلودگی هوای داخلی می‌شود.

    ۱۱- در صورت امکان فرش را جدا کنید.

    فرش‌ها به عنوان بستری برای ذرات کوچک گرد و غبار و شوره های حیوانات خانگی عمل می‌کنند که باعث افزایش آلودگی هوا در محیط داخلی می‌شود.

    ذرات گرد و غبار موجود در فرش با مشکلات مزمن ریه مانند آسم و سرفه های مداوم همراه است. از بین بردن موکت راهی مطمئن برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه است.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای جمع کردن مو از روی موکت و فرش 

    ۱۲- پاک کننده های خانگی درست کنید.

    اکثر مواد تمیزکننده خانگی که مصنوعی تولید می‌کنند، پر از مواد شیمیایی غیر دوستدار محیط زیست هستند که ممکن است باعث مشکلات تنفسی یا آسم شوند.

    امروزه فرآیندهای بسیار ساده ای در ساخت پاک کننده های خانگی وجود دارد. سایت‌هایی مانند DIY می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند از این مسیر استفاده کنند به منظور کاهش آلودگی هوا در داخل ، مفید واقع شود.

    ۱۳- کفش های درب را جدا کنید.

    کفش شناخته شده است که بیش از ۵۰ درصد گرد و غبار را ایجاد می‌کند، بیماری‌هایی که باعث ایجاد میکروارگانیسم و ​​مواد شیمیایی در فضای باز در خانه‌های ما می‌شوند. به همین دلیل، عمل برداشتن کفش در درب از ساده‌ترین راه‌های کاهش آلودگی هوا در محیط داخلی است. استفاده مکرر و خیس کردن گرد و غبار با آب بسیار توصیه می‌شود.

    ۱۴- استفاده از خوشبو کننده هوا را به حداقل برسانید.

    بیشتر مردم عطرها را دوست دارند، اما باید از روغن‌های اساسی تهیه شود که بر کیفیت هوا در محیط داخلی تأثیر نمی‌گذارد. خوشبو کننده‌های هوا مصنوعی دارای حساسیت‌هایی هستند که در هوای داخلی گردش می‌کنند و با حملات آسم و آلرژی همراه هستند. انتخاب محصولات بدون عطر به کاهش آلودگی هوای داخل خانه کمک می‌کند.

    ۱۵- سطل زباله را پوشانید.

    پوشاندن کمک های زباله در دور نگه داشتن آفات و حشرات. این بخشی است که باعث کاهش نیاز به استفاده از سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی از بین بردن مخلوط مصنوعی می‌شود. در نتیجه، با کاهش انتشار مواد سمی از محصولات مدیریت مخلوق مصنوعی، آلودگی هوای داخلی را کاهش می‌دهد.

    ۱۶- استفاده از مواد شیمیایی داخلی را کاهش دهید.

    محصولات بی‌شمار خانگی مانند پاک کننده‌ها ، سموم دفع آفات، رنگ‌ها و مواد شوینده لباسشویی مملو از مواد شیمیایی است. این مواد شیمیایی نشان داده شده است که در داخل خانه بسیار غلیظ هستند.

    بنابراین، استفاده از این محصولات باید کاهش و مدیریت شود تا آلودگی هوای داخل خانه به حداقل برسد. توجه دقیق به برچسب های محصولات می‌تواند یک استراتژی مدیریتی مؤثر را ارائه دهد. با این وجود بهترین توصیه تغییر محصولات طبیعی است که عناصر مضر کمتری دارند.

    اپلیکیشن های پر کاربرد برای آلودگی هوا

    ۱۷- میزان انتشار گازهای داخل اتومبیل را به طور مرتب تست کنید.

    علاوه بر خانه ها و دفاتر کار، این فضای داخل اتومبیل است که افراد هنگام حرکت از یک منطقه به منطقه دیگر، زمان  قابل توجهی را در آن صرف می‌کنند.

    این امر حفظ سلامت محیط داخلی اتومبیل را بسیار مهم می‌کند. یکی از راه های انجام این کار، آزمایش میزان انتشار گازهای اتومبیل به داخل آن به طور مرتب است که این امر برای کاهش آلودگی هوا در داخل اتومبیل در هنگام رانندگی است.

    ۱۸- خانه خود را از نظر وجود رادون آزمایش کنید.

    رادون یک عنصر رادیواکتیوی طبیعی است که با تجزیه رادیوم تشکیل می‌شود. در خانه ما یافت می‌شود و قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

    مطالعات علمی دریافته اند که رادون باعث ایجاد مشکلات رشد در کودکان و همچنین باعث ایجاد ضریب هوشی پایین می‌شود. آزمایش رادون و اطمینان از عدم وجود رادون در محیط داخلی منزل ، یک روش عملی برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه است.

    ۱۹- رفع نشت آب

    نشت آب در ایجاد رطوبت و هوای مرطوب در محیط داخلی نقش دارد. در نتیجه ، میزان قرار گرفتن در معرض سرنشینان داخلی در برابر قارچ و کپک را افزایش می‌دهد.

    کپک ها دارای ذرات ریزی هستند که می‌توانند وارد بدن شوند و منجر به بیماری جدی مانند سرماخوردگی، سرفه‌های مداوم و حتی عفونت های قارچی شوند. بنابراین رفع نشت آب به کاهش خطر مواجه با این قارچ ها و کپک ها کمک می‌کند.

    ۲۰- از آشکارسازهای مونوکسید کربن استفاده کنید.

    مونوکسید کربن می‌تواند آهسته آهسته انسان را در معرض خطر مرگ قرار دهد. به دلیل تهویه نامناسب شومینه ها و اجاق گاز، احتراق ناقص تولید می‌شود.

    استفاده از آشکارسازها و هشدار دهنده‌های مونوکسید کربن به کاهش خطر وجود آن کمک می‌کند و آلودگی هوای داخل خانه را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: نکات مهم و طلایی برای افزایش عمر جارو برقی

    ۲۱- پنجره ها را باز کنید.

    باز کردن پنجره ساده ترین راه برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه است.

    باز کردن پنجره برای جلوگیری از آلودگی هوا

    مشروط بر اینکه محیط خارج از محیط اطراف عاری از پساب ، دود، ترکیبات آلی فرار یا گرد و غبار باشد. باز کردن پنجره گردش هوای تازه را فراهم می‌کند که باعث کاهش آلودگی هوای داخل خانه می‌شود.

    ۲۲- ملافه ها را به صورت هفتگی در آب گرم بشویید.

    ذرات گرد و غبار، عناصر سمی و موی حیوان خانگی معمولاً با گذشت زمان در ملافه ها جمع می‌شوند. از آنجا که این ذرات از نظر اندازه بسیار کوچک هستند، در هوا معلق می‌شوند و حتی بدون آگاهی از وجود آن‌ها افراد آن‌ها را به سادگی تنفس می‌کنند.

    شستن ملافه ها در آب گرم

    شستن هفتگی ملافه ها در آب گرم بهترین روش برای از بین بردن آنها و در عین حال کیفیت هوا در محیط داخلی است.

    ۲۳- از شر شمع های معطر و تجاری خلاص شوید.

    شمع های معطر و صنعتی در بازار، رهبران آلودگی هوا در محیط داخلی هستند. بیشتر شمع ها حاوی موم پارافین هستند و هنگام روشن شدن ، موم، تولوئن و بنزن را که موادی سرطان زا هستند، در هوا منتشر می‌شوند.

    از طرف دیگر ، فیتیله‌ی شمع‌های معطر حاوی سرب هستند. شمع های معطر همچنین حاوی رایحه مصنوعی هستند. تعویض شمع های معطر و تجاری با شمع های موم زنبور عسل راه مطمئن برای کاهش آلودگی هوا در محیط داخلی است.

    ۲۴- از فیلترهای پیشرفته تر برای دستگاه های تهویه مطبوع استفاده کنید.

    هواساز و سایر تجهیزات تهویه مطبوع میلیون ها ذره گرد و غبار کوچک و دود ساطع می‌کنند. همچنین در صورت عدم تهویه مناسب به دلیل احتراق ناقص، مونوکسید کربن آزاد می‌کند.

    بنابراین، استفاده از فیلترهای پیشرفته‌تر دستگاه های تهویه مطبوع در کاهش آلودگی هوای داخلی در مقایسه با نمونه های سنتی به این حساب که آنها برای تمیز کردن هوا با خلوص ۹۹.۹۷٪ طراحی شده‌اند، کمک خواهد کرد.

    ۲۵- عاقلانه تصفیه کننده هوا را انتخاب کنید.

    دستگاه‌های تصفیه هوا بی‌شماری وجود دارد، اما انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا با کیفیت خوب، کلید بهبود کیفیت هوای داخلی است.

    تصفیه کننده هوا

    بهترین کیفیت تصفیه کننده هوا حدود ۹۹٪ از ذرات موجود در هوا را از بین می‌برد. هرچقدر که تصفیه هوا هزینه بیشتری داشته باشد باز هم به صرفه است و ارزش پولی را که برای آن هزینه می‌کنید را کاملاً دارد، زیرا نوید بخش بهتر و بهتر شدن کیفیت هوای داخل است.

    ۲۶- از گیاهان آپارتمانی برای تصفیه طبیعی هوا در محیط داخلی استفاده کنید.

    گیاهان برای خلاص شدن از شر سموم داخل هوای خانه به صورت شگفت‌انگیزی عملکرد خوبی دارند. علاوه بر این، گیاهان طبیعی هستند و از نظر زیبایی نیز ارزشمند هستند.

    گیاهان ضمن پاکسازی هوای داخلی از سموم، سر و صدایی ایجاد نمی‌کنند. نمونه هایی از گیاهانی که می‌توانند در تصفیه هوا برای کاهش آلودگی هوا در محیط داخلی کمک کنند در گل فروشی‌ها به صورت فراوان یافت می‌شوند و به راحتی در دسترس هستند.

    این مقاله از سایت معتبر https://www.conserve-energy-future.com برگرفته شده است.

     

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.