سبک زندگیسلامت

پوست مرغی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس یک بیماری شایع پوستی است که موجب می‌شود تا روی پوست صورت یا بدن فرد برجستگی‌های زبری ایجاد شود. به طور کلی این بیماری درمان مشخصی ندارد و از روش‌هایی برای محدود کردن علائم آن استفاده می‌شود. در این مقاله از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که پوست مرغی چیست و چگونه درمان می‌شود.

پوست مرغی چیست؟

پوست مرغی که در لاتین به عنوان کراتوزیس پیلاریس (Keratosis Pilaris) شناخته می‌شود، یک بیماری پوستی است که موجب ایجاد زبری و لکه‌هایی خشن روی پوست بازو، ران، گونه و باسن می‌شود. این برجستگی‌ها معمولا بدون درد و خارش هستند و هیچ خطری برای سلامت ایجاد نمی‌کنند.

علت بیماری پوست مرغی

به طور کلی پوست مرغی عارضه‌ای است که به دلیل تجمع پروتئین‌هایی به نام کراتین در زیر پوست ایجاد می‌شود. این پروتئین‌ها منافذ پوستی را مسدود می‌کنند و از همین رو توده‌هایی برجسته و سفت و کوچک روی پوست فرد ظاهر می‌شود.

این بیماری پوستی زمینه ژنتیکی دارد و معمولا افرادی که در خانواده آن‌ها چنین مشکلی وجود دارد، بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند. به طور معمول علائم این عارضه در دوران بارداری یا در فصول سرد سال و در مناطقی که آب و هوای خشکی دارد تشدید می‌شود.

علت بیماری پوست مرغی

علائم پوست مرغی چیست؟

پوست مرغی موجب ایجاد دانه‌های پوستی ریز و سفید رنگ روی پوست می‌شود که با لمس قابل حس کردن هستند. در ادامه این بخش به مهم‌ترین علائم پوست مرغی شدن پوست اشاره شده است.

  • خشکی و زبری پوست
  • ایجاد توده‌های ریز و برجسته روی پوست
  • دانه‌های برجسته روی بازو، ران و باسن

روش‌های درمان پوست مرغی

بهتر است بدانید که تاکنون هیچ دارویی برای درمان قطعی پوست مرغی تولید نشده است و همه روش‌های درمانی برای بهبود علائم و کمتر شدن زبری و ظاهر نامناسب پوست استفاده می‌شوند. معمولا لایه برداری پوست و نرم کردن مکرر پوست به درمان این عارضه تا حد زیادی کمک می‌کند. در ادامه به روش‌های مختلف درمان پوست مرغی اشاره شده است.

۱- استفاده از لایه بردار قوی

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان پوست مرغی استفاده از کرم‌های لایه بردار قوی است. برای این موضوع معمولا از کرم‌ها و لوسیون‌های لایه بردار حاوی اوره، سالیسیلیک اسید یا لاکتیک اسید استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید که برای درمان پوست مرغی بهتر است از کرم‌های ملایم و بدون عطر استفاده کنید تا پوست شما تحریک نشود.

بیشتر بخوانید: بهترین آبرسان‌های طبیعی پوست را بشناسیم!

۲- لیزر درمانی

لیزر کردن پوست زیر نظر پزشک متخصص می‌تواند به نرم شدن پوست و از بین بردن برجستگی‌های آزاردهنده پوست تا حد زیادی کمک کند.

۳- استفاده از روغن نارگیل

برای رفع خشکی و زبری پوست می‌توانید هر روز از مقداری روغن نارگیل استفاده کنید و برای چند دقیقه پوست را با این روغن ماساژ دهید. این کار موجب نرم و یکدست شدن پوست شما می‌شود.

روش‌های درمان پوست مرغی

۴- استفاده از مرطوب کننده

پوست افراد مبتلا به پوست مرغی معمولا زبر و خشک به نظر می‌رسد. برای رفع این مشکل باید دائما روی پوست خود از مرطوب کننده‌های مناسب و قوی استفاده کنید.

۵- استفاده از لایه بردارهای خانگی

برای درمان خانگی بیماری پوست مرغی می‌توانید از لایه بردارهای طبیعی و خانگی استفاده کنید. بهترین لایه بردار برای درمان این مشکل استفاده از ترکیب مقداری شکر یا نمک، روغن زیتون، آب لیمو ترش و کمی عسل است.

همه مواد را به اندازه کم با هم ترکیب کنید. تا مایعی نسبتا رقیق و یکدست ایجاد شود. حالا این لایه بردار را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید و بعد از ۱۰ دقیقه پوست خود را بشویید.

۶- استفاده از پمادهای مخصوص

معمولا برای درمان پوست مرغی صورت از کرم کراپیل نوروا و پماد لایه بردار بتا هیدروکسی اسید استفاده می‌شود. این پمادها پوست را به آرامی لایه برداری می‌کنند و موجب کاهش خشکی پوست و تولید سلول‌های جدید پوستی نیز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: کدام ویتامین باعث کلاژن سازی پوست می‌شود؟

۷- درمان پوست مرغی با میکرودرم

میکرودرم یک روش درمانی موثر برای لایه برداری پوست و از بین بردن سلول‌های مرده است. در این روش لایه نازکی از پوست برداشته می‌شود و پوست شروع به ترمیم و تولید بیشتر کلاژن می‌کند و از همین رو علائم پوست مرغی بعد از مدتی برطرف می‌شوند.

۸- استفاده از ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی و آبرسانی دارد و در بسیاری از مواقع به درمان پوست مرغی و انواع عارضه‌های پوستی کمک می‌کند.

۹- استفاده از کرم آمونیوم لاکتات

آمونیوم لاکتات یک ترکیب شیمیایی موثر برای نرم کردن پوست است که خاصیت ضد التهابی دارد و به بهبود ظاهر پوست و همچنین افزایش ترمیم پوست کمک می‌کند. این کرم معمولا برای درمان خشکی، خارش، جوش و همچنین پوست مرغی استفاده می‌شود.

درمان پوست مرغی با استفاده از کرم آمونیوم لاکتات

۱۰- کرم ترمیم کننده

یکی دیگر از کرم‌هایی که می‌توانید برای درمان عارضه پوست مرغی استفاده کنید، کرم ترمیم کننده است. این کرم پوست را نرم و مرطوب می‌کند و به از بین بردن خشکی، زبری و قرمزی پوست کمک می‌کند. استفاده از این کرم‌ها به مرور موجب صاف شدن و نرمی پوست می‌شود.

۱۱- پماد ترتینوئین

یکی دیگر از انواع پمادهای موثر برای درمان پوست مرغی، پماد ترتینوئین است که استفاده از آن به رفع مشکلات پوستی، لایه برداری پوست و کوچک شدن منافذ پوستی کمک می‌کند.

۱۲- استفاده از سنگ پا

سنگ پا یک لایه بردار موثر برای از بین بردن خشکی و ضخامت پوست است که می‌توانید از آن برای درمان پوست مرغی پا و ران استفاده کنید. در این روش باید سنگ پا را به آرامی روی پوست مرطوب بکشید تا پوست شما لایه برداری شود.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ میوه ضد سلولیت برای رفع گلوله‌های پوست

۱۳- استفاده از وازلین

وازلین یک درمان فوق العاده برای رفع خشکی پوست است که می‌تواند به از بین بردن پوست مرغی نیز تا حد زیادی کمک کند. برای درمان پوست مرغی می‌توانید روزانه یک بار سطح پوست را با وازلین چرب کنید تا پوست شما به مرور نرم شود.

۱۴- استفاده از سفیداب

یکی از روش‌های سنتی برای درمان پوست مرغی استفاده از سفیداب است. در این روش باید پوست خودتان را خیس کنید و بعد مقداری سفیداب روی پوست خود بمالید و بعد با حرکات نرم پوست را ماساژ دهید. چند دقیقه تا نیم ساعت صبر کنید و در نهایت پوست را بشویید.

درمان پوست مرغی با استفاده از سفیدآب

۱۵- استفاده از کیسه

در زمان‌های قدیم برای لایه برداری پوست هفته‌ای یک بار پوست را کیسه کشی می‌کردند. در این روش باید از یک کیسه نسبتا زبر برای لایه برداری پوست خیس استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در این روش به هیچ عنوان نباید به پوست فشار وارد کنید.

۱۶- استفاده از ماسک جوی دوسر

راهکار بعدی برای درمان پوست مرغی استفاده از ماسک پودر جو دوسر است. در این روش باید پودر جو دوسر را با کمی آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. حالا این خمیر را روی پوست بمالید و حدود نیم ساعت صبر کنید. در ادامه پوست خود را بشویید. می‌توانید ۳ بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به شما گفتیم که پوست مرغی چیست و چگونه درمان می‌شود. در اکثر مواقع استفاده از لایه بردار و همچنین استفاده از روغن‌ها و کرم‌های موثر به درمان این مشکل کمک می‌کند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا