دانستنینکات خانه داری

کاربردهای عجیب و شگفت‌انگیز دهان‌شویه در خانه‌داری

از تمیز کردن فضاهای مختلف خانه تا خوشبو کردن مناطق مختلف، دهانشویه یک همه کاره است که شما می‌توانید از آن در امور خانه‌داری خود استفاده کنید. در این مقاله از مجله اکالا به روش‌های عجیب اما مفیدی می‌پردازیم که دهان‌شویه می‌تواند همچون یک مایع چندمنظوره در انجام امور خانه به‌خصوص تمیز کردن آن‌ها به شما کمک کند.

در ادامه ۱۰ کاربرد دهان‌شویه در خانه‌داری را معرفی میکنیم:

۱. یک تمیز کننده فوق‌العاده برای حمام، سینک و توالت

دهان‌شویه می‌تواند یک ابزار بسیار مفید و قدرتمند برای تمیز نگه داشتن حمام شما باشد. خواص ضد باکتریایی دهان‌شویه، آن را به یک پاک‌کننده بی‌نظیر برای محیط‌های حساس خانه مثل حمام، سینک آشپزخانه، میز روشویی و حتی کاسه توالت تبدیل کرده است. برای استفاده به این منظور یک کاسه مناسب بردارید مقداری دهان‌شویه درون آن بریزید و با آب رقیق کنید به همین سادگی تمیزکننده و البته ضدعفونی‌کننده شما آماده است.

۲. از بین بردن بوی لباس‌ها

سازوکار اصلی دهان‌شویه تمیز و خوشبو کردن دهان است محلی که در آن انواع باکتری‌ها و مواد تولید کننده بوی نامطبوع وجود دارد؛ بنابراین برای دهان‌شویه خوش‌بو کردن لباس کاری به مراتب ساده‌تر است. یک دهان‌شویه که در ترکیبات آن الکل وجود دارد را انتخاب کنید و هنگام شستن لباس‌ها مقدار خیلی کمی، ترجیحا به اندازه ظرفیت سر بطری دهان‌شویه درون ماشین لباسشویی خود بریزید و لباس‌ها را بشویید.

بیشتر بخوانید: ۱۶ ترفند که خانه‌داری را به یک بازی تبدیل می‌کند

۳. بوی بد کفش را با دهانشویه از بین ببرید

همیشه در خانه چند جفت کفش بدبو وجود دارد، دهان‌شویه را بردارید و دست به کار شوید یک گلوله پنبه‌ای را در دهان‌شویه آغشته کنید و یک شب آن را داخل کفش قرار دهید. خواص ضد باکتریایی آن میکروب‌های ایجاد کننده بو را از بین می‌برد و به کفش‌های شما بوی تازگی می‌دهد.

۴. پاک کننده صفحه نمایش و آینه

دهان‌شویه همچنین می‌تواند برای تمیز کردن آینه‌ها و صفحه‌ها و سطوح لکه دار استفاده شود. مقدار کمی از آن را روی یک پارچه میکرو فیبر بمالید و به آرامی سطوح را پاک کنید. یکی از خواص اعجاب‌انگیز دهان‌شویه برای این کار تمیز و درخشان کردن بدون هیچ رد و رگه‌ای است.

۵. مبارزه با قارچ گیاهی

از جمله کاربردهای شگفت‌انگیز دهان‌شویه از بین بردن قارچ گیاهان است. شاید برای تمیز کردن بتوانید جایگزینی برای دهان‌شویه پیدا کنید اما این کاربرد آن کاملا منحصر به فرد است. اگر گیاهان آپارتمانی شما با عفونت‌های قارچی دست و پنجه نرم می‌کنند، محلول دهان‌شویه رقیق شده می‌تواند به کمک شما بیاید. دهان‌شویه رقیق شده را به آرامی روی برگ‌های آسیب دیده بپاشید تا بدون آسیب رساندن به گیاهان قارچ‌های مضر آن را از بین ببرند.

۶. خوشبو کننده سطل زباله

سطل‌های زباله ممکن است بدبو شوند، اما پاشیدن دهان‌شویه روی محتویات سطل زباله بوها را در کمترین زمان ممکن خنثی می‌کند. می‌توانید یک بطری اسپری دهان‌شویه کنار سطل زباله بگذارید و قبل از تعویض هر کیسه، کمی از محلول در ته سطل زباله بریزید تا بوی بد را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: ۶ کاربرد شگفت‌انگیز زغال در خانه‌داری

۷. کف شوی همه کاره

دهان‌شویه را به یک سطل آب اضافه کنید و کف خانه خود را با آن تمیز کنید. کف‌شویی به این روش روی سرامیک و پارکت و هر کف‌پوش دیگری به‌راحتی امکان‌پذیر است. این کار نه تنها کف خانه شما را تمیز و ضدعفونی می‌کند، بلکه عطر و بوی تازه‌ای را در خانه شما باقی می‌گذارد.

۸. از بین بردن بوی حیوانات خانگی

اگر ملافه یا زیرانداز حیوان خانگی شما بوی بدی می‌دهد، دهان‌شویه می‌تواند برای شما کارگشا باشد. دهان‌شویه رقیق شده را در مناطقی که حیوان خانگی شما به دفعات به آن‌ها مراجعه می‌کنند اسپری کنید تا بو و باکتری مضر موجود در این مناطق از بین برود.

۹. برس های آرایش خود را ضد عفونی کنید

تمیز و ضدعفونی کردن روتین برس‌های آرایشی برای جلوگیری از جوش‌های پوستی ضروری است. می‌توانید یک شیشه خالی بردارید مقداری کمی دهان‌شویه درون آن بریزید و بقیه آن را با آب پر کنید. حال تمامی برس‌ها و شانه‌های خود را در مخلوط آب و دهان‌شویه قرار دهید تا سریع ضدعفونی شوند.

۱۰. پاک کردن فاضلاب حمام و آشپزخانه

برای از بین بردن باکتری‌ها و از بین بردن بوی بد فاضلاب حمام، آشپزخانه و توالت، مقدار کمی دهان‌شویه را در مجرای فاضلاب خود بریزید. این کار به ویژه برای سینک‌ها و روشویی‌ها و زهکشی‌های بخش‌های مختلف خانه شما که محلی برای تجمع کثیفی هستند بسیار مفید و کارگشا خواهد بود.

 

در این مقاله از مجله اکالا به کاربردهای دهان‌شویه در خانه‌داری پرداختیم. دهان‌شویه ممکن است به عنوان یک ابزار ساده بهداشت دهان و دندان شناخته شده باشد، اما واضح است که کاربرد آن در امور خانه‌داری بسیار فراتر است. از تمیز کردن سطوح و از بین بردن بوی نقاط مختلف گرفته تا کمک به رشد گیاهان، این مایع می‌تواند یک مایع چندمنظوره در خانه شما باشد. بنابراین هرگاه در خانه نیاز به پاک کردن، ضدعفونی کردن و از بین بردن بو و لکه داشتید در نظر داشته باشید دهان‌شویه می‌تواند یک ابزار شگفت‌انگیز در این زمینه‌ها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا