آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش لبو خوشمزه و مقوی؛ مخصوص سرماخوردگی

آش لبو یا آش چغندر قرمز یکی از خوش‌رنگ‌ترین و مقوی‌ترین انواع آش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. همچنین آش لبو از غذاهای ویژه شب یلداست که در بسیاری از شهرها آن را در شب‌های سرد زمستانی برای دورهمی‌های خانوادگی آماده می‌کنند.

آش لبو معمولا به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود، اما چیزی که در همه این آش‌ها مشترک است، رنگ قرمز یاقوتی و خوشرنگ آش است. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه آش لبو و همه فوت و فن‌های درست کردن این آش آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه آش لبو با رشته:
لبو۲ عدد
رشته آش۱۰۰ گرم
نخود ۳ قاشق غذاخوری
لوبیا قرمز۳ قاشق غذاخوری
عدس۳ قاشق غذاخوری
گشنیز ساطوری خرد شده۲ قاشق غذاخوری
جعفری ساطوری خرد شده۲ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد متوسط
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
نعنا خشکبه مقدار دلخواه

مراحل تهیه آش لبو قرمز با رشته

آش لبو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای اراک است که می‌توانید آن را با رشته تهیه کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آش لبو برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ حبوبات را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش لبو با رشته باید حبوبات را به صورت جداگانه برای یک شب بخیسانید و در این مدت چند بار آب حبوبات را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود. سپس حبوبات را در قابلمه بریزید و بپزید. برای سرعت بخشیدن به فرآیند پخت حبوبات بهتر است هر کدام از حبوبات را در قابلمه جداگانه بریزید و خوب بپزید. با این روش مطمئن می‌شوید که حبوبات شما به طور کامل پخته شده و دیگر سفت نیست.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش انار تبریزی؛ مخصوص شب یلدا

مرحله دوم؛ لبوها را بپزید

در این مرحله از دستور پخت آش لبو باید لبوها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را همراه با کمی آب بپزید. بعد از این که لبوها پختند و کاملا نرم شدند، آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. برای تهیه آش لبو می‌توانید از لبوی رنده شده نیز استفاده کنید.

مراحل تهیه آش لبو قرمز با رشته

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم؛ حبوبات و لبو را با هم ترکیب کنید

    در این مرحله از طرز تهیه آش چغندر قرمز با رشته باید حبوبات پخته شده و لبو را در یک قابلمه بریزید. حتما آب لبو را هم به آش اضافه کنید و مواد را روی حرارت قرار دهید.

    مرحله چهارم؛ همه مواد آش لبو را با هم ترکیب کنید

    بعد از این که حبوبات و لبو شروع به جوشیدن کردند، می‌توانید جعفری و گشنیز خرد شده را به آش اضافه کنید. کمی صبر کنید تا سبزی آش بپزد و سپس رشته آش را در ۲۰ دقیقه نهایی پخت به آن اضافه کنید. اجازه دهید آش بپزد و جا بیفتد و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش انار یزدی به روش خانگی

    مرحله پنجم؛ آش لبو را سرو کنید

    در این مرحله از طرز تهیه آش لبو یا چغندر قرمز باید بعد از این که آش لبو قرمز آماده شد، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید. سپس برای تزیین آش می‌توانید از مقداری نعنا داغ و پیاز داغ استفاده کنید.

    مواد لازم جهت تهیه آش لبو بدون رشته:
    جو پوست گرفته شده یا بلغور جو۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    لوبیا چیتینصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
    نخود۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    عدس۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    لبو۲ عدد
    سبزی آش۲۵۰ گرم
    قیسی۱۵ تا ۲۰ عدد
    آلو بخارا۱۰ عدد
    سرکه انگور۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغبه مقدار لازم

    مراحل تهیه آش لبو با بلغور جو بدون رشته

    آش لبو روش‌های پخت متفاوتی دارد. برای تهیه این آش می‌توانید به جای رشته از بلغور جو یا جو پوست کنده استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آش لبو بدون رشته آشنا شوید

    مرحله اول؛ حبوبات و جو را بپزید

    در اولین مرحله از طرز تهیه آش لبو بدون رشته باید حبوبات را بخیسانید و سپس لوبیا و نخود را در قابلمه بریزید و بپزید. بعد از این که نخود و لوبیا کمی نرم شدند، عدس را اضافه کنید. جو را با چند لیوان آب در یک قابلمه جداگانه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش انار گیلانی با لبو

    مراحل تهیه آش لبو با بلغور جو بدون رشته

    مرحله دوم؛ مواد آش را ترکیب کنید

    در این مرحله باید حبوبات پخته شده را با جو پخته شده ترکیب کنید. سپس سبزی آش را اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. سپس لبو را خرد یا رنده کنید و به آش اضافه کنید. اضافه دهید آش شما برای ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت دیگر بپزد تا لبوها کاملا نرم شوند.

    مرحله سوم؛ برگه‌های قیسی و آلو را به آش اضافه کنید

    بعد از این که لبو پخت، در این مرحله از طرز تهیه آش چغندر قرمز باید برگه‌های قیسی و آلو را نیم ساعت در آب بخیسانید و بعد به آش اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بورانی لبو به روش خانگی

    مرحله چهارم؛ آش لبو را سرو کنید

    بعد از اضافه کردن برگه قیسی و لبو حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس مقداری نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ به آش اضافه کنید. کمی نمک به آش بزنید و نیمی از سرکه انگور را به آش اضافه کنید. سپس مزه آش را بچشید و در صورت نیاز از سرکه و نمک بیشتری استفاده کنید. در نهایت شعله گاز را خاموش کنید و آش را در ظرف مورد نظر بریزید و آن را با باقی مانده سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید. می‌توانید در کنار آش مقداری سرکه سرو کنید تا هر کسی که دوست دارد از سرکه بیشتری در آش استفاده کند.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه آش لبو

    در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه آش لبو اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • آش لبو در شهرهای مختلف ایران به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. از معروف‌ترین انواع آش لبو یا چغندر می‌توان به آش چغندر گیلانی، آش چغندر قزوینی، آش لبو آشتیان، آش سرکه چغندر، آش لبو شوشتری، آش چغندر تبریز، آش چغندر اصفهان اشاره کرد.
    • اگر آش لبوی شما شل بود و خوب لعاب‌دار نشد، می‌توانید ۱ قاشق مرباخوری آرد سفید را با آب سرد ترکیب کنید و در مرحله نهایی پخت آش به آن اضافه کنید. این کار موجب غلیظ شدن آش لبو می‌شود.
    • بعد از تهیه آش لبو می‌توانید این آش را با مقداری کشک یا قره قروت میل کنید.
    • برخی افراد در طرز تهیه آش لبو از مقداری رب انار ترش استفاده می‌کنند.
    • برای تهیه آش لبو با بلغور می‌توانید به جای برنج یا رشته از مقداری بلغور گندم استفاده کنید. در این روش باید بلغور را برای ۱۵ دقیقه در آب بخیسانید و در ۱۵ دقیقه نهایی پخت آش به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که بلغور خیلی زود ته می‌گیرد، بنابراین بعد از اضافه کردن بلغور باید آش را به طور مرتب هم بزنید تا ته نگیرد.
    • برای تهیه آش لبو می‌توانید در کنار گشنیز، جعفری و نعنا از مقداری اسفناج نیز استفاده کنید.
    • در طرز تهیه آش لبو و اسفناج باید همه سبزیجات را حذف کنید و تنها از ترکیب لبوی خرد شده و اسفناج استفاده کنید.
    • آش لبو معمولا به صورت گیاهی پخت می‌شود، اما در صورت تمایل می‌توانید در این آش از مقداری مرغ یا گوشت ریش ریش شده یا کوفته قلقلی نیز استفاده کنید.
    • برای خوشمزه‌تر شدن آش لبو می‌توانید از مقداری آب گوشت یا آب قلم استفاده کنید.
    • اضافه کردن سیر به آش لبو طعم بی‌نظیری می‌بخشد.
    • در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه آش چغندر قرمز از هر نوع حبوباتی که دوست دارید استفاده کنید.
    • برای تهیه آش لبو با سرکه باید بعد از این که آش پخت به اندازه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید.
    • برای تهیه آش لبو بهتر است از زودپز استفاده نکنید، چون ممکن است رنگ قرمز لبو از بین برود و آش ما بدرنگ شود.
    • در طرز تهیه آش لبو با برنج می‌توانید به جای بلغور جو و رشته از مقداری برنج نیم دانه در آش استفاده کنید. در این روش باید برنج را از ابتدا به آش اضافه کنید تا خوب بپزد و نرم شود.
    • در طرز تهیه آش لبو به روش شمالی باید از مقداری کشک در آش استفاده کنید و این آش را با رشته، گشنیز، جعفری، نخود و لوبیا درست کنید.
    • برای طرز تهیه آش لبو اراک از موادی مثل لوبیا قرمز، عدس، نخود، آبغوره، رشته و سبزی آش در کنار لبو استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انار و لبو قرمز

    نکات و فوت و فن‌های تهیه آش لبو

    سخن نهایی

    همانطور که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا گفته شد آش لبو یکی از خوش رنگ و لعاب‌ترین انواع آش است که به خاطر خواص زیادی که دارد برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا در هوای سرد بسیار مفید است. روش تهیه آش چغندر قرمز در شهرهای مختلف ایران بسیار متفاوت است و در هر منطقه‌ای از روشی خاص برای تهیه این آش خوشمزه استفاده می‌شود. اگر تجربه درست کردن آش لبو را دارید، می‌توانید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.