آشپزینکات آشپزی

۶ روش جلوگیری از سیاه شدن موز؛ ساده و موثر

موز میوه‌ای است که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و سرشار از خواص مفید و مورد نیاز بدن است. در عین حال این میوه قیمت قابل توجهی دارد و گاهی ما این خیال به سرمان می‌زند که با خرید مقدار زیادی از موز می‌توانیم در هزینه‌های ماهیانه صرفه‌جویی کنیم. ولی این امکان وجود دارد که بعد از چند روز چیزی که از آن میوه باقی می‌ماند فقط موزی نرم و سیاه است.

بدون شک همه ما با این شرایط رو به رو شده ایم که یک خوشه موز زرد و زیبا را می‌خریم و بعد از چند روز نگهداری در یخچال با ظاهر بد ریخت و نرم شده آن مواجه می‌شویم. پکیچ بد شانسی ما آن جایی کامل می‌شود که طعم و مزه موز هم تغییر می‌کند و بسیار نامطبوع می‌شود. در این شرایط اقتصادی مطمئنا این آخرین صحنه‌ای است که دوست داریم مشاهده کنیم!

در این مطلب از بلاگ اکالا، قصد داریم راه‌های جلوگیری از سیاه شدن موز را بررسی کنیم.

دلایل سیاه شدن موز

یک حقیقت جالب این است که موزها را وقتی هنوز کال و سبز رنگ هستند می‌چینند و روند رسیدن این میوه خوشمزه و مقوی بعد از چیدن آن ادامه می‌یابد. این دلیل اصلی آسیب پذیری موز است. مثل بچه‌ای که هفت ماهه به دنیا می‌آید. طبیعتا این بچه از نوزادی که نه ماه کامل را در شکم مادرش سپری کرده است ضعیف تر است و امکان آسیب دیدنش بیشتر است. در نتیجه دلایل مختلفی وجود دارد. دلیل اول می‌تواند این باشد که رنگدانه های موز شکسته می‌شوند و منجر به سیاه شدن پوست موز می‌شود.

دلیل دوم به اکسیژن برمی‌گردد. وقتی اکسیژن با موز در تماس قرار بگیرد، با آنزیم‌های موجود در آن واکنش شیمیایی می دهد و باعث می‌شود موز سیاه شود.

دلایل سیاه شدن موز

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    چطور از سیاه شدن موز جلوگیری کنیم؟

    با روش‌های ساده و موثر جلوگیری از سیاه شدن موز همراه ما باشید.

    ۱. موزها را آویزان کنید.

    احتمالا در فیلم های قدیمی دیده اید که برای درست کردن کشمش انگور را با نخ از سقف محیط‌های سربسته‌ای که هوا جریان دارد، آویزان می‌کنند. در این روش احتمال اینکه رطوبت و بارندگی روی کشمش اثر منفی داشته باشد کم می‌شود.

    به علاوه در واقع این روش یکی از تضمین شده‌ترین راه‌ها برای نگهداری طولانی مدت میوه است. این قوانین برای موز هم حاکم است. با این روش اکسیژن آسیبی به بافت موز نمی‌زند. در این روش نکته مهمی که وجود دارد این است که موز را باید جدای از بقیه میوه ها آویزان کنید. به بیانی دیگر موز نباید در تماس با بقیه میوه ها باشد زیرا در این شرایط زودتر خراب می‌شود.

    ۲. ساقه ها را در پلاستیک بپیچید.

    بسیاری از گاز اتیلن که سرعت رسیدن موز را افزایش می‌دهد از سر ساقه‌ها آزاد می‌شود. پس اگر ساقه ها را در یک پلاستیک بپیچید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سرعت خراب شدن موز کم می‌شود. حتی اگر می‌خواهید نتیجه ایده‌آل‌تری ببینید، می‌توانید موزها را دانه دانه جدا کنید و هر کدام را به صورت جداگانه در پلاستیک بپیچید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر ایتالیایی خوشمزه روکر موز

    ۳. موز را در یخچال نگه دارید.

    وقتی موز زرد و به مقدار لازم رسیده باشد، راحت ترین راه این است که آن را در یخچال نگه دارید. هر چقدر دمای هوا کمتر باشد، سرعت خراب شدن مواد غذایی هم کاهش میابد. همچنین وقتی موز را در یخچال بگذارید، حتی اگر شاهد تغییر رنگ پوست موز باشید، می‌توانید مطمئن باشید که در طعم و مزه موز تغییری حاصل نمی‌شود. این تغییر رنگ فقط حاصل تغییر پیگمنت‌های رنگی در پوست موز است.

    ۴. از مرکبات استفاده کنید.

    با اضافه کردن آب مرکبات می‌توانید زمان نگهداری موز را افزایش دهید. این روشی است که برای خیلی از میوه‌ها به کار شما می‌آید. خصوصا اگر میوه مدنظر پوست کنده یا تکه شده باشد. به طور مثال شما می‌دانید که سیب به این دلیل که سرشار از آهن است، به سرعت سیاه می‌شود. سرعت آن از موز هم بیشتر است.

    ولی برای ذخیره کردن سیب فقط کافی است آن را در کمی آب پرتقال یا آب لیمو بخیسانید. در این شرایط جلوی اکسید شدن میوه را می‌گیرید. این داستان برای موز هم رخ می‌دهد. اگر موز را تکه کرده‌اید یا پوست آن را جدا کرده‌اید در یک ظرف جدا از بقیه میوه‌ها در آب مرکبات قرار دهید. توجه کنید که نیازی نیست موز در آب مرکبات غوطه‌ور شود. در حد یک یا دو قاشق مربا خوری کفایت می‌کند.

    و اگر پوست موز را جدا نکرده‌اید کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با یک براش کوچک آب مرکبات مورد نظر خود را به پوست موز بمالید. نکته ای که در این قسمت باید به آن توجه کنید این است که مزه موز تا حدی تند می‌شود. البته به شما قول می‌دهیم که خیلی قابل توجه نباشد. اگر نیاز بود و فکر کردی تندی آن اذیت کننده است، می‌توانید به این آب مرکبات آب هم اضافه کنید.

    روش‌های نگهداری طولانی مدت موز

    ۵. موز را در سرکه غوطه ور کنید.

    شاید عجیب به نظر برسد ولی سرکه می‌تواند جای خالی مرکبات را به نحو احسنت پر کند. دلیل این امر این است که هر دو دارای خاصیت آنتی اکسیدان هستند. در این روش هم می‌توانید برای گرفتن تندی سرکه کمی آن را با آب ترکیب کنید. اگر باز هم مزه آن شما را اذیت می‌کرد به احتمال زیاد با شست و شوی خوب موز قبل از مصرف این مشکل حل می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر موز و شکلات با روشی ساده 

    ۶. موزها را فریز کنید.

    فریز کردن میوه برای جلوگیری از خرابی آن، رد خور ندارد! اگر می‌خواهید در بلند مدت موز را نگه دارید بهترین و کاربردی‌ترین روش این است که آن را در سردترین دمای ممکن نگه دارید. در این شرایط موزها حداقل تا ۳۰ روز باقی می‌مانند. به علاوه با این روش موز را برای یک اسموتی خوشمزه و مطبوع آماده می‌کنید. اگر امکانش بود حتما پوست موز را جدا کنید. زیرا اگر موز را با پوست فریز کنید، مدتی طول می‌کشد تا یخ آن آب شود. همچنین پوست موز فریز شده خیلی سریع سیاه می‌شود ولی نیمه پر لیوان آن جاست که خود موز سالم و مثل روز اول باقی می‌ماند.

    امیدواریم این روش‌ها برای شما کاربردی باشند و باعث شوند که میوه‌های تازه‌تر داشته باشید. برای آشنایی با روش‌های بیشتر، به سرویس آشپزی اکالا مراجعه کنید.

    ۵/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.