آشپزیخواص مواد غذایی

۱۱ خاصیت شگفت انگیز نعناع و طرز تهیه‌ دمنوش آن

نعناع، گیاهی از خانواده‌ی لامیاسه یا همان نعنائیان که شامل ۱۵ تا ۲۰ گونه‌ی گیاهی از جمله نعناع و نعناع فلفلی است، می‌باشد. در طول تاریخ، مردم از گونه‌های مختلف نعناع در حوزه‌ی درمان و پزشکی استفاده می‌کردند. این گیاه سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان بوده و از این رو کاربرد زیادی در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها دارد. نعناع بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است و به صورت تازه یا خشک استفاده می‌شود. در بسیاری از محصولات همانند خمیر دندان، آدامس و محصولات آرایشی و بهداشتی از روغن نعناع استفاده می‌شود.

mint

استفاده از نعناع خشک به عنوان ادویه‌ی غذا نیز به افراد کمک می‌کند تا علاوه بر طعم و عطر مطلوب، مصرف سدیم و قند خود را کم کنند. در اکالا بلاگ ابتدا خواص و فواید نعناع توضیح داده و سپس نکاتی در خصوص مصرف آن ارائه می‌شود.

۱- تقویت دستگاه گوارش و رفع مشکلات آن:

نعناع یک گیاه آرام‌کننده‌ی دستگاه گوارش است که از دیرباز برای تسکین درد معده یا سوءهاضمه استفاده می‌شد. مطالعات نشان می‌دهد که نعناع به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان انواع بیماری‌های دستگاه گوارش مثل نفخ، سوزش معده، سوءهاضمه، دلپیچه، ورم معده، سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر و معده درد عصبی مناسب است. اما در خصوص تاثیر نعناع بر کاهش علائم سندروم روده‌ی تحریک پذیر، تحقیقات کامل صورت نگرفته و نتایج متفاوتی ارائه شده‌است.

 دانشمندان دریافتند که نعناع خاصیت ضدمیکروبی دارد و به شل کردن عضلات و درمان بیماری‌های التهابی گوارش کمک می‌کند.

۲- درمان آلرژی:

نعناع حاوی یک ترکیب آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی به نام رزماریک اسید است. تحقیقات نشان داده ‌است که این ترکیب به کاهش علائم آسم کمک می‌کند. علاوه بر این، گروه گیاهی نعناع شامل گونه‌هایی است که خواص ضدآلرژی دارند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- تسکین‌دهنده‌ی علائم سرماخوردگی:

    نعناع حاوی ترکیبی به نام منتول که یک ضد احتقان (رفع ‌کننده‌ی گرفتگی بینی و سینه) است، می‌باشد. این ترکیب به تجزیه‌ی بلغم و مخاط کمک کرده و دفع آن را آسان می‌کند.

    هنگام سرماخوردگی، استفاده از نعناع به کاهش علائم آن مثل گرفتگی گلو و بینی و سرفه کمک می‌کند. برخی از شواهد نشان می‌دهد که نعناع سوزش و درد سرماخوردگی را نیز تا حدودی تسکین می‌بخشد. نعناع در درمان سرماخوردگی کمک می‌کند.

    ۴- نعناع، گیاهی سرشار از مواد معدنی و ویتامین:

    نعناع حاوی ویتامین A و C و مواد معدنی ضروری مثل پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و آهن است که این مواد همگی برای تقویت و عملکرد ارگان‌های مختلف بدن مناسب هستند. به عنوان مثال ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌های ویروسی و ویتامین A به سلامت و بینایی چشم کمک می‌کند. آهن از کم‌خونی پیشگیری کرده و پتاسیم به رفع خستگی و کنترل فشار خون کمک می‌کند.

    ۵- بهبود عملکرد مغز:

    شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف و حتی استنشاق نعناع می‌تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد. یک مطالعه بر روی ۱۴۴ نفر انجام شد و نتایج نشان داد که بوییدن نعناع به مدت ۵ دقیقه باعث بهبود چشمگیر حافظه افراد شد.

    نتایج تحقیق دیگری نیز نشان داد که بوییدن نعناع هنگام رانندگی باعث افزایش هوشیاری و کاهش خستگی و اضطراب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش سرماخوردگی زنجبیل و دارچین

    ۶- رفع بوی بد دهان:

    جوییدن آدامس‌های نعناعی، ساده‌ترین راهی است که افراد برای رفع بوی دهان خود انجام می‌دهند. متخصصان بر این باورند که استفاده از این آدامس‌ها، فقط برای چند ساعت مشکل را رفع می‌کند؛ زیرا آدامس باکتری‌ و سایر ترکیباتی که در دستگاه گوارشی وجود دارند و بوی بد را ایجاد می‌کنند، از بین نمی‌برد. با این حال نوشیدن چای نعناع یا نعناع فلفلی در کنار جویدن آدامس می‌تواند هم باکتری‌ها را از بین ببرد و هم تنفس بد بو را درمان کند.

    ۷- کاهش درد زنان شیرده:

    مادران شیرده معمولا سینه‌های متورم و ترک‌خورده‌ای دارند که شیردهی را دشوار و سخت می‌کند. مطالعات نشان داده است که استفاده خوراکی و موضعی نعناع می‌تواند این علائم را تا حدودی برطرف کند. برای این منظور کافیست یک پنبه‌ی آغشته شده به عرق نعناع روی سینه قرار بگیرد. نوشیدن عرق و دمنوش نعناع نیز باعث کاهش درد و استرس می‌شود. از دیگر فواید نوشیدن نعناع، بالا بردن انرژی، کمک به کاهش وزن و درمان مشکل معده در زنان شیرده است.

    ۸- تسریع فرآیند کاهش وزن:

    در طب سنتی اعتقاد بر این است که هضم و گوارش صحیح اولین اقدام برای کاهش وزن اصولی است. نعناع عملکرد دستگاه گوارشی و به خصوص هضم غذا را بهبود می‌بخشد. این گیاه همچنین آنزیم‌های گوارشی آزاد می‌کند که چربی‌ها را می‌سوزانند.

    ۹- کمک به عملکرد بهتر کبد:

    نعناع به پاکسازی کبد کمک کرده و صفرا را رقیق می‌کند. مواد مغذی موجود در این گیاه موجب تسکین و افزایش قدرت کبد می‌شود. عملکرد بهتر کبد، سلامت پوست را نیز به دنبال دارد.

    ۱۰- برطرف‌کننده‌ اختلالات هورمونی در خانم‌ها:

    دمنوش و عرق نعناع موجب تعادل سطح هورمون‌های جنسی در خانم‌ها می‌شود. یکی از علت‌های کیست تخمدان و پرمویی در زنان، افزایش هورمون‌های مردانه مثل تستسترون بوده که نعناع آن را برطرف می‌کند. نعناع همچنین به گیاه قاعده‌آور معروف است و درد ناشی از آن را تسکین می‌دهد.

    ۱۱- پیشگیری از سرطان:

    نعناع حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان قوی است که به مقابله با مولکول‌های ناپایدار و رادیکال‌های آزاد در بدن می‌پردازد و موجب استحکام غشای سلولی می‌شود. بنابراین این گیاه می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند.

    طرز تهیه‌ی دمنوش نعناع:

    دم نوش نعناع

    مواد لازم:

    • ۲ فنجان آب
    • ۶ الی ۱۰ عدد برگ تازه‌ی نعناع
    • لیمو و عسل به مقدار دلخواه

    برگ‌های نعناع را خوب بشورید و خرد کنید. آن‌ها را داخل قوری ریخته و روی آن آب بریزید. بگذارید روی حرارت تا آب جوش بیاید. سپس ۵ الی ۱۰ دقیقه فرصت دهید تا روی حرارت ملایم دمنوش دم بکشد. در صورت تمایل می‌توانید مقداری لیمو و عسل به آن اضافه کنید.

    منابع: medicalnewstoday/ healthline 

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.