سبک زندگیسلامت و زیبایی

با این ۱۶ ترفند سلامت مغزت را تضمین کن!

مغز یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که هر چقدر بیشتر از آن استفاده کنید، مسیرهای عصبی جدیدی در آن ایجاد می‌شود و به اصطلاح ورزیده‌تر می‌شود. اما برای تقویت مغز چه بخوریم و از چه راهکارهایی استفاده کنیم؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با ترفندهای سلامت مغز به طور کامل آشنا شوید.

۱۶ توصیه برای حفظ سلامت مغز

برای سلامت مغز و حافظه باید ذهنتان را فعال نگه دارید و دائما در حال یادگیری باشید. از طرف دیگر داشتن سبک زندگی سالم در کنار تغذیه مناسب و ورزش نیز به تقویت مغز و سلامت آن کمک زیادی می‌کند. در ادامه این بخش به ۱۶ ترفند برای سلامت مغز اشاره شده است.

۱- در فعالیت‌های گروهی شرکت کنید

وقت گذرانی با دوستان و اعضای خانواده و همچنین مسافرت رفتن و انجام کارهای داوطلبانه موجب فعال ماندن ذهن شما می‌شود. برای سلامت ذهن می‌توانید ساعاتی در روز را با دوستان و هم سن و سال‌های خودتان سپری کنید.

حفظ سلامت مغز با شرکت در فعالیت‌های گروهی

۲- یک مهارت جدید یاد بگیرید

برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از زوال عقل بهتر است ذهنتان را فعال نگه دارید. یاد گرفتن یک زبان جدید، کسب مهارت‌های جدید، حل کردن جدول و یاد گرفتن رشته‌های هنری به تقویت ذهن شما کمک می‌کند و برای سلامت مغز نیز ضروری است.

۳- رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

برای تقویت مغز و اعصاب بهتر است در رژیم غذایی خود از اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین‌های سالم، آنتی‌اکسیدان‌ها، میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. بهتر است مصرف نشاسته و کربوهیدرات‌های ساده را کاهش دهید و به جای آن از کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- ورزش کنید

    ورزش کردن نه تنها برای سلامت جسم و روح شما اهمیت زیادی دارد، بلکه به سلامت مغز و افزایش جریان خون به مغز نیز کمک می‌کند. برای جلوگیری از زوال عقل و همچنین کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی بهتر است هر روز چند دقیقه ورزش کنید یا فعالیت بدنی داشته باشید.

    حفظ سلامت مغز با ورزش کردن

    ۵- استرس را از خودتان دور کنید

    برای سلامت مغز باید استرس را از خودتان دور کنید و یاد بگیرید که در آرامش زندگی کنید. برای دوری از استرس می‌توانید هر روز چند نفس عمیق بکشید. سپس چشم‌هایتان را ببندید و برای چند دقیقه سعی کنید تا ذهنتان را از همه دغدغه‌ها و فکرهای روزمره خالی کنید. با این روش استرس و نگرانی از شما دور می‌شوند و توانایی یادگیری و قدرت حافظه‌تان چندین برابر می‌شود.

    ۶- عادت‌های ناسالم را کنار بگذارید

    سیگار کشیدن و مصرف داروهای روان‌گردان موجب آسیب‌های جدی به مغز می‌شود و خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. برای سلامت مغز باید همه عادت‌های ناپسند را کنار بگذارید.

    بیشتر بخوانید: تقویت مغز به کمک زردچوبه!

    ۷- مراقب سلامتی‌تان باشید

    یکی دیگر از ترفندهای سلامت مغز مراقبت از بدن است. برای این که مغز سالمی داشته باشید باید وزن خود را در محدوده نرمال حفظ کنید، ورزش کنید، غذای مناسب و سالم بخورید تا به بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی مبتلا نشوید. دوری از این بیماری‌ها به سلامت مغز شما کمک زیادی می‌کند.

    ۸- مراقب ضربه به سرتان باشید

    برای محافظت از مغز باید از سرتان در برابر ضربات احتمالی محافظت کنید. سعی کنید در زمان رانندگی کمربند ایمنی خود را ببندید و برای دوچرخه سواری و موتور سواری حتما از کلاه ایمنی استفاده کنید.

    با روش‌های تقویت حافظه و مغز آشنا شوید!

    ۹- مراقب عوامل ژنتیکی باشید

    اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به زوال عقل یا آلزایمر وجود دارد، بهتر است از سنین کمتر با یک پزشک متخصص در مورد این موضوع مشورت کنید و با به کار بردن روش‌های محافظت از مغز و داشتن رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

    ۱۰- به طبیعت بروید

    وقت گذرانی در طبیعت موجب آرامش ذهن، کاهش استرس و همچنین افزایش خلاقیت می‌شود. برای بهبود سلامت مغز و همچنین افزایش کارایی مغز بهتر است هر زمان که می‌توانید به طبیعت بروید و چند ساعتی به زمزمه پرندگان و صدای نسیم خنکی که لابه لای برگ درختان می‌وزد، گوش کنید.

    بیشتر بخوانید: علائم اولیه آلزایمر در کدام قسمت بدن نمایان می‌شود؟

    ۱۱- موسیقی گوش کنید

    گوش دادن به موسیقی نه تنها موجب می‌شود احساس آرامش بیشتری را تجربه کنید، بلکه به بهبود حافظه، افزایش هوشیاری و همچنین بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند.

    ۱۲- به اندازه بخوابید

    بهتر است بدانید که خوابیدن به مقدار کافی برای سلامت مغز ضروری است و کم خوابی اثرات منفی جبران ناپذیری بر مغز دارد. سعی کنید شب‌ها راس ساعت مشخصی بخوابید و حداقل ۷ تا ۸ ساعت در طول شب بخوابید.

    چند توصیه برای حفظ سلامت مغز و تقویت آن

    ۱۳- مراقب سلامت روانتان باشد

    افسردگی به طور مستقیم بر سلامت مغز موثر است و موجب کاهش عملکرد ذهنی می‌شود. برای سلامت مغز باید مراقب روحیه خودتان باشید و در صورت ابتلا به افسردگی، به سرعت آن را درمان کنید.

    ۱۴- از مکمل‌های رژیمی کمک بگیرید

    اگر به کمبود ویتامین یا مواد معدنی مبتلا هستید، می‌توانید زیر نظر پزشک متخصص برای سلامت مغز از مکمل‌های رژیمی استفاده کنید. مصرف مکمل امگا ۳، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین C، منیزیم و روی برای سلامت مغز ضروری است و به بهبود عملکردهای شناختی کمک می‌کند.

    ۱۵- بخندید

    قدیمی‌ها بر این باور بودند که خنده هر درد بی‌درمانی را درمان می‌کند، بهتر است بدانید که این موضوع واقعا صحت دارد. خندیدن موجب کاهش استرس در بدن می‌شود و ترشح هورمون کورتیزول در بدن را کاهش می‌دهد. خندیدن موجب بهبود حافظه و افزایش هوشیاری می‌شود و برای سلامت مغز شما بسیار مفید است.

    سلامت مغز با چند راهکار ساده

    ۱۶- از طب سنتی کمک بگیرید

    در طب سنتی از گیاهان و ادویه‌های مفید برای سلامت مغز استفاده می‌شود و متخصصان طب سنتی بر این باور هستند که مصرف زعفران و زردچوبه به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی که دارند، برای سلامت قلب ضروری هستند. از طرف دیگر استفاده از روغن زیتون و روغن نارگیل طبیعی نیز به بهبود عملکرد مغز و سلامت آن کمک می‌کند.

    در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به ترفندهای سلامت مغز اشاره شد و شما می‌توانید با به کارگیری این ترفندها به بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک کنید. به خاطر داشته باشید که سبک زندگی سالم در کنار فعالیت مغزی مداوم و دوری از استرس و اضطراب برای سلامت مغز ضروری است و به افزایش هوشیاری و بهبود حافظه شما نیز کمک می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا