آشپزیخواص مواد غذایی

هر آنچه که در مورد معایب مصرف میوه خشک باید بدانید!

آیا می‌دانید معایب مصرف میوه خشک چیست؟ میوه خشک فواید زیادی برای بدن دارد و یک روش فوق‌العاده برای افزایش ماندگاری میوه‌های تازه است. اما باید بدانید که مصرف بیش از حد میوه‌های خشک می‌تواند مضراتی برای سلامت داشته باشد. میوه خشک‌هایی که در خانه درست می‌کنید با برخی از میوه خشک‌های آماده تفاوت‌هایی دارد. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با معایب مصرف میوه خشک آشنا شوید.

معایب مصرف میوه خشک چیست؟

میوه خشک یکی از سالم‌ترین تنقلاتی است که می‌توانید در طول روز مصرف کنید، اما باید بدانید که برخی از این میوه خشک‌ها آغشته به مواد شیمیایی هستند و برای خوش طعم شدن آن از رنگ و طعم‌دهنده‌های مصنوعی استفاده می‌شود. اما مضرات میوه خشک چیست و چرا نباید به اندازه زیاد از میوه خشک استفاده کنیم؟ در ادامه به شما می‌گوییم که معایب مصرف میوه خشک چیست؟

۱- ایجاد آلرژی

اگر میوه خشک را به صورت آماده از بیرون تهیه می‌کنید، باید مراقب مواد شیمیایی به کار رفته در آن باشید. حقیقت این است که برخی شرکت‌ها قبل از خشک کردن میوه‌ها از ماده‌ای به نام دی اکسید گوگرد استفاده می‌شود. این ماده با سوزاندن سنگ و نفت تولید می‌شود و به عنوان ضد عفونی کننده، سفید کننده یا ماده نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وجود این ماده در میوه خشک موجب حفظ طعم و رنگ آن می‌شود و ماندگاری میوه خشک را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اما باید بدانید که حتی مصرف مقادیر کم دی اکسید گوگرد ممکن است در برخی افراد موجب بروز علائم آلرژی شود و در دراز مدت مشکلاتی برای بدن ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: ترفندهای شگفت‌انگیز برای براق شدن میوه خشک

۲- افزایش قند خون

میوه خشک مقدار قند خون زیادی دارد و در برخی مواقع نیز برای خوشمزه‌تر شدن این میوه‌ها از شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌شود. به طور کلی خشک کردن میوه موجب از دست رفتن آب میوه و کاهش حجم آن می‌شود. در این شرایط میزان قندهای طبیعی موجود در یک میوه غلیظ می‌شود و از همین رو بعد از خوردن چند عدد میوه خشک، قند خون شما افزایش پیدا می‌کند.

افزایش وزن از معایب مصرف میوه خشک

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- افزایش وزن

    میوه خشک نسبت به میوه تازه کالری زیادی دارد و از همین رو اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید، می‌توانید چاق کننده باشد. به خاطر داشته باشید که یک تکه سیب یا زردآلوی خشک شده در حالت نرمال چه اندازه‌ای است و چه تعداد از این میوه را به صورت خشک می‌خورید. میزان قند و کالری میوه بعد از خشک شدن تغییر پیدا نمی‌کند.

    اما معمولا اکثر افراد در مصرف میوه خشک کمی زیاده‌روی می‌کنند و این موضوع موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود. اگر نگاهی به جدول کالری میوه خشک بیندازید، متوجه می‌شوید که کالری میوه خشک نسبت به اندازه آن بسیار بیشتر است. در ادامه می‌توانید با کالری انواع میوه خشک در هر ۴۰ گرم آشنا شوید.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن میوه در دستگاه خشک‌ کن

    کالری انواع میوه خشک در هر ۴۰ گرم:
    موز خشک شده۱۴۷ کالری
    مویز۱۱۶ کالری
    سیب۹۷ کالری
    زردآلو۹۶ کالری
    نارگیل۲۶۰ کالری
    خرما۱۱۳ کالری
    کیوی۱۱۰ کالری
    گلابی۱۰۵ کالری
    توت فرنگی۱۳۰ کالری
    آلو۹۶ کالری
    کشمش۱۲۰ کالری
    انبه۱۲۸ کالری
    هلو۹۶ کالری
    گلابی۱۰۵ کالری

    مسمومیت

    برای خشک کردن برخی از میوه‌ها آن‌ها را در شرایط آلوده و نامساعد پهن می‌کنند و این کار موجب رشد قارچ‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا می‌شود. مصرف میوه خشک‌هایی که به روش نادرست و در شرایط آلوده فرآوری می‌شوند، موجب بروز مسمومیت بدن می‌شود و می‌تواند خطرات جدی برای سلامت ایجاد کند.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن گوجه فرنگی؛ در آفتاب، فر و…

    آیا میوه خشک برای دیابت مضر است؟

    حقیقت این است که میوه خشک فواید زیادی دارد و یکی از سالم‌ترین تنقلات برای افراد دیابتی است. اما به خاطر داشته باشید که این موضوع تنها در شرایطی صحیح است که میوه خشک شما بدون هیچ گونه شیرین کننده‌ای تهیه شده باشد و آن را به مقدار کم مصرف کنید. استفاده از میوه خشک‌های آماده که آغشته به شیرین کننده و مواد شیمیایی هستند، به هیچ عنوان برای افراد دیابتی مناسب نیست.

    به طور کلی سعی کنید میوه خشک را به اندازه کم مصرف کنید تا قند خون بدن شما افزایش پیدا نکند. فراموش نکنید که یک فنجان انگور با وزن ۹۲ گرم حدود ۱۶ گرم کربوهیدرات دارد. اما یک فنجان کشمش یا انگور خشک با وزن ۱۶۵ گرم تقریبا حاوی ۱۳۰ گرم کربوهیدرات است و این موضوع نشان می‌دهد که شما باید از میوه خشک شده به مقدار بسیار کمتری نسبت به میوه تازه استفاده کنید.

    اگر به دیابت مبتلا هستید، بهتر است از مصرف میوه خشک‌های صنعتی اجتناب کنید و میوه خشک‌های شیرین مثل زردآلو، خرما و انجیر را به مقدار کم مصرف کنید. بهترین میوه خشک برای افراد دیابتی آلوی خشک است که میزان قند کمتری دارد.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش خشک کردن بامیه در خانه

    آیا میوه خشک برای دیابت مضر است؟

    سخن نهایی

    همانطور که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا نیز گفته شد هر چند مصرف میوه خشک یک روش ساده برای جلوگیری از مصرف تنقلات ناسالم و مضر است، اما اگر میوه خشک را به مقدار زیاد مصرف کنید و یا به جای مصرف میوه‌های خشک شده سالم و خانگی به سراغ میوه‌های خشک شده صنعتی و آغشته به قند و مواد شیمیایی بروید، بدن شما در معرض خطرات و بیماری‌های جدی قرار می‌گیرد.

    بهتر است خودتان در خانه میوه خشک درست کنید و از میوه خشک‌هایی که بدون استفاده از مواد شیمیایی تهیه می‌شوند، استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید. از مهم‌ترین معایب خشک کردن میوه‌ این است که آن را به مقدار زیاد مصرف می‌کنیم. اگر نگاهی به جدول مقایسه کالری میوه خشک و تازه بیندازید متوجه می‌شوید که میوه خشک کالری زیادی دارد و اگر به مقدار زیاد مصرف شود، موجب افزایش وزن و افزایش قند خون خواهد شد.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد معایب و مضرات میوه خشک پاسخ داده‌ایم.

    معایب مصرف میوه خشک چیست؟

    از مهم‌ترین معایب میوه خشک می‌توان به چاقی، افزایش قند خون و همچنین ایجاد آلرژی اشاره کرد.

    مهم‌ترین میوه‌های خشک چاق کننده کدام میوه‌ها هستند؟

    از محبوب‌ترین میوه‌های خشک چاق کننده می‌توان به انبه، موز، زردآلو، کشمش، خرما و انجیر اشاره کرد.

    طریقه مصرف میوه خشک چگونه است؟

    می‌توانید میوه خشک را به عنوان تنقلات سالم و میان وعده در طول روز استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که هر روز از مقدار محدودی میوه خشک شده استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

    میوه خشک چیست؟

    میوه خشک به میوه‌ای گفته می‌شود که زیر نور آفتاب یا با دستگاه کاملا خشک می‌شود و آب آن گرفته می‌شود. می‌توانید میوه خشک را به عنوان تنقلات در کنار آجیل‌ها مصرف کنید.

    مهم‌ترین فواید میوه خشک چیست؟

    مهم‌ترین خواص میوه خشک نسبت به میوه تازه این است که هضم آن راحت‌تر است و اگر به اندازه مصرف شود، بسیار سیر کننده است و برای کاهش وزن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید است.

    ۳/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.