آشپزینکات آشپزی

روش خشک کردن گوجه فرنگی؛ در آفتاب، فر و…

آیا می‌دانید روش خشک کردن گوجه فرنگی چگونه است؟ خشک کردن گوجه فرنگی یکی از روش‌های نگهداری گوجه فرنگی برای طولانی مدت است که می‌توانید آن را به راحتی در خانه آماده کنید. در این مقاله از در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه گوجه فرنگی خشک شده و همچنین فوت و فن‌های درست کردن گوجه خشک آشنا شوید.

روش خشک کردن گوجه فرنگی زیر نور آفتاب

یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های خشک کردن گوجه فرنگی، قرار دادن ورقه‌های گوجه فرنگی زیر نور خورشید است. به خاطر داشته باشید که در این روش باید رطوبت هوا کم و دمای هوا زیاد باشد. بنابراین اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که هوا شرجی است و به آفتاب دسترسی ندارید، بهتر است از روش‌های دیگر استفاده کنید. معمولا خشک کردن گوجه فرنگی در آفتاب حدود ۲ هفته طول می‌کشد. در ادامه می‌توانید با طرز خشک کردن گوجه فرنگی در آفتاب آشنا شوید.

مرحله اول؛ گوجه فرنگی را آماده کنید

در اولین مرحله از آموزش خشک کردن گوجه فرنگی باید گوجه‌ها را بشویید و سپس برای چند دقیقه در آبکش قرار دهید تا آب اضافه خارج شود. بهتر است قبل از خشک کردن گوجه فرنگی آن‌ها را با دستمال خشک کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی مشهدی

مرحله دوم؛ گوجه فرنگی را خرد کنید

بعد از این که گوجه‌ها خشک شدند، باید با یک چاقوی تیز آن‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید. ورقه‌های گوجه فرنگی نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشند. سعی کنید همه گوجه‌ها را در یک سایز و اندازه برش دهید. مرحله سوم؛ گوجه‌ها را مزه دار کنید. بعد از این که گوجه‌ها را خرد کردید، می‌توانید مقداری نمک، پودر سیر یا هر نوع سبزی خشکی که دوست دارید به آن‌ها بزنید تا مزه دار شوند.

خشک کردن گوجه فرنگی روی بخاری

مرحله چهارم؛ گوجه‌ها را روی ظرف مناسب بچینید

برای خشک کردن گوجه فرنگی بهتر است از توری یا سینی‌های بزرگ استفاده کنید. برای این کار باید گوجه‌ها را با فاصله روی سینی یا توری قرار دهید. بعد از این که همه گوجه‌ها را روی سینی چیدید، باید سینی را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. برای محافظت از گوجه‌ها در برابر حشرات می‌توانید یک پارچه توری روی گوجه‌ها قرار دهید. اگر برای خشک کردن گوجه از سبد فلزی یا توری استفاده کنید، هوا به راحتی در همه قسمت‌ها جریان پیدا می‌کند و گوجه‌ها سریع‌تر خشک می‌شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی با خامه

    مرحله پنجم؛ گوجه‌ها را خشک کنید

    برای این که گوجه‌ها زیر نور آفتاب خشک شوند، باید روزانه حداقل یک بار آن‌ها را برگردانید. بهتر است شب‌ها سینی را به داخل خانه بیاورید و صبح‌ها دوباره آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. تا خشک شدن کامل گوجه‌ها حتما هر روز آن‌ها را بررسی کنید. هر چقدر دمای هوا بیشتر و رطوبت کمتر باشد، گوجه‌ها سریع‌تر خشک می‌شوند.

    مرحله ششم؛ گوجه‌ها را در ظرف مناسب نگهداری کنید

    بعد از چند روز که گوجه‌ها کاملا خشک شدند، می‌توانید آن‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی یا ظروف شیشه یا پلاستیک در بسته بریزید و در کابینت یا فریزر قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص رب گوجه فرنگی تقلبی

    خشک کردن گوجه فرنگی با پنکه

    خشک کردن گوجه فرنگی در ماکروفر

    یکی دیگر از روش‌های خشک کردن گوجه فرنگی استفاده از ماکروفر است. در این روش باید گوجه‌ها را روی یک بشقاب یا سینی مخصوص بچینید. سپس مایکروویو را با قدرت کم روشن کنید. گوجه‌ها را برای حدود ۴۵ دقیقه در مایکروویو قرار دهید و هر ۱۵ دقیقه یک بار گوجه را بررسی کنید و در صورت نیاز زیر و رو کنید.

    بیشتر بخوانید: برای جلوگیری از پاشیدن رب گوجه هنگام پخت چه کنیم؟

    خشک کردن گوجه فرنگی با پنکه

    برای خشک کردن گوجه فرنگی با پنکه باید گوجه‌های ورقه‌ای خرد شده را در سینی بچینید و جلوی باد پنکه قرار دهید. معمولا خشک کردن گوجه به این روش چند رو طول می‌کشد.

    طرز خشک کردن گوجه فرنگی روی بخاری

    طرز تهیه خشک کردن گوجه فرنگی روی بخاری بسیار ساده است. در این روش باید گوجه‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید. سپس آن‌ها را روی یک صفحه مشبک یا توری بچینید و روی بخاری قرار دهید. در این روش حرارت بخاری باید کم باشد و حتما چند بار گوجه‌ها را زیر و رو کنید تا خوب خشک شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی به روش فوری

    روش خشک کردن گوجه در هواپز

    روش خشک کردن گوجه در هواپز

    برای خشک کردن گوجه فرنگی در هواپز یا سرخ کن بدون روغن باید گوجه‌ها را بشویید و به صورت چهار قاچ یا ورقه‌ای خرد کنید. در یک کاسه مقداری روغن زیتون؛ نمک و فلفل بریزید. سپس گوجه‌ها را در این سس مزه دار کنید. یک قالب مناسب در هواپز قرار دهید و گوجه‌ها را در آن بریزید.

    دستگاه را به مدت ۳ دقیقه با دمای ۱۱۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. بعد از این که دستگاه گرم شدن گوجه‌ها را در آن قرار دهید و حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید. هر ۱۰ دقیقه یک بار بهتر است گوجه‌ها را بررسی کنید. در نهایت آن‌ها را از دستگاه خارج کنید و بعد از این که خنک شدند، در ظرف مناسب بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی 

    طرز تهیه گوجه فرنگی خشک شده در فر

    در روش خشک کردن گوجه فرنگی خشک باید فر را با کم‌ترین دمای ممکن (در حدود ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد) روشن کنید. سپس گوجه‌های ورقه‌ای خرد شده را روی سینی فر بچینید و در فر قرار دهید. بهتر است گوجه‌ها را روی توری بچینید تا هوا به خوبی بین گوجه‌ها جریان پیدا کند. حدود یک ساعت صبر کنید تا گوجه‌ها خشک شوند.

    در این مدت باید چند بار گوجه را بررسی و در صورت نیاز زیر و رو کنید. زمانی که همه گوجه‌ها خشک شدند، سینی را از فر خارج کنید و صبر کنید تا گوجه خشک شما کاملا خنک شود. سپس گوجه‌ها را در ظرف مناسب بریزید و در کابینت یا یخچال قرار دهید.

    طرز تهیه گوجه خشک در میوه خشک کن

    ساده‌ترین طریقه خشک کردن و پودر کردن گوجه فرنگی استفاده از دستگاه میوه خشک کن است. در این روش باید گوجه‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید. سینی مخصوص میوه خشک کن را کمی چرب کنید و گوجه‌ها را روی سینی بچینید. مقداری نمک و ریحان روی گوجه‌ها بریزید. دستگاه را با دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید.

    گوجه‌ها را در دستگاه قرار دهید و اجازه دهید ابتدا آبگیری و بعد خشک شوند. برای این که گوجه‌ها بافت گوشتی داشته باشند، بعد از ۷ ساعت آن‌ها را از دستگاه خارج کنید. برای این که بافت گوجه خشک شده انعطاف پذیر اما خشک باشد، می‌توانید گوجه‌ها را برای ۱۰ تا ۱۲ ساعت در دستگاه قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس گوجه فرنگی (کچاپ) خانگی?

    طرز تهیه گوجه خشک در میوه خشک کن

    نکات و فوت و فن‌های روش خشک کردن گوجه

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به چند نکته طلایی نیز برای تهیه گوجه فرنگی خشک شده اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای خشک کردن گوجه فرنگی بدون پوست می‌توانید گوجه‌ها را بعد از شستن برای ۲ دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس در آب یخ بگذارید و پوست آن‌ها را جدا کنید.
    • گوجه خشک نباید بیش از حد خشک و شکننده شود. بافت گوجه خشک باید مثل کشمش خشک اما انعطاف پذیر باشد. به خاطر داشته باشید که زمانی که گوجه خشک را فشار می‌دهید، نباید آبی از آن خارج شود.
    • قبل از خشک کردن گوجه فرنگی بهتر است آن را با دستمال خشک کنید تا آب اضافه آن گرفته شود.
    • می‌توانید از گوجه فرنگی خشک برای تهیه انواع سس، مزه دار کردن غذا، سوپ، سالاد، املت، ماکارونی، پیتزا و پاستا استفاده کنید.
    • برای تهیه گوجه خشک بهتر است از گوجه‌های رسیده و قرمز استفاده کنید.
    • برای خشک کردن گوجه باید قبل از قرار دادن آن در سینی حتما سینی را کمی چرب کنید تا گوجه‌ها بعد از خشک شدن به راحتی از سینی جدا شوند.
    • به منظور مزه دار کردن گوجه خشک می‌توانید از مقداری ریحان یا نعنا خشک استفاده کنید.
    • برای نگهداری گوجه فرنگی خشک می‌توانید آن را در روغن زیتون بریزید، فریز کنید و یا در شیشه خشک و تمیز بریزید و در کابینت قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی سنتی

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد روش خشک کردن گوجه فرنگی و نگهداری آن پاسخ داده‌ایم.

    چگونه گوجه خشک را مزه دار کنیم؟

    برای مزه دار کردن گوجه فرنگی می‌توانید قبل از خشک کردن مقداری نمک و ریحان خشک به آن اضافه کنید.

    مدت زمان ماندگاری گوجه خشک چقدر است؟

    می‌توانید گوجه خشک را برای مدت طولانی در روغن نگهداری کنید. اگر گوجه فرنگی در ظرف در بسته و مکان مناسب نگهداری شود، می‌توانید آن را تا یک سال بیرون یخچال قرار دهید. برای افزایش ماندگاری گوجه خشک می‌توانید آن را در فریزر نیز قرار دهید.

    چگونه گوجه را خشک کنیم که سیاه نشود؟

    علت سیاه شدن گوجه خشک شده قرار دادن گوجه‌ها روی هم و خشک کردن آن در سایه است. برای جلوگیری از این مشکل باید گوجه‌ها را با فاصله در سینی بچینید و زیر نور آفتاب یا به کمک یکی از روش‌هایی که گفته شد خشک کنید.

    طرز تهیه پودر گوجه فرنگی چگونه است؟

    برای تهیه پودر گوجه فرنگی باید گوجه را کاملا خشک کنید. سپس آن را آسیاب و پودر کنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.