آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه پیراشکی کرم دار خانگی با شکلات؛ عکس مرحله به مرحله

اگر از طرفداران پیراشکی کرم‌دار هستید، این مقاله مخصوص شماست. در این مقاله از بخش آشپزی اکالا بلاگ تلاش کردیم تا شما را با طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خوشمزه با روکش شکلات، آشنا کنیم. برای آموزش این دسر جذاب، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی کرم دار

برای تهیه این عصرونه لذیذ، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای خمیر پیراشکی
تخم مرغ۱ عدد
آرد سفید قنادی۵۰۰ گرم
شیر۱ پیمانه
خمیرمایه۱ قاشق غذاخوری
وانیل۱/۲ قاشق چایخوری (۵۰ گرم)
کره۵۰ گرم
نمکنوک قاشق چایخوری( مقدار خیلی کم)
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم
شکر۵۰ گرم
مواد لازم برای کرم داخل پیراشکی
شیر۳ پیمانه
آرد سفید۴ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت۴ قاشق غذاخوری
شکر۱/۲ پیمانه
وانیل۱/۲ قاشق چایخوری
کره۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه پیراشکی کرم دار
طرز تهیه پیراشکی کرم دار

برای تهیه این پیراشکی، کافیه مراحل زییر رو دنبال کنید:

مرحله اول: عمل آوردن خمیر مایه

برای آماده کردن خمیر پیراشکی اول باید خمیر مایه را عمل بیاریم. برای این کار یک قاشق از میزان شکر ذکر شده در خمیر پیراشکی به شیر ولرم اضافه می‌کنیم و خمیر مایه را هم به این ترکیب اضافه و با قاشق هم می‌زنیم.

خمیر مایه از شکر تغذیه و شروع به فعالیت می‌کند. روی ظرف را با نعلبکی می‌پوشانیم و ده دقیقه زمان می‌دهیم.

پیراشکی کرم دار خوشمزه خانگی
(دمای شیر وقتی برای عمل آوردن خمیر مایه استفاده می‌شود باید حدود ۳۵- ۴۰ درجه باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خیلی‌ها در منزل دماسنج ندارند. بنابراین برای اینکه بفهمیم دمای شیر برای خمیر مایه مناسب است یا نه، نوک انگشت‌مان را داخل شیر می‌زنیم.

    دمای شیر باید به صورتی باشد که حرارت را حس کنیم اما دستمان نسوزد و بتوانیم داخل شیر نگهش داریم؛ این دما برای عمل آمدن خمیر مایه مناسب است. اگر دمای شیر زیاد باشد خمیر مایه از بین می‌رود و اگر دما کم باشد شروع به فعالیت نمی‌کند.

    مرحله دوم: ترکیب کردن تخم مرغ و شکر

    داخل ظرف مناسبی تخم مرغ و وانیل و مابقی شکر و کره نرم شده و به دمای محیط رسیده را با همزن دستی مخلوط کنید. از همزن برقی هم می‌توانید کمک بگیرید.

    خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید.

    طرز تهیه پیراشکی کرم دار
    مرحله سوم: تهیه خمیر پیراشکی

    نصف آرد الک شده را به همراه نمک به مایه اضافه و با همزن دستی مخلوط کنید تا شکل خمیر شل به خودش بگیرد.

    از اینجا به بعد آرد رو به صورت کم کم اضافه و با دست مخلوط کنید. بسته به نوع و کیفیت آرد، ممکن است همه آرد مصرف شود یا اینکه اضافه بماند؛ چون میزان جذبِ آب آردهای مختلف با هم متفاوت است.

    طرز تهیه خمیر پیراشکی کرم دار
    تا زمانی آرد اضافه کنید که خمیر نرم و لطیف و نچسبی به دست بیاید. اضافه کردن بیش از حد آرد هم باعث میشه لطافت خمیر از بین برود و پیراشکی‌ها داخل روغن پف نکنند و سفت و خشک شوند.

    مرحله چهارم: ورز دادن خمیر

    وقتی خمیر پیراشکی نچسب و لطیفی حاصل شد، حدود ده دقیقه روی میز کار ورز بدهید تا خمیر یکدست و چسبندگی موجود در خمیر هم گرفته شود.

     ورز دادن مناسب خمیر باعث از بین رفتن چسبندگی خمیر می‌شود. اگر این کار را انجام ندهید، کیفیت کار پایین می‌آید. حتما از قسمت انتهایی دست برای ورز دادن خمیر استفاده کنید و خمیر را چنگ نزنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دونات خانگی

    خمیر پیراشکی کرم دار

    مرحله پنجم: چانه گرفتن خمیر

    در نهایت خمیر را چانه بگیرید. داخل ظرف را کمی با دستتان چرب کنید و خمیر را داخل ظرف قرار بدهید و روی ظرف سلفون بکشید. روی خمیر را با یک دستمال بپوشانید و به مدت ۲ ساعت در فضای محیط استراحت بدهید تا پف کند و حجمش ۲ برابر شود.

    مرحله ششم: تهیه کرم پیراشکی

    در این مدت سراغ آماده کردن کرم داخلی پیراشکی بروید. داخل ظرفی شیر سرد و شکر و آرد شده و نشاسته ذرت را با همزن دستی مخلوط کنید. آرد و نشاسته ذرت حتما الک شده باشند تا مواد کاملا حل شوند و گلوله ای داخل شیر نماند.

    طرز تهیه کرم پیراشکی

    ظرف را روی حرارت ملایم قرار بدهید و مدام هم بزنید. اگر حرارت بالا باشد کرم زودتر به غلظت می‌رسد؛ اما خامی آرد و نشاسته گرفته نمی‌شود و طعم خامی داخل کرم کاملاً مشخص می‌شود که خوشایند نیست.

    پس حتما از حرارت کم و ملایم استفاده و مدام مواد را مخلوط کنید و از همزدن دست برندارید، چون ممکن است ته بگیره. مواد باید به آرامی و کاملاً یکدست به غلظت برسند.

    مراحل تهیه کرم پیراشکی
    بعد از مدتی همزدن وقتی مواد به غلظت رسید وانیل و کره را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند و مواد را تا زمانی روی حرارت نگه دارید که رد پره همزن روی مواد مشخص شود.

    بعد حرارت را خاموش کنید و کرم را داخل ظرف دیگری بریزید و روی آن سلفون بکشید و داخل یخچال قرار بدهید تا کاملا خنک شود. موقع استفاده از کرم داخل پیراشکی، کرم باید کاملا خنک شده باشد.

    مرحله هفتم: ورز دادن مجدد خمیر

    بعد از استراحت خمیر، پف آن را با دست بگیرید و مجددا چند دقیقه ورز بدهید تا هوای داخل خمیر کاملا خارج شود و بعد خمیر را ۲ قسمت کنید تا باز کردنش راحت‌تر باشد.

    آماده سازی پیراشکی کرم دار

    مرحله هشتم: قالب زدن خمیر

    کاغذ روغنی را روی صفحه کار قرار بدهید و خیلی کم با روغن چرب کنید. خمیر را روی آن با کمک وردنه به ضخامت حدود ۸ میلی متر باز کنید و بعد با کاتر گرد یا بیضی (اندازه کاتر دلخواهه) قالب بزنید.

    آموزش تصویری قالب زدن خمیر پیراشکی

    اضافات خمیر را جمع کنید و اجازه دهید خمیرهای قالب زده شده روی کاغذ روغنی بمانند. چون جا به جا کردن خمیر باعث می‌شود شکلش خراب شود.

    کاغذ روغنی را با قیچی ببرید و از هم جدا کنید تا هر خمیر به تنهایی روی کاغذ روغنی باشد.

    خمیرها را از هم فاصله بدهید، روی آن‌ها را با دستمال بپوشانید و نیم ساعت هم استراحت ثانویه بدهید. فاصله دادن بین خمیرها به این علت است که خمیر در استراحت ثانویه هم کمی پف می‌کند و اگر خمیرها کنار هم باشند ممکن است به هم بچسبند و جدا کردن و تکه تکه کردن کاغذ روغنی با قیچی به خاطر این است که جا به جا کردن خمیرها و در نهایت جدا کردنشان از کاغذ روغنی راحت‌تر باشد.

    بیشتر بخوانید: ساده‌ترین دستور تهیه خمیر پیراشکی خانگی

    تهیه پیراشکی کرم دار در خانهمابقی خمیر را هم به همین صورت قالب بزنید تا خمیر تمام شود و همه خمیرهای قالب زده را استراحت دهید.

    مرحله نهم: سرخ کردن پیراشکی

    داخل ظرف کوچکی روغن بریزید و اجازه دهید با حرارت کمِ رو به متوسط داغ شود و بعد پیراشکی‌ها را دانه دانه بردارید و از کاغذ روغنی جدا کنید و داخل روغن بندازید.

    مدام با قاشق از روغن روی پیراشکی و قسمت‌هایی که بیرون از روغن مانده بریزید و وقتی طرف دیگر کمی خودش را گرفت پیراشکی را برگردانید و اجازه دهید هر دو طرف به خوبی بپزند و سرخ شوند.

    طرز تهیه پیراشکی کرم دار
    حرارت نقش مهمی در کیفیت پیراشکی دارد اگر حرارت خیلی پایین باشد طوری که مدت زمان زیادی طول بکشد تا پیراشکی‌ها بپزند و سرخ شوند در نهایت پیراشکی‌های شما سفت و خشک می‌شوند.

    اگه حرارت بیش از اندازه لازم بالا باشد، پیراشکی‌ها به سرعت سرخ می‌شوند، در حالی که به طور کامل مغز پخت نشده و داخل پیراشکی‌ها خمیر می‌ماند.

    همینطور بالا بودن حرارت باعث می‌شوند روی پیراشکی‌ها و طرفی که داخل روغن نیست ترک بخورد و شکل قشنگ خودش را از دست بدهد.

    اندازه روغن هم اگر از حد لازم کمتر باشد باعث ترک خوردن پیراشکی می‌شود.

    مرحله دهم: گرفتن روغن اضافی خمیر

    بعد از اینکه تمام پیراشکی‌ها را سرخ کردید، آن‌ها را داخل صافی قرار دهید تا روغن اضافی‌شان بریزد و پیراشکی‌ها خنک شوند. پیراشکی‌ها را تا قبل از خنک شدن روی هم نچینید چون باعث نرم شدن آن‌ها می‌شود.

    مرحله یازدهم: اضافه کردن کرم به پیراشکی

    بعد از خنک شدن پیراشکی‌ها به کمک یک سیخ چوبی روی نقطه‌ای از پیراشکی را سوراخ کنید و سیخ را داخل پیراشکی به طرفین حرکت دهید. به این شکل فضای خالی برای قرار گرفتن کرم داخل پیراشکی ایجاد می‌شود.

    نحوه اضافه کردن کرم به پیراشکی

    کرم را از یخچال بیرون بیارید و داخل قیف بریزید. اگه کرم داخل یخچال سفت شده بود و شکل ظرف رو به خودش گرفته بود نگران نشین و مواد رو با قاشق هم بزنید تا به حالت اول برگرده. با کمک قیف از سوراخ ایجاد شده داخل پیراشکی رو با کرم پر کنید.

    روش دیگه ای که میتونید کرم رو داخل پیراشکی قرار بدین و راحت تره اینه که با یک چاقو از وسط پیراشکی ها رو نصف کنید (یا فقط قسمتی رو برش بدین تا فضا برای قرار گرفتن کرم داخل پیراشکی ایجاد بشه) و با قیف از کرم روی یک قسمت بزنید و قسمت دیگه رو روی اون قرار بدین.

    پیراشکی خوشمزه کرم دار

    بیشتر بخوانید: ۹ نوع طرز تهیه “پنکیک” خانگی؛ همراه با فوت و فن‌ها و ایده‌های تزیین

    تزیین پیراشکی کرم دار با شکلات

    حالا پیراشکی‌های شما آماده است و به همین صورت می‌توانید سرو کنید. از طرفی می‌توانید با الک کردن پودر قند روی پیراشکی یا تزیین با شکلات آن‌ها را زیباتر کنید.
    من برای تزئین از شکلات استفاده کردم. مقداری شکلات (مثلا حدود صد گرم) را با چاقو خرد کنید و داخل ظرفی بریزید و به روش بن ماری یا حرارت غیر مستقیم شکلات ها را آب کنید.

    آموزش بن ماری کردن شکلات

     پیراشکی‌ها را داخل شکلات فرو ببرید و بعد اجازه دهید شکلات اضافه سر بخورد و بریزد.

    بعد برگردانید و روی آن ترافل شکلاتی یا پسته خرد شده بریزید. من مابقی شکلات را هم داخل قیف ریختم و سر قیف را خیلی کم برش دادم و روی پیراشکی‌ها به حالت رفت و برگشتی از شکلات ریختم تا زیباتر شوند. اجازه دهید شکلات‌ها کاملاً خشک شوند و بعد از خوردن پیراشکی‌هاتون لذت ببرید.

    تزیین پیراشکی
    نکاتی در تهیه پیراشکی کرم دار:

    •  پیراشکی‌های آماده شده تا دو روز داخل یخچال قابل نگه داری هستند ولی روز اول و به صورت تازه کیفیت بیشتری دارند.
    •  بسته به اندازه و شکل قالب تعداد پیراشکی‌ها متغیر است ولی با اندازه قالب استفاده شده در تصویر این خمیر حدود ۱۶ عدد پیراشکی به شما می‌دهد.
    •  به جای درست کردن کرم می‌توانید کرمفیل وانیلی بخرید ( از لوازم قنادی ها) و داخل پیراشکی استفاده کنید و یا از کرم پاتیسیر استفاده کنید.
    •  در صورتی که مایل بودید میزان شیرینی کرم میانی بیشتر باشد می‌توانید مقدار شکر را تا ۲/۳ پیمانه افزایش بدهید.
    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۰ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.