آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه رولت حلوا؛ حلوای مجلسی ماه رمضان

حلوا یکی از دسرهای سنتی و ایرانی است که بسیار مقوی و خوشمزه بوده و طرفداران بسیاری دارد. حلوا پای ثابت مراسم‌های مذهبی و سفره ماه رمضان و ماه محرم است. یکی از جدید ترین شیوه های سرو حلوا به شکل رولت حلواست که شکل بسیار زیبا و سرو شیک و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

رولت حلوا در واقع رولتی است که به جای خامه داخل آن از حلوا استفاده شده است. سرو و پذیرایی از مهمان‌ها در این روش بسیار آسان است و حلوا ظاهری بسیار شیک و جالب دارد به علاوه حلوا و نان رولت در کنار هم باعث ایجاد طعمی بسیار خاص و خوشمزه میشوند که هر کسی را مجذوب خود میکند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    با طرز تهیه حلوا رولت در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

    مواد لازم برای حلوا سنتی:
    آرد سفید۲ پیمانه
    روغن مایعیک دوم پیمانه
    روغن جامدیک دوم پیمانه
    شکریک و نیم پیمانه
    آبدو و نیم پیمانه
    گلاب اعلایک چهارم پیمانه
    زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
    پودر هل (اختیاری)۱ قاشق مرباخوری

    مواد لازم حلوای سنتی در رولت حلوا

    مواد لازم برای رولت:
    تخم مرغ۴ عدد
    شکر برای سفیده تخم مرغ۵۰ گرم
    شکر برای زرده تخم مرغ۵۰ گرم
    آرد سفید۱۰۰ گرم
    نشاسته ذرت۲۰ گرم
    شربت بار یا عسل۱ قاشق غذا خوری
    آب۲ قاشق غذا خوری
    وانیلیک چهارم قاشق چای خوری

    مواد لازم رولت در رولت حلوا
    برای تهیه رولت همه مواد اولیه رو از قبل در محیط قرار بدین تا هم دمای محیط باشن.

    طرز تهیه رولت:

    ۱- سفیده و زرده های تخم مرغ رو از هم جدا کنید و سفیده ها رو داخل ظرف تمیز و خشک بریزین و با دور تند همزن برقی به مدت دو دقیقه بزنید تا کف کنه و بعد در حین هم زدن کم کم پنجاه گرم شکر رو به سفیده ها اضافه کنید.

    سفیده تخم مرغ و شکر در حلوا رولتی

    ۲- و انقدر هم بزنید تا سفیده های تخم مرغ کاملا فرم بگیرن و با برگردوندن ظرف از داخل ظرف بیرون نریزن. زرده های تخم مرغ رو داخل ظرفی بریزین و پنجاه گرم شکر رو بهش اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لگیمات پنیری به روش جنوبی

    اضافه کردن شکر به سفیده در حلوا رولتی

    ۳- و بعد وانیل و عسل را اضافه کنید.

    اضافه کردن وانیل و عسل در رولت

    ۴- و آب گرم رو به زرده‌ها اضافه کنید و با همزن برقی بزنید تا کاملا کرم رنگ بشه.

    اضافه کردن اب به مواد رولت حلوا

    ۵- مخلوط زرده های تخم مرغ رو به سفیده‌ها اضافه کنید و به آرومی با دور کند همزن در حد مخلوط شدن هم بزنید.

    اضافه کردن زرده و سفیده با هم در رولت حلوا
    ۶- نشاسته ذرت رو به آرد اضافه و کاملا مخلوط کنید (نشاسته ذرت از شکستن رولت هنگام رول کردن جلگیری میکنه) و مخلوط آرد و نشاسته رو در سه مرحله داخل ظرف الک کنید.

    اضافه کردن نشاسته ذرت به مواد رولت حلوا

    ۷- و با لیسک به آرومی و به حالت دورانی مخلوط کنید تا مواد یکدست بشه.

    مخلوط کردن مواد رولت حلوا با هم

    ۸- داخل سینی فر به ابعاد سی در چهل سانتی متر رو با کاغذ روغنی بپوشونید طوری که کناره های کاغذ روغنی از سینی بالا بیاد چون که این کناره ها به عنوان دستگیره برای بیرون آوردن رولت از سینی و جا به جا کردن اون کاربرد دارن.

    مایه رولت رو داخل قیف یکبار مصرف بریزین و داخل سینی فر رو با مواد پر کنید. و بعد با لیسک یا پالت مواد رو صاف و یکدست کنید.

    ریختن مواد رولت بر روی سینی در رولت حلوا

    ۹- سینی فر رو داخل فر از قبل گرم شده با دمای دویست درجه سانتی گراد به مدت حدودی ده دقیقه بپزین (دما در فرهای برقی باید بیست درجه پایین تر از دمای گفته شده باشه)

    زمان گفته شده در فرهای مختلف متفاوته (کمترین زمان پخت هشت دقیقه و ماکزیمم دوازده دقیقه داخل فر بمونه).

    رولت اگه زیاد داخل فر بمونه خشک میشه و موقع رول کردن میشکنه و همچنین بهتره که رولت رو زود از فر خارج نکنید و هنگام خارج کردن از فر روی رولت کمی قهوه ای شده باشه اگه رولت رو زودتر از موعد از فر خارج کنید روی اون چسبنده میشه.

    بعد از خارج کردن رولت از فر صبر کنید تا رولت کمی از داغی و حرارت بیفته.

    پختن نان رولت حلوا

    ۱۰- در این فاصله روی صفحه کار دستمال مناسبی قرار بدین و روی دستمال پودر قند الک کنید. رولت رو روی دستمال برگردونید.

    ریختن پودر قند بر روی رولت حلوا

    ۱۱- و به آرومی کاغذ روغنی رو از رولت جدا کنید.

    ورداشتن کاغذ روغنی از روی رولت حلوا

    ۱۲- قسمت اضافی دستمال رو روی رولت برگردونید و به آرومی شروع به رول کردن رولت از ابتدا کنید و این کار رو تا انتها ادامه بدین بعد رولت رو داخل یخچال قرار بدین تا خنک بشه.

    رولت در رولت حلوا
    برای داخل رولت از انواع حلواهای دلخواه مثل حلوای هویج یا حلوای تیره یا حلوای شیره انگور و … میتونید استفاده کنید و کاملا سلیقه‌ای هست ما در اینجا از حلوای سنتی و زعفرانی برای داخل رولت استفاده کردیم که هم رنگ زیبایی داره و هم طعم خوبی به این دسر میده.

    طرز تهیه حلوا سنتی در رولت حلوا:

    ۱۳- برای تهیه حلوا اول باید شربت حلوا رو آماده کنید برای این کار شکر و آب رو داخل ظرفی بریزین و روی حرارت متوسط قرار بدین تا دونه های شکر حل بشن و شربت شفاف بشه و شروع به جوشیدن کنه.

    درست کردن حلوا زعفرانی در رولت حلوا

    ۱۴- حرارت رو کم کنید و زعفران (مقدار استفاده از زعفران سلیقه ای و اختیاریه اما باید تا حدی اضافه بشه که طعم و رنگ لازم رو به حلوا بده) و گلاب رو به شربت اضافه کنید.

    اضافه کردن زعفران به رولت حلوا

    ۱۵-  و بعد حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین شربت خنک بشه( نیازی نیست شربت زیاد بجوشه و قوام بیاد). آرد سفید رو داخل تابه‌ای الک کنید.

    الک کردن آر در حلوا

    ۱۶- و روی حرارت ملایم قرار بدین و تفت بدین تا خامی آرد کاملا گرفته بشه و عطر آرد بلند بشه، حرارت بالا باعث میشه آرد زود بسوزه و حلوا طعم خوبی نداشته باشه پس حوصله به خرج بدین و با حرارت کم آرد رو تفت بدین همچنین مدام باید آرد رو داخل تابه تفت بدین و هم بزنین تا آرد به صورت یکدست تفت بخوره اگه آرد به صورت مداوم تفت داده نشه آرد کف ظرف تغییر رنگ میده و آرد رویی سفید باقی میمونه و این در طعم و رنگ و کیفیت نهایی حلوا تاثیر داره.

    در این مرحله میتونید رنگ نهایی حلوا رو تعیین کنید اگه آرد تغییر رنگ نده حلوای شما رنگ روشنی خواهد داشت و هر چقدر که آرد تغییر رنگ بده رنگ حلوا تیره‌تر میشه (من خامی آرد رو بدون ایجاد تغییر رنگ گرفتم).

    وقتی خامی آرد کاملا گرفته شد از روی حرارت بردارین و آرد رو مجددا الک کنید( الک کردن آرد بعد از تفت دادن در بافت و لطافت حلوا تاثیر زیاده داره پس حتما این کار رو انجام بدین).

    تفت دادن حلوا در رولت حلوا

    ۱۷- روغن مایع و روغن نیمه جامد رو داخل تابه بریزین و روی حرارت کم قرار بدین و بعد آرد الک شده رو به روغن ها اضافه کنید.

    اضافه کردن روغن مایع در آرد برای حلوا رولتی

    ۱۸- و هم بزنید تا مخلوط بشه. اجازه بدین آرد و روغن کمی روی حرارت داغ بشن و به تفت دادن حلوا ادامه بدین تا به رنگ شتری یا نسکافه‌ای در بیاد و بعد پودر هل رو به حلوا اضافه کنید. (ترکیب روغن مایع و روغن جامد بهترین نتیجه رو در حلوا ایجاد میکنه اما اگه به هر کدوم از روغن ها دسترسی نداشتین میتونید دیگری رو به جاش جایگزین کنید مثلا فقط از یک پیمانه روغن مایع استفاده کنید و یا برعکس)

    توی این مرحله میتونین رنگ نهایی حلوا رو چک کنین تا ببینین به رنگ مورد نظرتون رسیده یا نه.

    برای این کار باید یک قاشق از مایه حلوا بردارین و داخل ظرفی با کمی شربت مخلوط کنین و رنگ نهایی رو بسنجین اگه رنگ دلخواهتون بود باید شربت رو اضافه کنین و اگه دوست داشتین حلوا تیره تر باشه میتونین مدت بیشتری روی حرارت نگه دارین و مدام هم برنین تا رنگ حلوا تیره تر بشه.

    اضافه کردن پودر هل به آرد در حلوا۱۹- وقتی رنگ دلخواهتون حاصل شد شربت رو کم کم و در چند مرحله اضافه کنید هر بار یک ملاقه از شربت رو داخل تابه بریزین و بعد کاملا مخلوط کنید تا شربت جذب حلوا بشه و بعد ملاقه بعدی شربت رو اضافه کنید این کار رو تا آخر ادامه بدین.

    اضافه کردن شربت به حلوا باید حدود هشت الی ده دقیقه طول بکشه و نباید عجله کنین چون اضافه کردن یکجای شربت باعث میشه نتیجه خوبی به دست نیارید.

    اضافه کردن شربت به مواد حلوا

    ۲۰- بعد از اضافه کردن نصف شربت هر ازگاهی حلوا رو بچشین تا ببینین به شیرینی دلخواه رسیده یا نه چون ممکنه نیازی نباشه همه شربت رو استفاده کنین.

    بعد از اینکه شربت کاملا جذب حلوا شد و به رنگ و شیرینی دلخواه رسید از روی حرارت بردارین.

    اجازه بدین حلوا کمی از داغی بیفته. رولت رو از یخچال خارج کنید و به آرومی باز کنید.

    آماده کردن حلوا برای حلوا رولت
    ۲۱- حلوا رو داخل قیف بریزین و روی رولت رو با حلوا پر کنید (به جای استفاده از قیف میتونید حلوا رو با دست هم روی رولت پهن کنید و در انتها به آرومی وردنه بکشید تا صاف و یکدست بشه) و بعد به کمک پالت حلوا رو کاملا صاف کنید.

    پخش کردن حلوا بر روی رولت

    ۲۲- مقدار حلوایی که داخل رولت استفاده میکنید ضخامت مختلفی داخل رولت ایجاد میکنه و باعث میشه قطر رولت شما بزرگتر یا کوچکتر باشه این امر کاملا سلیقه ایه و بستگی به خودتون داره.

    رولت رو به آرومی از یک سمت رول کنید و این کار رو تا انتها ادامه بدین.

    رول کردن حلوا در رولت حلوا

    رولت رو برای چند ساعت داخل یخچال قرار بدین تا کمی خودش رو بگیره و بعد با یک چاقوی تیز برش بزنید و با گل محمدی یا پسته خرد شده تزئین کنید و داخل ظرف سرو بچینید همچنین میتونید رولت‌ها رو داخل کپسول قرار بدین.

    رولت حلوای خوشمزه برای ماه رمضان

    نکات تهیه رولت حلوا:

    1. فرم گرفتن سفیده تخم مرغ نقش بسیار مهمی در بافت رولت داره برای اینکه سفیده به خوبی فرم بگیره باید کاملا خالص و بدون چربی باشه از اونجایی که زرده تخم مرغ نوعی چربیه باید موقع جدا کردن سفیده و زرده خیلی مراقب باشیم.
    2. پره های همزن باید کاملا تمیز و خشک و عاری از هر گونه چربی باشه.
    3. جنس ظرفی که برای فرم دادن سفیده استفاده میکنیم بسیار مهمه ظرف های پلاستیکی چربی رو به خودشون جذب میکنن و خیلی وقت ها این چربی داخل منافذ ظرف میمونه و با شستن از بین نمیره و مانع از فرم گرفتن سفیده میشه بهتره از ظرف شیشه ای یا فلزی برای فرم دادن سفیده استفاده بشه.
    4. همچنین بهتره ظرف مورد نظر و پره‌های همزن رو قبل از استفاده به خوبی با صابون شستشو بدیم تا کاملا تمیز باشن و اجازه بدیم کاملا خشک بشن و رطوبت نداشته باشن و بعد مورد استفاده قرار بدیم.
    5. موقع همزدن سفیده‌های تخم مرغ همزن رو از یک جهت حرکت بدین مثلا در جهت عقربه های ساعت چون عوض کردن مداوم جهت هم زدن باعث میشه سفیده به خوبی فرم نگیره.
    6. برای حلوا بهتره از آرد سفید قنادی استفاده بشه این آرد باعث میشه حلوا لطیف تر بشه و طعم بهتری داشته باشه و بهتره از آرد نانوایی و سنگک استفاده نکنید.
    7. در صورت تمایل میتونین در انتها و قبل از خاموش کردن حرارت پنجاه گرم هم کره اضافه کنین این کار باعث میشه حلوا براق تر و خوش طعم تر بشه اما چربی حلوا رو هم زیاد میکنه.
    8. هر روغنی که در حلوا استفاده میشه باعث ایجاد ویژگی خاصی در حلوا میشه مثلا روغن جامد به خوب سرخ شدن آرد و پوک شدن اون کمک می‌کنه کره طعم مطلوبی به حلوا می‌ده و روغن مایع برای براق شدن حلوا استفاده میشه پس بهترین حالت وقتی ایجاد میشه که روغن‌ها جایگزین نشن.
    9. اگه حلوا به هر دلیلی خشک شد به آن شربت اضافه کنید.
    10. اگه حلوا شل بود آن را روی حرارت تفت دهید و خوب بهم بزنید تا جمع بشه.
    11. اگه حلوا تکه تکه شد و بهم نچسبید از کافی بودن روغن حلوا اطمینان حاصل کنید و کمی شربت به حلوا اضافه کنید.
    12. هل و گلاب و زعفران بهتره در لحظات پایانی به حلوا اضافه بشن تا عطرشون حفظ بشه.
    13. میتونید هل ساییده شده رو با مقداری آب جوش دم کنید و بعد صاف کرده و داخل شربت استفاده کنید.
    14. استفاده مناسب از میزان روغن و کره ارتباط مستقیمی با کیفیت حلوا داره اگه بیش از اندازه از روغن استفاده کنید روغن می‌بنده و کم‌تر از معمول استفاده کردن از روغن باعث ترک خوردن حلوا می‌شه.
    15. اگه شل بودن حلوا به دلیل اضافه‌ کردن بیش از اندازه روغن بود، توصیه به شما اینه که مقدار دیگری آرد اضافه کنید و اون رو با حلوا تفت بدید( البته این کار در مرحله قبل از اضافه کردن شربت میسره).
    16.  پخت رولت در دمایی بالاتر از باقی کیک های اسفنجی صورت می گیره و سینی رولت در فر داغِ داغ در مدت زمانی بین هشت الی دوازده دقیقه پخته می شه مدت دقیق پخت بسته به سایز رولت متغیره و مواد باید تا زمانی در فر بمونه که رویه چسبناک نداشته باشه و بافت فنری و اسفنجی ایجاد شده باشه اسفنج رولت فقط با این روش یعنی در دمای زیاد و مدت زمان کوتاه به بافتی می رسه که خشک نشه و و موقع پیچیدن ترک نخوره.
    ۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.