آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی خانگی؛ بهترین راه نگهداری نخود سبز

با تهیه کمپوت نخود فرنگی از خواص بی‌نظیر آن در تمام طول سال استفاده کنید. فصل بهار است و در میوه فروش‌ها می‌توانید سینی‌های بزرگ نخودفرنگی تازه را مشاهده کنید یک منبع غنی از ویتامین C، تقویت‌کننده سیستم ایمنی و حتی مفید برای استخوان‌های ما!

نخود فرنگی تازه در سالاد، الویه، سوپ، سالاد ماکارونی، پیتزا و بسیاری غذاهایی که با گوشت تهیه می شوند می‌توانید بکار برید.

برای این‌که بتوانید از دانه‌های جادویی نخودفرنگی در تمام سال بهره‌مند شوید با ما همراه باشید تا روش نگهداری آن را با تهیه کمپوت نخودفرنگی و فریز کردن آن به شما آموزش دهیم.

در این مقاله در اکالا بلاگ به آموزش کنسرو کردن نخودفرنگی و ارجحیت این روش نسبت به فریزر کردن میپردازیم.

مواد لازم برای کنسرو کردن نخود فرنگی
نخودفرنگی۲ کیلو
نمک۲ قاشق چایخوری حدودی
سرکه۴ قاشق غذاخوری
آببه میزان لازم
چند عدد شیشه با درب فلزیبه تعداد لازم

مواد اولیه برای کنسرو نخود فرنگی خانگی

مرحله اول | آماده سازی نخود فرنگی

نخود فرنگی تازه و سالم را خریداری کنید و اگر بافت بیرونی آن پلاسیده یا نرم است از خرید آن خودداری کنید.
نخود فرنگی‌ها را پاک کنید یعنی دانه‌های آن را از غلاف دربیاورید
یک قابله آب سرد مناسب را انتخاب کنید و نخودفرنگی‌ها را درون آن بریزید و تمیز بشویید.
بعد از شستن آب نخودفرنگی‌ها را بگیرید و درون قابلمه مناسبی با میزان کافی آب برای پختن بریزید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

     

    دون کردن نخود فرنگی ها

    مرحله دوم | پختن نخود فرنگی

     داخل قابلمه رو با آب پر کنید؛ میزان آب به قدری باشه که روی نخودفرنگی ها رو بپوشونه.

    در قابلمه رو بذارید و قابلمه رو روی حرارت کم قرار بدین تا به جوش بیاد. وقتی به جوش اومد، اجازه بدین نخودفرنگی‌ها به مدت ۳۰الی ۶۰ دقیقه بجوشن تا کاملا بپزن ( بعد از طی نیم ساعت، نخودفرنگی رو امتحان کنید اگه پخته بود، حرارت رو خاموش کنید و اگه هنوز خام بود اجازه بدین مدت بیشتری بجوشن).

    اگر حین پخت روی سطح مایع در حال جوش کف ایجاد شد با یک ملاقه مناسب کف روی آن را بگیرید. این کار باعث می‌شود کنسرو نخودفرنگی شما کاملا شفاف شود.

    بیشتر بخوانید: لیست سوپ‌های خوشمزه و ساده

    مرحله سوم | اضافه کردن نمک و سرکه

     وقتی نخودفرنگی‌ها کاملا پخته شدن، حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین کمی از حرارت بیفته؛ وقتی کمی خنک شد، سرکه و نمک رو به نخودفرنگی ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

    اضافه کردن نمک و سرکه به نخود فرنگینکته: اضافه کردن نمک و سرکه روی حرارت ممکنه باعث ایجاد شوک در نخودفرنگی‌ها بشه و رنگشون رو تیره کنه بنابراین اجازه بدین کمی خنک بشن و بعد اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: ۳ روش طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با نکات مهم و پرکاربرد

    دلیل اضافه کردن نمک و سرکه

    • سرکه: سرکه نقش نگهدارنده
    • نمک: علاوه بر نقش نگهدارندگی، باعث ایجاد طعم هم میشه.

    بعد از اضافه کردن نمک، چنتا از نخودفرنگی ها رو بچشین! اگه شوری حس نمیشد، مقدار بیشتری نمک اضافه کنید. طوری که طعم مطلوبی داشته باشه (میزان نمک رو میتونین با ذائقه خودتون هم تنظیم کنید و اگه کم نمک دوست دارید، نمک بیشتری اضافه نکنید)

    در اینجا یکی از متداول‌ترین روش‌های پخت نخودفرنگی را تقدیم حضور شما کردیم اما می‌توانید به روش‌های دیگری نیز نخودفرنگی خود را بپزید که در ادامه به شما خواهیم گفت.

    روش‌های پخت نخودفرنگی

    روش‌های پخت نخود فرنگی

    نخودفرنگی را به چند روش می‌توانید بپزید.

    بخار پز کردن | پخت سریع نخود فرنگی تنها در ۵ دقیقه!

    برای بخارپز کردن نخودفرنگی آن را شسته و در سبد مخصوص بخارپز کردن قرار دهید. قابلمه آب را بر روی شعله قرار دهید و سبد نخودفرنگی را بعد از جوش آمدن آب بر روی آن بگذارید. نخودفرنگی‌ها خیلی سریع پخته و در کمتر از ۵ دقیقه آماده هستند.

    جوشاندن نخود فرنگی

    راه دیگر آن جوشاندن نخودفرنگی است.

    در یک قابلمه آب به همراه نمک به اندازه یک قاشق غذاخوری بریزید و بگذارید آب بجوشد. نخودفرنگی‌ها را درون آن ریخته و بعد از ۵ دقیقه نخودفرنگی شما می‌پزد.

    استفاده از ماکروفر برای پختن نخودفرنگی

    نخودفرنگی فریزری را در ماکروفر قرار دهید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه نخودفرنگی در ماکروفر می‌پزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کنسرو برگ مو خانگی؛ ساده و سریع

    مرحله چهارم | روش‌های نگهداری نخود فرنگی کنسرو شده:

    1.  نخودفرنگی‌ها رو به همین صورت و به همراه آبی که داخل ظرف هست، داخل فریزر نگه داری کنید و هروقت نیاز بود بیرون بیارید تا یخش آب بشه و استفاده کنید.
    2.  برای کنسرو کردن، نخودفرنگی های پخته شده رو داخل ظرف های شیشه ای با در فلزی مثل ظرف سس یا آبمیوه و… بریزین و از آب نخودفرنگی هم استفاده کنید تا شیشه ها کاملا با نخودفرنگی و آب پر بشن. ( آب روی نخودفرنگی ها رو بگیره)
    3.  در شیشه ها رو کاملا محکم ببندید.  رو داخل قابلمه ای بچینید و داخل قابلمه رو با آب پر کنید تا حدی که نصف شیشه ها داخل آب باشه.
    4.  قابلمه رو روی حرارت کم بذارین تا آب بجوش بیاد و اجازه بدین نیم ساعتی بجوشه.
    5.  بعد حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین شیشه ها داخل همون آب خنک بشن و بعد از ظرف خارج کنید.

    حالا کنسرو های نخودفرنگی شما آمادست و میتونید داخل یخچال نگهداری کنید.

    مزایای کنسرو کردن نخود فرنگی

    ۱- نخودفرنگی ها رو به صورت خام یا پخته داخل فریزر میتونید نگه داری کنید؛ اما کنسرو کردن نسبت به فریزر کردن ارجحیت دارد. اگرچه انجماد یا یخ زدن بهترین شیوه نگه داری سبزی ها از جمله باقلا سبز و نخودفرنگی است. ولی این روش هم دارای معایبی هم هست؛ از جمله تغییر رنگ سبز سبزی ها به قهوه ای، تغییر طعم یا گرفتن بوی فریزر، اشغال کردن فضای زیاد در فریزر.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش نگهداری زنجبیل

    ۲- با استفاده از کنسرو کردن، میتونید بدون داشتن این معایب و با حفظ خواص نخودفرنگی، اون رو برای فصول سرد نگهداری کنید. نخودفرنگی علاوه بر خوشمزه بودن خواص بسیار زیادی هم دارد خالی از لطف نیست با برخی از خاصیت این دانه های کوچک مغذی آشنا بشیم.

    آیا کنسرو نخود فرنگی خاصیت کمتری نسبت به نوع تازه آن دارد؟

    جالب است بدانید نخود فرنگی پخته شده که به‌صورت کنسرو شده یا فریزشده مورد استفاده قرار می‌گیرد تفاوت ناچیزی با نمونه تازه آن دارد و تقریبا تمام خواص نخودفرنگی تازه در فرم کمپوت‌شده آن نیز موجود است.

    فواید کنسرو نخود فرنگی چیست؟

    یک وعده ۸۰ گرمی پخته شده نخودفرنگی حاوی:

    کالری۶۳ کیلوکالری
    پروتئین۵.۴ گرم
    فیبر۴.۵ گرم
    چربی۱.۳ گرم
    پتاسیم۱۸۴ میلی گرم
    آهن۱.۲ میلی گرم
    ویتامین C۱۳ میلی گرم
    فسفر۱۰۴ میلی گرم

    ۵ خاصیت بی نظیر نخودفرنگی:

     

    1.  یک منبع غنی از پروتئین گیاهی که سرشار از  از فیبر است این خاصیت نخودفرنگی را به یک جزء رضایت‌بخش با ارزش غذایی بالا از یک وعده‌غذایی تبدیل می‌کند.همچنین نخودفرنگی یک منبع گیاهی مفید از آهن هستند که برای ساخت گلبول‌های قرمز خون و انتقال اکسیژن در بدن بسیار مفید هستند.
    2.  نخود فرنگی مدیریت قند خون را بهبود می بخشد. نخودفرنگی حاوی نشاسته به شکل آمیلوز است که هضم ما را کند می‌کند و در نتیجه به بهبود تعادل قند خون ما کمک کند. نخودفرنگی همچنین حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، ویتامین‌های B و ویتامین C است که همگی به مدیریت قند خون کمک می‌کنند.
    3.  نخودفرنگی سرشار از فیبر است که هم از سلامت گوارش حمایت می‌کند و هم به باکتریهای مفید روده که نقش مهمی در سلامت ما دارند، سوخت می‌دهد. بسیاری از محتوای فیبر محلول است که ممکن است یبوست را کاهش دهد. خوردن فیبر بیشتر با کاهش خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها از جمله چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سرطان مرتبط است.
    4.  به سلامت قلب کمک می کند، نخودفرنگی حاوی مواد معدنی دوستدار قلب از جمله منیزیم، پتاسیم و کلسیم است و همچنین سرشار از مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C و همچنین مواد مغذی گیاهی از جمله کاروتنوئیدها و فلاونول‌ها است که محافظ قلب هستند و از عملکرد قلب و عروق پشتیبانی می‌کنند. فیبر محلول موجود در نخودفرنگی به ما کمک می‌کند تا سطح کلسترول، به‌ویژه کلسترول LDL را مدیریت کنیم.
    5. از عوامل کاهش سرطان خطر ابتلا به سرطان است. گنجاندن منظم حبوبات، مانند نخودفرنگی، در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را به دلیل سطوح بالای آنتی‌اکسیدان آنها کاهش دهد. نخودفرنگی همچنین حاوی ترکیبات طبیعی به نام ساپونین است که نشان‌داده‌شده است که این ترکیبات به محافظت در برابر برخی از انواع سرطان کمک می‌کنند. 

     

    این بود طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی! برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.


    منبع :www.bbcgoodfood.com

    ۴.۱/۵ (۱۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۶ دیدگاه ها

    1. سلام ببخشید ممنون از مطالب مفیدی که برامون میذارید فقط یه سوال ببخشید این سرکه ای که داخل کنسرو نخود فرنگی ریخته میشه باید قرمز باشه یااز سرکه سفید هم میشه استفاده کرد یا اگه سرکه قرمز میخواد میشه راهنمایی کنید کدومش بهتره

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.