نکات آشپزی

۲ طرز تهیه کنسرو برگ مو خانگی؛ ساده و سریع

درست کردن کنسرو برگ مو یکی از بهترین روش‌های نگهداری برگ مو در خانه است که به شما کمک می‌کند تا در هر زمانی از سال به برگ مو دسترسی داشته باشید.

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه کنسرو برگ مو خانگی و همه فوت و فن‌های درست کردن آن آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه کنسرو برگ مو (روش اول):
برگ مو۵۰ عدد
سرکه۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک۳ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کنسرو برگ مو در خانه (روش اول)

درست کردن کنسرو برگ مو حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و ماندگاری آن حدود ۱ سال است. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل تهیه کنسرو برگ مو به روش خانگی آشنا شوید.

مرحله اول: برگ‌ها را بشویید و خشک کنید

برای شروع باید برگ‌ها را با آب فراوان بشویید و سپس در یک ظرف آب بریزید. مقداری سرکه و نمک به آب اضافه کنید و اجازه دهید برگ‌ها برای ۱۵ دقیقه در این محلول بمانند و ضدعفونی شوند.

در ادامه برگ‌ها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافه‌شان خارج شود. به خاطر داشته باشید که برای تهیه کنسرو برگ مو باید از برگ‌های سالم و بدون زدگی استفاده کنید.

مراحل تهیه کنسرو برگ مو در خانه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم: آب و سرکه را بجوشانید

    در یک قابلمه مقداری آب بریزید و بعد نمک و سرکه را اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود.

    مرحله سوم: برگ موها را بجوشانید

    در این مرحله باید یک قابلمه آب دیگر روی حرارت قرار دهید و زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، برگ‌های شسته شده را به آرامی در آب جوش قرار دهید. درب قابلمه را برای ۱۰ دقیقه روی آن بگذارید تا برگ‌ها نرم شوند. سپس آن‌ها را آبکش کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار

    مرحله چهارم: برگ موها را در شیشه بریزید

    برگ‌ها را به صورت ۵ تا ۱۰ تایی روی هم قرار دهید و به آرامی رول کنید. سپس به آرامی در یک شیشه تمیز و خشک قرار دهید تا شیشه کاملا پر شود. حالا داخل شیشه را با ترکیب آب، سرکه و نمکی که از قبل درست کرده بودید، پر کنید. برگ‌ها را به همین شکل در چند شیشه بریزید.

    روش درست کردن کنسرو برگ مو به روش خانگی

    مرحله پنجم: کنسرو برگ مو را آماده کنید

    شیشه‌های کنسرو برگ مو را در یک قابلمه بچینید و قابلمه را تا نیمه با آب سرد پر کنید. حالا قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

    کنسرو برگ موی خانگی شما آماده است، می‌توانید شیشه‌ها را از قابلمه خارج کنید و آن‌ها را برای ۶ تا ۸ ساعت به صورت وارونه روی کابینت قرار دهید تا هوای اضافه‌شان به طور کامل خارج شود و کاملا خنک شوند. می‌توانید تا ۱ سال از این کنسروها برای تهیه دلمه برگ موی خانگی استفاده کنید.

    طرز تهیه کنسرو برگ مو خانگی (روش دوم)

    در این روش باید برگ‌ها را بدون جوشاندن در شیشه قرار دهید و کنسرو کنید. آماده کردن این کنسرو حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. برای شروع باید برگ‌ها را بشویید و خوب خشک کنید.

    سپس هر ۴ تا ۵ برگ را روی هم قرار دهید و رول کنید و داخل شیشه‌های تمیز و خشک بگذارید. در ادامه داخل شیشه‌ها را با آب نمک پر کنید و درب شیشه‌ها را محکم ببندید. شیشه‌ها را داخل قابلمه قرار دهید و مقداری آب در قابلمه بریزید.

    قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و صبر کنید تا شیشه‌ها برای ۱۵ دقیقه بجوشند. به خاطر داشته باشید که این ۱۵ دقیقه درست از زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد آغاز می‌شود.

    بعد از این که شیشه‌ها ۱۵ دقیقه جوشیدند، باید آن‌ها را به صورت وارونه نیز در آب جوش قرار دهید تا ۱۵ دقیقه دیگر هم به این شکل بجوشند. در انتها شیشه‌ها را از قابلمه خارج کنید و در مکانی خشک و خنک و دور از نور قرار دهید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه کنسرو برگ مو خانگی

    نکات و فوت و فن‌های تهیه کنسرو برگ مو خانگی

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه کنسرو برگ مو خانگی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • بعد از آماده کردن این کنسروها نیاز نیست آن‌ها را در یخچال قرار دهید. با کنسرو کردن برگ مو می‌توانید تا به یک سال از برگ مو را در محیطی خشک، خنک و تاریک استفاده کنید.
    • بعد از باز کردن درب این کنسروها باید برگ‌ها را در عرض چند روز استفاده کنید.
    • طرز استفاده از برگ مو شور بسیار ساده است. از آن جایی که برای تهیه کنسرو برگ مو باید برگ‌ها را در ترکیب آب نمک و سرکه قرار دهید، می‌توانید قبل از مصرف برگ‌ها را چند ساعت در آب معمولی بیندازید تا شوری آن‌ها گرفته شود.
    • برای تهیه کنسرو برگ مو می‌توانید برگ‌ها را رول کنید و در شیشه آب معدنی یا شیشه نوشابه بریزید و سپس داخل بطری را با آب نمک پر کنید. در این روش ممکن است ماندگاری برگ‌ها مقداری کمتر باشد.
    • برای تهیه این کنسرو باید از شیشه‌های کاملا خشک و تمیز استفاده کنید.
    • اگر در زمان جوشاندن برگ‌ها روی آب شناور می‌مانند، می‌توانید با قاشق، یک ظرف یا جسم سنگین برگ‌ها را داخل آب فرو کنید تا به خوبی بپزند و نرم شوند.
    • بعد از آماده شدن این کنسرو حتما آن را چند ساعت به صورت وارونه قرار دهید تا هوای اضافه داخل شیشه خارج شود و به اصطلاح پلمپ شود.
    • بعد از قرار دادن برگ موها در آب باید صبر کنید تا رنگ آن‌ها تغییر کند. سپس می‌توانید آن‌ها را از آب خارج کنید.
    • برای نگهداری این برگ‌ها باید شیشه کنسرو را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
    • برای جلوگیری از کپک زدن برگ‌ها می‌توانید ۲ عدد خلال دندان یا سیخ چوبی را به صورت عمود روی شیشه قرار دهید. این کار از بالا آمدن برگ‌ها در شیشه جلوگیری می‌کند و مانع خراب شدن آن‌ها می‌شود.
    • بعد از تهیه برگ مو باید بلافاصله آن‌ها را بشویید و کنسروی کنید تا رنگ برگ‌ها تیره نشود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه‌ای

    دلمه برگ مو از آن غذاهایی است که اکثر افراد از خوردن آن لذت می‌برند. اگر شما هم عاشق طعم این غذا هستید، می‌توانید برگ موهای تازه را به روش‌هایی که در این مقاله از مجله آشپزی اکالا گفته شد، کنسرو کنید و با خیال راحت در تمام طول سال از برگ‌های کنسرو شده‌ای که خودتان درست کرده‌اید استفاده کنید.

    اگر تجربه درست کردن کنسرو برگ مو را دارید، می‌توانید نظرات و پیشنهادات خودتان را با و ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی به اشتراک بگذارید.

    ۳.۷/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.