برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (سه شنبه ۲۸ فروردین)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در بیست و هشتمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- چلو گوشت

یکی از غذاهای لذیذ، سنتی و اعیانی ایرانی‌ها چلو گوشت است که اغلب این غذا را برای مهمانی که خیلی برایشان مهم و عزیز است درست می‌کنند. چلو گوشت ساده معمولا از گوشت گردن یا ماهیچه گوسفند که آن را طعم دار کرده‌اند، تهیه و همراه با برنج در وعده ناهار سرو می‌شود.

بعضی‌ها این غذا را به همراه باقالی پلو نوش جان می‌کنند که در آن صورت اسم غذا چلو گوشت نیست. گوشت در این غذا بهتر است، ماهیچه یا گردن گوسفند باشد. البته ماهیچه غذای شما را لذیذتر خواهد کرد اما باز هم سلیقه‌ای است و بستگی به طبع و مزاج شما دارد.

چند نکته برای تهیه چلو گوشت مجلسی با گوشت گوسفندی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه چلو گوشت

    مراحل تهیه چلو گوشت به شرح زیر است:

    1. در گام اول برنج را پاک کنید، بشویید و به ازای هر پیمانه برنج یک قاشق غذا خوری نمک بریزید، سپس برنج را با آب بخیسانید، به گونه‌ای که آب دو تا سه بند انگشت روی برنج را بپوشاند.
    2. در این مرحله گوشت را پاک کنید، بشویید و در یک صافی قرار دهید تا آب آن خشک شود. حال پیاز را پوست بگیرید، بشویید و سپس بسیار ریز خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید، بعد از داغ شدن روغن، پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شود.
    3. اکنون گوشت را به پیازهای طلایی شده اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند، سپس مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت اضافه کنید و کاملا محتویات قابلمه را هم بزنید تا مواد رنگ بگیرند.
    4. سپس ۲ تا ۳ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید و برگ بو را در داخل قابلمه بگذارید. سپس درب قابلمه را ببندید و میزان حرارت را کم کنید. بعد از حدود دو ساعت به غذا نمک اضافه کنید و منتظر بمانید تا روند پختن گوشت تکمیل شود.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه چلو گوشت کلیک کنید.

    ۲- چلو خورشت قیمه بادمجان

    چلو خورشت قیمه بادمجان یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است، که پایه ثابت اکثر مهمانی‌ها به حساب می‌آید. این غذا شباهت بسیاری به خورشت قیمه دارد و مواد تشکیل دهنده آن عبارت‌اند از: بادمجان، گوشت و لپه که به همراه پلو سرو می‌شود.

    البته چلو خورشت قیمه بادمجان را با مرغ نیز درست می‌کنند. این غذای خوشمزه به خاطر استفاده بادمجان در آن سرشار از آهن است و برای رفع کم خونی بسیار مفید است.

    طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان به شرح زیر است:

    1. برای آماده سازی اولیه لازم است لپه را از چند ساعت قبل در آب ولرم خیس کنیم. این میزان بسته به نوع حبوبات شما متغیر است ولی به لحاظ زودپر بودن لپه نسبت به حبوبات دیگر به زمان زیادی برای خیس خوردن نیاز ندارد.
    2. بادمجان‌ها را نیز پوست می‌کنیم و به صورت ورقه‌ای برش زده و در مخلوط آب نمک خیس می‌کنیم. این کار باعث گرفته شدن تلخی بادمجان می‌شود. حتما یک کاسه روی بادمجان‌ها بگذارید تا به طور کامل داخل آب فرو بروند و برای مدت ۱ ساعت به همین صورت باقی بمانند.‌ 
    3. سپس ۲ عدد پیاز درشت را نگینی خرد می‌کنیم و تا زمانی که طلایی شوند آن را تفت می‌دهیم. بعد گوشت قیمه‌ای را به آن اضافه می‌کنیم و گوشت را نیز کمی تفت می‌دهیم.
    4. زیر حرارت باید ملایم رو به بالا باشد تا گوشت قبل از آب انداختن سرخ شود و بهتر است که از یک الی دو تکه گوشت خورشتی استخوان دار نیز استفاده کنید که در کنار گوشت قیمه‌ای و جوشیدن در خورشت باعث خوشمزه‌تر شدن آن بشود.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان کلیک کنید.

    ۳- اشترودل مرغ و قارچ

    اشترودل در واقع نوعی شیرینی اتریشی است که با مواد شیرین مثل شکلات یا سیب پر می‌شود، اما می‌توان آن را با مواد مختلف مثل مرغ، گوشت یا سبزیجات نیز آماده کرد. اشترودل مرغ و قارچ یک غذای بین المللی و پرطرفدار است که می‌تواند به عنوان یک غذای فانتزی برای وعده ناهار آماده شود.

    اگر اشترودل را در سایز کوچک آماده کنید، می‌توانید به عنوان فینگر فود یا پیش غذا هم سرو کنید. این غذای خوشمزه بسیار مورد علاقه بچه‌ها نیز است و شما می‌توانید آن را به همراه سس کچاپ و انواع سبزیجات نوش جان کنید.

    مراحل تهیه اشترودل مرغ و قارچ

    مراحل تهیه اشترودل مرغ و قارچ

    مراحل تهیه اشترودل مرغ و قارچ به شرح زیر است:

    1. برای تهیه اشترودل اول باید مواد داخلی آن را آماده کنیم. برای این کار سینه مرغ را به همراه یک عدد پیاز خلالی خرد شده تفت بدهید و نمک و فلفل اضافه کنید تا رنگ مرغ تغییر کند. بعد به مرغ آب جوش اضافه کرده و در قابلمه را بگذارید تا مرغ بپزد.
    2. پس از پخت، مرغ را با چاقو خرد کرده و یا اینکه با دست ریش ریش کنید. یک عدد پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کنید، با دو قاشق روغن داخل ماهیتابه بریزید و با حرارت کم سرخ کنید تا طلایی شود.
    3. سپس رب گوجه فرنگی را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید تا خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند. 
    4. حال فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده، ذرت، قارچ پخته و هویج نگینی خرد شده و بخار پز شده را به ترکیب بالا اضافه و مخلوط کنید.
    5. اکنون نمک، فلفل و آویشن را به محتوای ماهیتابه اضافه کنید، اجازه بدهید مواد کمی تفت بخورد و به مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای بین المللی فانتزی و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه اشترودل مرغ و قارچ کلیک کنید.

    ۴- کوکوی کنگر با سیب زمینی

    کوکوی کنگر از جمله انواع کوکوهای خوشمزه و با طعمی بی‌نظیر است که در عین حال خواص تقویتی زیادی نیز دارد. این کوکو طرز تهیه بسیار آسانی دارد و شما می‌توانید آن را در مدت زمان کوتاهی با مواد اولیه متنوعی همچون کنگر، سیب زمینی، سینه یا ران مرغ، پیاز، تخم مرغ و… برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه کوکوی کنگر با سیب زمینی

    مراحل تهیه کوکوی کنگر با سیب زمینی

    مراحل تهیه کوکوی کنگر با سیب زمینی به شرح زیر است:

    1. ابتدا سیب‌ زمینی‌های شسته شده را داخل قابلمه‌ای با مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا کاملا بپزند. پس از پخت سیب‌ زمینی‌ها می‌توانید آن را کنار بگذارید.
    2. حال کنگرها را شسته و داخل قابلمه‌ای مناسب مقداری آب بریزید و کنگرها را داخل قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید تا کامل بپزد.
    3. در این مرحله تکه‌های مرغ (سینه یا ران) را داخل قابلمه با مقداری آب روی حرارت قرار دهید و یک عدد پیاز و هویج را با مقداری نمک، فلفل‌ سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید، اجازه دهید مرغ‌ها کاملا بپزند.
    4. در این مرحله پیاز را نگینی خرد کنید و داخل تابه‌ای مناسب با مقداری روغن روی حرارت تفت دهید تا پیازها سرخ و طلایی شوند.
    5. در یک ظرف مناسب مقداری زعفران را با مقدار کمی آب بریزید و بگذارید دم بکشد و کاملا غلیظ شود.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و مقوی روی لینک طرز تهیه کوکوی کنگر با سیب زمینی کلیک کنید.

    ۵- چیکن کوردن بلو

    کوردن بلو نوعی غذای آمریکایی است که در اصل از آشپزی فرانسوی الهام گرفته شده و از غذاهای معروف بین المللی به حساب می‌آید. کوردن بلو در واقع گوشتی است که بین آن ژامبون و پنیر قرار می‌دهند، بعد سرخ می‌کنند و با سس سرو می‌شود.

    چیکن کوردن بلو برخلاف نام به ظاهر سختی که دارد، بسیار راحت و بی‌ دردسر آماده می‌شود و بسیار خوشمزه و لذیذ است. این غذا می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب، متفاوت و شیک برای ناهار امروزتان باشد.

    مراحل تهیه چیکن کوردن بلو

    مراحل تهیه چیکن کوردن بلو

    مراحل تهیه چیکن کوردن بلو به شرح زیر است:

    1. برای شروع کار ابتدا سینه مرغ را برش افقی بدهید و سپس سینه مرغ را به دو قسمت تقسیم کنید تا کمی نازک‌تر شود.
    2. هر برش را بین سلفون قرار بدید و با بیفتک کوب یا وردنه به خوبی بکوبید تا کاملا پهن و نازک شود. ولی دقت کنید که سینه مرغ پاره نشود. نازک کردن مرغ به این خاطر است که مرغ در زمان سرخ کردن خام نماند و به خوبی سرخ شود و بپزد.
    3. بعد از اینکه سینه‌های مرغ را با بیفتک کوب به خوبی نازک و پهن کردید، تمام قسمت‌های سینه‌ی مرغ را به نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و پیاز آغشته کنید.
    4. حال سینه مرغ را پشت و رو کنید و به تمامی قسمت‌های مرغ نمک، فلفل و ادویه بزنید. سپس سینه مرغ پهن و نازک شده که به ادویه آغشته کردید را روی سلفون قرار دهید و بعد شروع کنید به چیدن ورقه‌های کالباس. ورقه‌ها و برش‌های ژامبون یا کالباس را روی سینه مرغ پهن شده قرار دهید.
    5. سپس روی ژامبون را به میزان کافی با پنیر ورقه‌ای یا پنیر پیتزا بپوشانید. حال به وسیله‌ی سلفونی که در ابتدا زیر سینه مرغ پهن کردید، شروع کنید به رول کردن سینه مرغ و به آرامی با حرکت سلفون سینه مرغ را رول کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و جذاب روی لینک طرز تهیه چیکن کوردن بلو کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۲.۸/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.