دانستنی

با تفاوت‌ بین توت سیاه و سفید آشنا شوید!

توت میوه خوشمزه تابستانی است که طعم شیرینی دارد و به صورت توت تازه یا خشک استفاده می‌شود. این میوه شیرینی و مقوی خواص و ارزش غذایی بالایی دارد و به دو شکل توت سیاه و توت سفید وجود دارد. اما این دو نوع توت چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

در این مقاله از اکالا بلاگ همراه ما باشید تا تفاوت‌های توت سیاه و سفید را بررسی کنیم.

مقایسه تفاوت‌های توت سیاه و سفید

در ادامه با بررسی مشخصه‌ها و ترکیبات توت سفید و سیاه به مقایسه تفاوت بین این دو میوه می‌پردازیم.

توت سفید و مشخصه‌های آن

درخت توت سفید سریع رشد می‌کند و برگ‌های آن به شکل نوک تیز و دندانه‌دار است. برگ‌های توت در زمستان می ریزند و میوه توت نیز به طول ۲ تا ۲.۵ سانتی‌متر به رنگ سفید است.

توت سفید بومی شمال چین است و از آنجا به مناطق دیگر نیز برده شده است. در حال حاضر توت سفید در نواحی مختلفی از هند، افغانستان، ایران و… کشت می شود. هر ۱۰۰ گرم توت سفید خشک ۳۶۰ کالری دارد.

ترکیبات توت سفید

توت سفید از نظر ترکیبات شباهت زیادی به توت سیاه دارد با این تفاوت که توت سیاه ترکیبات بنفش و قرمز رنگ آنتوسیانین و اسیدهای گیاهی را دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مقایسه تفاوت‌های توت سیاه و سفید

    موارد مصرف توت سفید

    توت سفید طبع گرمی دارد و در طب سنتی توصیه به مصرف به همراه زیره و سکنجبین شده است. توت سفید برای درمان یبوست و دیابت استفاده می‌شود. همچنین از پوست درخت آن نیز برای درمان سرفه، خس خس سینه، سردرد، زخم چشم و به عنوان گیاه ادرار‌آور استفاده می‌شود.

    توت سیاه و مشخصه‌های آن

    توت سیاه درختی با برگ‌های ریز به ارتفاع ۲۰ متر است که برگ‌های نامنظم و دندانه‌دار آن به رنگ سبز تیره است. میوه توت‌سیاه یا شاتوت نیز به رنگ بنفش تیره است میوه تازه آن مزه ترش و شیرینی دارد.

    همه بخش‌های درخت توت سیاه از جمله برگ، پوست، ریشه و میوه آن خواص درمانی دارد. توت سیاه به طور کلی در همه نقاط ایران بخصوص شمال، غرب، جنوب غربی کشت می‌شود.

    بیشتر بخوانید: میزان مجاز مصرف روزانه توت خشک چقدر است؟

    انواع توت سیاه

    انواع توت سیاه به شرح زیر است:

    • ولینگتون: ویلنگتون به رنگ قرمز و به طول ۳ و عرض ۱ سانتی‌متر با بافت نرم و طعم خوشمزه است که چندین هفته طول می‌کشد تا میوه آن برسد.
    • کیستر: کسیتر نوعی توت‌سیاه درشت به رنگ بنفش تیره یا سیاه است که میوه کاملا رسیده آن به رنگ قرمز روشن و با مزه شیرین است.
    • چلسی: نوع دیگری از توت سیاه به رنگ قرمز رنگ و خوش‌طعم است که از آن برای تهیه انواع مربا، شربت و پای استفاده می‌شود. درخت چلسی هر دو سه سال میوه می‌دهد.

    ترکیبات توت سیاه

    توت سیاه شامل گلوکز، پروتئین، مواد رنگی، اسید مالیک، سیتریک، تارتریک و پکتین است.

    بیشتر بخوانید: فواید توت برای جلوگیری از آلزایمر

    توت سیاه و مشخصه‌های آن

    موارد مصرف توت سیاه

    در طب سنتی از تمام قسمت‌های درخت توت‌سیاه استفاده می‌شود و خواص درمانی متعددی دارد. از جمله فواید این میوه می توان به درمان جذام، کزاز، اشاره کرد.

    برگ‌های درخت توت سیاه نیز خاصیت ضد باکتریایی دارد که برای کاهش قند خون، تسکین دندان درد، به عنوان ملین و بهبود مشکلات چشمی کاربرد دارد. ساقه‌های درخت توت سیاه نیز ادرار‌آور، کاهش دهنده فشار خون و ضد سرفه است.

    از همه مهم‌ترین میوه توت سیاه است که با مزه اسیدی و مطبوعی که دارد می‌توان به صورت تازه یا پخته شده به شکل مربا و شربت مصرف کرد. در داروسازی نیز از مزه و رنگ توت سیاه برای تولید انواع شربت استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد توت سیاه با پنیر

    همانطور که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا بیان شد توت سفید و سیاه از نظر ترکیبات بسیار به هم شباهت دارند اما توت سیاه ترکیباتی دارد که موجب شده رنگ آن قرمز یا بنفش تیره شود. از انواع توت سفید و سیاه برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله سرماخوردگی، مشکلات ریوی، دیابت، فشار خون و … استفاده می‌شود.

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. ما یک نوع توت سیاه داریم که نیشابوری ها بهش دلخار میگویند و دانه های درشتی داشته و از طریق همین دانه تکثیر میشود و فوق العاده بی مزه است
      و شاتوت و توت سفید را بر روی همین نهالهای دلخار پیوند میزنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.