سبک زندگینکات خانه داری

۷ روش‌ طلایی برای برق انداختن ظروف چدن

ظروف چدن از بهترین انواع ظروف برای پخت و پز هستند که بعد از استفاده باید به روش درستی تمیز شوند تا ظاهر آن‌ها کدر نشود. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های برق انداختن ظروف چدن آشنا شوید.

۷ روش فوق‌العاده برای برق انداختن قابلمه چدن

استفاده روزانه از قابلمه و ماهیتابه چدن موجب می‌شود تا این ظروف بعد از مدتی تغییر رنگ دهند و ظاهر اولیه خود را از دست بدهند. در ادامه این بخش به ۷ روش فوق العاده برای تمیز کردن و برق انداختن ظروف چدن اشاره شده است.

۱- قرار دادن ظروف چدن در فر

برای تمیز کردن ظروف چدن قدیمی می‌توانید فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس یک دستمال را به روغن آغشته کنید و تمام سطح داخلی و خارجی قابلمه چدن را با آن چرب کنید.حالا ظرف مورد نظرتان را برای حدود ۱ ساعت در فر داغ قرار دهید.

در ادامه فر را خاموش کنید و اجازه دهید قابلمه در فر خنک شود. حالا ظرف را برعکس در فر قرار دهید و دوباره فر را روشن کنید. ۱ ساعت دیگر صبر کنید و بعد ظرف را از فر خرج کنید و سطح داخلی و بیرونی آن را با دستمال به خوبی تمیز کنید.

به خاطر داشته باشید که در این روش بو و دود زیادی در فر ایجاد می‌شود و از همین رو باید هود را روشن و پنجره‌ها را باز بگذارید تا بوی آن آزارتان ندهد.

۲- شستن ظرف چدن با صابون

صابون یکی از بهترین تمیز کننده‌ها برای ظروف چدن است. در این روش باید از صابون جامد رنده شده یا کف صابون استفاده کنید. صابون را با مقداری آب ترکیب کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    سپس با یک برس کف روی آن را بردارید و شروع به تمیز کردن ظروف چدن کنید. می‌توانید از این روش برای تمیز و براق کردن داخل و سطح بیرون ظروف چدن استفاده کنید. در انتها ظرف مورد نظر را بشویید و آن را با کمی روغن چرب کنید.

    شستن و برق انداختن ظرف چدن با صابون

    ۳- جوشاندن ظروف چدن در آب

    اگر ظرف چدن شما در اثر سوختگی سیاه شده، می‌توانید آن را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب برای ۵ دقیقه بجوشد، سپس شعله گاز را خاموش کنید. حالا می‌توانید با اسکاچ یا یک برس مناسب ظرف را تمیز کنید.

    ۴- برق انداختن ظروف چدن با روغن

    برای شستشو و برق انداختن ظروف چدنی می‌توانید یک دستمال حوله‌ای را به روغن آغشته کنید. حالا سطح ظرف چدنی تمیز و خشک شده را با روغن پاک کنید.

    این کار را تا جایی که همه نقاط کدر و تیرگی‌های روی ظرف برطرف شود، ادامه دهید. می‌توانید از این روش برای براق کردن داخل و خارج ظروف چدنی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفند کاربردی برای برق انداختن لیوان و استکان در خانه

    ۵- حرارت دادن ظروف چدن

    راهکار بعدی برای تمیز کردن داخل قابلمه چدن حرارت دادن آن است. در این روش باید ظرف چدن مورد نظرتان را روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس آن را از روی حرارت بردارید و با کمک یک کفگیر سطح قابلمه را تمیز کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا ماهیتابه یا قابلمه شما به طور کامل تمیز شود.

    برق انداختن ظروف چدن با روغن

    ۶- تمیز کردن قابلمه چدن قدیمی با سرکه

    اگر روی قابلمه چدن شما جرم ایجاد شده و ظاهر آن کدر به نظر می‌رسد، می‌توانید مقداری آب داغ را با سرکه ترکیب کنید و قابلمه را برای ۱ ساعت داخل این ترکیب قرار دهید.

    سپس با استفاده از یک برس یا اسفنج غیرسیمی شروع به تمیز کردن سطح ظرف چدن کنید. در انتها ظرف مورد نظر را بشویید و آن را به خوبی خشک کنید. در صورتی که بعد از تمیز کردن ظرف هنوز اثراتی از جرم به چشم می‌خورد، می‌توانید این روش را یک بار دیگر تکرار کنید.

    بیشتر بخوانید: روش صحیح شستشو و تمیز کردن بطری آب

    ۷- تمیز کردن ظروف چدن با نمک

    برای از بین بردن زنگ زدگی چدن و براق و تمیز کردن ظروف چدن می‌توانید از نمک استفاده کنید. در این روش باید درست بعد از پخت غذا و زمانی که قابلمه هنوز داغ است، آن را بشویید.

    سپس مقداری نمک دانه درشت داخل قابلمه بریزید. حالا با یک اسفنج غیر سیمی یا برس داخل و بیرون قابلمه را تمیز کنید. نمک موجب از بین بردن جرم و براق شدن ظروف چدن می‌شود.

    برق انداختن و تمیز کردن ظروف چدن با نمک

    ظروف چدن یکی از سالم‌ترین و محبوب‌ترین انواع ظروف برای پخت و پز هستند که اگر از آن‌ها به درستی مراقبت کنید، تا سالیان سال قابل استفاده خواهند بود.

    به خاطر داشته باشید که برای تمیز و براق کردن ظروف چدن نباید از شوینده‌های قوی و اسکاچ سیمی استفاده کنید و بعد از هر بار استفاده باید آن را به طور کامل تمیز و سپس خشک کنید.

    بیشتر بخوانید: روش صحیح تمیز کردن انواع ظروف چوبی

    سوالات متداول

    در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا به رایج‌ترین سوالات شما در مورد روش‌های برق انداختن ظروف چدن نیز پاسخ داده‌ایم. با ما همراه باشید.

    بهترین روش از بین بردن زنگ زدگی چدن چیست؟

    برای از بین بردن اثرات زنگ زدگی از ظروف چدن می‌توانید ظرف مورد نظرتان را با اسکاچ و صابون مایع بشویید و سپس آن را چرب کنید و برای ۱ ساعت در فر قرار دهید. در نهایت ظرف را با یک پارچه پاک کنید تا اثرات زنگ زندگی به طور کامل تمیز شوند.

    علت چسبناک شدن ظروف چدن چیست؟

    اگر برای چرب کردن ظروف چدن از روغن زیادی استفاده کنید، سطح آن چسبناک می‌شود. برای رفع این مشکل باید ظرف مورد نظر را با آب و صابون بشویید و بعد با مقدار روغن کمی چرب کنید.

    چرا برای تمیز کردن ظروف چدن باید از روغن استفاده کنیم؟

    چرب کردن ظروف چدن بعد از شستشو موجب می‌شود تا پوششی صاف روی ظروف ایجاد شود و طول عمر ظرف شما افزایش پیدا کنید. پس برای جلوگیری از خراب شدن این ظروف حتما آن‌ها را بعد از شستشو و خشک کردن با مقدار کمی روغن چرب کنید.

    آیا می‌توان ظروف چدن را با مایع ظرفشویی شست؟

    مایع ظرفشویی قدرت تمیز کنندگی زیادی دارد و از همین رو بهتر است برای شستن ظروف چدن به جای مایع ظرفشویی از صابون جامد رنده شده یا صابون مایع استفاده کنید.

    علت ترک خوردن ظروف چدن چیست؟

    در صورتی که ظروف چدن داغ را یک باره سرد کنید، ممکن است شوک حرارتی به ظرف وارد شود و ترک‌هایی روی ظرف ظاهر شود.

    چگونه چدن را تمیز کنیم؟

    برای تمیز کردن قابلمه چدن می‌توانید از مقداری صابون استفاده کنید یا آن را با سرکه و نمک بشویید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.