آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کیک فنجانی خانگی با و بدون فر + نکات طلایی

کیک فنجانی (Cupcake) که با نام کاپ کیک نیز شناخته می‌شود، به دلیل طرز تهیه ساده و آسان محبوبیت بسیار بالایی در بین خانم‌ها و حتی آقایان اهل پخت کیک و شیرینی دارد. این کیک خوشمزه و خانگی را می‌توان با کمترین امکانات در منزل درست کرد! در این مقاله از مجله آشپزی اکالا بلاگ قصد داریم طرز تهیه کیک فنجانی شکلاتی را آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کیک فنجانی

مواد اولیه که در ادامه به تفصیل شرح داده می‌شود، برای آماده سازی ۶ عدد کیک فنجانی مناسب است، که این تعداد با توجه به اندازه هر فنجان متفاوت است.

اگر بخواهیم در این دستور از کاکائو استفاده نکنیم و کیک فنجانی ساده داشته باشیم باید چه کاری انجام دهیم؟ پاسخ ساده است؛ اگر می‌خواهید کیک فنجانی را به صورت ساده درست کنید لازم است کاکائو را حذف کرده و به همان مقدار، آرد به مواد اولیه اضافه کنید.

مواد لازم جهت تهیه کیک فنجانی شکلاتی
تخم مرغ۳ عدد
آرد۱/۵ لیوان
شکر۷۰ گرم یا یک سوم لیوان
شیر۷۰ گرم یا یک سوم لیوان
روغن۶۰ گرم یا یک چهارم لیوان
بیکینگ پودر۱ قاشق غذاخوری
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
پودر کاکائو۲ الی ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک فنجانی

در ادامه مراحل پخت این کیک را با عکس برایتان توضیح داده‌ایم:

مرحله اول: مخلوط کردن تخم مرغ، وانیل و شکر

تخم مرغ، وانیل و شکر را با هم مخلوط کرده و با همزن، حجم آن را تا ۲ برابر افزایش می‌دهیم تا مخلوط حاصل رنگ کرم و حالت کشدار به خود بگیرد.

مرحله دوم: اضافه کردن شیر

در ادامه شیر را اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    شیر و تخم مرغ در کاپ کیک

    مرحله سوم: اضافه کردن روغن

    روغن را به مخلوط اضافه می‌کنیم و تا زمانی که به حالت کاملا یکنواخت تبدیل شود، به هم زدن ادامه می‌دهیم.

    مرحله چهارم: مخلوط کردن آرد، بکینگ پودر و پودر کاکائو

    آرد، بیکینگ پودر و پودر کاکائو را با هم مخلوط کرده و ۳ بار آن را الک می‌کنیم.

    پئدر کاکائو برای کیک فنجونی شکلاتی

    مرحله پنجم: اضافه کردن آرد به مواد

    در ادامه مخلوط آرد را در سه مرحله به مواد اضافه کرده و با لیسک به آرامی و به صورت دورانی مخلوط می‌کنیم تا به صورت کاملا یکدست تبدیل شود. میزان اختلاط باید تا زمانی ادامه داشته باشد که هیچ نشانه‌ای از گلوله آرد در مخلوط مشاهده نشود. (مخلوط مشابه با عکس سمت راست شود)

    مایع شکلاتی کیک فنجانی

    مرحله ششم: آماده کردن قالب

    در این بخش لازم است فنجان‌های مورد نظر را با روغن جامد چرب کنیم و داخل آن‌ها را آرد پاشی کنیم تا کف قالب و دیواره‌ها با آرد پوشیده شود و آرد به روغن بچسبد. اگر می‌خواهید کیکی که در حال پخت آن هستید شکلاتی باشد باید از آرد کاکائو استفاده کنید تا پس از پخت و در آوردن کیک از قالب، ذرات آرد به صورت سفید رنگ روی کیک باقی نماند و ظاهر کیک را خراب نکند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کیک شکلاتی” کافی شاپی؛ همراه با سس شکلات خانگی

    قالب را بر عکس کرده و آرام به صورت چند بار روی میز کار می‌زنیم تا آردِ اضافه از داخل فنجان خارج شود و فقط ذرات چسبیده به روغن باقی بماند.

    مرحله هفتم: پر کردن قالب با مواد

    پس از آنکه چرب کردن و آرد پاشی را انجام دادیم در این بخش دو سوم فنجان‌ها را با مایه کیکی که از قبل آماده کرده‌ بودیم، پر می‌کنیم.

    ریختن مایع کیک در فنجون

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کوکی شکلاتی” در خانه؛ ترد و خوشمزه

    مرحله هشتم: پخت کیک فنجانی با و بدون فر

    پخت کیک فنجانی (کاپ کیک) را می‌توان به ۲ طریق انجام داد. کیک فنجانی با فر و کیک فنجانی بدون فر.

    کیک فنجونی با فر

    فنجان‌ها را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار می‌دهیم که برای این کار لازم است از نیم ساعت قبل، فر گرم باشد. اما شاید با خود بگویید که علت این کار چیست؟

    دلیل اینکه از نیم ساعت قبل باید فر به دمای مورد نظر برسد این است که وقتی کیک‌ها پخته می‌شوند، زمانی که خلال دندان را به مرکز کیک وارد کردیم، باید خلال دندان تمیز از کیک خارج شود. توجه به این نکته لازم و ضروری است که در فرهای مختلف، زمان متفاوت می‌باشد بنابراین به این مورد باید دقت شود.

    کیک فنجونی بدون فر

    اگر فر نداریم یا نمی‌خواهیم از فر برای پخت کیک فنجونی استفاده کنیم جای نگرانی نیست. برای پخت کاپ کیک می‌توان روی گاز و در داخل قابلمه این کار را انجام داد. برای پخت کاپ کیک (کیک فنجانی) در قابلمه لازم است مراحل زیر را انجام دهیم:

    ۱- فنجان‌ها را داخل قابلمه چیده و روی آن‌ها آب جوش می‌ریزیم تا جایی که نیمه فنجان‌ها داخل آب و نیمه دیگر بیرون آب باشد. در اینجا توجه به این نکته که در زمان ریختن آب داخل قابلمه، نباید آبی داخل فنجان ریخته شود، ضروری است. شاید در این بخش این سوال پیش آید که چرا قابلمه را تا نصفه از آب پر می‌کنیم؟ دلیل اینکه باید قابلمه تا نصفه از آب پر شود این است که در زمان جوشیدن بر روی حرارت، آب به داخل فنجان‌ها نفوذ نکند.

    نکته: بهتر است فنجان‌هایی که برای پخت کاپ کیک شکلاتی و یا کاپ کیک ساده استفاده می‌شود، جنس چینی داشته باشد بنابراین استفاده از فنجان‌های شیشه‌ای خیلی مناسب پخت این کیک خانگی و خوشمزه نیست. اما استفاده از لیوان‌های فلزی به چه صورت است؟ اگر از لیوان‌های فلزی استفاده کردیم، باید توجه کنیم که زمان پخت به علت جنس لیوان و جذب بیشتر گرما، ممکن است کمتر شود.

    ۲- در ادامه قابلمه را روی حرارت بالا قرار می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا آب، بار دیگر به جوش آید و سپس حرارت آن را کم می‌کنیم و درب قابلمه را با دم کنی یا دستمال تمیز می‌پوشانیم و بر روی قابلمه قرار می‌دهیم. علت استفاده از دم کنی و یا دستمال بر روی درب قابلمه این است که بخار آب در زمان پخت از درب قابلمه به داخل کیک‌ها ریخته و سبب خمیر شدن کیک می‌شود. پس از انجام نکات ذکر شده، در حدود ۲۵ الی ۳۰ دقیقه صبر می‌کنیم تا کیک به طور کامل پخته شود.

    بدون فر، کیک فنجونی بپزیم

    ۳- پس از انجام مراحل بالا درب قابلمه را بر می‌داریم و با استفاده از خلال دندان یکی از کیک‌ها را از مرکز آن تست می‌کنیم. اگر خلال دندان از داخل کیک تمیز بیرون آمد، حرارت را خاموش کرده و در حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر می‌کنیم و درب قابلمه باید در این زمان بسته باشد. اما دلیل این کار چیست؟ دلیل انجام این کار این است که به اصطلاح پف کیک نخوابد و حالت اسفنجی داشته باشد! اگر بخواهیم بلافاصله کیک‌ها را از داخل ظرف خارج کنیم، ممکن است پف کیک بخوابد و حالت خود را از دست بدهد.

    ۴- در این بخش می‌توانیم فنجان‌ها را از آب خارج کرده و صبر کنیم تا حرارت خود را از دست داده و خنک شوند. با کارد کناره‌های فنجان را جدا کرده و کیک‌ها را از فنجان‌ها خارج می‌کنیم. پس از اینکه صبر کردیم تا کیک‌های فنجونی خنک شوند، حال نوبت به تزیین کاپ کیک‌های خانگی و خوشمزه می‌رسد.

    طرز تهیه گاناش شکلاتی (مرحله به مرحله)

    معمولا هر شخص بنا به ذائقه خود می‌تواند این کیک‌‎های خوشمزه را تزیین کند. اگر نمی‌خواهید کاپ کیک را به صورت ساده استفاده کنید، با روش‌های زیر می‌توانید طعم خارق العاده‌ای به این کیک بی‌نظیر و دلچسب دهید:

    • خامه فرم گرفته قنادی
    • سس شکلات
    •  گاناش

    در این سه موردی که برای تزیین کیک فنجانی ذکر شد، شاید گاناش برای شما کلمه‌ای ناشناخته باشد و با خود بگویید که گاناش چیست؟ گاناش یا روکش نوعی کرم شکلاتی خوشمزه است که از ترکیب خامه و شکلات درست می‌شود و با به کار بردن آن علاوه بر اینکه کیک ظاهر زیبایی پیدا می‌کند، طعم شکلاتی عالی و خوشمزه‌ای را می‌توان خلق کرد پس از گاناش کیک فنجونی غافل نشوید! اما برای تهیه گاناش یا روکش کیک باید چه کارهایی انجام شود؟ در ادامه به طرز تهیه گاناش شکلاتی به صورت مرحله به مرحله می‌پردازیم:

    مواد لازم برای تهیه گاناش شکلاتی
    خامه صبحانه۱۰۰ گرم
    شکلات (بهتر است از شکلاتی استفاده شود که طعم آن را می‌پسندیم که این شکلات ممکن است تلخ یا شیرین باشد).۱۰۰ گرم

     

    اگر علاقه‌مند به گاناش یا روکش کیک هستید، در این بخش قصد داریم به طرز تهیه گاناش شکلاتی به صورت مرحله به مرحله بپردازیم.

    ۱- شکلات را به قطعات کوچک خُرد کرده و روی حرارت بخار آب ( مثل کتری در حال جوش) قرار می‌دهیم. لازم است هر از گاهی شکلات‌ها را هم بزنیم تا شکلات‌ها آب شوند. برای این کار می‌توان از روش بن ماری استفاده کنیم.

    خامه و شکلات برای گاناش
    ۲- خامه را به شکلات اضافه کرده و روی حرارت بن ماری مخلوط می‌کنیم تا کاملا یکدست شود و سپس از روی حرارت بر می‌داریم. اگر علاقه‌مند به استفاده از کره هستید می‌توان یک قاشق غذاخوری کره را به گاناشی که بر روی حرارت قرار دارد اضافه کنیم تا ذوب شود و سپس آن را به خوبی مخلوط می‌کنیم. استفاده از کره سبب می‌شود که گاناش نهایی حالت و شکل براقی داشته باشد.

    ۳- پس از اینکه گاناش آماده شد به کمک قاشق، روی کیک‌های فنجانی می‌ریزیم. اما به چه اندازه باید گاناش بر روی کیک ریخته شود؟ مقدار ریختن گاناش بر روی کیک سلیقه‌ای است؛ می‌توان کاملا کیک را با گاناش پوشش داد یا اینکه به میزانی استفاده شود که تنها قسمتی از کیک را پوشش دهد.

    ۴- در ادامه زمانی که گاناش حالت گرفت و به اصطلاح نیم بند شد، می‌توان با خلال پسته، ترافل رنگی، انواع میوه، شکلات چیپسی و سایر مواد خوراکی، آن را تزیین کرد.

    کیک فنجونی با ترافل و گاناش

    اگر گاناش کیک را به مدت ۱۲ ساعت داخل یخچال قرار دهیم، قابل ماسوره زدن با قیف است و می‌توان برای تزیین از آن استفاده کنیم.

    بله به همین سادگی کاپ کیک شکلاتی (کیک فنجانی) ما با گاناش آماده شده‌ است. همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، از کیک‌های کوچک و فوق العاده خوشمزه می‌توان در وعده‌های صبحانه و استفاده کرد. جالب است بدانیم که این کیک‌های بی‌نظیر را می‌توان بدون داشتن فر و قالب خاص، و حتی در مایکروویو تهیه کرد بنابراین برای پخت این کیک خانگی و خوشمزه لحظه‌ای درنگ نکنید.

    بیشتر بخوانید: ۱۳ نوع طرز تهیه کاپ کیک خوشمزه و مجلسی؛ با دستور پخت

    نکات طلایی پخت کیک فنجانی

    تا اینجا با مراحل پخت کاپ کیک (کیک فنجانی) با ساده‌ترین روش آشنا شدیم. حال وقت آن رسیده که به تمامی ترفند‌ها و نکاتی که در پخت این کیک خانگی و خوشمزه باید به کار برده شود، بپردازیم پس این بخش را از دست ندهید.

    • در صورتی که نگران خارج کردن کیک از فنجان هستید، می‌توان یک تکه کاغذ روغنی کوچک را به اندازه کف فنجان برش داده (نیاز است کاغذِ برش داده شد فقط کف فنجان را پوشش دهد و نیازی به کناره‌های فنجان نیست) و داخل فنجان قرار دهیم و سپس آن را چرب کنیم. علت عدم استفاده از کاغذ روغنی در کنار فنجان این است که در زمان خارج کردن کیک از فنجان، کناره‌ها را با کارد جدا می‌کنیم بنابراین قسمتی که امکان چسبیدن کیک وجود دارد، کف فنجان است. برای جدا کردن کاغذ روغنی می‌توان به راحتی و آرامی آن را از کیک جدا کرد و جای نگرانی وجود ندارد.
    • اگر از فر استفاده می‌کنید، می‌توان علاوه بر به کار بردن فنجان در پخت کیک از کپسول‌های کاپ کیک نیز استفاده کرد. کپسول‌های کاپ کیک (کیک فنجانی) نیازی به چرب کردن ندارند و همچنین اگر جنس آن‌ها مقوایی و ضخیم باشد، دیگر نیازی به پایه ندارند و به سادگی می‌توان مواد اولیه کیک را داخل کپسول ریخته و در فر قرار دهیم. اگر کپسول‌های کاپ کیک، کاغذی و نازک (مشابه کپسول‌های کیک یزدی) باشد چطور؟ لازم است این کپسول‌ها را داخل قالب مافین قرار دهیم تا وقتی مایه کیک داخل کپسول ریخته می‌شود، کپسول‌ها از هم باز نشوند.
    • کیک فنجانی تنوع‌های متعددی دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به کیک فنجانی پرتقالی، کیک فنجانی کشمشی، کیک فنجانی با ماست، کیک فنجانی دو رنگ، کیک فنجانی وانیلی، کیک فنجانی یزدی، کیک فنجانی موزی، کیک فنجانی شیرازی و سایر مدل‌های دیگر اشاره کرد. تنوع بسیار بالای این کیک سبب شده است که هر شخص با هر ذائقه غذایی بتواند از این کیک خانگی خوشمزه استفاده کند.

    در این مقاله با طرز تهیه کیک فنجانی شکلاتی بدون فر با ۲ روش مختلف به همراه تمامی نکات و ترفندهایی که در پخت این کیک نیاز است بدانیم، آشنا شدیم. نظر شما راجع به سایر ترفندهایی که در پخت این کیک خانگی و خوشمزه می‌توان به کار برد چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    ۴.۱/۵ (۱۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳۱ دیدگاه ها

    1. سلام من دست کردم ولی کیک حالت چسبناک و خیس داره مشکل کارم و بگین لطفا بگین لطفا.

      1. روغن مایع یا کره هم میشه برای اینکه چسبناک نشه وخیس نشه آدم کنی استفاده کنین و حتما کف فنجون چرب بشه

    2. چرا نگفتین تخم مرغ رو کی بزنیم ؟
      میشه بگین !!
      من امروز مهمون دارم میخوام درست کنم ببینم چطور میشه

    3. ببخشید اینجا شیر چقدر استفاده میکنید در کیک فنجونی شکلاتی با گاناش چونکه توی طرز تهیه ننوشتین و توی عکس نشون دادین میشه لطفا بگین.?????

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.