آشپزیکیک و شیرینی

ساده‌ترین طرز تهیه “شیرینی برنجی” در منزل

شیرینی برنجی یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های ستنی کشور است. . شیرینی برنجی یکی از شیرین‌های اصیل ایرانی است که معمولا با نام کرمانشاه آن را می‌شناسند. در اکثر استان‌های دیگر کشور به‌خصوص نواحی غربی و حتی استان فارس شیرینی برنجی یکی از انواع شیرینی است که در ایام نوروز توسط خانواده‌ها پخت می‌شود. این شیرینی همان‌طور که از نامش پیداست طعم برن دارد و یک شیرینی سنگین به شما می‌رود. 

در دستور پخت امروز، به ساده‌ترین روش ممکن طرز تهیه این شیرینی خوشمزه را به روش خانگی به شما آموزش می‌دهیم. اگر تاکنون به کرمانشاه سفر کرده باشید، با شیرینی برنجی یا نان برنجی به‌عنوان یکی از سوغات این شهر، آشنا شده‌اید. یک شیرینی بسیار ساده اما در عین حال بسیار خوشمزه.

محلی‌های این شهرستان در ایام جشن و شادی به روش‌های مختلف اقدام به پخت شیرینی برنجی می‌کنند. در آموزش امروز ما سعی کردیم پخت خانگی این شیرینی را به روشی ساده به شما آموزش دهیم. این روش یکی از سریع‌ترین و کامل‌ترین دستورهای پخت شیرینی برنجی است.

در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز شیرینی برنجی
آرد برنج دو پیمانه
آرد سفید قنادی یک‌ پیمانه
کرهدویست گرم
پودر قند یک پیمانه
تخم‌مرغ یک عدد
گلاب دو قاشق غذاخوری
پودر هل یک قاشق چای‌خوری
خرفه برای تزیین

مراحل پخت شرینی برنجی:

در اولین مرحله کره به دمای محیط رسیده، پودرقند و‌ پودر هل را با هم‌زن به هم زنید. تا مواد یک‌دست و رنگ آن کاملا ر‌وشن شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه موچی

طرز تهیه خمیرنکته: منظور از کره به‌دمای محیط رسیده، کره‌ای است که نه ذوب شده باشد و نه حالت اولیه داشته باشد. کره باید به‌گونه‌‌ای باشد که اگر آن را لمس می‌کنید یا قاشق را روی آن فشار می‌دهید به‌راحتی و نرمی تغیررشکل دهد. این یکی از نکات مهم در پخت انواع شیرینی است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بیسکوییت مربایی

    موادی که به دیواره هم‌زن می‌چسبند را با قاشق به وسط ظرف هدایت کنید تا کل مواد حسابی به هم خورده و ‌ترکیب شوند.
    اصطلاحا این کار را دورگیری می‌نامند.

    نکته: حین آماده کردن مواد همواره ظرف را دورگیری کنید. یعنی موادی که به اطراف ظرف هدایت شده‌اند را جمع کرده و به وسط ظرف بیاورید. این کار باعث می‌شود بوی بد کره گرفته شود.

    نکته: استفاده از کره حیوانی بسیار بهتر از کره گیاهی است. کره حیوانی طعم بسیار بهتری به شیرینی شما می‌دهد و لطیفی شیرینی را تا حد زیادی بالا می‌برد. حتی‌المکان از کره گیاهی استفاده نکنید چون شیرینی را خشک می‌کند.

    در مرحله دوم تخم مرغ به دمای محیط رسیده و‌ گلاب را اضافه کنید و در حد مخلوط شدن به‌هم زنید.

    توجه داشته باشید در این مرحله زیاد تخم‌مرغ را هم نزنید زیرا باعث سفت شدن بافت شیرینی پس از پخت می‌شود. مواد را در حدی به‌هم برنید که با هم ترکیب شوند.

    پس از آن آرد برنج و آرد سفید با هم مخلوط کنید.

    نکته: سه بار آردها را الک کنید، این کار باعث‌ ترد بودن شیرینی شما خواهد شد.

    آردها را کم‌کم به مواد شیرینی اضافه کنید و با دور کند هم‌زن به هم زنید.

    نکته : آرد برنج کیفیت‌های مختلفی دارد و دقیقا نمی‌دانیم چه برنجی برای تهیه آن استفاده شده است. هر آرد برنجی میزان جذب رطوبت متفاوتی دارد. هنگام اضافه کردن آرد زمانی که دیگر خمیر به دست نمی‌چسبد اضافه کردن آرد را متوقف کنید. آرد اضافی بافت شیرینی را خشک می‌کند.

    نکته: شما می‌توانید به طرق مختلف خودتان آرد برنج مرغوب در خانه تولید کنید. یک برنج مرغوب را با ابزار آسیاب مناسب، آسیاب کنید و بگذارید کاملا خشک شود.

    تا جایی که همزن شما قادر به مخلوط کردن نباشد و‌ ذرات مواد به بیرون پرتاب شود.

    در مرحله بعد با کمک دست شروع به ورز دادن و‌ اضافه کردن باقیمانده آرد کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع شیرینی های عید نوروز

    دقت داشته باشید با توجه به نوع آردهای مختلف و سایز تخم‌مرغهای که مصرف می‌کنید. ممکن است مقدار کمتر یا بیشتری از آرد نیاز باشد.

    پس حتما در این مرحله وسواس بیشتری به خرج دهید. زمانی که دیگر خمیر به دست و‌ ظرف نچسبید و به راحتی قابل شکل دادن بود؛ یعنی به مقدار کافی آرد را اضافه کردید.

    خمیر این شیرینی باید بسیار لطیف و نرم باشد.

    مهر زدن شیرینی
    نکته: خمیر بدست آمده را در نایلن بپیچید جوری که هوای داخل نایلن نشود و‌ چند ساعتی در‌ دمایی گرم‌تر از دمای محیط ( مثل کمد گاز، کابینت و …) قرار دهید، تا بوی عطر گلاب به خورد آردها رود.

    سینی فر را با کاغذ روغنی کاور کنید.

    از خمیر به اندازه گردوی کوچک‌ برداشته و‌ در دست به خوبی گلوله کنید و با اندازه های یکسان و مساوی درون سینی فر بچینید.

    نکته: با توجه به وجود تخم‌مرغ در این شیرینی، در هنگام پخت مقدای پف می‌کند. پس کمی با فاصله آن‌ها را در سینی فر بچینید تا بعد از پخت به هم نچسبند.

    در این مرحله دقت کنید گلوله‌ها تقریبا هم اندازه باشند تا در زمان پخت یکسان پخته شوند.

    با کمک “مهر شیرینی” یا هر ابزار مناسب دیگری که در دسترس دارید روی سطح گلوله‌های خمیری را طرح بزنید.

    نکته: مهر و کاترها معمولا دارای جنس چوبی و پلاستیکی هستند؛ به شما توصیه می‌کنیم برای این کار از مهر چوبی استفاده کنید. تجربه نشان می‌دهد شکل مهر چوبی بهتر از انواع دیگر مهر شیرینی روی شیرینی بنجی به‌جای می‌ماند.

    بیشتر بخوانید: 

    نکته: شما می‌توانید برای براق شدن سطح شیرینی پس از پخت، سفیده تخم‌مرغ را با چنگال بزنید تا از لختگی خارج شود و با کمک برس روی سطح شیرینی‌ها بکشید.

    در این مرحله سرعت و ریتم را به‌ گونه‌ای پیش ببرید که سفیده‌ها خشک نشوند و به آرامی مقداری خرفه روی سطح شیرینی‌ها بپاشید.

    با توجه به متفاوت بودن سایز فر‌ها و ‌تجربه شخصی خودتان زمان پخت را تنظیم کنید.

    توجه داشته باشید حتما فر را از ده دقیقه قبل گرم کرده باشید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نخودچی

    با دمای ۱۷۵ درجه به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در طبقه وسط فر با انتخاب نحوه پخت بالا و ‌پایین زمان دهید تا شیرینی‌های خوش عطر و طعم شما پخته شوند.

    درست کردن شیرینی
    نکته: پس از پخت چند دقیقه‌ای کنار درب فر را باز گذارید تا دمای فر‌ کم‌کم کاهش یابد و بعد سینی شیرینی را از فر خارج کنید. این کار باعث می‌شود تا شیرینی شما خشک و‌ شکننده نشود.

    بعد از بیرون آوردن سینی فر ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان دهید تا شیرینی ‌ها خنک شوند، بعد از آن به‌راحتی از سینی جدا می‌شوند.

    توجه داشته باشید اگر شیرینی‌ها خنک نشوند به محض دست زدن به آن‌ها خرد و شکسته می‌شوند و نتیجه کار شما چندان رضایت‌بخش نخواهد بود، پس این مرحله را در کامل آرامش و با حوصله انجام دهید.

    امیدواریم از دستور شیرینی برنجی بسیار خوشمزه و خوش عطر امروز ما کمال استفاده را برده باشید.

    ۴.۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۶ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.