آشپزیکیک و شیرینی

۴ طرز تهیه شیرینی ونیزی مناسب عید نوروز؛ خوشمزه و مجلسی

شیرینی ونیزی یک نوع شیرینی ترد و خوشمزه مخصوص عید نوروز است که بافت بسیار لطیفی دارد و معمولا با طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه شیرینی ونیزی مخصوص شب عید نوروز آشنا شوید.

طرز تهیه شیرینی ونیزی مناسب عید

شیرینی ونیزی یک نوع شیرینی با درجه سختی متوسط است که آماده سازی مواد آن حدود ۳۰ دقیقه و پخت شیرینی حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

مواد لازم جهت تهیه شیرینی ونیزی:
کره۱۶۰ گرم
پودر قند۸۰ گرم
آرد گندم۲۶۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
وانیل۱/۴ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر۱ قاشق چای‌خوری
نمکبه اندازه نوک قاشق چای‌خوری
شکلات تلخبه مقدار لازم
پودر پستهبه مقدار لازم

مراحل تهیه شیرینی ونیزی

در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه شیرینی ونیزی به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول: کره و پودر قند را با همزن بزنید

کره و پودر قند را در یک کاسه بریزید و با دور تند همزن مواد را بزنید تا سبک و کرمی شوند. تقریبا حدود ۳ دقیقه طول می‌کشد تا کره و پودر قند سبک شوند. در این مدت حتما چندین بار مواد را با لیسک از دور ظرف جمع کنید و بعد به هم زدن ادامه دهید.

مرحله دوم: خمیر شیرینی را آماده کنید

در ادامه تخم مرغ و وانیل را به ترکیب کره و پودر قند اضافه کنید. برای یک دقیقه دیگر مواد را با همزن مخلوط کنید. آرد، نمک و بیکینگ پودر را ترکیب و برای ۲ تا ۳ بار الک کنید. در ادامه مواد خشک را در چند مرحله با سایر مواد ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود.

مراحل تهیه شیرینی ونیزی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: خمیر را در سینی بریزید

    فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا داغ شود. سپس خمیر را در قیف بریزید. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر را مثل بامیه در سینی بریزید. می‌توانید این شیرینی را به هر شکلی که دوست دارید تهیه کنید.

    مرحله چهارم: شیرینی را بپزید

    سینی را برای ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید و اجازه دهید تا شیرینی‌ها طلایی و خوشرنگ شوند. بعد از آماده شدن شیرینی، سینی را از فر خارج کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی حاج کریمی به روش قزوینی

    مرحله پنجم: شیرینی‌ها را تزیین کنید

    شکلات تخته‌ای را خرد کنید و در یک کاسه بریزید. سپس کاسه را روی بخار کتری قرار دهید تا شکلات‌ها کاملا آب شوند. زمانی که شیرینی‌ها خنک شدند، به آرامی آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و داخل شکلات بزنید و بعد در ظرف پودر پسته قرار دهید.

    در ادامه شیرینی‌ها را روی توری بچینید و صبر کنید تا شکلات‌ها کاملا سفت شوند.

    طرز تهیه شیرینی ونیزی با نشاسته ذرت و آرد

    طرز تهیه شیرینی ونیزی با نشاسته ذرت و آرد

    برای تهیه شیرینی ونیزی می‌توانید از ترکیب نشاسته ذرت و آرد سفید استفاده کنید. درست کردن این شیرینی کمتر از یک ساعت طول می‌کشد و برای ۸ نفر مناسب است.

    مواد لازم جهت تهیه شیرینی ونیزی با نشاسته:
    کره۲۲۵ گرم
    آرد۲۲۵ گرم
    پودر قند۵۰ گرم
    وانیل۱/۴ قاشق چای‌خوری
    نشاسته ذرت۵۰ گرم
    شکلات چیپسیبه مقدار لازم

    طرز تهیه شیرینی ونیزی با نشاسته و آرد

    برای تهیه این شیرینی ابتدا باید کره را از نیم ساعت زودتر از یخچال خارج کنید تا نرم شود. سپس کره نرم شده را همراه با پودر قند و وانیل در یک کاسه بریزید و با همزن مواد را خوب بزنید.

    زمانی که مواد کم رنگ و سبک شدند، می‌توانید آرد و نشاسته ذرت را ترکیب کنید و بعد از الک کردن به مواد شیرینی اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا خمیر نرمی ایجاد شود.

    در ادامه خمیر را در قیف با ماسوره ستاره‌ای بریزید. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و بعد خمیر را با فاصله روی سینی قرار دهید. روی هر خمیر یک عدد شکلات چیپسی قرار دهید.

    فر را از ۱۰ دقیقه قبل با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس سینی را برای ۲۰ دقیقه در فر بگذارید تا شیرینی شما بپزد و آماده شود.

    شیرینی ونیزی نسکافه‌ای

    شیرینی ونیزی نسکافه‌ای

    شیرینی ونیزی نسکافه‌ای یکی از محبوب‌ترین طعم‌های این شیرینی است که برای تهیه آن در خمیر شیرینی از نسکافه استفاده می‌شود. برای تهیه این شیرینی باید از مقداری نسکافه دانه درشت استفاده کنید.

    در این روش باید نسکافه را با آب جوش ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس صبر کنید تا خنک شود. در ادامه می‌توانید آن را به مخلوط کره و پودر قند هم زده اضافه کنید و مواد را با همزن برقی مخلوط کنید و بعد آرد و نشاسته را اضافه کنید.

    در انتها درست مثل روش قبل خمیر را در قیف بریزید و به هر شکلی که دوست دارید در سینی قرار دهید و شیرینی‌ها را برای ۱۵ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد در فر بپزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی زنجبیلی

    طرز تهیه شیرینی ونیزی بدون فر

    اگر به فر دسترسی ندارید، می‌توانید این شیرینی را بدون فر و در قابلمه نیز آماده کنید. در این روش باید یک قابلمه بزرگ را روی شعله پخش‌کن قرار دهید.

    سپس یک سه پایه داخل قابلمه قرار دهید و سینی شیرینی‌ها را داخل سه پایه بگذارید. در ادامه یک دمکنی روی درب قابلمه قرار دهید و آن را روی قابلمه بگذارید. اجازه دهید شیرینی شما برای ۲۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزد.

    در ۲۵ دقیقه ابتدایی پخت شیرینی به هیچ عنوان درب قابلمه را برندارید. بعد از ۲۰ دقیقه درب قابلمه را به آرامی باز کنید و اگر شیرینی‌ها هنوز نیاز به پخت دارند، چند دقیقه دیگر صبر کنید تا کاملا بپزند.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه شیرینی ونیزی

    نکات و فوت و فن‌های تهیه شیرینی ونیزی

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه شیرینی ونیزی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • شیرینی ونیزی بافت فوق العاده لطیف و تردی دارد و از همین رو بعد از آماده شدن شیرینی باید صبر کنید تا شیرینی‌ها کاملا خنک شوند و بعد به آرامی آن‌ها را از سینی جدا کنید.
    • بعد از آماده کردن این شیرینی می‌توانید آن‌ها را در ظرف در بسته بچینید و تا سه هفته در یخچال نگهداری کنید.
    • برای تهیه این شیرینی می‌توانید به جای کره از روغن جامد نیز استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که استفاده از روغن مایع یا روغن نیمه جامد موجب وا رفتن شیرینی می‌شود.
    • برای تهیه شیرینی ونیزی کاکائویی می‌توانید به جای نسکافه از پودر کاکائو استفاده کنید.
    • به منظور تهیه شیرینی ونیزی چرخشی باید خمیر شیرینی را در کیسه بریزید و از ماسوره شکل شکوفه یا رزت استفاده کنید.
    • برای تزیین این شیرینی می‌توانید تا زمانی که شکلات گرم است، از پودر نارگیل، پودر بادام یا ترافل‌های رنگی استفاده کنید.
    • برای تزیین این شیرینی می‌توانید به جای شکلات از مارمالاد یا مربا نیز استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی بهشتی (کرکی) برای عید

    شیرینی ونیزی یک نوع شیرینی لذیذی و خوش طعم برای عید نوروز و پذیرایی از مهمان‌ها است. اگر تجربه درست کردن شیرینی ونیزی را دارید، می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در این مطلب از مجله آشپزی اکالا با ما به اشتراک بگذارید.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.