آشپزیانواع دسرها

شب یلدا چی درست کنیم؟ ۳۸ دسر و غذای یلدایی

حتما که با نزدیک شدن به آخر فصل زیبای پاییز و طولانی‌ترین شب سال یعنی شب یلدا، سوالاتی از قبیل “برای شب یلدا چه کار کنیم؟”، “چه چیزی برای شب یلدا لازم است؟”، “کارهایی که در شب یلدا انجام می‌شود چه هستند؟”، “چگونه سفره شب یلدا را تزیین کنیم؟”، “لیست خوراکی‌های شب یلدا چیست؟” و موارد مشابه، برای شما نیز به عنوان یک ایرانی اصیل پیش آید.

در این مقاله سعی شده است با ارائه اطلاعات جالب و مهم مثل “ریشه و علت نامگذاری یلدا”، “تاریخچه و معنای یلدا”، “کارهای شب یلدا”، “خوراکی‌های شب یلدا”، “تزیین‌های یلدایی”، “مراسم شب یلدا برای تازه‌ عروس‌ها”و … به شما کمک کنیم بهترین شب یلدا را برای خود و خانواده رقم بزنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    شب یلدا ۱۴۰۲ چه روزی است؟

    همان‌طور که می‌دانید طولانی‌ترین شب سال، آخرین روز پاییز است؛ یعنی ۳۰ آذرماه که در تقویم هم ثبت شده است. شب یلدای سال ۱۴۰۲ پنجشنبه خواهد بود. 

    ریشه و تاریخچه‌ شب یلدا

    شب چله، به عنوان یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان بوده و در تقویم ایرانیان باستان در زمان داریوش یکم به ثبت رسیده است.

    چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی پی ‌بردند که کوتاه‌ترین روز سال، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن، روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاه‌تر، از همین رو آن را شب زایش خورشید (مهر) نامیده و آن را آغاز سال قرار دادند. کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد.

    برای گذشتگان تاریکی نماینده اهریمن بود پس طولانی‌ترین شب سال برای ایرانیان نحس بوده است. به همین دلیل آریایی‌ها آتش روشن می‌کردند، تا از اهریمن در امان باشند و دور هم جمع شده و شب را با خوردن، شادی و پایکوبی می‌گذراندند و در سفره‌های خود هرآنچه که نگهداری شده بود از جمله میوه‌های خشک قرار می‌دادند.

    یلدا به زمان بین غروب آفتاب از آخرین روز ماه آذر تا طلوع آفتاب در اول ماه دی گفته می‌شود. شب یلدا یا شب چله یکی از جشن‌های ایرانی است.

    ایرانی‌ها در شب چله، معمولا سفره‌ای پهن کرده و با خوردن میوه، تنقلات، دسرهای متنوع و با خواندن شاهنامه و گرفتن فال حافظ، اوقاتی دلپذیر و خاطره‌ای به‌یادماندنی برا خود می‌سازند. شب یلدا را شب میلاد خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ هم می‌دانند.

    “یلدا” برگرفته از واژه‌ی سریانی به‌ معنی زایش، و شب چله هم معنی شب یلدا است، ۴۰ روز اول زمستان را چله بزرگ و ۲۰ روز بعد را چله کوچک می‌گویند. نام درست این شب، واژه‌ی پارسی «چِلّه» است، زیرا یک آیین ایرانی‌ است.

    دو روایت معروف در خصوص شب یلدا وجود دارد، اولین روایت این است که در این شب مهر، میترا (به معنی دوستی و خورشید و از ایزدگان زرتشتیان) به جهان بازمی‌گردد و  روایت دوم این است که در شب یلدا، پیامبری زاده می‌شود و او را دو دلفین از آب بیرون می‌آورند. چون در آئین مهر، آب با ارزش بوده است.یلدا

    آداب و رسوم و چیدن سفره شب یلدا 

    در شب یلدا اعضای خانواده و فامیل دور هم جمع می‌شوند و این شب را جشن می‌گیرند. این جشن گرفتن را با کارهایی مانند آجیل خوردن، انار و هندوانه و میوه خوردن، دسرهای مناسب شب یلدا خوردن، شام دورهمی خوردن، بازی کردن، شعر خواندن و فال حافظ گرفتن، درست کردن تزیین‌ها و کاردستی‌های یلدایی و … خاطره‌انگیز می‌سازند.

    دغدغه‌ی خیلی از تازه‌عروس‌ها و خانم‌های کدبانو این است که چه کاری در شب یلدا انجام دهند، شام چی بپزند و یا چه دسرهایی درست کنند. ما به شما همه‌ی نکات ویژه و کارهایی که باید برای این جشن زیبا بکنید یادآور می‌شویم.

    سفره شب چله، میَزد نام داشت و شامل میوه‌های تر و خشک و آجیل (به زبان زرتشتیان لُرک) به افتخار جشن مهر می‌شده است.

    ایرانی‌ها امروزه با تنقلات و آجیل و میوهای فصلی و غیرفصلی مثل هندوانه و دسرهای خوشمزه و تزئین‌های ژله سفره‌ی شب یلدای خود را زیباتر می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: ایده های یلدایی ۱۴۰۲

    لیست خوراکی‌های ویژه شب یلدا

    با لیست خوراکی های ویژه شب یلدا با ما همراه باشد.

    انار شب یلدا

    در فرهنگ‌های مختلف، نماد فراوانی، برکت و زندگی است. انار در فرهنگ ایرانی هم جایگاه خاصی دارد. انار معمولا در سفره شب چله حضور دارد، گذشتگان این میوه را سمبل باروری می‌دانستند و شادی و برکت را از دانه‌های زیاد آن برداشت می‌کردند. از گذشته تا به امروز برای بسیاری از مشکلات مانند کم‌خونی، انار توصیه می‌شود.

    انار

    هندوانه شب یلدا

     بر اساس باورگذشتگان خوردن هندوانه به عنوان یک میوه تابستانی، در شب چله، باعث در امان ماندن از سرما و بیماری در طول زمستان می‌شود.

    هندوانه

    آجیل شب یلدا

    آجیل شب یلدا یا آجیل مشکل‌گشا یکی از سنت‌های ایرانیان است که در مجالس خاص و پذیرایی‌های خود از آن استفاده می‌کنند.

    به این دلیل به آن آجیل مشکل‌گشا می‌گویند که برخی معتقدند با نذر و یا خوردن این آجیل گره از مشکلات باز می‌شود و شخص به آرزوی خود می‌رسد.

    بسته به هر شهر و فرهنگ ترکیبات آجیل متفاوت است ولی معمولا متشکل از کشمش، پسته، بادام، فندق و گردو است. ولی بسیاری از مردم از میوه‌های خشک نیز در آجیل استفاده می‌کنند.

    آجیل شب یلدا

    دسرها و خوراکی‌های شب یلدا

    با طرز تهیه ۳۳ نوع دسر خوشمزه و غذای ویژه شب یلدا همراه ما باشد.

    ۱- دسر اناری برای شب یلدا

    این دسر متشکل از پاناکوتا و انار است که گزینه جذاب و خلاقانه‌ای برای سفره‌آرایی شب یلدا است و یکی از مناسب ترین دسرهای فوق العاده زیبا برای سفره شب یلدا شما است.

    دسر اناری برای شب یلدا

    1. برای شروع ابتدا قالب دسر رو با کمک برس و روغن کاور می‌کنیم.
    2. جوری که تمام قسمت‌های ظرف چرب بشه، این کارو برای این انجام می‌دهیم تا موقع جدا کردن دسر از قالب دچار مشکل نشیم و ژله به‌راحتی از ظرف جدا بشه.
    3. حتماً در قالب‌های پیچیده این اصل رو رعایت کنید چون ممکنه نتیجه زحماتتون در مرحله آخر از بین بره.
    4. ژله آلوئه ورا رو با یک لیوان آب جوش به‌خوبی به‌هم می‌زنیم تا دانه‌های ژله کاملاً در آب حل شوند و به محلول شیشه‌ای و شفافی تبدیل شوند.
    5. بعد از این که مطمئن شدید دانه‌های ژله کاملاً در آب حل شد، نصف لیوان آب سرد را به محلول اضافه می‌کنیم.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه دسر اناری بر روی لینک کلیک کنید.

    ۲- دسر ژله هندوانه‌ای 

    ژله طرح هندوانه از دیگر دسرهای مناسب با تم شب یلدا است که به دلیل محبوبیت ژله بسیار کاربردی است.

    طرز تهیه ژله‌ هندوانه‌ای؛ مخصوص شب یلدا

    1. برای تهیه این ژله زیبا، اول از همه قالب ژله رو با کمک برس و روغن مایع کاملاً کاور کنید.
    2. این کار باعث می‌شه موقع برگردوندن قالب، ژله به ظرف نچسبه و به ‌راحتی از قالب جدا بشه.
    3. بعد از کاور کردن قالب با روغن، اولین قدم تهیه ژله رنگ قرمز هست. شما می‌تونید از هر طعمی که دوست دارید استفاده کنید تنها نکته مهم در این‌جا رنگ ژله است که باید قرمز باشه.
    4. دقیقاً مثل دستور استاندارد درست کردن ژله، یک بسته ژله‌ رو با آب جوش مخلوط می‌کنیم. به‌خوبی به‌هم می‌زنیم تا محلول شفاف شود و دانه‌های ژله کاملاً در آب حل شوند
    5.  بعد از این کار، دوسوم لیوان آب یخ به مخلوطمون اضافه می‌کنیم و مجددا به‌خوبی به ‌هم می‌زنیم تا مایع کاملاً یک‌دست شود.

    برای اد امه مطلب طرز تهیه ژله هندوانه‌ای بر روی لینک کلیک کنید.

    ۳- تزیین پشمک شب یلدا

    پشمک یکی از شیرینی‌های خوشمزه است که علاوه بر طعم دوست‌داشتنی، تزیین آن به فرم‌های متنوع و جذاب گزینه‌های مناسبی برای سفره‌آرایی شب یلدا فراهم می‌کند.

    تزیین پشمک

    1. اول بدن آدم برفی را شبیه دایره‌ای در وسط ظرف شکل می‌دهیم.
    2. حالا برای سر آدم برفی دایره‌ای با شعاع کمتر روی بدن درست می‌کنیم و با دست سطح آن را فشار می‌دهیم تا یک دست شود.
    3. توجه داشته باشید تثبیت شکل‌دهی در هر مرحله با فشار سطحی روی پشمک انجام می‌شود.
    4. حالا با استفاده از شکلات چیپسی و آبنبات‌های رنگی اجزای صورت دخترک را کامل ‌کنید.
    5. بخش زیادی از موفقیت در درست‌کردن یک فرم زیبا به سلیقه شما در ترکیب رنگ‌ها برمی‌گردد. 

    برای ادامه مطلب تزیین‌ پشمک بر روی لینک کلیک کنید.

    ۴- مسقطی انار

    مسقطی یکی از محبوب ترین دسرها و شیرینی‌های ایرانیان و بخصوص قدیمی‌ها به شمار می‌آید. مسقطی با میوه‌های مختلفی درست می‌شود. مسقطی انار یکی از انواع مسقطی است که به دلیل استفاده از انار برای شب یلدا و میل کردن در کنار چای بسیار هیجان‌انگیز است.

    طرز تهیه مسقطی انار

    1. در ابتدا پودر نشاسته رو داخل آب سرد حل می کنیم. بعد ازینکه کامل حل شد اون از یک صافی رد می کنیم تا مطئن شیم کامل صاف و زلاله.
    2. حتما بابد از اب سرد استفاده کنین تا نشاسته براحتی داخل اون حل شه.
    3. داخل تابه‌ای یا ظرفی که کفش پهن باشه آب انار و با مخلوط نشاسته ترکیب می کنیم.
    4. بهتره یا از ظرف های لعابی استفاده کنین یا ظرف گرانیت که مطئن باشیم در اثر حرارت و زیاد هم زدن مشکلی پیش نمیاد.
    5. بعد ازینکه آب انار و نشاسته با هم ترکیب شدن ظرف و روی حرارت می‌زاریم و شکر و هم بهش اضافه می کنیم.

    برای ادامه خواندن طرز تهیه مسقطی اناربر روی لینک کلیک کنید. 

    ۵- مرنگ طرح انار

    مرنگ (meringue) یک نوع شیرینی ترد و پوک و خوشمزه است که از ترکیب سفیده تخم مرغ و پودر قند و خیلی راحت درست می‌شود. مرنگ همچنین در تهیه و تزئین انواع دسر و کیک هم کاربرد دارد. این شیرینی را می‌توان در طرح انار درست کرد که برای شب یلدا ایده بسیار خلاقانه و نویی است. 

    Meringue

    1. برای تهیه مرنگ سفیده‌های تخم مرغ رو داخل ظرفی بریزید و سرکه سفید رو بهش اضافه کنید با همزن برقی شروع به زدن سفیده‌ها بکنید تا کمی حجیم بشن.
    2. بعد پودر قند الک شده رو کم کم به سفیده‌ها اضافه کنید. پودر قند نباید یکجا به سفیده ها اضافه بشه.
    3. همزمان با زدن سفیده‌ها با قاشق و کم کم پودر قند رو اضافه کنید 
    4. بعد از اضافه کردن پودر قند مواد رو به خوبی هم بزنید و مخلوط کنید و بعد قاشق بعدی رو اضافه کنید

    برای ادامه مطلب طرز تهیه مرنگ طرح اناری کلیک کنید. 

    ۶- چیز کیک ژله اناری

    این چیزکیک جذاب می‌تواند نقطه اوج سفره شب یلدا باشد و با طعم بینظیر خود هیجانی بسیار زیادی به شب به‌یادماندنی شما بدهد. ترکیبی از چیزکیک و انار و ژله!

    طرز تهیه چیز کیک انار

    1. در اولین مرحله به سراغ تهیه پایه چیزکیک می‌رویم. کره به دمای محیط رسیده را آب کنید.
    2. برای این کار از روش بن‌ماری می‌توانید کمک بگیرید. راه ساده‌تر این است که کره را برای یک تا دو دقیقه در تستر یا ماکروفر قرار دهید تا کره از شکل جامد به مایع تغییر حالت دهد.
    3. حالا به سراغ  بیسکوییت‌ها بروید. شما با توجه به ذائقه خودتان می‌توانید بیسکوییت را وانیلی، ساده یا کاکائویی انتخاب کنید.
    4. بیسکوییت‌ها را با میکسر یا هر وسیله مناسب دیگری که در دسترس دارید به خوبی له کنید.
    5. بهتر است در این مرحله حساسیت بیشتری به ‌خرج دهید و حسابی بیسکوییت‌ها را پودر کنید تا یک‌دست شوند.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه چیزکیک ژله اناری بر روی لینک کلیک کنید.

    ۷- باسلوق با گردو

    باسلوق یکی از پرکاربردترین خوراکی‌ها و شیرینی‌های شب یلداست که اتفاقا طرز تهیه راحتی هم دارد و می‌توان در خانه تهیه کرد. باسلوق بافت نرمی دارد و بسیار خوشمزه است؛ مخصوصا با چای!

    باسلوق

    1. برای درست کردن باسلوق نشاسته گندم رو داخل ظرفی بریزین و یک لیوان آب سرد رو (یکی از دو لیوان آب ذکر شده در مواد اولیه) بهش اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا کاملا حل و رقیق بشه. مخلوط نشاسته و آب رو کنار بذارید و اجازه بدید حدود ده دقیقه بمونه.
    2. داخل قابلمه ای یک لیوان آب بریزین. (یک لیوان آب دوم) و جوهر لیمو را اضافه کنین.
    3.  شکر رو بهش اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار بدین.
    4. تا شروع به جوشیدن کنه و دانه‌های شکر کاملا حل بشه و داخل آب دیده نشه.
    5. اما نیازی نیست که به قوام برسه همین که ذرات شکر حل شد کافیه بعد مخلوط آب و نشاسته رو اضافه کنید.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه باسلوق بر روی لینک کلیک کنید. 

    ۸- فرنی بستنی سه رنگ

    فرنی یک دسر سنتی و خوشمزه است که باب میل خیلی از افراد است. ترکیب فرنی با بستنی یک دسر هیجان‌انگیز می‌سازد که با افزودن مواد مختلف می‌توان آن را در طرح‌ها و شکل‌های جذاب و متنوعی آماده کرد. برای مثال به طرح هندوانه، مناسب برای شب یلدا!

    فرنی بستنی

    1. برای تهیه دسر اول پودر ژلاتین رو روی آب سرد می‌پاشیم و اجازه می‌دهیم چند دقیقه بماند تا حالت اسفنجی پیدا کند و
    2. بعد روی حرارت غیرمستقیم بخار آب و به روش بن ماری ژلاتین رو کاملا حل می‌کنیم تا شفاف شود و ظرف ژلاتین را کنار می‌گذاریم.
    3. شیر را داخل قابلمه‌ای می‌ریزیم و شکر و نشاسته را بهش اضافه می‌کنیم.
    4. مواد رو با همزن دستی کاملا مخلوط میکنیم تا یکدست بشه و گلوله‌ای داخلش نباشه.
    5. قابلمه رو روی حرارت ملایم قرار میدیم و با همزن دستی مدام هم میزنیم، حرارت باید کم باشه تا خامی نشاسته گرفته بشه و طعم خامی داخل دسر حس ناخوشایندی ایجاد نکنه.

    برای ادامه مطلب  طرز تهیه فرنی بستنی سه رنگ بر روی لینک کلیک کنید. 

    ۹- حلوای هویج ارومیه

    حلوای هویج ارومیه، این دسر سنتی و خوشمزه و بسیار مقوی،  از آرد و روغن استفاده نمی‌کند و اسماً حلوا است و در واقع بیشتر شبیه یک مربای غلیظ و فشرده است. حلوای هویج ارومیه در بسیاری از مناسبت‌ها از جمله شب یلدا زینت‌بخش سفره‌های مردم این منطقه است. 

    حلوا هویج

    1. برای تهیه این دسر خوشمزه ابتدا هویج‌های شسته‌شده را پوست می‌گیریم و با رنده خرد می‌کنیم.
    2. هویج‌های رنده‌شده را داخل تابه‌ای ریخته و شکر را به آن اضافه می‌کنیم و با قاشق کاملا مخلوط می‌کنیم تا تمام هویج‌ها به شکر آغشته شوند.
    3. سپس در تابه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم یک ساعت در دمای محیط بماند تا هویج‌ها کاملا آب بیندازند.
    4. بعد از یک ساعت تابه را همراه با هویج‌های آب‌انداخته روی حرارت کم قرار می‌دهیم و در تابه را می‌بندیم 
    5. اجازه می‌دهیم هویج‌ها حدود چهل دقیقه با حرارت ملایم و با آب خودشان بپزند و بهتر است.
    6. حین پخت یکی دو بار در تابه را بردارید و هویج‌ها را با قاشق زیر و رو کنید.

    برای ادامه مطلب  طرز تهیه حلوای هویج ارومیه بر روی لینک کلیک کنید.

    ۱۰- شیرینی توت (بادامی) در ۳ طعم

    شیرینی توت یکی از شیرینی‌های قدیمی و سنتی ایرانی است که طرز تهیه بسیار ساده و بدون نیاز به فر دارد. این شیرینی با پودر قند و بادام و گلاب درست می‌شود.

    از قدیم و به شکل سنتی این شیرینی را به شکل توت درست می‌کنند اما با خمیر نرم و شکل پذیر آن و اضافه کردن کمی رنگ خوراکی می‌توان انواع شکل‌های دلخواه را ایجاد و برای مناسبت‌های مختلفی مانند شب یلدا و عید نوروز مناسب کرد.

    شیرینی توت

    1. بادام‌ها را داخل ظرفی ریخته و آب جوش روی آن‌ها می‌یزیم. اجازه می‌دهیم حدود یک ربع الی بیست دقیقه بماند و بعد بادام‌ها را آبکش می‌کنیم
    2. شروع به جدا کردن پوست بادام‌ها می‌کنیم. بادام‌ها را روی سینی پهن می‌کنیم و اجازه می‌دهیم یک شب بماند تا کاملا خشک و شکننده شود و رطوبتی داخلش نماند. 
    3. بعد از خشک شدن کامل بادام‌ها آن‌ها را به همراه پودر قند داخل دستگاه غذاساز یا آسیاب می‌ریزیم.

     برای ادامه مطلب طرز تهیه شیرینی توت بر روی لینک کلیک کنید. 

    ۱۱- چیز کیک لیوانی انار

    چیزکیک‌ها همیشه خوراکی‌های محبوبی بوده‌اند. چیزکیک‌های لیوانی طرز تهیه خیلی آسان و سریعی دارند و به راحتی می‌توانید برای شب یلدا تهیه و با تم یلدایی خاصِ خود هماهنگش کنید! این چیزکیک‌ها با نحوه سرو تک‌نفره برای مهمانی‌ها بسیار مناسب‌اند.

    چیز کیک اناری لیوانی خوشمزه برای شب یلدا

    1. برای شروع کار ابتدا باید بیسکوئیت‌ها را پودر کنید. بیسکوئیت را داخل کیسه‌های زیپ‌دار بریزید
    2. درب کیسه‌ها را کامل ببندید و کیپ کنید. با وردنه روی کیسه فشار وارد کنید و مانند صاف کردن خمیر وردنه بکشید تا بیسکوئیت‌ها به خوبی پودر شوند.
    3. بیسکوئیت‌ها را داخل ظرف مناسبی بریزید.کره را ذوب کنید 
    4. به بیسکوئیت‌های پودرشده اضافه کنید. کاملا با هم مخلوط کنید تا کمی حالت چسبندگی پیدا کند و ترکیب یک‌دستی حاصل شود.

    برای ادامه مطلب  چیز کیک لیوانی انار بر روی لینک کلیک کنید. 

    ۱۲- کیک پودینگ ۳ رنگ انار یلدایی

    این دسر از لحاظ ظاهری شبیه به چیز کیک است اما بدون نیاز به پنیر و خیلی راحت آماده می‌شود و دسری بسیار زیبا و خوشرنگ و خوشمزه برای شب یلدا است. این دسر سه لایه دارد. یک لایه کیک اسفناج، یک لایه پودینگ و یک لایه ژله قرمز رنگ برای تداعی کردن برش‌های هندوانه!

    کیک پودینگ سه لایه

    1. برای شروع کار ابتدا باید پوره اسفناج تهیه کنید. برای این کار، برگ‌های اسفناج را داخل دستگاه مخلوط‌کن بریزید.
    2. روغن مایع را هم داخل مخلوط‌کن بریزید و به برگ‌های اسفناج اضافه کنید.
    3. دستگاه را روشن کنید و چند پالس بزنید تا برگ‌های اسفناج کاملا پوره شوند.
    4. ترکیب به‌دست‌آمده مایعی غلیظ و یک‌دست از مخلوط روغن و اسفناج باشد.

     برای ادامه مطلب طرز تهیه پودینگ ۳ رنگ انار را اینجا بخوانید. 

    ۱۳- پاپسیکلز یلدایی

    پاسیکلز نوعی کیک چوبی تک‌نفره است که در قالب سیلیکونیِ بستنی درست می‌شود و ظاهر بسیار شیک و زیبایی دارد و برای سرو در مهمانی‌ها بسیار مناسب است. برای تزئین و آماده کردن پاسیکلز می‌توان از انواع رنگ و طرح استفاده کرد و آن را برای مناسبت‌های مختلف آماده کرد؛ برای مثال به شکل هندوانه مناسب برای شب یلدا! 

    پاپ سیکلز

    1. برای آماده کردن پاپسیکلز نیاز به کیک داریم. می‌توانید از انواع کیک‌ها با طعم‌های مختلف استفاده کنید.
    2. برای تهیه کیک شکلاتی آرد و بکینگ پودر و پودر کاکائو را با هم کاملا مخلوط و سه بار الک کنید و کنار بگذارید.
    3. تخم‌ مرغ‌ها و شکر را داخل ظرفی بریزید و با دور تند همزن برقی به مدت چهار الی پنج دقیقه بزنید تا کاملا کرم رنگ و کشدار شود
    4.  بعدروغن مایع را اضافه کنید.

    برای ادامه مطلب پاپسیکلز یلدایی بر روی لینک کلیک کنید.

    ۱۴- کاپ کیک انار

    کاپ کیک، کیک کوچک و جمع‌ و جوری است که برای سرو تک‌نفره بسیار مناسب است. کاپ کیک را می‌توان در رنگ‌ها و طعم‌ها و طرح‌های بسیار متنوع تهیه کرد. برای مثال می‌توان کاپ کیک را با انار درست کرد که به آن کاپ کیک اناری گفته می‌شود و ایده بسیار زیبایی برای شب یلدا نیز محسوب می‌شود. 

    کاپ کیک انار

    1. برای شروع کار، کره را داخل کاسه بزرگی بریزید. شکر را به کره اضافه کنید.
    2. با همزن شروع کنید به همزدن شکر و کره تا کاملا با هم مخلوط بشن. سپس دو عدد تخم مرغ را به شکر و کره اضافه کنید
    3. ۲- با همزن شروع کنید به همزدن شکر و کره تا کاملا با هم مخلوط بشن. سپس دو عدد تخم مرغ را به شکر و کره اضافه کنید.
    4. مجدد هم بزنید تا مایع یکدست و کرم رنگی بدست بیاد. بعد از این مرحله دارچین رو اضافه کنید.

    ادامه طرز تهیه کاپ کیک انار یلدایی را در این صفحه بخوانید. 

    ۱۵- تارت انار

    تارت‌ها نوعی از شیرینی‌ هستند که از دو بخش کراست و فیلینگ تشکیل می‌شوند. تارت‌ها انواع بسیار مختلفی دارند و با میوه‌های مختلف و مخصوص هر فصل می‌توان تارت مناسب آن فصل را تهیه کرد. تارت انار را برای مناسبت‌های مختلف و خاص مثل شب یلدا میتوانید آماده کنید که از سه بخش کراست و فیلینگ و لایه انار تشکیل شده است. 

    تارت انار

    1. کره (کره به صورت مکعبی خرد شده باشد) و پودر قند الک‌شده را داخل ظرفی می‌ریزیم و به کمک دو چنگال پودر قند را کاملا به خورد کره می‌دهیم. 
    2. بعد زرده تخم مرغ و وانیل را به مواد اضافه می‌کنیم.
    3.  با دور کند همزن خیلی کم و فقط در حد مخلوط و یکدست شدن زرده با مواد هم میزنیم و همزن رو کنار میذاریم.
    4. آرد سفید الک شده رو یکجا به مواد اضافه میکنیم.

    برای ادامه مطلب  طرز تهیه تارت انار یلدایی بر روی لینک کلیک کنید.

    ۱۶- چیز تارت انار

    این دسر خوشمزه و شیرین، نوعی تارت است که در ترکیب با ایده چیزکیک آماده می‌شود. در تهیه چیز تارت انار از انار هم استفاده می‌شود که به جذابیت این تارت پنیری می‌افزاید و تناسب آن را با شب یلدا مضاعف می‌کند. 

    چیز تارت انار

    1. فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن و گرم کنید. در ابتدای کار پنیر ماسکارپونه یا خامه‌ای را داخل کاسه بزرگی بریزید.
    2. با همزن برقی شروع کنید به هم زدن پنیر و یک دقیقه هم بزنید تا کاملا پنیر نرم و لطیف و یکدست بشود.
    3. پودر قند را به پنیر اضافه کنید. مجددا هم بزنید تا پودر قند و پنیر با هم مخلوط شوند.
    4. بعد خامه صبحانه را به پنیر و پودر قند اضافه کنید.

    برای ادامه مطلب  طرز تهیه چیز تارت انار بر روی لینک کلیک کنید. 

    ۱۷- راحت‌الحلقوم (لوکوم پسته)

    راحت الحلقوم یا لوکوم یک شیرینی‌ با اصالت ترکیه‌ای و محبوب بین ما ایرانی‌هاست. راحت الحلقوم انواع و طعم‌های متفاتی دارد. در این مطلب طرز تهیه لوکوم پسته آموزش داده می‌شود. لوکوم برای ماه رمضان و سفره افطار و همچنین برای انواع مناسبت‌ها مثل عید نوروز و شب یلدا مرسوم است.

    راحت‌الحلقوم

    1. در صورت استفاده از آجیل‌ها اول باید پوست رویی آن‌ها را جدا کنید. برای این کار مغز پسته‌ها را داخل ظرفی بریزید.
    2.  روی آن‌ها آب جوش بریزید و اجازه بدهید یک ربع الی بیست دقیقه بماند.
    3. بعد پسته‌ها را آبکش کنید و پوست رویی آن‌ها را به راحتی جدا کنید و بعد داخل بشقابی در فضای محیط قرار بدهید تا خشک شوند.
    4. یک لیوان آب کم کم به نشاسته گل اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با نشاسته حل شود و کنار بزارید.
    5. برای تهیه لوکوم باید از نشاسته گل استفاده شود. پودر ژلاتین را به شکر اضافه کنید.

    برای ادامه مطلب  طرز تهیه راحت‌الحلقوم بر روی لینک کلیک کنید. 

    ۱۸- موس کیک انار

    موس کیک انار دسری فوق العاده خوشمزه و جذاب سه لایه‌ای با لایه‌های کیک و موس و سس انار است که برای مجالس و به ویژه شب یلدا به شدت پیشنهاد می‌شود. 

    موس کیک انار

    1.  برای آماده کردن این دسر ابتدا باید کیک شکلاتی رو آماده کنیم. در صورتی که به کیک شکلاتی علاقه ندارین میتونید کیک اسفنجی ساده درست کنید.
    2. پودر کاکائو و بکینگ پودر رو به آرد سفید قنادی اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید و سه بار الک کنید و کنار بذارین.
    3. کف قالب کمربندی به قطر بیست و سه سانت کاغذ روغنی قرار بدین برای آماده کردن این دسر احتیاج به قالب خاصی نیست و میتونید اون رو داخل قالب گرد ساده یا قالب کمربندی یا رینگ آماده کنید.
    4. تخم مرغ‌ها و شکر و وانیل رو داخل ظرفی بریزین و با دور متوسط همزن به مدت حدودی چهار الی پنج دقیقه بزنید تا کاملا کرم رنگ و کشدار بشه.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه موس کیک انار بر روی لینک کلیک کنید. 

    ۱۹- شکلات هندوانه‌ای

    شکلات هندوانه‌ای شکلات بسیار زیبا و جذاب و مناسب شب یلدا بوده که به راحتی می‌توانید این شکلات را در منزل تهیه کنید.

    شکلات هندوانه‌ای

    1.  برای آماده کردن این شکلات‌های زیبا به قالب نیم کره سیلیکونی احتیاج داریم که در اندازه‌های مختلف در لوازم قنادی‌ها موجود هست
    2.  بعضی از این قالب‌ها همزمان چندین اندازه در یک قالب هستند که کار رو راحت تر میکنن.
    3. ابتدا شکلات سبز رنگ رو خرد کنید و داخل ظرفی بریزین و روی حرارت غیر مستقیم بخار آب به روش بن ماری آب کنید و یا اون رو چند ثانیه داخل ماکروفر قرار بدین تا ذوب بشه.
    4.  مقدار کمی از شکلات آب شده سبز رنگ رو داخل قالب نیم کره بریزین و بعد با کمک قلمو شکلات رو کاملا داخل قالب پخش کنید، طوری کنه دیواره و کف قالب با شکلات پوشیده بشن.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه شکلات هندوانه‌ای بر روی لینک کلیک کنید.

    ۲۰- کوکی انار

    کوکی انار با شکلات شیرینی خوشمزه و جذاب می باشد که به راحتی می توانید این کوکی را در منزل برای شب یلدا خود تهیه بفرمایید.

    کوکی انار

    1. برای شروع کار و تهیه این کوکی‌های خوشمزه و زیبا، ابتدا کره‌ی نرم شده که کمی در دمای محیط بوده را داخل ظرفی بریزید.
    2. شکر قهوه‌ای رو به کره اضافه کنید.
    3. شکر سفید رو نیز همراه شکر قهوه‌ای به کره اضافه کنید.
    4. با همزن برقی حدود دو دقیقه کره و شکر رو هم بزنید و با هم مخلوط کنید.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه کوکی انار و شکلات بر روی لینک کلیک کنید.

    ۲۱- دسر پاناکوتای خرمالو دو رنگ

    اگر به فکر این هستید که یک دسر خوشمزه برای مهمونای شب یلداییتون درست کنید، دسر پاناکوتای خرمالو بهترین انتخاب است. برای تهیه پاناکوتای خرمالو به مواد زیادی نیاز ندارید.

    طرز تهیه پاناکوتای خرمالوی دو رنگ؛ دسر خوشمزه پاییزی!

    کافی است چند تا خرمالوی درشت، خامه صبحانه، شیر، شکر به همراه پودر ژلاتین داشته باشید و یک دسر پاناکوتای خرمالوی دو رنگ خوشمزه داشته باشید.

    چنانچه آموزش طرز تهیه پاناکوتای خرمالوی دو رنگ را با جزئیات می‌خواهید به مقاله‌ی آن مراجعه کنید. 

    ۲۲- کیک رولت هندوانه‌ای

    کیک رولت هندوانه ای نوعی شیرینی مجلسی و زیبا برای شب یلدا است که ظاهری شبیه هندوانه دارد و تشکیل شده از یک لایه کیک و یک لایه رولت که مابین آنها یک لایه خامه قرار گرفته است.

    کیک رولت هندوانه ای

    1. برای تهیه کیک قرمز رنگ از قالب تکسچر استفاده کردم یکی از تکسچر های قالب رو به صورت برعکس داخل قالب قرار بدین و کف و دیواره های قالب رو چرب و آرد پاشی کنید.
    2. اگه قالب تکسچر ندارین میتونید از قالب لوف معمولی استفاده کنید و بعد از پخت از یک سمت با چاقو برش بدین تا کیک حالت نیم دایره پیدا کنه.
    3. پودر کاسترد و بکینگ پودر رو به آرد سفید قنادی اضافه و کاملا مخلوط کنید.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه کیک رولت هندوانه‌ای بر روی لینک کلیک کنید.

    ۲۳- کیک انار یلدایی

    کیک انار همان کیک ساده با ترکیب آب انار و دونه‌های انار است. روی این کیک می‌توانید سس انار مخصوص بریزید و برای شب یلدا میل کنید.

    طرز تهیه کیک انار یلدایی با سس مخصوص انار

    1.  برای تهیه این کیک یلدایی زیبا، ابتدا فر رو روشن کنید و روی دمای ١٨٠ درجه سانتیگراد اجازه دهید گرم شود. دو عدد تخم مرغ کامل را در ظرفی بریزید. شکر را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید.
    2. همزن برقی را روشن کنید و شروع کنید به هم زدن. تخم مرغ و شکر را در حد یک تا دو دقیقه هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و ترکیبی حجیم، کشدار و کرم رنگ بدست آید. سپس وانیل رو به تخم مرغ و شکر اضافه کنید.
    3.  روغن مایع رو بریزید و بعد گلاب رو به این مخلوط اضافه کنید.

    برای ادامه طرز تهیه کیک انار یلدایی به مقاله ان مراجعه کنید.

    ۲۴- چیزکیک مغزدار انار

    چیزکیک مغزدار انار دسری بسیار خوشمزه با سه لایه جذاب کیک شکلاتی، کرم پنیری و ژله اناری است که پیشنهادی فوق العاده برای زیبا کردن سفره شب یلدا شماست.

    چیزکیک مغزدار انار

    1.  برای شروع کار بهتر است ابتدا لایه‌ی ژله‌ای و میانی چیزکیک رو تهیه کنید چون این لایه باید در یخچال استراحت کند و ببندد بعد در میان چیزکیک قرار گیرد.
    2. برای این منظور پودر ژلاتین و آب رو مخلوط کنید تا اسفنجی شود و بعد به روش بنماری و روی بخار کتری ژلاتین رو در آب ذوب و حل کنید تا شفاف شود.
    3.  آب انار رو در ظرفی بریزید و شکر رو به آن اضافه کنید، هم بزنید و مخلوط کنید.
    4. حالا ژلاتین شفاف و حل شده رو به آب انار و شکر اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه چیزکیک مغزدار انار بر روی لینک کلیک کنید.

    ۲۵- میلک شیک انار

    یکی از ساده ترین نوشیدنی های شب یلدا میلک شیک انار است. برای تهیه میلک شیک انار، شما به مواد زیادی نیاز ندارید و ماده اصلی آن انار تازه و دانه شده است که در این فصل به وفور در دسترس است. 

    طرز تهیه میلک شیک انار؛ ساده‌ ترین و خوشمزه‌ ترین روش تهیه

    1. برای تهیه این میلک‌ شیک ساده، انار و شیر را چند دقیقه در مخلوط‌ کن یا میکسر با هم مخلوط کنید. نکته: اگر به هسته های انار حساسیت دارید می‌توانید از آب انار در تهیه این شیک استفاده کنید.
    2. عسل و بستنی را اضافه و‌ چند دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید.

    برای ادامه طرز تهیه میلک شیک انار می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۲۶- چیز کیک مدرن هندوانه‌ای

    شب نشینی شب یلدا جزو سنت های قدیمی ایرانیان بوده است و معمولا در این شب میزبان با هندوانه و انار از میهمانان خود پذیرایی می‌کند و به مرور هندوانه و انار به صورت نمادین برای تزئین های شب یلدا مورد استفاده قرار گرفتند و بیشتر کیک‌ها، دسرها و شیرینی‌ها به شکل انار یا هندوانه مزین شدند که این امر باعث جلوه پذیرایی و زیبایی بیشتر دسرها می‌شود.

    از این رو قصد داریم نوعی چیز کیک مدرن به شما بدهیم این چیز کیک خوشمزه برخلاف نوع کلاسیک چیز کیک حالت سه بعدی و کروی دارد و شکل ظاهری آن مشابه هندوانه است و برای پذیرایی شب یلدا بسیار مناسب است و مطمئنا چشم هر کسی را خیره می‌کند.

    پس اگر دوست دارید پذیرایی متفاوتی از مهمان‌های خود در شب چله داشته باشید حتما این چیزکیک مدرن هندوانه را امتحان کنید.

    طرز تهیه چیزکیک مدرن هندوانه?؛ چیزکیک خوشمزه شب یلدا

    1. برای شروع کار ابتدا کیک دلخواه را آماده کنید.
    2.  برای کاور شکلاتی کیک از شکلات با طعم طالبی استفاده کنید که رنگ سبز قشنگی دارد. در صورت دلخواه به جای این شکلات می‌توانید به شکلات سفید رنگ سبز اضافه کنید.
    3.  شکلات طالبی را رو همراه دو قاشق روغن مایع روی حرارت بخار آب به روش بن ماری ذوب کنید.
    4.  از قسمت مرکزی قالب تا دیواره به سمت بالا و به حالت زیگ زاگی شکلات بزنید تا راه های پوست هندوانه را تشکیل بدهد. وقتی همه قالب را به این صورت آماده کردید داخل یخچال قرار دهید تا شکلات خودش را بگیرد.

    برای مشاهده مراحل تهیه این چیز کیک مدرن هندوانه‌ای بر روی لینک کلیک کنید.

    ۲۷- دسر کیک شکلاتی با انار

    اگر به دنبال یک ایده جذاب برای شب یلدا هستید؛ درست کردن دسر کیک شکلاتی با انار برای یلدا گزینه خوبی است. برای تهیه این دسر خوشمزه سه سوته مراحل زیر را انجام دهید.

    طرز تهیه دسر کیک شکلاتی برای شب یلدا با انار؛ سه سوته

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی قالب‌هایتان روید. برای تهیه این دسر از هر نوع قالبی که در دسترس دارید با هر اندازه و شکلی می‌توانید استفاده کنید.
    2. در این مرحله به سراغ آماده‌سازی انار روید. آن را بشویید و پوست بگیرید. انار را دانه کنید و تمام قسمت‌های نازک سفیده روی پوسته آن را جدا سازید.

    برای ادامه طرز تهیه دسر کیک شکلاتی با انار به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۲۸- پاستیل طرح هندوانه

    پاستیل یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین تنقلات است که محبوبیت زیادی در بین کودکان و بزرگسالان دارد. تهیه آن در خانه اصلا کار سختی نیست و شما با مواد اولیه بسیار ساده‌ای می‌توانید پاستیل‌های بسیار خوشمزه و رنگارنگی را برای خود تهیه کنید.

    طرز تهیه پاستیل طرح هندوانه؛ ایده ساده و خوشمزه شب یلدا

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی قالب روید. برای تهیه پاستیل از هر شکل و سایز قالبی متناسب با سلیقه خودتان می‌توانید استفاده کنید. بهتر است اگر قالب‌های سیلیکونی در دسترس دارید از آن‌ها استفاده کنید. پاستیل در این قالب‌ها به راحتی جدا می‌شود. اگر این قالب‌ها در دسترستان نبود و از قالب‌های پلاستیکی استفاده کردید بهتر است حتما قالب را با مقداری روغن مایع چرب کنید.
    2. در دومین مرحله درون ظرف مناسبی پودر ژلاتین را با آب جوش به خوبی بهم زنید تا دانه‌های ژلاتین در آب حل شوند. اگر پس از ترکیب کردن ژلاتین با آب مشاهده کردید که برخی از دانه‌های ژلاتین در آب حل نشده‌اند می‌توانید ظرف را برای چند دقیقه روی بخار کتری قرار دهید تا به روش بن‌ماری پودر ژلاتین در آب حل شود.

    برای ادامه طرز تهیه پاستیل طرح هندوانه برای شب یلدا به مقاله ان مراجعه کنید.

    ۲۹- شکلات وانیلی اناری

    یک شکلات وانیلی با مغز پسته، خوش‌رنگ و خوشمزه ویژه زمستان و شب یلدا. یک شکلات خوشمزه با تزئین زیبای انار و آجیل رو تقدیم حضور شما کنیم. در این آموزش، شما می‌توانید شکلات‌هایی در رنگ‌ها و طعم‌های بسیار متنوع و خوشمزه را به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن تهیه کنید.

    مدت زمان مورد نیاز جهت تهیه شکلات وانیلی، شامل بیست تا سی دقیقه آماده‌سازی مواد و دو تا سه ساعت برای سرد شدن (بستن) شکلات‌هاست.

    طرز تهیه شکلات گرم وانیلی با تزئین ویژه؛ مناسب شب یلدا

    برای مشاهده دستور آسان طرز تهیه شکلات وانیلی اناری، این ایده یلدایی به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۳۰- کیک انار و اسفناج

    با نزدیک شدن به یلدا همه در تب و تاب تهیه سفره و میز یلدایی خاطره انگیز هستند. اگر شما هم جزو این افراد هستید و برای این شب به دنبال یه کیک خوشمزه و خوش آب و رنگ هستید. ما در اکالا یک کیک سالم و خوشمزه رو مهیا کردیم تا نیاز شما رو برای این منظور رفع کند.

    ما به شما یک کیک خوشمزه‌ی تماما یلدایی رو پیشنهاد می‌کنیم. در تهیه این کیک از هیچ نوع رنگ خوراکی استفاده نشده و کاملا سالم و مقوی است و رنگ زیبای آن بخاطر وجود اسفناج است. به هیچ عنوان طعم و بوی اسفناج نمی‌دهد و علاوه بر آن بسیار هم خوش عطر و طعم و خوشمزه است.

    طرز تهیه لوف کیک انار و اسفناج یلدایی؛ ساده و خوشمزه

    برای طرز تهیه کیک انار و اسفناج به محتوای آن مراجعه کنید.

    شب یلدا شام چی بپزیم؟

    شام شب یلدا موردی بوده است که از دیرباز مورد توجه قرار می‌گرفته. بنابریان باید برای شب یلدا غذایی در خور مهمانان و  با طرز تهیه ۸ نوع غذای خوشمزه ویژه شب یلدا همراه ما باشد.

    ۱. مرغ ناردونی

    مرغ ناردونه با طعم ملس، یکی از گزینه‌هایی است که برای شام شب یلدا و باشکوه کردن دورهمی این شب با خانواده مناسب است. ترکیب طعم مرغ و انار بسیار جذاب و محبوب است و می‌توانید این غذای خوشمزه اناری را برای شب یلدا که همیشه با انار خوش‌رنگی و پاییزی عجین بوده است آماده کنید. 

    مرغ ناردونه-مرغ اناری

    1. مرغ را بخارپز کنید تا بهترین طعم مرغ ناردونه را تجربه کنید. در این روش نیازی به اضافه کردن آب به مرغ برای پخته شدن نیست.
    2. مزیت این روش این است که طعم مرغ به طرز قابل‌ملاحظه‌ای حفظ شده و مزه آن پس از پخت بسیار خوشمزه است.
    3. به همین دلیل است که وقتی از آب استفاده می‌کنید خود آب مرغ کلی طعم و مزه دارد. ما این کار را نمی‌کنیم تا طعم مرغ درونش حفظ شود و هنگام ترکیب با انار بهترین میکس ناردونه به وجود بیاید.
    4. کف تابه مناسب روغن ریخته و تکه‌های مرغ را درون آن می‌چینیم.
    5. ادویه‌ها را روی مرغ پاشیده و چوب دارچین و برگ‌بو را نیز به آن‌ها اضافه می‌کنیم.
    6. پیاز را به چندین قسمت برش می‌زنیم و روی تکه‌های مرغ می‌چینیم.

    برای ادامه طرز تهیه مرغ ناردونی ملس به این صفحه مراجعه کنید. 

    ۲. سالاد کلم قرمز و انار

    این سالاد هم مانند بسیاری از انواع سالاد طرز تهیه آسانی دارد و مقوی نیز هست. از آنجایی که در ترکیب این سالاد خوشمره انار استفاده شده است مورد بسیار مناسبی برای سفره شام شب یلداست و مطمئنا همه از آن استقبال بینظیری خواهند کرد. 

    سالاد انار

    1. برای شروع کار ابتدا کلم را با خردکن یا رنده به صورت خلال‌های ریز خرد کنید. گردو را هم با چاقو به قطعات کوچکتری خرد کنید.
    2. سپس در کاسه‌ای، کلم‌های خردشده را بریزید.
    3. دانه‌های انار خوش‌رنگ را به کلم اضافه کنید.

    برای مشاهده طرز تهیه کامل سالاد کلم قرمز و انار به این صفحه وارد شوید. 

    ۳. مرغ شکم‌پر

    مرغ شکم پر یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که همواره گزینه محبوبی برای مهمانی‌ها و مجالس بوده است. همچنین شام فوق‌العاده‌ای برای جشن گرفتن شب یلدا است. مرغ شکم پر از مرغ تهیه می‌شود که داخل شکم آن با مخلفات و سبزیجات معطر پر می‌شود. به همین دلیل مرغ شکم پر بسیار ارزش غذایی بالایی دارد.

    طرز تهیه مرغ شکم پر

    مراحل تهیه مرغ شکم پر

    1. اول مرغ را پاک و تمیز کنید. بعد مرغ و مخصوصا قسمت‌های داخلی قفسه سینه آن را کاملاً بشویید تا بعداً در هنگام پختن مرغ بوی بدی ندهد.
    2. اگر برای ناهار این غذا را درست می‌کنید از شب قبل این کار را انجام دهید.
    3. زعفران دم‌کرده را به همراه دارچین، آبلیمو، نمک و فلفل و به همراه کمی روغن مایع در ظرفی بریزید و خوب هم بزنید و از آن برای مزه‌دار کردن مرغ استفاده کنید.
    4. مایع آماده‌شده را بر روی پوست مرغ و قسمت‌های داخلی آن اضافه کنید و خوب مرغ را به مواد آغشته کنید.

    برای ادامه طرز تهیه مرغ شکم پر کلیک کنید. 

    ۴. خورشت فسنجون (فسنجان)

    خورشت فسنجون یا فسنجان یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین خورشت‌های ایرانی است و در تهیه آن از گوشت اردک و گاهی گوشت قلقلی استفاده می‌کنند. اما رایج‌ترین روش پخت آن با گوشت مرغ است. این غذای سنتی ایرانی را برای شام شب یلدا نیز استفاده می‌کنند. 

    فسنجان با مرغ

    1. در مرحله اول تهیه خورشت فسنجون، مرغ‌ها را پاک کنید و خوب بشویید و در داخل آبکش قرار دهید، تا آب آن خشک شود.
    2. سپس بر روی مرغ‌ها مقداری نمک و فلفل سیاه بپاشید. 
    3. یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود.
    4. سپس مرغ‌ها را درون روغن قرار دهید و تفت دهید تا سرخ شوند.
    5. بعد از اینکه یک طرف مرغ‌ها سرخ شد آن‌ها را برعکس کنید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. بعد از اینکه سرخ کردن مرغ‌ها تمام شد آن‌ها را در یک کاسه بگذارید.

    ادامه مطلب طرز تهیه خورشت فسنجان بر روی لینک کلیک کنید. 

    ۵. مرغ ترش

    مرغ ترش یک غذای شمالی است که معمولا متناسب با ذائقه ایرانی‌هاست. مرغ ترش گیلانی با مرغ ترش مازندرانی متفاوت است. اما از هر دو مدل این غذای خوشمزه برای شام شب یلدا استفاده می‌شود.

    مرغ ترش شمالی

    1. در مرحله اول برای تهیه مرغ ترش مازندرانی سبزیجات معطر (جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر شوید و سبزیجات معطر شمالی مانند خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی) را پاک کنید و بشویید.
    2. سپس آن‌ها را از یک صافی عبور دهید و سپس سبزی‌ها را به وسیله تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقوی تیز، ساطوری و کاملا خرد کنید.
    3. سینه مرغ را تمیز کنید و بشویید و بعد از خشک شدن آن دو طرف سطح مرغ را به نمک و زردچوبه آغشته کنید.
    4. سپس یک تابه بگذارید و در آن روغن سرخ کردنی بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید
    5. بعد از داغ شدن روغن، سینه مرغ را درون تابه قرار دهید و دو طرف آن را تا زمانی که طلایی شوند، سرخ کنید.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی و مرغ ترش گیلانی بر روی لینک کلیک کنید.  

    ۶. رشته پلو

    رشته پلو یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که در مناسب هایی همچون نوروز، چهارشنبه سوری و در بعضی استان‌ها در شب یلدا سرو می‌شود. ترکیبات و طبع نسبتا گرم این غذا آن را برای شب‌های طولانی و سرد زمستان مناسب کرده است. رشته‌ی پلویی از ترکیب آب، آرد گندم و نمک درست می شه و نازکتر از رشته‌ی معمولی و یا همون رشته‌ی آش هستش. این غذا با گوشت قلقلی یا مرغ سرو می شود.

    رشته پلو مجلسی

    1. برنج را خوب می‌شوییم و بعد آن را در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری نمک خیس می‌کنیم.
    2. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج شما می‌تواند از یک ساعت تا دو ساعت باشد.
    3. بعد از این زمان نصف یک قابلمه متوسط را از آب پر کنید و روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش بیاید.
    4. یک قاشق غذاخوری سرخالی نمک را به آب در حال جوش درون قابلمه اضافه می‌کنیم.
    5. برنج‌ها را در قابلمه می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا به جوش بیاید.

    برای ادامه مطلب  طرز تهیه رشته پلو به این مقاله مراجعه نمایید. 

    ۷. آش انار

    آش انار به دلیل استفاده از دانه‌های انار مزه ترش و ملسی دارد که در کنار عطر گلپر، آن را بسیار مورد پسند می‌کند. این آش غذایی بسیار متناسب با تم شب یلدا است. 

    طرز تهیه آش انار

    1. برای آماده سازی اولیه لپه و برنج را به صورت جداگانه از چند ساعت قبل خیس می‌کنیم.
    2. ۲ عدد پیاز بزرگ را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم. زمانی که پیازها سبک شدند حدود ۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه به آن اصافه کرده و مجددا کمی تفت می‌دهیم. 
    3. لپه را آبکش می‌کنیم و به پیاز اضافه می‌کنیم و برای مدت حدود ۲ دقیقه لپه‌ها را نیز تفت می‌دهیم.
    4. این کار باعث می‌شود تا زمانی که برنج و بقیه مواد آش می‌پزند لپه‌ها وا نروند.
    5. سپس برنج خیس‌خورده را به مواد اضافه می‌کنیم.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه آش انار بر روی لینک کلیک کنید. 

    ۸. انار پلو

    انار پلو یکی از غذاهایی است که با انار خوش‌رنگ و پاییزی درست می‌شود و برای زمستان و به خصوص مراسم شب یلدا شام بسیار محبوب و خوشمزه‌ای محسوب می‌شود. در تهیه انار پلو از مرغ ریش‌ ریش‌ شده استفاده خواهیم کرد. 

    انار پلو

    1. برنج را خوب می‌شوییم و بعد آن را در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری (سر خالی) نمک خیس می‌کنیم.
    2. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج شما می‌تواند از یک ساعت تا دو ساعت باشد.
    3. سینه مرغ را به قطعات درشت تقسیم می‌کنیم و همراه با ۱ عدد پیاز خردشده، سیر، فلفل دلمه‌ای خردشده، مقداری نمک و فلفل و مقدار کمی زعفران و آب روی حرارت می‌گذاریم تا مرغ‌ها بپزند.
    4. در این فاصله باقی پیازها را به صورت خلالی خرد می‌کنیم و داخل ماهیتابه همراه با روغن تفت می‌دهیم تا پیازها سرخ شوند.
    5. بعد از این که سینه مرغ پخت، آن را از آب مرغ جدا می‌کنیم و به اندازه‌ی مورد نظر مرغ پخته را ریش‌ریش یا خرد می‌کنیم.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه  انار پلو بر روی لینک کلیک کنید. 

    همچنین می‌توانید برای مشاهده غذاهای یلدایی در شهرهای مختلف به مقاله آن مراجعه کنید.

    کرسی شب یلدا

    در زمان‌های نه چندان دور یکی از نشانه‌های آمدن فصل سرما و جمع شدن خانواده‌ها دور هم کرسی بود. کرسی به شکل‌های مختلفی درست می‌شود که هم می‌توان از چراغ نفتی، لامپ، ذغال یا المنت‌هایی استفاده کرد. هم‌چنین از یک میز چوبی هم تشکیل شده که وسیله‌ی گرمایشی زیر میز قرار گرفته و روی میز یک لحاف می‌اندازند و در هوای سرد از کرسی استفاده می‌کنند تا گرم شوند.

    اصولا پایه‌های میز چوبی از پایه‌های یک میز عادی کمی کوتاه‌تر است تا موقع نشستن روی زمین به راحتی بتوان از سطح رویی کرسی استفاده کرد.

    کرسی یکی از اجزای ثابت دورهمی‌های یلدا در طولانی‌ترین شب سال بود هم‌چنین از کرسی در عید نوروز هم استفاده می‌کردند.

    امروزه استفاده‌ی کرسی دوباره رایج شده و وسیله‌ی گرمایشی بسیار مناسبی هم است. افراد دور کرسی می‌نشستند و لحاف را روی پای خود می‌انداختند. اصولا روی سطح کرسی هم یک فرش بافته‌شده یا قالیچه هم می‌انداختند تا روی کرسی وقتی موادغذایی قرار می‌گیرد، کثیف نشود.

    وقتی پای شما زیر کرسی قرار بگیرد مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد تا شما خوابتان ببرد. دلیلش این است که قوه‌ی مدبره‌ی انسان گرما را احساس کرده و به بدن دستور خواب را می‌دهد و فرد وقتی بخوابد پایش زیر کرسی قرار می‌گیرد و ریه‌اش بیرون است.

    هر جانداری وقتی زمستان برسد به خواب زمستانی می‌رود و از نو برای تابستان ساخته می‌شود. برای انسان هم این موقعیت را در زمستان درست کردند. در قدیم اتاقی که در آن کرسی قرار داشت به شدت گرم بود و در یا پنجره‌ی آن اتاق را باز می‌گذاشتند و شما زیر کرسی بودید و برف می‌آمد و شما خواب بودید و مغز شما دستور خواب و بازسازی مجدد شما را به اجزای بدنتان ارسال می‌کرد. کرسی امروزه هم دوباره به روی کار آمده است.

    شما انواع کرسی‌هی آماده که در بازار فروخته می‌شود را می‌توانید تهیه کنید و یک شب و دورهمی به یاد ماندنی در کنار عزیزانتان درست کنید ولی پیشنهاد من به شما این است که درست کردن کرسی را حداقل یک بار خودتان تجربه کنید.

    کرسی

    حافظ خوانی شب یلدا، سنت دیرینه و زیبا

    مرسوم است در شب یلدا کتاب حافظ را باز می‌کنند و با نیت کردن فال خود را می‌گیرند. حافظ یکی از بزرگترین شاعران ایرانی است و شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند. او از مهم ترین تأثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود. هر ساله در مهرماه مراسمی در محل آرامگاه او در شیراز برگزار می‌شود. مطابق تقویم رسمی ایران  روز ۲۰ مهر بزرگ داشت حافظ نامیده شده است.

    فال حافظ

    معاشران گره از زلف یار باز کنید
    شبی خوش است بدین قصه‌اش دراز کنید
    حضور خلوت انس است و دوستان جمعند
    و ان یکاد بخوانید و در فراز کنید …

    برای گرفتنفال حافظکلیک کنید.

    معرفی ۵ سایت برتر گرفتن فال حافظ

    ما در اینجا سعی داریم ۵ سایت برتری که می‌توانید فال حافظ بگیرید را معرفی کنیم. فال حافظ به دلیل اینکه در ایران پر طرفدار است، مهه که تعبیرهای درستی داشته باشد تا کسی که نمی‌تواند از اشعار برداشتی داشته باشد، با کمک تعابیری که در سایت است بتواند فال و خود را بگیرد.

    ۱-سایت تک تمپ


    فال حافظ

    ۲-سایت تاروت رنگی

    فال حافظ- تاروت رنگی

    ۳-سایت آلامتو
    فال حافظ- آلامتو

    ۴-سایت پیچک

    فال حافظ پیچک

    ۵-سایت ایران حافظ

    فال حافظ

    تزیین های جشن شب یلدا

    تزئینات شب یلدا خیلی متنوع است. می‌توانیم از تزئین‌های رنگی رنگی با تم یلدا شروع کنیم. 

    کاردستی‌های زیبا با تم یلدایی

    این کاردستی‌ها با کاغذ و نمد درست شده‌اند و بسیار ساده و زیبا هستند.

    نمدی شب یلدا-شب یلدا- تم چلهتوپ یلدا -کارت تبریک یلدایی-شب یلدا

    شب یلدا-کار دستی شب چله-نمدی شب یلدا
    کار دستی با کاغذ و منجق برای شب یلدا- کاردستی شب چله

    با منجق و کاغذ این خوشگلای کوچیک رو می‌تونین درست کنین.

    تزیینهای نمدی شب یلدا-شب یلدا

     آرایش و لاک ناخن شب یلدا

    خیلی از خانم‌ها به مناسبت یلدا دوست دارند آرایششون هماهنگی زیادی با تم شب یلدا داشته باشه. در اینجا عکس چند مدل آرایش مختلف گذاشته شده است که در همه رنگبندی هندوانه رعایت شده.

    شب یلدا- آرایش شب یلدا
    لاک ناخن شب یلدا-لاک با تم یلدا

    آرایش شب یلدا- آرایش چشم با تم یلدابازی‌های دسته‌جمعی در شب یلدا

    در این شب بلند و به‌یادموندنی قصد داریم با معرفی چند بازی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز، لذت این شب رو براتون چند برابر کنیم. با ما همراه باشید و بخونین از بازی‌های این شب دراز.

    ۱. بازی اسم فامیل بازی در شب چله

    برای هر نفر فقط یک کاغذ و یک مداد لازم است. روی هر صفحه جدول‌هایی می‌کشیم و به صورت عمودی یا افقی چند مورد از موارد زیر را به اتفاق آراء بازیکنان انتخاب کرده و می‌نویسیم و در هر مرحله پر می‌کنیم.

    نام، نام خانوادگی، رنگ، گل، غذا، میوه، حیوان، شغل، ماشین، شهر، کشور، اشیاء، اعضای بدن و …

    بعد به ترتیب افراد یک حرف الفبا را انتخاب می‎کنیم مثلا (میم) حالا هر نفر بر روی برگه خود شروع به نوشتن نام و اسامی در برگه می‌کند که با حرف میم آغاز شود. هرکس با زودتر پر کردن این جدول اطلاع می‌دهد و امتیازدهی آغاز می‌شود، هر جواب صحیح ۱۰ امتیاز هر جواب تکراری ۵ امتیاز و هر بی پاسخی و جواب غلطی ۰ امتیاز با جمع امتیازات هر شخص، برنده مشخص می‌شود.

    بازی اسم فامیل

    ۲. بازی پانتومیم در شب یلدا

    پانتومیم جز دسته بازی های جمعی که سر و صدای زیادی داره و کلی افراد رو هیجان زده می‌کنه. تو این بازی افراد به دو گروه تقسیم می‌شن هر گروه یک موضوع خاص رو که می‌تونه اون موضوع، اسم، ضرب المثل، شغل و … باشه رو انتخاب کنه و به یک نفر از گروه مقابل بگه… حالا وظیفه اون شخص اینکه بدون حرف زدن با اشارات و شکل درآوردن به گروه خودش بفهمونه اون موضوع انتخاب شده چیه.

    پانتومیم

    ۳. بازی شجاعت یا حقیقت در طولانی ترین شب سال

    حالا وقتشه یک نفر انتخاب بشه و رئیس بهش بگه که چه کاری بکنه و یا چه حقیقتی رو فاش کنه. افراد دورتا دور هم می‌شینن و با چرخوندن وسیله‎ای که معمولا بطریه،رئیس و پاسخگو رو انتخاب می‌کنن.

     در بازی بطری، سر بطری فرد انتخاب شده است و ته بطری به سمت هر شخص باشه رئیسه.

    بازی جرعت حقیقت

    مراسم شب یلدا برای تازه‌ عروس‌ها

    در بعضی از نقاط کشور و پیرو بعضی سنت‌ها در شب یلدا، برای تازه‌عروس‌ها هدایایی به اسم شب چلگی می‌برند. این هدایا بسته به هر شهر و فرهنگ متفاوت است. بعضی از مردم آجیل و میوه و هندوانه شب یلدا با تزیین‌های زیبا به خانه تازه‌عروس می‌برند. بعضی نیز با هدایای گران‌قیمت، طلا و پول نوعروس را خوشحال می‌کنند.

    با تنهایی شب یلدا چه کنیم؟

    غافل نشیم از کسایی که تنهان و تو این جشن زیبا به دور از خانواده هستن و باید به تنهایی این شب رو به سر کنن. در اکثر شهرها به خصوص شهرهای بزرگی مثل تهران در بیشتر رستوران و کافه‌ها جشن‌هایی به مناسبت این شب به یاد موندنی می‌گیرن که حسابی شمارو سرگرم میکنه از سفره آرایی زیبا و پذیرایی این شب گرفته تا حافظ خوانی و اجرای موزیک زنده.

    ما اینجا برای شما اسامی چند کافه ها و رستوران‌هایی که به مناسبت یلدا برنامه دارند رو لیست کرده ایم.

    کافه ریسمون، کافه فرین، کافه روبرت، رستوران برازنده و رستوران ایوان.

    با این گرانی با شب یلدا چه کنیم؟

    همانطور که می‌دانید افزایش قیمت و گرانی مواد غذایی، برپا کردن این جشن باشکوه یلدا را برای بسیاری از خانواده ها سخت تر کرده است. چه بسا که بسیاری از خانواده ها توان مالی خرید بسیاری از تنقلات و میوه های مرسوم این شب را ندارند. امیدواریم که نبود این میوه ها و رنگین نبودن سفره آنها از خوشی و خنده برلبانشان کم نکند و این شب باشکوه با لبی خندان و دلی شاد به سر بگذارند.

    با این گرانی با شب یلدا چه کنیم؟

    در زیر چند عکس با ایده شب یلدا بر اساس نمادهای این شب درست شده است که می‌توانید با وسایل و ابزارهای کم قیمت این وسایل را درست کنین و تزئین های زیبایی داشته باشید. همچنین کلی بازی سرگرم کننده به شما معرفی می‌کنیم که حسابی با اطرافیانتون خوش بگذرونین.

    دختران یلدایی

    در شب یلدا دخترانی که متولد می‌شن رو معمولا به نام یلدا می‌نامند دختران یلدایی ما علاوه بر اسم زیبایی که دارند خصوصیات اخلاقی خاصی هم دارند که در زیر نوشته ایم.

    خصوصیات دختران متولد آذر ماه

    بسیار اجتماعی و راستگو است. خانواده دوست هستن، اهل شعر و ادبیات و مشاعره، عاشق سفر و گشت گذار.

    دخترانی وابسته و منتظر مردی سوار بر اسب سفید که آنهارا به آرزوهایشان برسند و متاسفانه خودشان هیچ تلاشی برای پیشرفت نمی‌کنند.

    بسیار جسور و خودخواه و فقط حق را گرفتنی می‌دانند. این زنان فمینیست بسیار باهوش هستند و در متقاعد کردن قاضی و معامله‌های بزرگ موفق هستند ولی متاسفانه بسیار بدبین و رویا پردازی می‌کنند.

    دانلود موزیک‌های معروف شب یلدا

    با دو آهنگ زیبای شب یلدا همراه ما باشید.

    بریده ای از متن آهنگ شب طولانی علی مولایی

    ───┤ ♩♬♫♪♭ ├───
    آخ! تو شبِ یلدای منی!●♪♫
    دیوونه ی دوست داشتنی!●♪♫
    لبای تو رنگِ اناره وُ●♪♫
    هندونه شیرینیش کم یاره؛ پیشِ بوسه های تو!●♪♫
    که غم نداره… غم نداره… غم نداره…●♪♫
    آخ! تو شبِ یلدای منی!●♪♫

    آهنگ رضا جعفری یلدا

    شب یلدا باشه
    دستش تو دستت باشه
    کاشکی شب صبح نشه
    چشمات به ساعت
    اولین باره
    سر رو شونه‌ت می‌زاره
    لباش سرخ اناره
    می‌خنده واسه‌ت
    فال حافظم مژده داده ایام غم تمومه
    شیرینی یلدا بدون تو به کامم حرومه
    فال حافظم مژده داده ایام غم تمومه
    صدتا یلدای زیبا کنار عشقم پیش رومه

    متن‌ها و اس ام اس‌های یلدایی

    با چند نمونه جذاب متن و اس ام اس یلدایی برای تبریک شب یلدا با ما همراه شوید.

    کارت تبریک شب یلدا

    شب یلدا شد و میلاد خوش ایزد مهر

    زایش نور از این ظلمت تاریک سپهر

    شب یلدا شد و بر سفره دل باده عشق

    رخ معشوقه و مدهوشی دلداده عشق

    شب یلدایتان پرستاره و پرخاطره باد

    ***********************************************************************

    فراموشی در مرام ما نیست

    بلندی یلدا فقط یک دقیقه ست!

    اما ارادت ما به شما، بی انتهاست.

    شب یلدا مبارک

    *********************************************************************

    یک قدم مانده به یلدا به شبی خاطره انگیز و بلند
    به سفیدی زمستان و اناری که دلش قصه یک رنگیست . . .
    یلداتون مبارک

    *********************************************************************************

    آری امشب شب یلدا است
    شب فال
    شب عشق
    شب هندوانه
    و شب آزادی و شب رهایی
    چیزی به یادم نمی آید
    جز اینکه
    امشب شب تنهایی من است
    یلدایت مبارک

    شب یلداتون پیشاپیش مبارک! اگر شما پیام تبریک ویژه‌ای برای شب یلدا دارید، می‌توانید اینجا در قسمت کامنت‌ها با دیگران به اشتراک بگذارید.

    سؤالات متداول

    در ادامه به پرسش‌های شما در رابطه با شب یلدا پاسخ می‌دهیم:

    تاریخچه شب یلدا چیست؟

    شب یلدا یک سنت باستانی از زمان داریوش اول است. چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی پی ‌بردند که کوتاه‌ترین روز سال، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن، روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاه‌تر، از همین رو آن را شب زایش خورشید (مهر) نامیده و آن را آغاز سال قرار دادند. کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد.

    چه دسرهایی در شب یلدا می‌توان درست کرد؟

    از جمله دسرهای یلدایی می‌توان به ژله هندوانه‌ای، چیز کیک انار، پودینگ انار، کیک انار، مرنگ، باسلوق، لکوم و کوکی انار اشاره کرد.

    چه بازی‌های دسته‌جمعیی می‌توان در شب یلدا انجام داد؟

    بازی‌هایی مانند اسم فامیل، پانتومیم و بطری بازی را می‌توان به صورت جمعی انجام داد و لذت برد.

    ۴.۳/۵ (۱۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵۰ دیدگاه ها

    1. ۰من که خوشم اومد دست شما درد نکنه بابت وقتی که گذاشتید و این مطالب مفید رو گذاشتید ? امیدوارم یلدای خاطره انگیز و پر مهری داشته باشی

    2. سلام وقت بخیر ممنون از دستور های متنوعتون.قطعا بهترین قسمت شب یلدا خوردنی های خوش مزشه

    3. همه چی کامله
      ولی دل خیلیا هست که میخواد مثل ما شب یلدا رو جشن بگیرن اما نمیتونن!!
      خب چه کاریه این همه وسیله آماده کرد و در عرضیه شب استفاده بشه!!
      به فکر کسایی باشیم که دلشون میخواد مثل ما جشن بگیرن!
      کم گرفتن وسایل ضرری به ما نمیرسونه! در واقع کمک کردن به دیگران هر چند کم یه امیدی تو دلامون بوجود میاره!

    4. خیلی دسر هاش خوش مزه میتونیم با کمک مادرمون این کار هارو انجام بدیم ?????? دین دسر و حتما توی خانه ی خود انجام بدین ?????

    5. من ارایش لب دوس داشت با حالههه ولی کار دستی بلد نیستکم درس کنم پول ندارم هندوونه بیخورم اصلا هم اجیل نداریم کرسی هم ندیدم فال حافظ یبار تو مترو خریدم مرسی اه

    6. بسیار نایس. خیلی خوب بود شما متن و تاریخچه زیبا نوشته کردید از شب زمستون من این شب دوست داشت چون بسیار رنگی است و هندوانه میخورم من آرایش نکرد ولی قشنگ بود عکس

    7. و چه کوته فکر است این گوگل ک تورا ای متن زیبا در ص ۳ نهاده است. به راستی اکالا راستگو و حق گو است و ما آریایی ها از زبان تو شنویم آنچه به راستی و درستی در شب چله بوده است. با تشکر از نویسنده ی عزیز شب یلدا

    8. وای من عاشق کرسی ام خیلی باحالین دمتون گرم من حتما کرسی میذارم
      اصلا من کرسی گذارم

    9. وای چ باحال من نمیدونستم اسم اصلش شب چله است راستی ژله خیلی مریضه اینو کی درست کرده دلغونه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.