آشپزیکیک و شیرینی

۲ روش طرز تهیه شیرینی گل نرگس با قالب و بدون قالب!

شیرینی گل نرگس یکی از خوشمزه‌ترین انواع شیرینی است که همانطور که از نام آن مشخص است، شکل ظاهری این شیرینی شبیه به گل نرگس است و از همین رو برای پذیرایی از مهمان‌ها در عید نوروز بسیار مناسب است. در این مقاله از بخش آشپزی از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه شیرینی گل نرگس آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی گل نرگس
خامه ترش۱۰۰ گرم
شکر ریز ۸۰ گرم
آرد شیرینی پزی۳۲۰ گرم
کره ۱۵۰ گرم
وانیل ۱/۲ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر۱/۲ قاشق چای‌خوری
زرده تخم مرغ ۲ عدد
پودر کاکائو۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری
شیر۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه شیرینی گل نرگس با قالب

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه شیرینی گل نرگس آشنا شوید.

مرحله اول: خامه ترش، شکر، آرد و کره را ترکیب کنید

برای تهیه این شیرینی ابتدا باید خامه ترش را با شکر مخلوط کنید. سپس مواد را با همزن دستی ترکیب کنید. زمانی که شکر به خوبی با خامه مخلوط شد، باید کره نرم شده و آرد را اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید.

طرز تهیه شیرینی گل نرگس
مرحله دوم: وانیل، بیکینگ پودر و زرده تخم مرغ را ترکیب کنید

وانیل، بیکینگ پودر و زرده تخم مرغ را به ترکیب خامه ترش و شکر اضافه کنید و بعد با دست خمیر را ورز دهید تا خمیر لطیفی ایجاد شود.

مرحله سوم: خمیر کاکائویی را آماده کنید

خمیر را به دو قسمت نابرابر تقسیم کنید. به طوری که یکی از قسمت‌ها بزرگ‌تر و یکی از آن‌ها کوچک‌تر باشد. پودر کاکائو را با شیر ترکیب کنید و خوب هم بزنید. زمانی که کاکائو در شیر حل شد، می‌توانید شیر کاکائو را به قسمت کوچک‌تر خمیر اضافه کنید. خمیر را برای چند دقیقه ورز دهید تا کاکائو به طور کامل با خمیر مخلوط شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نازک پسته قزوینی

    مرحله چهارم: خمیر را استراحت دهید

    هر کدام از قسمت‌های خمیر کاکائویی و سفید را به صورت جداگانه در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. در ادامه خمیرها برای ۱ ساعت در یخچال استراحت کنند.

    مرحله پنجم: خمیر را به شکل گل درست کنید

    در این مرحله باید خمیرها را از یخچال خارج کنید. سطح کار را آرد پاشی کنید و بعد خمیرها را با وردنه باز کنید. حالا با استفاده از یک قالب گل نرگس خمیر سفید و کاکائویی را با قالب برش دهید.

    مرحله ششم: شیرینی‌ها را بپزید

    فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید فر برای ۱۵ دقیقه داغ شود. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. در ادامه خمیرها را با کمی فاصله روی سینی بچینید و سینی را برای حدود ۱۷ دقیقه در فر قرار دهید تا شیرینی‌ها بپزند. اجازه دهید شیرینی‌ها کاملا خنک شوند، سپس آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید.به خاطر داشته باشید که شیرینی‌ها را با دقت و آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید تا له شوند. شیرینی‌ها را در ظرف مورد نظرتان بچینید و از طعم آن‌ها لذت ببرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی سوئدی شکلاتی

    طرز تهیه شیرینی گل نرگس بدون قالب

    برای درست کردن شیرینی گل نرگس بدون قالب می‌توانید خمیر سفید و کاکائویی را به صورت جداگانه به ۱۵ قسمت تقسیم کنید. سپس یکی از تکه‌های خمیر سفید را بردارید و به صورت گرد روی تخته آشپزخانه پهن کنید. حالا خمیر کاکائویی را به شکل گلوله‌ای درست کنید و در وسط خمیر سفید قرار دهید. خمیر سفید را به صورت بقچه‌ای ببندید و در ادامه خمیر را پهن کنید.

    حالا با چاقو ۵ برش در شعاع دایره و دور تا دور خمیر ایجاد کنید و هر یک از تکه‌های خمیر را به صورت گلبرگ گل نرگس فرم دهید. برای این کار باید کمی دقت کنید و به سلیقه خودتان به خمیر فرم دهید. در ادامه با نوک چاقو خطوطی روی گلبرگ‌های گلی که درست کرده‌اید ایجاد کنید. بعد از این که خمیرها را آماده کرید، مقداری زرده تخم مرغ و زعفران را ترکیب کنید و روی خمیرها بمالید تا خوشرنگ شوند.

    طرز تهیه شیرینی گل نرگس

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی گل نرگس

    • برای تهیه این شیرینی نباید خمیر را بیش از حد ورز دهید. بهتر است این کار را تنها در حد ترکیب کردن مواد خمیر انجام دهید.
    • برای تزیین این شیرینی می‌توانید از مقداری کنجد و سیاه دانه استفاده کنید.
    • بعد از آماده شدن شیرینی‌ها می‌توانید آن‌ها را در ظرف در بسته بریزید و در یخچال قرار دهید.
    • برای این که بافت شیرینی گل نرگس شما نرم شود، باید بعد از آماده شدن شیرینی‌ها را در یک ظرف بریزید آن را با سلفون بپوشانید تا شیرینی شما نرم شود.
    • برای اینکه شیرینی شما خوشرنگ شود می‌توانید از زرده تخم مرغ یا ترکیب زرده تخم مرغ و زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید.
    • به منظور درست کردن گل نرگس می‌توانید به سلیقه خودتان از قالب استفاده کنید یا خودتان خمیر را به شکل گل نرگس درست کنید.
    • یکی دیگر از روش‌های درست کردن شیرینی گل نرگس این است که با استفاده از خمیر سفید یک عدد گل نرگس درست کنید و سپس خمیر کاکائویی را به صورت دایره‌ای درست کنید و روی گل قرار دهید.
    • در صورت تمایل می‌توانید شیرینی گل نرگس را به صورت ترکیبی با طعم کاکائویی و ساده درست کنید.

    شیرینی گل نرگس یکی از جذاب‌ترین شیرینی‌های عید از لحاظ ظاهری است که برای تهیه آن هم می‌توانید از قالب‌های آماده استفاده کنید و هم خمیر را با دست به شکل گل نرگس درست کنید. اگر تجربه درست کردن این شیرینی را دارید، حتما نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.