آشپزیغذاهای رژیمی

بهترین روش پخت شلغم؛ برای سرماخوردگی و سلامتی

شلغم نوعی پنی سیلین طبیعیه. این خوراکی زمان سرماخوردگی حالتون رو بهتر می‌کنه. شاید شما هم اعتقاد دارید پخت شلغم که دستور پخت نمی‌خواد، اما امروز ما یک روش پخت بخارپز با هدف حفظ حداکثری خواص این سبزی با ارزش رو برای شما آماده کردیم. شلغمی که توی آب غوطه‌ور می‌شه، بخشی از طعم خودش‌رو هم از دست می‌ده. با ما همراه باشید تا در روازی سرد پاییز و زمستون بدنتون رو با شلغم پخته خوشمزه در برابر سرماخوردگی مقاوم کنید. با ما در بخش آشپزی مجله اکالا بلاگ همراه باشین تا طرز پخت شلغم به روش اصولی رو یاد بگیرین.

طرز تهیه شلغم بخار پز

برای تهیه شلغم به مواد اولیه زیر نیاز دارین:

مواد لازم پخت شلغم:
شلغم یک کیلوگرم
آبدو لیوان
نمک و‌ فلفل سیاه به مقدار لازم

مواد لازم پخت شلغم

مرحله اول؛ انتخاب شلغم

در انتخاب شلغم دقت کنین. شلغم باید سفت و‌ توپر و پوستی براق و صاف داشته باشه. شلغم‌هایی که سنگین‌تر هستن بهترن. جالبه بدونید که شلغم‌های ریز شیرین‌تر و شلغم‌های بزرگ پر خاصیت‌تر هستن. موقع خرید شغلم، اونا رو فشار بدین. شلغم‌های نرم گزینه مناسبی نیستن.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر زردچوبه برای سرماخوردگی

این شلغما بعد از پخت، طعم خوبی نخواهند داشت. اگر هم می‌خواین یکنواخت بپزن، شلغم‌هایی با سایز یکسان بخرین.

مرحله دوم؛ شستن شلغم ها

قبل از هر چیزی باید شلغم‌ها را با آب سرد بشورین. قسمت ریشه آن را با فاصله دو تا سه سانتی‌متر تا خود میوه (سبزی) به کمک چاقو کوتاه کنین. اضافی‌های قسمت بالایی شلغم را هم ببرین. سر و ته شلغم‌ها را از ته نبرین، چون باعث می‌شه در زمان پخت طعم و ‌مزه خوب خودش رو از دست بده.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    شستن شلغم ها

    شلغم رو تو آب نندازین. غوطه‌ور کردن شلغم در آب، طعم اون رو از بین میبره. ما این روش رو توصیه نمی‌کنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقالی پخته با گلپر

    مرحله سوم؛ پخت شلغم

    در این مرحله نوبت به پخت شلغم می‌رسه. شلغم‌ها را داخل توری بخار پز بچینید. به زبان ساده باید سبد یا آب‌کش فلزی که دهانه اون اندازه قابلمتون هست انتخاب کنید و شلغم‌ها‌رو توی اون بچینید. دو لیوان آب رو داخل قابلمه مناسب بریزین. بعد سبد بخار پز شلغم‌ را توی قابلمه بذارین. آب پایین قابلمه و سبد با فاصله چند سانتی متر بالاتر از سطح آب قرار بگیره.

    بیشتر بخوانید: خواص شلغم برای سرماخوردگی

    با توجه به مقدار شلغم‌ها دقت کنین مقدار آبی که اضافه می‌کنید به شلغم‌ها نرسن و زیر سطح سبد باشن. در هر صورت، شلغم‌ها نباید با آب برخورد داشته باشن. با کمک نمک‌پاش مقداری نمک به شلغم‌ها بزنین و قابلمه رو روی اجاق گاز بذارید.

    پخت شلغم

    شعله رو زیاد کنین تا آب بجوشه. بعد از اینکه آب جوشید، حرارت رو کم کنین و پهل و پنج دقیقه زمان بدین تا شلغم‌ها به خوبی بپزن. بعد از این زمان، با چاقو شلغم رو چک کنین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لبو

    در این مرحله از پختن شلغم سر و تهشون رو با کمک چاقو جدا می‌کنیم و به ابعاد دل‌خواه برش می‌زنیم.

    میتونین به دلخواه به شلغم‌ها فلفل هم اضافه کنین و بهش مزه بدین. مصرف این خوراکی خوشمزه رو در فصل سرما، به شما توصیه می‌کنیم.

    شلغم پخته شده و خواص آن

    خواص شلغم

    •  وقتشه که سراغ خواص این سبزی بریم. شاید اگر شما هم از خواص بی‌نظیر شلغم بدونید، حتما از اون توی منوی غذای عصرانتون استفاده خواهید کرد. شلغم برای پوست بسیار مفیده.
    • این خوراکی برای سلامت قلب و‌ عروق مناسبه و به تقویت استخوان و دستگاه گوارش کمک می‌کنه. همچنین شلغم مقدار زیادی ویتامین C داره که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنه.
    • به‌همین دلیل، زمانی که سرما می‌خوریم پزشکان برای کنترل علائم سرماخوردگی مصرف اون رو توصیه می‌کنن.
    • جالبه بدونید شلغم را هم میشه به صورت خام و هم به صورت پخته شده میل کرد. در بعضی مناطق کشور به‌خصوص آذری‌های عزیز شلغم خام رو مثل ترب خرد شده و به‌ عنوان سبزی همراه با غذا سرو می‌کنن.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انار پخته برای سرماخوردگی

    سوالات متداول

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما رو با روش پخت شلغم آشنا کنیم. نظر شما چیه؟ آیا شلغم پخته رو دوس دارین؟ چطور شلغم رو میپزین؟

    پخت شلغم چقدر طول میکشد؟

    برای پخت شلغم به روش بخارپز، به حداقل ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارین.

    شلغم پخته چقدر ماندگاری دارد؟

    بهتره شلغم پخته رو همون موقع مصرف کنین و تو یخچال نگه ندارین.

    کالری شلغم پخته چقدر است؟

    هر ۱۰۰گرم شلغم پخته حدودا ۴۰ کالری داره.

    منبع: (oureverydaylife)

    ۳.۵/۵ (۲۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴۵ دیدگاه ها

    1. مبادا شلغم را آنطور که یکی از دوستان گفت درون کیسه فریزر بگذارید. تمام رادیکال‌های آزاد کیسه پلاستیک که عامل مهم ابتلا به سرطان است وارد شلغم می‌شود. لطفا از خودتان راههای مضحک و خطرناک ارائه ندهید.

    2. سلام دوستان من امشب وکه شب یلدای ایرانیان آریایی میباشد روبه همه هم میهنیهای ایران زمین به مهربانوان نامهربانانه این دیار مبارک باد میگم.
      واما شلغم.بهر شکلی که میل فرمائید مفیده .رنده کردن ورقه نازک کردن میکس کردن با دیگر سبزیجات مورد علاقه شما عزیزان.داخل سوپ ریختن پای آبگوشت معاملات هم شلغم بریزید بسیار خوشمزه میشه. اگر میخواهید آب پز کنید .شلغمی رو بخرید که سرو ته آن نبریده باشند.سفت و وزن سنگین باشه .شما هم شلغم رو با آب تغریبآولرم بشود یا که گل و مواد خاکی نون و رو بتوانید بشورید.مطلقآ چاقو نزنید. بعد شستن با دم و سر بندازید تو قابلمه آب سرد که شوکی هم بهش وارد شه.اجاق رو روی حرارت فوق یا زیاد بگذارید بجوش که اومد مقداری شعله رو کم کنید.بعد یک ساعت شاید بیشتر که بوی مطبوع شلغم به مشام رسید شعله رو کم کنید. تا آب نزدیک به دوسانت داخل قابلمه بمونه .سپس نوش جان کنید البته با پوست.ضمن اینکه از ابتدا تا پایان بایستی در قابلمه رو بگذارید.بدرود.

    3. سلام.بله میتونید شلغمو بریزید داخل پلاستیک فریزر و گره بزنید و بندازید داخل آب تا بپزه اینجوری اصن اب نداره شلغم

    4. سلام راهی هست که شلغم بعد از اکاده شدن اب نندازه یعنی موقع خوردن داخلش احساس بودن ابی اضافی نکنیم

    5. اصلا خوب نیس شلغم بشورید تمیز بعد بزارید اب جوش بیاد بریزید توش وقتی نرم شد بخورید خیلی با نمک میچسبه دیگ چرا قاطی پاطیش میکنید؟

    6. اصلا خوب نیس شلغم بشورید تمیز بعد بزارید اب جوش بیاد بریزید توش وقتی نرم شد بخورید خیلی با نمک میچسبه دیگ چرا قاطی پاطیش میکنید؟

    7. ببخشید من تا بحال چنین نظری که گفتید قبلا نوشتید را ننوشتم ومهم هم نیست که پیامم ارسال نشود .

    8. سلام اقای علیرضا

      لطفا موقع نوشتت دقت کنید . تبخ غلط هست : طبخ
      خلاصه من نتونستم پیامتونو بخونم .

    9. عالی ممنون از رتهنمویی کاما کجامع ممنون وخسته نباشی ازراهنمایی شما امیدوارم در کارتون موفق وسرآشپزنمونه ای دررشته خودتون باشید بهم خیلی کمک کرد چون خیلی ساده وآسان برای تبخ ان راه حلی گذاشته بودند خدوقوت امدوارم موفق باشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.