آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی نسکافه ای با سس شکلاتی مناسب عید

شیرینی نسکافه‌ای یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌هاست؛ این شیرینی خوشمزه و خوش عطر با بافت پوک که مثل شیرینی بهشتی داخل دهان آب می‌شود، یکی از گزینه‌های مناسب برای شیرینی عید و سایر مناسبت‌ها و دور همی‌هاست. این شیرینی برای کسانی که به عطر و طعم قهوه علاقه دارند، بسیار دلچسب است.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نسکافه‌ای
آرد۲۲۰ گرم
روغن جامد۱۴۰ گرم
پودر قند۱۷۰ گرم
نسکافه یا پودر قهوه فوری۱ قاشق چایخوری
پودر کاکائو۱ و نیم قاشق چایخوری
شکلات شیری و شکلات سفیدبرای تزیین به میزان لازم

 

این مواد حدود ۵۰ عدد شیرینی به شما می‌دهد.

طرز تهیه شیرینی نسکافه ای

در ادامه، پخت شیرینی شکلاتی نسکافه ای را به صورت مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم:

مرحله اول: هم زدن روغن و پودر الک شده

روغن (به جای روغن نیمه جامد معمولی، از روغن صاف قنادی هم می‌توانید استفاده کنید) و پودر قند الک شده را داخل ظرفی مخلوط کنید و با همزن حدود ۱۰ دقیقه هم بزنید تا کاملا روشن، پوک و سبک شود! حتما مدت هم زدن را رعایت کنید چون باعث پوک شدن شیرینی و بافت خوب آن می‌شود.

مخلوط آرد و روغن

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی زبان گنجشکی

مرحله دوم: اضافه کردن پودر نسکافه و کاکائو

بعد از ۱۰ دقیقه هم زدن، پودر کاکائو و نسکافه الک شده را به همراه نصف آرد الک شده اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید تا یکدست شوند (از پود کاکائو و نسکافه مرغوب استفاده کنید تا طعم شیرینی شما عالی شود).

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    پودر کاکائو و نسکافه

    مرحله سوم: اضافه کردن آرد

    بعد باید آرد را کم کم اضافه کنیم تا خمیر نسبتا منسجمی به دست بیاید که بتوانیم با دست شکل بدهیم؛ چون کیفیت آردها متفاوت است، ممکن است کل آردتان مصرف شود یا اینکه اضافه بماند!

    مرحله چهارم: شکل دادن به خمیر

    وقتی خمیرتان شکل گرفت، گلوله‌های کوچکی از خمیر بردارید و داخل دستتان گرد کنید و بعد از شکل دادن شیرینی‌ها، آن‌ها را داخل سینی فر که  با کاغد روغنی پوشیده شده بچینید.

    شیرینی در فر با اسانس نسکافه

    مرحله پنجم: قرار دادن شیرینی‌ها در فر

    سینی را داخل فر ۱۷۰ درجه به مدت ۵دقیقه قرار دهید؛ اصلا نیازی نیست که زیر شیرینی تیره‌تر شود. همین که شیرینی کمی تغییر رنگ داد و مات‌تر شد و خیلی کم تغییر حجم داد و بزرگ‌تر شد کافی است. در عکس بالا قبل از پخت و بعد از پخت تغییر حجم و مات شدنش مشخص است. (اگر از فر برقی برای پخت این شیرینی استفاده می‌کنید، دمای فر را ۲۰ درجه پایین‌تر از دمای ذکر شده قرار دهید).

    مرحله ششم: خارج کردن شیرینی‌ها از فر

    این شیرینی چون کاکائو دارد، اگر بیشتر داخل فر بماند ممکن است تلخ شود. همچنین اگر بیشتر از زمان لازم داخل فر شود خشک و پوک بودنش را از دست می‌دهد. (وقتی از فر خارج کردید اجازه دهید داخل سینی کاملا خنک شود، بعد جا به جا کنید چون وقتی گرم است اگر به شیرینی‌ها دست بزنید ممکن است خرد شوند.)

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نسکافه (شیرینی رسپیری)؛ شیرینی تلخ برای عید نوروز

    مرحله هفتم: آماده کردن سس شکلاتی

    شکلات سفید و شکلات شیری (از شکلات تلخ به جای شیری می‌توانید استفاده کنید بستگی به ذائقه‌تان دارد) را داخل ظرفی خرد کنید و شکلات سفید را روی حرارت غیر مستقیم بخار آب مثل کتری در حال جوش قرار بدهید (روش بن ماری). تا کاملا ذوب شود، بعد شیرینی‌ها را دانه دانه بردارید.

    اضافه کردن نسکافه به شیرینی

    مرحله هشتم: اضاففه کردن سس شکلاتی به شیرینی‌ها

    شیرینی ها را تا نصفه داخل شکلات فرو کنید و بعد در بیاورید؛ اجازه دهید شکلات اضافه‌اش داخل ظرف بریزد، بعد برگردانید و داخل ظرف قرار دهید تا شکلات کاملا خودش را بگیرد. به این ترتیب همه شیرینی‌ها را به شکلات آغشته کنید.

    آغشته کردن شیرینی به شکلات مایع

    مرحله نهم: اضافه کردن شکلات شیری

    وقتی کاملا خودشان را گرفتند، شکلات شیری را به روش بن ماری آب کنید و داخل قیف بریزید و با قیچی خیلی کوچک سر قیف را قیچی کنید.

    از شکلات به صورت خطی و راه راه به حالت رفت و برگشتی روی شیرینی بریزید. اجازه دهید بماند تا کاملا خشک شود و خودش را بگیرد. بعد می‌توانید داخل ظرف سرو انتقال دهید.

    تزیین شیرینی با نسکافه
    برعکس این کار را هم می‌توانید انجام دهید؛ یعنی شیرینی‌ها را تا نصفه داخل شکلات قهوه ای رنگ بزنید و بعد با سفید، خط دارش کنید. اگر فقط یک نوع شکلات داخل منزل دارید، شیرینی‌ها را داخل شکلات بزنید و کمی که خودش را گرفت برای تزیین روی آن پودر پسته، خلال پسته یا فندق خرد شده بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی قیطونی

    به جای تزیین با شکلات قبل از پخت، روی شیرینی شکلات چیپسی دو رنگ نسوز قرار دهید و کمی فشار دهید تا به شیرینی بچسبد. بعد بپزید، اما دقت کنید شکلات‌هایتان ضدحرارت و نسوز باشند تا شکل کارتان خراب نشود.

    اگر دوست نداشتید این شیرینی را به این شکل درست کنید بعد از آماده کردن خمیر، آن را بین کاغذ روغنی و نایلون با وردنه به ضخامت نیم الی یک سانت باز کنید و بعد با قالب دلخواه قالب بزنید.

    شیرینی نسکافه ای در شکل های مختلف

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیز کیک نسکافه؛ مرحله به مرحله با ویدئو آموزشی

    نکات پخت شیرینی نسکافه‌ای

    اگر نکات زیر را رعایت کنید، شرینی خوشمزه‌تری خواهید داشت:

    • اگر میزان آرد را زیاد بزنید، شیرینی شما خیلی پوک نمی‌شود و سفت‌تر می‌شود. از طرفی اگر آرد کمتر از میزان لازم اضافه شود، داخل فر شکلش را از دست می‌دهد و پهن شود. (اگر تجربه زیادی ندارید و نمی‌دانید چقدر آرد بزنید وقتی از نظر خودتان به میزان لازم آرد اضافه کردید خمیر کوچکی از شیرینی را شکل دهید و داخل فر بگذارید، اگه شیرینی وا رفت باید آرد اضافه کنید و همچنین با این روش زمان پخت دستتان می‌آید).
    • دقت کنید هر چه شیرینی را در اندازه بزرگتر درست کنید، زمان پخت بیشتر می‌شود.
    • سعی کنید از خود سینی فر برای پخت شیرینی استفاده نکنید؛ چون رنگ تیره و جنس آن باعث انتقال بیشتر گرما به شیرینی می‌شود و ممکن است زیر شیرینی بسوزد. این شیرینی به زمان پخت حساس است! سعی کنید از سینی رنگ روشن مثلا گالوانیزه یا سینی‌های رنگ روشن رولت استفاده کنید.
    • شیرینی را بعد از تزیین و آماده شدن داخل ظرف در دار نگه داری کنید؛ این شیرینی ماندگاری بالایی دارد و تا هفته‌ها قابل نگه داری است.
    • در صورت داشتن ترازو، حتما میزان مواد اولیه را وزن کنید، چون این کار باعث اندازه گیری دقیق و در نهایت کیفیت کارتان می‌شود، اما اگر ترازو ندارید، می‌توانید میزان مواد اولیه را به پیمانه تبدیل کنید.
    • برای شیرینی‌های عید، نهایت دقت و حوصله را به کار ببرید! چون لطف این شیرینی‌ها به ظرافت و یک اندازه بودن آن‌ها است (من گلوله‌های ۸ گرمی از مواد برداشتم چون بهتر و مناسبتر است که شیرینی های نوروز کوچک باشند).

    امیدواریم از آموزش این شیرینی استفاده کنید و با درست کردنش طعم خوب نسکافه و قهوه را همراه با شیرینی خانگی تجربه کنید. البته اگر دنبال مدلی از شیرینی شکلاتی می‌گردید که نیاز به فر نداشته نباشد و تقریبا هم به همین خوشمزگی باشد، پیشنهاد ما، شیرینی برشتوک شکلاتی است.

    ۳.۸/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۲ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.