آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه ژله‌ هندوانه‌ای؛ مخصوص شب یلدا

از یلدا بپرس راز زنده‌داری شب عاشقان را، بی شک در این شب به یادماندنی در محفل گرم خانواده نیازمند ایده‌هایی زیبا و قشنگ برای به‌نمایش کشیدن هنرتان هستید، با ما همراه باشید تا با ایده‌های جالب و تکرار نشدنی کنار شما عزیزان باشیم.

درست کردن ژله به‌قدری سادست که اگر یک دانش‌آموز رده اول هم دستور پشت بسته رو بخونه به‌راحتی می‌تونه ژله رو درست کنه. اما هدف ما در این یادداشت آماده کردن یک ژله زیبا با تزئین مخصوص شب یلدا است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    انواع و اقسام قالب‌ها مختلف وجود داره که شما می‌تونید با استفاده از ژله، فرم‌های متنوع هندوانه‌ ژله‌ای ‌رو آماده کنید با ما همراه باشید تا هندونه شب یلدا رو خودمون از جنس ژله درست کنیم و ویترین سفره یلدامون رو از همیشه جذاب‌تر کنیم. 

    این دستور برای قالب‌های پیچیده، هچنین قالب‌هایی که می‌خواهید از چندین رنگ ژله جداگانه، به‌صورت لایه‌ای استفاده کنید بسیار مفید و کارآمد هست. پس به نکات ذکر شده توجه ویژه داشته باشید. برای تهیه ژله به شکل هندونه حدوداً نیازمند چهار ساعت زمان هستیم که عمده این زمان، صرف خنک شدن ژله درون یخچال می‌شه.

    در بخش آشپزی مجله اکالا بلاگ همراه ما باشید تا طرز تهیه ژله هندوانه‌ شیک رو بهتون آموزش بدیم.

    مواد لازم برای تهیه ژله هندوانه شب یلدا:
    ژله انار یا آلبالو یک بسته
    ژله کیوی یا طالبی یک بسته
    ژله آلوورا نصف بسته
    بستنی وانیلی لیوانی کوچکیک عدد
    شکلات چیپسی برای تزیینبه مقدار لازم
    روغن و برس برای چرب کردن قالب

    مواد لازم برای تهیه ژله هندوانه شب یلدا

    ژله هندوانه‌ای قالبی؛ طرز تهیه ژله شب یلدا

    با طرز تهیه ژله هندوانه مرحله به مرحله همراه ما باشید.

    مرحله اول؛ انتخاب قالب مناسب برای ژله هندوانه

    برای تهیه ژله هندوانه، اول از همه پیشنهاد می‌کنیم که قالب ژله رو با کمک برس و روغن مایع کاملاً کاور کنید. این کار باعث می‌شه موقع برگردوندن قالب، ژله به ظرف نچسبه و به ‌راحتی از قالب جدا بشه.

    نکته: حتماً قالب ژله رو روغن بزنید. این کار مخصوصاً در قالب‌های پر پیچ ‌و خم بسیار ضروریه. بعد از سرد شدن ژله، مهم‌ترین کار خارج کردن اون از قالبه، اگر به اون روغن نزده باشید به احتمال زیاد کارتون خراب می‌شه (به طور خاص در قالب‌هایی با طرح‌های پیچیده).

    مرحله دوم؛ درست کردن ژله قرمز

    بعد از کاور کردن قالب با روغن، اولین قدم تهیه ژله رنگ قرمز هست. شما می‌تونید از هر طعمی که دوست دارید استفاده کنید. تنها نکته مهم در این‌جا رنگ ژله است که باید قرمز باشه.

    انتخاب قالب ژله هندوانه برای ژله شب یلدا و ریختن ژله قرمز برای ژله هندوانه

    دقیقاً مثل دستور استاندارد درست کردن ژله، یک بسته ژله‌ رو با آب جوش مخلوط می‌کنیم. به‌خوبی به‌ هم می‌زنیم تا محلول شفاف شود و دانه‌های ژله کاملاً در آب حل شوند؛ بعد از این کار، دو سوم لیوان آب یخ به مخلوطمون اضافه می‌کنیم و مجددا به‌خوبی به ‌هم می‌زنیم تا مایع کاملاً یک‌دست شود.

    به آرامی ژله را درون قالب بریزید.

    توجه کنید اگر از قالب‌های سیلیکونی استفاده می‌کنید، با توجه به ماهیت اصلی این قالب‌ها یعنی انعطاف زیاد آن‌ها، بهتره که زیر قالب بشقابی قرار دهید تا به‌ راحتی با بشقاب قابل حمل باشد.

    بیشتر بخوانید: تهیه ژله سوپرایز قلبی

    ژله شب یلدا قالبی رو به یخچال منتقل می‌کنیم و حدوداً یک ساعت زمان می‌دیم تا سرد بشه. با دست روی سطح ژله‌ رو لمس کنید تا مطمئن شوید ژلاتین موجود در ژله کاملاً فعال شده و ژله از حالت مایع خارج شده باشد.

    مرحله سوم؛ درست کردن ژله بستنی وانیلی برای لایه دوم ژله هندوانه

    برای مرحله دوم این ژله زیبا، از بستنی وانیلی (که به دمای محیط رسیده) استفاده می‌کنیم. چون می‌خوایم که ژله ما شباهت زیادی به هندونه داشته باشه و القا کننده طرح هندونه باشه، این لایه رو باید به قطر یک سانتی‌متر یا کمتر بریزیم.

    ژله آلو‌ئه‌ورا رو با نصف لیوان آب جوش به خوبی حل می‌کنیم تا همانند ژله قرمز رنگ شفاف شود، بعد از حل شدن ژله، نیازی به اضافه کردن آب ‌سرد نیست و بستنی وانیلی (به دمای محیط رسیدمون ‌رو) اضافه می‌کنیم. در این مرحله تا جایی که مواد یک‌دست شوند به ‌هم می‌زنیم. نکته: در این مرحله بستنی رو زیاد به‌هم نزنید چون رنگ سفیدش رو از دست می‌ده.

    طرز تهیه لایه دوم ژله هندوانه برای شب یلدا

    به آرامی و با کمک پشت قاشق محلول سفیدمون ‌رو روی ژله قرمز ریخته و مجددا قالب را به یخچال منتقل می‌کنیم، با توجه به ضخامت کم این لایه معمولاً بین سی تا چهل دقیقه ژله سفید ما به‌صورت کامل بسته شده و می‌تونیم بریم سراغ مرحله سوم یا پوست هندونمون.

    مرحله چهارم؛ آماده کردن و ریختن ژله سبز برای لایه سوم ژله هندوانه‌ای

    برای این مرحله ژله سبز را با نصف لیوان آب جوش، تا حل شدن کامل به ‌هم می‌زنیم و بعد نصف لیوان آب سرد به آن اضافه می‌کنیم. پنج تا شش دقیقه صبر می‌کنیم تا محلول به دمای تقریبی محیط برسد و آن را به‌ آرامی روی سطح سفید درون قالب می‌ریزیم.

    نکته این مرحله این است که زمان دهیم تا ژله سبز خنک شود. اگر با همان دمای بالا به قالب اضافه سود سطح‌های زیرین را سوراخ می‌کند و لایه‌ها شکل خود را از دست می‌دهند.

    مرحله آخر؛ سرو کردن ژله یلدایی هندوانه

    در نهایت بعد از سپری شدن دو تا سه ساعت، ژله ما اصطلاحاً به‌خوبی خود را گرفته و آماده سرو هست. ژله را از یخچال خارج می‌کنیم و ده دقیقه‌ای زمان می‌دهیم تا با دمایی محیط سازگار شود؛ با کمک چاقوی تیز لبه‌های ژله را از قالب جدا می‌کنیم تا هنگام برگرداندن ژله به‌ راحتی از قالب جدا شود.

    طرز تهیه ژله هندوانه ای شب یلدا با نکات ریز

    اصلاً در این مرحله عجله نداشته باشید و با صبوری و کمک دست ژله را از قالب جدا کنید تا شکل ظاهری آن به هم نریزد و به‌خوبی از قالب جدا شود.

    نکته: اگر متوجه شدید که قسمتی از ژله به قالب چسبیده و جدا نمی‌شود چند دقیقه‌ای سشوار را پشت قالب بگیرید و دست خود را حرکت دهید تا حرارت در تمام نقاط پخش شود و ژله از ظرف جدا شود.

    ممنون از نگاه‌های پرمهرتون، یلدای زیبایی رو برای همه شما دوستان عزیز آرزو می‌کنیم. اگر به درست کردن ژله‌های متنوع علاقه‌مندید، مطلب طرز تهیه انواع ژله هم برایتان جالب خواهد بود. برای دستورات آشپزی دیگر به مجله اکالا بلاگ سری بزنید.

     

    سؤالات متداول

    در ادامه به پرسش‌های شما در رابطه با ژله هندوانه‌ای پاسخ می‌دهیم:

    برای تهیه ژله هندوانه‌ای از چه طعم‌هایی باید استفاده کنیم؟

    به‌طورکلی طعم ژله‌ها اهمیتی ندارد و نکته مهم رنگ‌ آنهاست که باید حتما قرمز و سبز را شامل شود.  به عنوان مثال می‌توانید از ژله هندوانه برای رنگ قرمز، از ژله کیوی برای رنگ سبز و از آلوئه‌ورا برای مخلوط ژله با باستنی استفاده کنید.

    مدت زمان آماده شدن ژله هندوانه‌ای چقدر است؟

    برای تهیه ژله به شکل هندونه حدوداً نیازمند چهار ساعت زمان هستیم که عمده این زمان، صرف خنک شدن ژله درون یخچال می‌شه.

    چگونه ژله را به راحتی از قالب جدا کنیم؟

    حتماً قالب ژله رو روغن بزنید. این کار مخصوصاً در قالب‌های پر پیچ ‌و خم بسیار ضروریه. بعد از سرد شدن ژله، مهم‌ترین کار خارج کردن اون از قالبه، اگر به اون روغن نزده باشید به احتمال زیاد کارتون خراب می‌شه.

    ۴/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۴ دیدگاه ها

    1. سلام.
      ممنونم . من طبق این دستور درست کردم. خیلی عالی شد.
      ممنونم از آموزش خوبتون.
      پاینده باشید.

    2. سلام چرا توضیح ندادین دقیقا چ موقعی شکلات چیپسی داخل ژله قرمز بریزیم باید ژله هنوز مایع باشه یا یکم ببنده بعد شکلات چیپسی بریزیم

    3. یه نکته اینکه وقتی ژله ی قرمز رو ریختین میتونین چند تا تخم شربتی داخلش بریزین تا مثل دونه های هندونه بشه من درست کردم خیلی خوب شد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.