آشپزینکات آشپزی

۵ روش تشخیص انجیر خشک مرغوب و درجه یک

با توجه به عرضه انواع مختلف انجیر در بازار تسلط داشتن در تشخیص انجیر با کیفیت یک امر ضروری برای دوستداران این میوه مغذی و البته گران‌قیمت است. در این مقاله از مجله اکالا ما مهم‌ترین و بهترین روش‌های تشخیص انجیر خشک مرغوب که هرکسی بتواند هنگام خرید نوع با کیفیت آن را تشخیص دهد برای شما آماده کرده‌ایم.

چگونه از ظاهر شکاف‌های روی انجیر درجه مرغوبیت آن را تشخیص دهیم؟

به‌طور کلی هر چه یک انجیر بدون دخالت دست و به‌ صورت کاملا طبیعی شکفته‌تر باشد مرغوبیت بالاتری دارد. در میان بازاریان انجیر اصطلاحاتی مانند صد یک یا هزاریک را گاها می‌شنوید. صد یک به این معنی است که از هر صد دانه انجیر، دهانه یک دانه به صورت غنچه شکفته می‌شود هزار یک نیز به معنای این است که از هر هزار دانه انجیر، دهانه یک دانه انجیر مثل گل کاملا باز می‌شود.

هر چه دهانه انجیر بازتر باشد به مراتب قیمت افزایش یافته و گران‌تر می‌شود. شما ممکن است انجیر صد یک را با قیمت‌های متفاوت مشاهده کنید که همین میزان باز بودن دهانه در کنار دیگر عوامل مثل رنگ، تازگی، گوشتی و اندازه دانه خود دلیلی بر این چندگانگی قیمت انجیر صد یک است. اندازه انجیر هزاریک معمولا از ۲۴ میلی‌متر فراتر می‌رود و بسیار چشم نواز است.

چگونه از ظاهر شکاف‌های روی انجیر درجه مرغوبیت آن را تشخیص دهیم؟

چگونه از رنگ انجیر مرغوبیت آن را تشخیص دهیم؟

وقتی به کیسه‌های انجیر جلوی مغازه‌های خشکباری نگاه می‌کنید ممکن است انواع مختلف آن را ببینید. علاوه بر میزان شکاف‌های روی انجیر فاکتور دومی که به‌ صورت کلی باید در مورد تشخیص انجیر باکیفیت بدانید رنگ انجیر است.

در میان انجیرها طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها از سفید تا تیره وجود دارد. هرچه رنگ تیره‌تر باشد به نسبت از قیمت انجیر کاسته می‌شود؛ بنابراین اگر رنگ انجیرها خیلی تیره است می‌تواند دلیل مهمی در کیفیت پایین آن‌ها باشد.

تا اینجا متوجه شدیم که شکاف‌ها یا چاک‌های انجیر و درجه رنگ آن‌ها مهم‌ترین عوامل در تشخیص کیفیت انجیر مرغوب هستند. حال بیایید به صورت دقیق‌تر به بررسی روش‌های تشخیص انواع انجیر مرغوب بپردازیم.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز انجیر برای زخم معده

۱- انجیر سفید

همان‌طور که بیان شد رنگ یک عامل مهم برای تشخیص انجیر با کیفیت است اما این عامل را باید با نرمی انجیر اجین کنید؛ چون برخی انجیرها با رنگ روشن و کاملا باز شده هستند اما وقتی لمسشان می‌کنید کاملا خشک هستند و پودر می‌شوند. بیایید به سراغ بهترین نوع انجیر کشور یعنی انجیر سفید یا انجیر پرک استهبان برویم.

انجیر سفید یکی از با ارزش‌ترین و مرغوب‌ترین انواع انجیر است. این نوع انجیر معمولاً به رنگ سفید تا کرمی روشن است و بافت بسیار نرم و لطیفی دارد. انجیر پرک استهبان به دلیل طعم شیرین و قوام مناسب خود از محبوبیت بالایی برخوردار است و بیشتر برای مصرف مستقیم یا تهیه شیرینی و مربا استفاده می‌شود.

بنابراین اگر بهترین نوع انجیر را می‌خواهید در انتخاب خود این موارد را رعایت کنید؛ البته در نظر داشته باشید قیمت این نوع انجیر بالا است.

بیشتر بخوانید: روش‌های اصولی خشک کردن انجیر در خانه

۲- انجیر دستچین یا انجیر سوپر

انجیر دست‌چین یا سوپر به بهترین نوع انجیر گفته می‌شود؛ چرا که هنگام تولید انجیری که از لحاظ رنگ و گوشتی بودن از بقیه دانه‌ها بهتر است جداسازی می‌شود. (منظور از دست‌چین همان جدا کردن انجیرهای باکیفیت‌تر از بقیه است وگرنه تمامی انجیرهای دیم به روش دستی جمع‌آوری می‌شوند)

معمولاً رنگ این انجیر سفید یا زرد متمایل به سفید است و پوست آن صاف نیست. نکته مهم در تشخیص این انجیر با کیفیت همان چروکیدگی پوست انجیر است. اگر شما از رنگ انجیر اطمینان دارید نگاهی به پوست روی انجیر کنید یک پوست صاف حکایت از کیفیت پایین‌تر انجیر دارد.

بنابراین اگر کسی مدعی است انجیری که به شما می‌فروشد یک انجیر دست‌چین شده است باید پوست انجیرها چروکیده باشد. انجیر دست‌چین دوست داران فراوانی دارد و جز پرفروش‌ها به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: جویدن هسته انگور؛ رازی که ممکن است جان شما را به خطر بیندازد!

چگونه از رنگ انجیر مرغوبیت آن را تشخیص دهیم؟

۳- انجیر لواشکی انجیری با کیفیت پایین

یکی از مهم‌ترین عواملی که انجیر را به یک ماده مغذی و غیر قابل جایگزین تبدیل کرده است ارگانیک بودن آن است. انجیرهای با کیفیت همگی به‌صورت دیم به دست می‌آیند و درخت انجیر نسبت به میزان آب دریافتی بسیار حساس است؛ اما به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی کشاورزان گاهی اوقات به‌اجبار درختان را آبیاری می‌کنند.

آبیاری بیش از حد و در زمان نامناسب و همچنین گرمای شدید تابستان به همراه یک نوع خاص از پشه‌های خیلی ریز باعث می‌شود میوه انجیر پر آب روی شاخه ترش کند. انجیر پفکی یا ترشه‌ای، به این دلیل پفکی نامیده می‌شود چون وزن سبکی دارد و اسم ترشه‌ای هم بر حسب طعم ترش آن نام گرفته است.

یکی دیگر از خصوصیات انجیر ترشه‌ای اندازه دانه بزرگ آن است. البته در بعضی از شهرهای ایران به نام انجیر لواشکی نیز معروف است. باید اشاره کنیم که به هیچ عنوان درختی به نام درخت انجیر ترشه‌ای یا پفکی وجود ندارد.

قیمت این نوع انجیر باید پایین باشد و معمولا فروشندگان آن را با دیگر انجیرها مخلوط می‌کنند هر چه میزان انجیر لواشکی در بسته انجیرها بیشتر باشد باعث افت قیمت انجیر می‌شود. یکی از نکاتی که هنگام خرید باید به آن توجه کرد همین است.

بیشتر بخوانید: رازی که انجیر تازه را تازه نگه می‌دارد

روش‌های تشخیص انجیر خشک مرغوب

به طور کلی روش‌های تشخیص انجیر خشک مرغوب به شرح زیر است:

۱- رنگ و ظاهر

رنگ انجیر مرغوب یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کیفیت آن است. انجیرهای تازه و خشک‌شده با کیفیت بالا معمولاً رنگی طبیعی و یکنواخت دارند. انجیرهای سبز، زرد یا بنفش بسته به نوع انجیر می‌توانند مرغوب باشند، اما انجیرهای مرغوب اغلب دارای رنگ روشن و جذاب هستند.

بیشتر بخوانید: با این ترفندها آفت گیاهتان را پیدا و درمان کنید

۲- اندازه و شکل

یکی از عوامل مهم دیگر در تعیین مرغوبیت انجیر، اندازه و شکل آن است. انجیرهای بزرگ‌تر و خوش‌فرم معمولاً کیفیت بهتری دارند.

۳- بافت و قوام

بافت انجیر نیز می‌تواند نشانه‌ای از مرغوبیت آن باشد. انجیرهای مرغوب، بافت نرمی دارند اما خیلی لهیده یا چروکیده نیستند. انجیرهایی که خشک شده‌اند نیز باید بدون رطوبت اضافی و بدون خشک‌شدگی بیش‌ازحد باشند. قوام انجیرهای خشک مرغوب باید هم سفتی و هم نرمی متناسب داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه کرم انجیر خشک را از بین ببریم؟

روش‌های تشخیص انجیر خشک مرغوب

۴- طعم و عطر

طعم و عطر انجیر، یکی از بهترین معیارهای تشخیص کیفیت است. انجیرهای مرغوب دارای طعمی شیرین و دلپذیر هستند. اگر انجیر طعم تلخ یا ترش داشته باشد، ممکن است نشانه‌ای از کهنگی یا فساد باشد. عطر خوش و طبیعی انجیر نیز یکی دیگر از علائم انجیر مرغوب است.

۵- وزن

وزن انجیر نیز یکی دیگر از معیارهای تعیین مرغوبیت است. انجیرهایی که سنگین‌تر هستند، معمولاً تازه‌تر و آبدارتر هستند. در مقابل، انجیرهای بسیار سبک معمولاً خشک یا قدیمی هستند و از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند.

تشخیص انجیر مرغوب از بی‌کیفیت امری است که نیاز به دقت و تجربه دارد. در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به برخی از روش‌های مهم برای شناسایی انجیر مرغوب اشاره شد.

از جمله بررسی رنگ، شکل، اندازه، بافت و طعم. با توجه به تفاوت قیمت و کیفیت انجیرها، شناخت روش‌های مناسب برای تشخیص کیفیت این میوه اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کیفیت انجیر رابطه مستقیم با مواد مغذی آن و میزان هزینه پرداختی شما دارد.

۴/۵ (۲ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا