آشپزیخواص مواد غذایی

اصولا خوردن کره مفید است یا مضر؟

خواص کره و اینکه مصرف آن چه مزایا و ضررهایی برای سلامت انسان دارد، از مدت‌ها پیش در بین متخصصین تغذیه مورد بحث و جدال بوده است. بعضی از متخصصان می‌گویند که مقدار کلسترول را بالا می‌برد، بعضی دیگر ادعا می‌کنند که می‌تواند یک ماده غذایی مفید و طعم دهنده در رژیم غذایی باشد. در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا به اطلاعاتی جامع در رابطه با مفید یا مضر بودن کره دست یابید.

۴ فایده و ضرر خوردن کره که شاید ندانید!

اگر چه کره از شیر سایر پستانداران مانند گوسفند، بز و گاومیش هم تهیه می‌شود؛ اما در اینجا در مورد کره تولید شده از شیر گاو صحبت می‌کنیم تا بتوانید در مورد مفید یا مضر بودن کره بسته به شرایط و ذائقه خود تصمیم بگیرید.

۱- کره سرشار از اسید لینولئیک کونژوگه است

کره منبع عالی اسید لینولئیک کونژوگه (CLA) است. این ماده نوعی چربی مفید است که فواید بسیار مهمی برای سلامتی بدن شما دارد. به علاوه CLA دارای خواص ضد سرطانی است و می‌تواند به کم شدن سرعت رشد سرطان پستان، روده بزرگ، روده بزرگ، معده، پروستات و کبد کمک کند.

همچنین مصرف مکمل‌های دارای CLA می‌تواند باعث کاهش چربی بدن شود و به مدیریت وزن در افراد کمک کند. مصرف این مادهٔ مهم می‌تواند تا حدودی به تقویت عملکرد سیستم ایمنی و کم شدن عامل‌های التهاب در بدن نیز کمک کند.

بررسی مفید یا مضر بودن کره

۲- کره دارای بوتیرات است

کره سرشار از بوتیرات است، نوعی اسید چرب با زنجیره کوتاه که دارای چندین فایدهٔ مهم برای سلامت بدن شماست. جالب است بدانید که بوتیرات با کمک به تولید باکتری‌های مفید در روده، منبع انرژی سلول‌های روده را غنی‌تر می‌کند. این قضیه می‌تواند با کم کردن التهاب در روده‌ها و کمک کردن به جذب مایعات و الکترولیت‌ها، باعث تقویت نظم و تعادل الکترولیت‌ها شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    علاوه بر این، بوتیرات می‌تواند به درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کمک کند؛ بیماری‌ای که با علائمی مانند درد معده، نفخ، یبوست و اسهال مشخص می‌شود. با توجه به خاصیت ضد التهابی بوتیرات، بعضی مطالعه‌ها و آزمایش‌ها نشان می‌دهند که این ماده می‌تواند در درمان بیماری کرون تا حدودی مفید باشد.

    بوتیرات همچنین می‌تواند در بهتر شدن حساسیت به انسولین و تنظیم سوخت و ساز بدن تا حدودی کمک کند و همچنین در تشکیل سلول‌های چربی برای کمک کردن به کنترل و کاهش وزن مفید باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کره سیب به روش خانگی

    ۳- کره دارای چربی اشباع زیاد است

    کره دارای مقدار مناسبی از چربی‌های اشباع است که نوعی چربی موجود در غذاها از جمله گوشت و لبنیات است. از نظر تاریخی، چربی اشباع شده معمولاً به عنوان یک چربی ناسالم و مسدود کنندهٔ رگ‌ها به حساب می‌آید که فرض می‌شود به سلامت قلب شما آسیب می‌رساند.

    با این حال، تحقیقات اخیر هیچ ارتباطی بین مصرف چربی اشباع و افزایش خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی یا مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی را پیدا نکرده است.هنوز، چربی‌های اشباع شده به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مناسب و سالم باید با انواع دیگر چربی‌های سالم ترکیب شوند.

    این بدان معنی است که کره می‌تواند در حد اعتدال مفید باشد و می‌شود از مصرف آن لذت برد اما باید از غذاهای دیگری مانند آجیل، دانه‌ها، روغن زیتون و ماهی‌های چرب با انواع دیگر چربی‌های سالم هم استفاده شود.

    ۴- کره کالری بالایی دارد

    کره از کالری بالایی برخوردار است (حدود ۱۰۲ کالری در هر قاشق غذاخوری). اگر چه مصرف کره، اگر در حد اعتدال مصرف شود خوب است اما زیاده روی در مصرف آن به سرعت می‌تواند باعث افزایش کالری اضافی دریافت شده، شود.

    اگر شما رژیم غذایی خود را برای جبران این کالری اضافی دریافت شده اصلاح نکنید، این قضیه می‌تواند به مرور زمان باعث افزایش وزن بدن شما شود.  بنابراین، بهتر است آن را با چربی‌های دیگری که در رژیم غذایی خود دارید جایگزین کنید تا مقدار کالری دریافتی بدنتان را تحت کنترل نگه دارید و از اضافه کردن ناخواستهٔ وزن بدنتان، جلوگیری کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص بی‌نظیر کره بادام زمینی که از آن بی‌خبرید!

    میزان مجاز خوردن کره در روز

    خوردن چه مقدار کره در روز مجاز است؟

    توصیه می‌شود مقدار مصرف چربی اشباع شده خود را به کمتر از ۱۰٪ کل کالری روزانه خود محدود کنید. به عنوان مثال، اگر روزانه ۲۰۰۰ کالری دریافت می‌کنید، این مقدار تقریباً معادل است با مصرف ۲۲ گرم چربی اشباع یا تقریباً ۳ قاشق غذاخوری (۴۲ گرم) کره.

    بنابراین، بهتر است برای مصرف این مقدار چربی روزانه مصرف یک قاشق کره را با ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری (۱۴ تا ۲۸ گرم) چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آجیل‌ها، دانه‌ها، روغن نارگیل، آووکادو و ماهی‌های چرب ترکیب کنید.

    در انتهای این مطلب از مجله آشپزی اکالا لازم به ذکر است که لذت بردن از مصرف کره اگر در حد اعتدال باشد می‌تواند باعث به وجود آمدن خطر کمتری برای مبتلا شدن به چاقی، دیابت و مشکلات قلبی در افراد باشد. اما به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مفید، باید به همراه چربی‌های سالم دیگر از کره استفاده کرد.

    منبع: healthline

    ۳.۲/۵ (۵ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا